Pusteteknikk og golf

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Jazzy
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 19 May 2015, 11:42
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Gjøvik & Toten GK
Been thanked: 2 times

Pusteteknikk og golf

Post by Jazzy »

Dette hører kanskje ikke hjemme i denne kategorien, men jeg la den her allikevel... :D Har helt plutselig begynt å tenke på dette med pusteteknikk og golf, og har funnet ut at jeg antageligvis holder pusten gjennom svingen og innbiller meg at det ikke kan være bra for slaget. Har søkt litt og funnet et par tips, men er jo så klart nyskjerrig og vil vite mer. Hvordan gjør dere og hvilke tips har de som tenker over dette og gi til de som ikke tenker over det? Nå når jeg har begynt å tenkte etter så tror jeg dette kan påvirke stabiliteten i balltreffen en hel del.
TaylorMade JetSpeed Driver
TaylorMade JetSpeed 3W - 5W
Titleist 915H
Titleist AP2 714 4-PW
Miura 51* Y-grind, 56* K-grind
TaylorMade Spider Tour Red Sightline
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Pusteteknikk og golf

Post by mciljoy »

Tror nok jeg ville begynte å lete andre steder enn pusten i jakten på bedre balltreff ;-)

Jeg holder også pusten i selve svingen, er ikke det mest naturlig?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Pusteteknikk og golf

Post by kevin »

mener å ha lest at pusten før selve svingen er viktig, spesielt for å slappe av og ikke bli for anspent. Holder nok pusten litt under selve svingen jeg og
Jazzy
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 19 May 2015, 11:42
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Gjøvik & Toten GK
Been thanked: 2 times

Re: Pusteteknikk og golf

Post by Jazzy »

I følge det jeg har fått fram så skal man ikke holde pusten gjennom svingen. Dette for at man oftest spenner seg når man holder pusten. Jeg har prøvd litt i dag, og når jeg husker dette med pustinga så virker det som jeg får en litt mer stabil balltreff. Men det er lett å glemme seg bort, og holde pusten istedet, så det tar nok litt tid før det sitter :D Man skal visst i følge de som kan, dra pusten i baksvingen og puste kraftig ut på veg ned mot ballen. Dette er visstnok noe proffene gjør :) Skal prøve dette mer og se om det gir noe resultat på sikt.
TaylorMade JetSpeed Driver
TaylorMade JetSpeed 3W - 5W
Titleist 915H
Titleist AP2 714 4-PW
Miura 51* Y-grind, 56* K-grind
TaylorMade Spider Tour Red Sightline
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Pusteteknikk og golf

Post by yuran »

Samme som f. eks. styrketrening også. Riktig pusteteknikk gir mer kraft, og er sikkert direkte overførbart til golfsvingen.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Pusteteknikk og golf

Post by Friedman »

Jeg prøver å puste dypt og rolig før jeg adresserer ballen for å komme inn i sonen og fokusere.

Eksperimenter gjerne på rangen, men blir alt for komplisert å tenke på pusteteknikk når du står over ballen på banen.
No laying up
Jazzy
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 19 May 2015, 11:42
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Gjøvik & Toten GK
Been thanked: 2 times

Re: Pusteteknikk og golf

Post by Jazzy »

Har prøvd litt mer på banen nå og føler at jeg får bedre balltreffer. Men det er det å huske at man skal puste riktig hvert slag som er problemet nå... Når jeg glemmer det, så tar jeg oftest ballen veeeldig tynt. Trening, trening, trening :?
TaylorMade JetSpeed Driver
TaylorMade JetSpeed 3W - 5W
Titleist 915H
Titleist AP2 714 4-PW
Miura 51* Y-grind, 56* K-grind
TaylorMade Spider Tour Red Sightline
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Pusteteknikk og golf

Post by LyLu »

Har et par folk i klubben som går bak ballen og tar seg ut noe linje greier og puster tungt ut og inn og har noen øvelser......
Nå skal ikke jeg dra alle under en kam men dette er noe utrolig trege spillere! :) Haha
Post Reply