ET 2019

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET 2019

Post by kevin »

To baller i vannet på hull 14, og en i vannet på hull 18.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2019

Post by Snowman »

... og så spiller plutselig Reitan en såkalt feilfri fredagsrunde - uten en eneste bogey - med fire stk birdies, på -4.

Gutten er bare 21 år, og han har opplagt et uforløst potensial. Man vet jo aldri hva det blir til med sånne som egentlig har gode totalscorer inne, men som hittil ikke har vist at de kan holde kvaliteten oppe gjennom fire runder og når presset øker. Noen sånne kommer etter hvert og etablerer seg på et høyere nivå, mens andre aldri bryter igjennom.

For Reitans del, der har jeg på følelsen at en eneste skikkelig god opplevelse ville kunnet dra mye mer med seg. Han trenger jo ikke akkurat bekymre seg for penger, bare for de poengene pengene representerer. Veldig synd at han neppe greier topp-110 på R2D. Da må han jo lykkes på QS.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: ET 2019

Post by eivaan »

Mine forventninger av de norske er akkurat slik jeg hadde forventet, Reitan og Krogh er nye på dette nivået og Espen har slitt med skader! Vi må sette ting i perspektiv, d å fornye kortet er grisevanskelig.....de har alle 3 vist at de har nivået inne, d handler om erfaring og læring, hvor spille safe, hvor gå for pinnene....og takle presset!
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2019

Post by Snowman »

For min del setter jeg dette i et perspektiv som gjør at jeg er skuffet over de norske resultatene på ET i år. Jeg ser særlig på de oransje prikkene i R2D-rankingen, den som viser de spillerne som kom inn via QS:

https://www.europeantour.com/european-t ... /rankings/

Det er 27 sånne oransje prikker i rankingen, som viser spillere i samme kategori som to av de de norske. Blant disse 27 er de norske hhv. nr. 17 (Reitan) og nr. 24 (KKJ). Begge er altså på den dårligste halvparten i sin kategori. Det er jo ikke noe gøy å følge med på toppidrettsutøvere hvis man skal ha så lave forventninger.

For min del, der er hockey den store idretten, og jeg har hatt samme favorittlag i NHL siden 80-tallet. Hvert år går cirka halvparten av NHL-lagene til sluttspill, og den andre halvparten misser. Jeg blir selvfølgelig alltid skuffet hvis mitt favorittlag misser sluttspillplass. Det er faktisk helt selvsagt for meg at da blir jeg skuffet, uansett forutsetninger som skader, generasjonsskifter eller andre ting.

Jeg tenker at den type innlevelse er naturlig når man følger med på sport. Og jeg tenker akkurat på samme måte med Hovland og Ventura på PGAtour, at jeg blir skuffet hvis de ikke greier å fornye kortet.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2019

Post by Freud »

Jeg er drittlei uttrykket "han har nivået inne, det gjelder bare å få det ut". Dette er Ramnefjell-språk.
Tror samtlige på ET har nivået (hva nå det er) inne, så de norske er ikke i noen spesielt utvalgt gruppe.
Hva som skal til for å få det omsatt i gode scorekort er noe annet, og et uløst mysterium. Jeg har ingen løsning, men jeg tror mest på tilfeldigheter. I en spesiell turnering lykkes spilleren med det meste og oppnår top-10, kanskje top-5. Han får spille neste turnering, og gjør det såpass bra der at plutselig er han inne i varmen, og "resten går av seg selv". Selvtilliten er på topp og han er plutselig en av gutta. Glemt er all motgang, og han tror på seg selv igjen. Amatørmessig analyse? Gjerne det, men kom med noe bedre. Poenget mitt er at omtrent alle som spiller på ET er stort sett like gode, og det er tilfeldigheter (blandet med litt flaks) som avgjør hvem som lykkes og hvem som gir opp.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2019

Post by Snowman »

Det er selvfølgelig mye mer enn flaks og tilfeldigheter som avgjør hvem som lykkes i å ta seg oppover i hierarkiet i ulike sporter. Det er selvsagt heller ikke sånn at «alle har nivået inne» for å lykkes, selv om de teoretisk har det på trening eller sporadisk i konkurranser. Det er ingen naturlov som sier at noen skal lykkes etter hvert. Man har ikke greid det før man har greid det, og noen får det til, andre ikke.

Jeg er nå 59 år, og et langt liv i sport, det har lært meg at hvert nytt nivå, det er noe man må ta selv. Man får ikke ting gratis. Er du best i klubben din, da må du ut og lykkes i krets eller distrikt, så på landsbasis, deretter internasjonalt på gradvis høyere nivå. Det er vanskelig å forutse på hvilket nivå en utøver når taket for ikke å utvikle seg videre. Dette handler også om ferdigheter og egenskaper som er langt mer enn flaks og tilfeldigheter.

En kjent utfordring, som flere jeg har vært leder for måtte lære seg å takle, det var denne: De var vant til å være gode, gjerne de beste, i sitt opprinnelige miljø, og de var blant de beste i landet i sine årsklasser. De var sånn sett vant til å lykkes og vant til mye positiv oppmerksomhet. Men så kom de inn i en ny virkelighet, noen utenfor landet, andre på norsk senior elitenivå. Da var de plutselig ikke best lenger. Da måtte de slite, nullstille seg, kalibrere.

Noen av dem klarte dette, og det gleder selvfølgelig meg, som mangeårig idrettsleder, å kunne lese om disse gutta på sportssidene i avisene etc. Samtidig vet jeg om flere andre som virket like lovende langt inn i tenårene, men som aldri ble noe på senior elitenivå. Men det viktigste som skilte hvem som lyktes og ikke, det var ikke flaks og tilfeldigheter, men hva det viste seg at de hadde i seg av evne til å takle de høyere nivåene de etter hvert kom på.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET 2019

Post by kevin »

Flott runde av Reitan i dag, godt gjort å hente seg inn såpass etter skuffelsen i går. Godt å se at Krogh også klarer cut, etter en runde på -2 i dag.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2019

Post by Freud »

Før du foreller om din erfaringer fra idrettslivet, så bør du si hvilke idretter dette er. Her gjelder det golf, og da må erfaringene dine være fra en eller flere individuelle idretter. Å sammenligne golf med f.eks. ishockey blir meningsløst for meg.
Jeg er naturligvis enig at det skal mere til for å lykkes enn tilfeldigheter, bl.a. sterk psyke. Jeg skrev om tilfeldigheter fordi det er en undervurdert faktor i golf, og lite diskutert.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: ET 2019

Post by eivaan »

Anyways....bra av begge i dag!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET 2019

Post by kevin »

67 runde på begge de norske. Reitan avsluttet med bogey på hull 18, et hull han tydeligvis sliter litt med. Er +3 der på tre runder. Krogh gjorde eagle på hull 17.

edit: Krogh er nr.17 og Reitan nr.28 før søndagens finalerunde
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2019

Post by Snowman »

Freud wrote: 26 Oct 2019, 13:17 Før du foreller om din erfaringer fra idrettslivet, så bør du si hvilke idretter dette er. Her gjelder det golf, og da må erfaringene dine være fra en eller flere individuelle idretter. Å sammenligne golf med f.eks. ishockey blir meningsløst for meg.
Jeg er naturligvis enig at det skal mere til for å lykkes enn tilfeldigheter, bl.a. sterk psyke. Jeg skrev om tilfeldigheter fordi det er en undervurdert faktor i golf, og lite diskutert.
Det plager meg ikke hva du syns er meningsløst, Freud. Jeg nøyer meg med å si at min erfaring som idrettsleder bl.a. er med utøvere som nå er landslagsutøvere i 3 forskjellige idretter, hvorav 2 av de idrettene er såpass store at det også handler om spillere som i dag er proffer i utlandet.

Du argumenterer hele tiden for at golf er så spesielt at erfaringer fra andre idretter ikke har verdi. Vel, forelesere fra Olympiatoppen som jeg har hørt på seminarer og konferanser, de tenker annerledes om dette. De kommer med mange former for generelle erfaringer som tas med på tvers av idretter. Jeg tror mer på det jeg har hørt fra dem enn det jeg leser fra deg.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2019

Post by Snowman »

kevin wrote: 26 Oct 2019, 14:23 67 runde på begge de norske. Reitan avsluttet med bogey på hull 18, et hull han tydeligvis sliter litt med. Er +3 der på tre runder. Krogh gjorde eagle på hull 17.

edit: Krogh er nr.17 og Reitan nr.28 før søndagens finalerunde
Det er så fordømt synd at Reitan spilte +6 på de 6 siste hullene torsdag. Med par på den tredjedels runden der, hadde han ligget T4 på -12.

Jada, jeg vet, det går egentlig ikke an å tenke sånn, men jeg klarer ikke la være ...
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2019

Post by Freud »

Jeg synes det blir en bekvem avsporing i det hele tatt å skrive om scoren i våre tre ET-spilleres siste turnering/runde i denne sesongen. Realiteten er at ingen av dem klarer å fornye ET-kortet ved å bli blant top-110, og det er faktisk ganske flaut for norsk toppgolf. Kofstad og KKJ må inn i 2.runde i Q-School (som starter 7.november), og Reitan antagelig i siste runde. Det blir veldig vanskelig for dem å klare top-25, og på den måten komme i samme kategori som de har hatt i år. Klarer de det ikke, så får de en dårligere kategori enn i år (18 eller 19).
Mitt forhåndstips er at ingen av dem klarer top-25. Det tipset gjelder også Arnøy, Bertheussen og ETJ.

Men, hvem bryr seg om ET når vi har fått to mann på PGA?
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2019

Post by Freud »

Til Snowman: jeg tror ikke noe på at erfaringer fra lag-idretter har noe som kan benyttes i golf. Det eneste er det evige "mental styrke, psyke, samhold og godt støtteapparat". Det kan sikkert ledere i alle idretter snakke seg varme om i timevis. Og utøvere snakke om på samlinger for ansatte i bedrifter som er sponsorer. Der er det evige mantraet "lagånd", enten det gjelder individuelle eller lagidretter.
Men selve idretten golf, hvordan og hvor den utøves, med hvilke redskaper, under ulike forhold hver uke og alene på banen, er så ulik alle andre individuelle idretter at erfaringer fra disse er verdiløse. Jeg kan nevne noen faktorer som er unike for golf:
- bruker 12 redskaper, og må velge den riktige 280 ganger i løpet av en turnering
- oppholder seg på en utendørsbane 20 timer i hver turnering, i alle slags værforhold, som skifter fra dag/time til dag/time
- skal utøve sin sport ved å slå et golfslag fra forskjellig underlag 280 ganger
- kan ikke snakke med eller søke råd hos hverken "lagkamerater" eller støtteapparat i 20 timer, bortsett fra en caddie
- opplever et voldsomt press for å klare å være med videre etter halvspilt turnering
- opplever å måtte vente fordi forangående konkurrenter somler
- ingen heiagjeng som støtter eller forstyrrer ved hvert slag
- et eneste dårlig slag av 280 kan ødelegge en hel turnering.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2019

Post by Snowman »

Reitan har for turneringen, altså samlet for fire runder, spilt de 12 første hullene på -15, med 17 birdies og 2 bogeys.

Han har 2 hull igjen å spille siste dag, men status for de 6 siste hullene uka under ett, er foreløpig da på +6.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2019

Post by Snowman »

Ser på ET-sendinga nå. Jeg syns det er fascinerende å se Steven Brown kjempe for kortet! Man må jo bare håpe at han nå greier det. Han ligger på 150.plass på R2D, som er 6 plasser bak Reitan, og nå er han på vippen til likevel å sikre kortet.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2019

Post by Snowman »

... og nå leder Steven Brown (nr. 150) alene etter å ha gått forbi Brandon Stone (nr. 148) og Justin Walters (nr. 121). Uansett, hvilken fantastisk innsats av alle tre i en presset situasjon hvor de lå an til å miste kortene sine!

Spennende hvem av dem som vinner turneringa nå!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2019

Post by Snowman »

Og så var det avgjort! Fantastisk spennende å følge denne avslutningen. Jeg tror aldri jeg har sette en turnering hvor hele tre spillere både kjempet om seieren og måtte unngå feil for ikke å miste kortene sine. Og det var også diverse flere spillere lenger ned som enten sikret eller mistet kortet med små marginer.

De som ikke så på dette, gikk glipp av noe!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET 2019

Post by kevin »

God uke for Reitan som ble nr.21 til slutt. Sikrer seg en pen sjekk på over 160 000,- nkr. Han er nå nr.141 på R2D og kommer inn i finale-kvalet til ET.

Krogh har også vist bra høstform, selv om det kommer for sent. Det ble karrierebeste og 31.plass i dag. Han får drøye 110 000,- nkr for innsatsen. Han rykker opp til 214.plass på R2D og må gjennom 2.steget i kvalet.

Tror det var 5 av de som havnet topp-10 som sikret kortet i sin siste mulighet for året. Bra prikking av høstformen det.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2019

Post by Snowman »

Markus Kinhult, 23 år, veldig imponerende! Sitter her og håper på at han kan vinne i dag.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply