De unge, lovende

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

De unge, lovende

Post by furu »

Det har vært mye debatt rundt forbundets satsing og sportssjef Frode Scheies rolle og utførelse av denne. Hver gang har det blitt argumentert med sterke resultater fra de unge norske spillerne. Denne uken spiller noen av dem storturnering i Texas, The Spirit International Amateur.

Anders Kristiansen og Are Friestad er våre representanter på herresiden, Tonje Daffinrud og Karianne Hillås på damesiden.

De gjør det rimelig dårlig sett i forhold til hvor mye skryt det har vært fra Scheie, NGF og deres støttespillere. Jeg vet at dette er unge og dermed sikkert ustabile spillere, men er de så gode som de sier så skal de vel gjøre det bedre enn dette?

Herrene er foreløpig T17 av 20 land. Damene T13 av 20.

Er det slik at norske juniorer er oppskrytt og ikke strekker til når det blir tøft?

Ta kritikken min med godt humør - ingenting ondsinnet om juniorene :D Syns bare det er riktig å stille spørsmål når det som sagt er disse spillerne som blir trukket fram som eksempel på forbundets suksess.
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: De unge, lovende

Post by Sticho »

Generelt mener jeg at forbundet har fått svært gode råvarer å jobbe med de siste årene, noe som vitner om at det er mye bra arbeid som gjøres i klubbene. Norge har jo vunnet bra med titler på juniornivå de siste årene, men det er tydelig at dette opplegget som Scheie er så fornøyd med ikke gir spillerne det lille ekstra for å klare overgangen til profflivet.

I tillegg tror jeg det er et problem at spillerne blir hauset opp og nærmest småkonger på den lokale klubben så fort de klarer å gå under 80 slag. Kan bruke Knut Børsheim som eksempel. Når han er hjemme om sommeren trener han ofte på Fana. Når han står på rangen så flokker både unge og gamle spillere seg rundt han for å se han trene. Jeg kjenner ikke Knut, så vet ikke hvordan han egentlig takler det, men tror det er mange som får for høye tanker om seg selv og sitt eget spill for tidlig i karrieren. Kan være de allerede der mister litt av den sulten som de ellers hadde hatt dersom de hadde fått "flydd under radaren" til de faktisk hadde noe å vise til. Norge er en veldig ung golfnasjon og breddegolfen holder generelt et veldig lavt nivå. Er vel derfor folk blir helt fascinert bare en spiller klarer å slå et slag med draw (for å sette det litt på spissen).
Post Reply