Fiasko bestilt! Erre mulig???

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

Hørte nå Jon Karlsen si dette på TV2 om ambisjonene for Kofstad og Daffinrud:

"Bli best! Begge de to har klare ambisjoner om å bli best i verden, og jobbe hardt mot det. Ingenting under det er aktuelt for de to."

Siste setning er jo til å bli helt matt av! Dvs ingenting under å bli best i verden kan defineres som at de når målene sine. Er det den målestokken de vil ha også for journalister og synsere som kommenterer resultatene deres i tiden framover?

Hva med om Kofstad hadde hatt som mål å bli en som vinner flere turneringer på ET, inkl med bra deltakelse? Men det er altså pr def ikke suksess for han å bli av klasse med f.eks. Ilonen?

Hvis selv det å nå Ilonen-nivå ikke er aktuelt til å bli kalt suksess, da er fiaskoen nå bestilt. Jeg vil si meg helt uenig! Jeg vil mene både Karlsen og Kofstad selv bør se det som en kjempesuksess dersom han kommer opp til et sånt nivå.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by furu »

Innen idrett setter man seg mål. Et stort, endelig mål i toppen. Underveis har man en rekke delmål. Disse delmålene er lettere å oppnå, og konsekvensen av å oppnå dem vil være at man blir en toppspiller.

Det ligger nok en større plan i bunn for dette. Følelsen av suksess ved å oppnå delmålene er viktig og vil tolkes av spillerne og støtteapparat som nettopp dette - suksess.
Instagram @christianfuru
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Pepper »

Selv om begge to har ambisjoner om å bli best i verden er både Tonje og Espen typer som har beina godt plantet på jorden. Jeg vil bli meget overrasket hvis de ikke har klare delmål som er mye mer realistiske og oppnåelige. De vil ikke føle det som en fiasko hvis det overordnete målet om å bi best i verden ikke blir en realitet.

Tonje er et talent som jeg lenge har trodd vil gjøre det bra, og Espen har lagt fjorårets utfordringer bak som førte til dårlige sluttrunder i mange turneringen.

Så Jon Karlsens kommentar på TV2 legger jeg mindre vekt på.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Freud »

Enig med Snowman. Dette er bare til å le av. Grunnen er at det ikke er noe som helst i deres prestasjoner hittil som tilsier at et slikt mål er realistisk. Ikke på lang sikt engang.
Tutta var 20 år da hun vant på LET, og 22 da hun debuterte på LPGA. At hun med en slik record satte seg tidlig som mål å bli verdens beste er helt naturlig.
Kofstad er allerede 27 år, og har ingen erfaring med å spille med verdens beste. Det er fordi han ikke fikk spille de virkelig store turneringene på ET i 2012, noe han heller ikke får i 2015. PGA kan han se langt etter - foreløpig? Daffinrud er 23 år, og kan jo få en karriere som Tuttas.

Den mentale delen av golfen blir avgjørende for begges karriere.
Målet om å bli verdens beste deler de med 1000 andre.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by GunnarBull »

Tror ikke det er noe vits i å ta uttalelsene til treneren alt for alvorlig. De har nok langt mer oppnåelige delmål som styrer dem enn det hårete "best i verden". Men de må jo få lov til å ha et håp om det også, selv om det ikke er spesielt realistisk.

Freuds bruk av statistikk/tidligere hendelser for å forutse fremtiden er alltid et morsomt innslag :-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

Det hele er så fordømt unødvendig! De burde skjønne nok om kommunikasjon til å vite at det er sammenheng mellom de forventninger som skapes og hvordan man blir vurdert etterpå. Hvis man er maks breial, da bestiller man å møte seg sjæl i døra når deg selvsagt ikke lykkes.

Det med Kofstad er verst, og der er det enda mer tullete og tåpelig enn på damesiden. For det å bryte barrierer på herresiden, det kan man jo i seg selv gjøre store poeng av. Kofstad kunne vært presentert med et mål om å bli den første norske som vinner på ET.

Det hadde vært en svært bra målsetting å flagge offentlig. For da kunne man laget oppmerksomhet uke etter uke om nettopp muligheten for å ta en sånn historisk seier. Det å klare en ET-seier, det høres stort nok ut som naturlig mål i mine ører. Og klarer han det, da får målet være å vinne på nytt. Hva hadde vært galt med å legge lista der istedenfor det å bli best i verden?

Det som sies av treneren på landsdekkende TV, inklusive til alle sportsinteresserte som ikke spiller golf, det er faktisk alvor! Det er faktisk å legge lista tydelig på plass i all offentlighet - og da er den altså nå lagt tåpelig høyt!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Freud »

Gunnar Bull skrev: "Freuds bruk av statistikk/tidligere hendelser for å forutse fremtiden er alltid et morsomt innslag".

Vel, Bull, hva skal man ellers bruke som grunnlag for å spå om fremtiden for en idrettsutøver? Eller i en lagidrett.
Selv på "tippekupongen" bruker man tidligere resultater som grunnlag for H,U eller B. Og alle som tipper resultatet av en golfturnering bruker tidligere resultater som basis. Hva ellers skal man bruke? Hvordan de gjorde det på treningsfeltet?
Jeg sier ikke at dette holder som eneste grunnlag for å spå, men det er faktisk det eneste vi har. Dersom vi da ønsker å spå.

Ellers helt enig med Snowman, fortsatt. Stå på!
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by TomShanks »

Her er mine to cent: Jeg synes det er forfriskende å ha en leder innen golfen som våger å si noe så hårete. Karlsen er vant til en prestasjonskultur vi i golf-Norge ikke er veldig vant til. Her prates det mest om å klare cuter og beholde kortet - ikke så mye mer enn det. Det han sier om å bli best i verden er nok mer en tillitserklæring til Espen og Tonje for å fylle dem med selvtillit, enn noe som nødvendigvis MÅ skje for at karrierene deres skal bli definert som vellykket.

Man kan sammenligne det med store firmaer og selskaper som utarbeider en visjon. Denne skal være en ledestjerne/ønsket tilstand i fremtiden. Verdensener er utvilsomt Kofstad og Daffinruds visjon.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

TomShanks wrote:Jeg synes det er forfriskende å ha en leder innen golfen som våger å si noe så hårete.
For å sitere Fleksnes: "Det er lett å si halleluja, men å gjøre det!?"

Alle kan våge å si noe hårete, og mange norske har gjort det før også. Men på herresiden har vi aldri hatt en vinner i en eneste turnering på de beste tourene, aldri! Er det ikke da forfriskende nok og hårete nok å lansere Kofstad som en fremtidig vinner på ET? Det er også et høyt og vanskelig mål, definitivt, men det høres ikke umulig ut.

Kofstad har like stor sjanse til å bli verdens beste golfspiller som det en tilfeldig 10-åring i ManU-drakt har til å bli proffspiller for favorittlaget. Men det er kanskje søtt at de tror på det?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Freud »

Et så idiotisk mål kan faktisk skade utøverne mer enn det gagner. Spesielt når det er uttalt offentlig.
Det er uklart om det er Karlsens private mål for sine "elever" som er uttrykt, eller om det er deres eget. Ekstra ille om det er deres eget.

Alle kan sette seg hårete mål, og det er ikke måte på hva man kan ønske seg av resultater. I de aller fleste tilfeller virker urealistiske mål bare latterlig på omverdenen.

Snowman har sagt det klart at Kofstads mål bør være å vinne på ET. Det er en smule realisme i det, og det smaker godt, nettopp fordi ingen nordmann har gjort det før. Skal han bli verdens beste, må han inn på PGA. Da må han gå veien om Nationwide. Da blir det vel kval til Nationwide til høsten på ham. Da er han 28 år og moden for det?
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by eivaan »

Tydelig at ikke mange her har drevet med idrett på litt høyere nivå, denne typen mål blir satt for de fleste som satser(idrettspsykologi) heldigvis skjønner utøverene dette...sky is the limit!!! Bare at noen gidder å (D)evaluere disse uttalelsen på denne måten sier sitt....oh my!!!!
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

eivaan wrote:Tydelig at ikke mange her har drevet med idrett på litt høyere nivå, denne typen mål blir satt for de fleste som satser(idrettspsykologi) heldigvis skjønner utøverene dette...sky is the limit!!! Bare at noen gidder å (D)evaluere disse uttalelsen på denne måten sier sitt....oh my!!!!
Det er forskjell på å sette seg et mål og jobbe mot det, og det å markedsføre målet på landsdekkende TV. Gjør man det siste, da fortjener man å bli tatt på ordet som at man faktisk mener og tror det man sier, og man vil bli målt og vurdert opp mot det etterpå.

Det er ikke sånn at de fleste som satser på "litt høyere nivå" sier offentlig på TV at det å bli best i verden er det eneste som gjelder. Sånn er det rett og slett ikke! ... så det verste er setningen: "Ingenting under det er aktuelt for de to."
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

Konkret spørsmål til dere som kritiserer at det går an å mene den uttalelsen om "best i verden" er tåpelig:

Tror dere at treneren og Kofstad selv virkelig mener at han kan bli verdens beste golfspiller? Eller bare sier de det uten å mene det?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by furu »

Inntil de ikke har blitt det kan alle bli verdens beste golfer.

Hvem går rundt og tenker "jeg skal bli helt ok"?

Mål for en golfer som Kofstad kan se slik ut.

- Bli sterkere fysisk
- Få ned antall putter
- Chippe bedre
- Topp 10 i større ET turnering
- Topp 3 i større ET turnering
- Beholde kortet på ET
- Vinne på ET
- Vinne stor turnering på ET
- Kvalifisere seg til PGA Tour
- Topp 10 PGA Tour
- Topp 3 PGA Tour
- Vinne på PGA Tour
- Topp 50 i verden
- Vinne WGC turnering
- Vinne Major
- Topp 10 i verden
- Best i verden

Alle mindre mål du gir deg selv vil føre videre til et neste, større mål. Det er meningsløst å stoppe opp denne videreføringen. Da sier du selv at mulighetene din er begrenset. De skal ikke være det.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

Et godt innlegg fra deg, furu, veldig illustrerende, og ut fra det ses også tydelig mange av poengene denne tråden handlet om.

Ingen her mener at Kofstad burde nøye seg med å tenke "jeg skal bli helt ok". Om han privat tenker at han skal bli best i verden, gjerne det også, men poenget er om ikke det ville vært lurere å ha som offentlig programerklæring noe litt mer midt på den lista di? Noe som fremstår som BÅDE veldig ambisiøst, men samtidig helt realistisk? En suksesslist lagt på en høyde hvor man vil være svært godt fornøyd hvis man klarer den?

Jeg foreslo i et tidligere innlegg at Ilonen-nivå kunne vært et sånt ambisiøst, men samtidig mulig mål. Ilonen har på din liste vunnet flere ganger på ET, vunnet stor turnering på ET og er innenfor topp-50 i verden. Den type mål, og legg gjerne til å komme med i Ryder Cup, dvs å bli topp-12 i Europa, er ikke begrensende i det hele tatt, for det er kjempevanskelig, og Kofstad vil måtte jobbe beinhardt hver dag hvis det settes sånne mål.

Men det er noe mindre enn å bli best i verden. Helst syns jeg han kunne nøyd seg nå med å sette som offentlig mål at han ville bli den første nordmannen som vinner på ET.

Det er også fullt mulig å ha en ganske så ydmyk offentlig profil, hvor man inkasserer det ene delmålet før man snakker så mye om det neste. Mats Zuccarello Aasen har hatt det. Da han hadde herjet i Frisk Asker det året de ble seriemester, dro han til svenske MODO. Flere journalister ville ha ham til å komme med breiale programerklæringer for hva han skulle få til der, men da svarte Mats: "Først må jeg ta en plass på laget." Andre sesong i Sverige ble han så kåret til MVP i den svenske eliteserien, så den offentlige ydmykheten viste seg IKKE sportslig begrensende. Også i NHL-systemet har han fremstått nøktern og ydmyk, men han er allerede nå kommet dit at han har den beste NHL-karrieren i norsk hockeyhistorie. Håper den vil vare lenge!!

Selvsagt skal man sette seg høye mål, men like selvsagt kan det være forskjell på egne drømmepregede mål og offentlig proklamerte målsettinger. Og jeg syns Mats Zuccarello Aasen har hatt en klok medieprofil, hele veien fra tiden i Frisk Asker til der han er nå.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Pepper »

Jeg er langt på vei enig med TomShanks når han sier at det er forfriskende med ledere som tør å si noe så hårete. Og det at en slik uttalelse kan skade Espen og Tonje har jeg fint liten tro på, de er alt for realistiske til å la seg affisere av slikt. Eller som Furu skriver, man sier ikke til seg selv at mulighetene er begrenset. Da har man tapt i utgangspunktet.

Som nevnt over, begge to har helt klart oppnåelige delmål som er det de arbeider for og streber etter. Når et delmål er nådd går de for det neste.

Jeg kan godt være enig i at det ikke var spesielt smart å gå ut på nasjonalt TV med en slik visjon slik Jon Karlsen gjorde, men jeg blir i hvert fall ikke provosert av det.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by kevin »

Jeg har ikke sett innslaget, men det høres ut som noen legger litt for mye i det. (fant det ikke på nett heller)

Er det fiasko om man ikke når målet sitt? Litt vel svart/hvitt
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

kevin wrote:Jeg har ikke sett innslaget, men det høres ut som noen legger litt for mye i det. (fant det ikke på nett heller)

Er det fiasko om man ikke når målet sitt? Litt vel svart/hvitt
"Noen", det er vel da bl.a. meg? Men dette handler ikke om at jeg evt personlig legger litt for mye i det eller ikke. Grunnen til at jeg startet tråden, det er at den type utsagn er dårlig mediestrategi, i hvert fall hvis motivet er noe annet enn å få kortsiktig oppmerksomhet, og også hvis ikke utøveren er enten veldig ung eller svært robust. Det er kommunikasjonsteori og medievitenskap som er innfallsvinkelen min for å synse her.

Det kommer flere medieopptredener hvor trener og/eller utøvere får mikrofoner og kameraer i fleisen. Da bør de snakke annerledes og mer realistisk om sportslige ambisjoner og målsettinger. For det vil tjene dem bedre i lengden, i hvert fall eldstemann.

Kofstad er nemlig ikke ung nok lenger til at det bare vil tolkes sjarmerende hvis han selv og/eller treneren hans snakker som Casper Ruud (15). Og når det gjelder unge Ruud, så kan han jo ha rett!?

http://www.tv2.no/a/5929763
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by kevin »

Det er elementær idrettspykologi å sette seg mål om å bli best. Det er elementært i norsk idrett, og målet til Olympiatoppen er å utvikle de beste utøverne i Norge til å bli best i verden. Det er toppidrett.

Synes ikke det kom klart fram at det kun var mediestrategien du var uenig i. Og der legger du nok altfor mye i det, synes jeg. Altfor negativ vinkling.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

Idrettspsykologi er en ting. Mediestrategi er noe annet. Hvilke mål du selv setter deg og hvordan du profilerer deg offentlig, det kan godt være to forskjellige ting.

Les eksemplet mitt tidligere i tråden om Mats Zuccarello Aasen. Selvsagt hadde han høye sportslige mål og ambisjoner. Men han har på alle skritt i karrieren fremstått ydmyk og realistisk utad. Jeg mener det er klokere!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply