Flex - FCM systemet vurdering charts etc...

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Flex - FCM systemet vurdering charts etc...

Post by Nerd »

Temaet FLEX er trolig det mest kaotiske av alle Golftekniske tema, og de fleste vet ikke at flex bokstavene på ett skaft IKKE forteller noe om hvor stivt det er sammenlignet mot andre shaft modeller. Bokstav flex systemet er KUN RELATIVT til sin egen model og vekt serie, der S er stivere enn R, men bløtere enn X - MEN KUN ift sin egen model og vekt serie.

Braley Sr og Junior, (Junior er Kim Braley nå KBS), lagde i 1981 ett numerisk system for flex, men verden gikk amok, og fattet ikke at skafter som IKKE var RIFLE FCM ikke burde bedømmes med det systemet da ingen skaft modeller er helt ens. Kartet vil ikke stemme med terrenget helt enkelt, men utallige skamferte skaft etter evne og fikk de til å passe "kartet på veggen", men gode å spille med ble de ikke.

Mange har i de 39 år som er passert, rasert mer enn ett sett skaft i mangel på faktisk kunnskap om skaft i forsøk på "FCM matching".
Tråden forklarer hvorfor det går galt og hvordan vi bør forholde oss til det hele med hensyn til hvordan vi matcher flex best mulig, UTEN og modifisere skaftet mer enn nødvendig (tip trim), og ikke minst...hva er det egentlig vi matcher?

Da temaet er ment for de TEKNISK interesserte, og VERKSTED siden, ikke sett fra en spillers ståsted, antar jeg at det kun er et mindretall her på Golfsnakk som vil ha interesse, og derfor har jeg kun tekstene på Engelsk jeg har lastet opp på GolfWRX idag, der jeg prøver å rydde litt opp i det kaos som hersker med hensyn til FLEX og bedømmelse ved bruk at CPM måler. Jeg har selv bidratt til dette kaoset med noen flex charts som sirkulerer verden rundt, men der få om noen forstår å benytte de rett.

Denne tråden er derav litt bot for det, samt at jeg prøver å gi de som driver med dette (Flex matcing), bedre forståelse av hva vi egentlig holder på med, og hvordan vi skal bedømme det hele riktig. Vi kan nemlig dra nytte av FCM systemet selv om vi ikke spiller RIFLE, men da må man forstå hva det er og hvordan det hekle er skrudd sammen. Det er DET som er tema for tråden, pluss div charts jeg ikke har ville poste tidligere da dette er er ormebol av de helt store.

Jeg linker derav direkte, og har dere spørsmål, er det samme for meg om de kommer her på Norsk eller på WRX på Engelsk.
https://forums.golfwrx.com/discussion/1 ... e/p1?new=1
Post Reply