Larvik Gk

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Larvik Gk

Post by kevin »

Sist lørdag var det meldt strålende vær og Larvik har åpent med sommergreener og gressutslag. Spillet organiseres med ballrenne. Tenkte at vi måtte være ganske tidlig ute og vi var på plass ca.0945 og da var det fullt ute på banen og masse folk som stod i kø for å komme ut. Vi hadde da 12 flighter foran oss :!:

Så litt over 1130 kom vi oss endelig ut. Og vi var ferdig ca.1530 og da begynte skumringen. Sola gikk ned litt før. Så vi var nok en av de siste gruppene som hadde fullt lys.

Banen:
- Flotte teesteder
- Veldig flotte fairways,ikke bløtt i det hele tatt til tross for mye regn i det siste. De har fantastisk drenering
- litt ruglete og humpete greener,noen har fortsatt små luftehull i seg. Men alt i alt ingen grunn til å klage i slutten av november
- bunkerne er harde,regnet har pakket sammen sanda så det er vanskelig å slå fra...

Været var strålende og det ble en fantastisk dag på banen,til tross for utrolig mye folk så gikk spillet ganske raskt også. :D

Her er det bare å sjekke værmeldinga for de som bor på østlandet og finne seg en dag å spille Larvik før den stenger. F.eks er det meldt bra i morra.

yr.no
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Larvik Gk

Post by furu »

Høres veldig bra ut kevin. Sikkert godt for kropp og sjel å få en runde. Hvordan var spillet da?
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Larvik Gk

Post by kevin »

Ja meget godt for kropp og sjel...men kjipt for selvtilliten :lol: Så dårlig var spillet....
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Larvik Gk

Post by kevin »

Var på Larvik igjen i dag. Gikk ut kl.1110 og ferdig kl.1445. Ingen problemer med dagslys,det er fortsatt lyst fram til 1530 ca.

Ingen vind for en gangs skyld,og utrolig flotte spilleforhold. Tees og fairways er like fine,ikke preget av all nedbøren. Er det kanskje norges best drenerte bane??
Greener var bedre denne gang,litt jevnere. Sikkert fordi de klippet de på onsdag. Ikke som på sommeren,men ganske jevne og fine.

Til uka er det meldt kaldere og noe frost,så dette var nok siste runde i år på Larvik

Tok noen bilder med min blackberry,som har dårlig kamera :lol:

Image

Image
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Larvik Gk

Post by Long-Hit-Wonder »

Hvordan ser det ut i Larvik nå, finnes det noe håp om tidlig sesongstart?
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Larvik Gk

Post by Mats »

Er faktisk mer snø i Larvik enn i Oslo nå. 58cm offisielt i dag :(. Så det er nok ikke håp om at det åpner før tidligst midten av april dessverre!
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Larvik Gk

Post by kevin »

Tee 1 på Larvik for 2 dg siden
Image

De skrev da på hjemmesiden sin:
"Dersom vi åpner i påsken vil vi organisere spillet ved ballrenne. Men vi vil ha Proshop, Servicepunkt og vår kaffebar Solsiden åpent. Det vil bli mulighet til å få kjøpt noe til å ha med ut på banen, i tillegg til å kunne sitte ned å nyte noe god mat og drikke.
Du kan få siste oppdatert status ved å ringe oss i administrasjonen på hverdager mellom 09.00 og 15.00, eller følg med her. Vi vil oppdatere med en gang vi tar avgjørelsen om når vi skal åpne. Ring 33 140 140, tast innvalg 3 for Administrasjonen. Korthullsbanen (pay and play) er stengt pga snø..
Sist oppdatert ( torsdag 25. mars 2010 )"

Shit,da har det tint fort der nede....kan hende det blir golf der i løpet av påsken,kanskje siste del :D
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Larvik Gk

Post by Long-Hit-Wonder »

Høres artig ut, Larvik GK pleier alltid å være tidlig ute med å åpne banen. Synd for meg at jeg kommer til å være i Trondheim frem til midten av mai, så det blir uansett ingen tidlig sesongstart på meg dette året heller. :cry:
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Larvik Gk

Post by kevin »

Det kan hende det blir åpning allerede skjærtorsdag i Larvik,virker som de har sikta seg inn på det. Tilogmed hotellet Farrisbad annonserer med golf/spa-pakker hvor de skriver at banen åpner skjærtorsdag. Men man får bare vente og se,hvis den åpner da blir det nok enorme køer for å få spillt
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Larvik Gk

Post by kevin »

Spillte Larvik i dag. Visste at det skulle være turnering men fikk ingen info om shotgun start og måtte gå av etter 12 hull. Da startet turneringen fra alle hull. Spurte en av spillerne og han påstod at det stod et skilt ved tee 10 om at man måtte være ferdig på back før kl.11. Jeg må ha misset det skiltet, men synes de kunne opplyst om dette i proshoppen også. Bra jeg spiller gratis, ellers hadde jeg blitt litt grumpy ;)

Tees: stort sett greie, noen har litt tørre flekker her og der

Fairways: veldig bra, minst like bra som Borre og Vestfold sine, kanskje hakket bedre også

Greener: flere av greenene har litt svak grønn farge, nesten litt gul-aktig. Og spesielt hull 1,2,3 kanskje, er litt "ruglete". Dvs steder hvor gresset ikke er så tett og det ser dermed ikke så kjempebra ut estetisk sett. Men synes absolutt de var bra å putte på, kortklippede og bra hastighet. Det har regnet godt i natt og greenene hadde fortsatt grei speed. De har jo slitt med greenene både i fjor og i år, men de er absolutt på gang

Bunkerne: nylig preparerte, veldig bra. Men noen var litt regntunge, lå litt vann i et par stk så jeg

Roughen: den velkjente "kne-høyde roughen" på Larvik er i anmarsj. Har blitt bra høyde på den men er fortsatt ikke så ille at man ikke finner ballen. Seigt og godt i first cut også

Banen tåler mye regn for det har regnet mye i natt og på morgenen. Når jeg kjørte nedover så høljet det ned. Kom fram så var det opphold, tok vel fram paraplyen på hull 9 og så ble det opphold igjen etter en stund. Så vel et par steder der det lå litt vann på fairway

Håper å få tatt en ny tur dit ganske snart for å få spillt hele banen
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Larvik Gk

Post by kevin »

Spillte her igjen i dag, og morgenen var nydelig. Litt vind, men på back ble det mye verre og ganske tøft

Greenene tørker fort ut med denne vinden og blir mye raskere. De er stort sett veldig bra å putte på som nevnt tidligere, og det ser ut som de blir bedre for hver dag nesten

Fairwayene er helt nydelige

Noen bilder fra i dag:

Tatt bak green hull 9
Image

Green hull 7
Image

Fairway hull 10
Image

Tatt fra tee 9, ser fairway hull 1
Image
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Larvik Gk

Post by sumo »

der så det skikkelig deilig ut! :) fineste fairwaysene jeg har sett på lenge.
anbefaler du denne banen eller?
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Larvik Gk

Post by kevin »

Jepp, jeg liker den svært godt å nå er det flotte forhold. Er ofte litt delte meninger om Larvik, noen sier den er kjedelig. Jeg synes ikke det, men den er så og si helt flat, brede fairways. Mange av hullene er godt bunkret slik at man skal være presis på innspillene.

Hvis du aldri har spillt den bør du absolutt ta deg en tur. Fra onsdag av blir det skikkelig varmt og fint vær.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Larvik Gk

Post by veggiss »

Spilte der i dag. Litt bismak ang greenene. Å putte på så raske greener, men som er til tider ujevne og har veldig mye sand blir en utfordring. Ekstremt vanskelig å beregne innspill da man ikke får noe bite på innspillene. Nå hadde jeg bare 29 putter i dag, så det gjorde ikke så mye, men jeg hadde følt meg litt snytt hadde jeg betalt 500/600 spenn i greenfee der i dag.

Fairwayene var helt konge. Teestedene var helt greie, men noen av de var ikke plane. Bunkerne var ok, men litt mye småstein i noen av de. Er ikke en bane jeg umiddelbart kommer til å føle noe behov for å spille igjen, men absolutt et fint anlegg.

Veldig positivt med gressutslag på rangen, men de kunne kostet på seg på klippet gresset.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Larvik Gk

Post by Yorkie »

Må si meg enig med Veggiss om Larvik nå. Greenene er som betong, greit det hvis det er en bane som er designet for bump and run, men det er altså ikke Larvik. Fairwayer var på vanlig Larvik kvalitet, upåklagelige. Bunkerne vel, noen var bra og noen var sånn 0,5 cm sand og beinhardt under.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Leijm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 101
Joined: 23 Jul 2010, 23:02
Hcp: 28,5

Re: Larvik Gk

Post by Leijm »

Jeg skal faktisk nedover til nydelige nevlunghavn i juli, og hadde store planer om å teste larvik gk. Noen som er med?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Larvik Gk

Post by kevin »

Er bare gi beskjed så blir jeg med hvis det passer. Er bortreist noe de siste ukene i juli, men får komme tilbake til det hvis det er aktuelt
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Larvik Gk

Post by kevin »

Spillte her igjen i går med store forventninger etter at golferen.no skrøt uhemmet av banen(tror de overdrev en smule ang greenene)

Uflaks at greenene ble toppdressa rett før vi skulle gå ut. Dermed så de ikke så grønne og fine ut som de bør. Og de blir alltid litt rufsete når man sveiper den kosten over greenene ifbm dressingen.

Men det er ingenting å utsette på hastigheten, de er svært raske. Og lik hastighet på alle. Men de er veldig faste og det blir sjelden nedslagsmerker. Men fikk ballen til å sitte bra når jeg en sjelden gang traff greenene :lol:

Fairwayene er helt kanon, tviler på at man finner noen bedre for tiden

Og, banen er fortsatt meget tøff å spille i mye vind....:)
User avatar
Xo1
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 104
Joined: 06 Apr 2011, 21:47
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Miklagard GK
Has thanked: 2 times

Re: Larvik Gk

Post by Xo1 »

Spilte Larvik lørdag 2.7, Greenene var da meget bra, men en del tregere enn i det siste. Det var nå veldig grønt og fint. Greenene er fortsatt harde, så vanskelig å få bite. Banen kan nå anbefales.
TaylorMade M3 Driver
TaylorMade M1 3 Wood
TaylorMade P730 3i - Pw
TaylorMade Milled Grind HI-TOE 52' 58' 64' Wedger
TaylorMade Ghost-Spider-Putter
Titleist PRO V1
User avatar
Snaphooker
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 03 May 2011, 10:25
Hcp: 10,2
Hjemmeklubb: Narvik

Re: Larvik Gk

Post by Snaphooker »

Golferen tidligere i år: "På hvert eneste av dem er gressforholdene så perfekte som de kan få bli noe sted, være seg i Norge eller utenlands. "

Beklager Herr Redakteur, men dette var vås fra ende til annen! Tok deg på ordet og testet banen for et par dager siden, og må bare si at greenene var skuffende dårlig i forhold til omtalen. Javel, de ruller, men det er fordi gresset er tromlet ned. Det er ikke en jevn fin kortklippet green som møter deg, men et sammensurium av forskjellige gresstyper som er både grove og tynne, strie og myke - og tuete. Ballen hopper og skjelver bortover greenen, og det er umulig å vite hvordan den vil bryte - eller ikke bryte.

Hakadal, Vestfold, Atlungstad, Drammen, Holtsmark og mange flere har mye bedre greener å putte på, og disse banene representerer både tregere og raskere greener enn Larvik.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you'd have good people doing good things and evil people doing bad things, but for good people to do bad things, it takes religion.”
Steven Weinberg
Post Reply