Turneringsgolf og høye scorer

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Turneringsgolf og høye scorer

Post by halvorsen84 »

Mens vi venter på sesongen 2023 (for oss som ikke bor på det sørlige vestlandet) så tenkte jeg å høre litt med dere her inne:

Hvor går egentlig grensa for en "for høy" score, altså, med noenlunde korrekt hcp, hvor lavt kan man score før dere begynner å tenke i retning av "sandbagging"?? For dere som ikke er kjent med "sandbagging", så betyr dette at spilleren holder et kunstig høyt hcp, nettopp for å kunne score godt i konkurranser, og vinner premier.

Først om fremst ønsker jeg at dere svarer i forhold til 9 hull, da årsaken til at jeg spør, er en lokal ukentlig 9-hullsturnering, der det i fjoråret ble prestert, i mine øyne, merkverdig høye scorer.

Jeg mener hvertfall at det er noe feil, når spillere med tett oppunder hcp 30, går ned mot banens par (34) over 9 hull, og tilhørende høy score!

Ellers var det også flere ganger vinnerscore på -7-8-9 på spillerens hcp. Spillerne har hcp fra +/- 15 og opp til 54.

Til info vil det i år ikke spilles åpen klasse for alle, da klasse-inndeling er klubbens måte å "rydde opp" i dette på. Tullete, da nevnte spillere fortsatt vil være et problem i sine respektive klasser...!

Det er lov å ha flaks og en god dag, men slike scorer syns jeg blir for høyt.

Tar jeg feil?

Shoot!
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Turneringsgolf og høye scorer

Post by Keyser »

Tja, vanskelig å si. Ser avogtil scorer på -7 til -10 hos oss, men da over 18 hull slaggolf. Sjelden det er samme personer, i så tilfelle er det noen som er i kraftig forbedring.

Turneringskomiteen må jo regulere handicap etter turneringer. Ekstraordinære lave scorer medfører ekstra nedskriving (faktisk blir 20 tidligere "hcp-spilt-til" runder også redusert) og med Hard Cap i tillegg bør det være vanskelig å sandbagge særlig mange ganger. Man må registrer 20 rundet til før denne gode runden forsvinner fra systemet.

I en lokal ukentlig 9-hulls turnering bør det ikke være premier som frister til sandbagging - sandbagging må reserveres til de store premiene, da gjerne parturneringer med reiser som premie (spøk).

Jeg tror at så lenge komiteen kjører hcp-regulering etter hver turnering - så vil ikke sandbagging være et problem. Unntaket er såfremt en spiller bevisst reduserer hcp med dårlige selskapsrunder inn mot en spesifikk turnering - det er vanskelig å hindre. Men det krever litt at sandbaggeren.
</Keyser>
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Turneringsgolf og høye scorer

Post by halvorsen84 »

Enig i det du skriver Keyser :)

Kan jo også nevne at med hver deltagelse får vi poeng også, 1. 500, 2. 300 osv, til order of merit, og finalen spilles etter FedEx-modellen, der hovedpremie er utenlandstur! Ukentlige premier er vin og pakker med baller. Så det er jo klart at det lønner seg med seier og pallplasseringer. Samme person har vunnet reise de siste årene.
Siden det er turnering, så er jo score automatisk tellende, problemet er nok heller at enkelte av spillerne, (jeg vet at de spiller og trener mye), ikke skriver runder utenom turneringer, heller enn at de bevisst "jukser seg opp" i forkant.

Satt litt på spissen da, med 1 tildelt slag, i mange av fjorårets serierunder, må jeg slå banerekorden -6 over 18, på kun 9 hull, for å nærme meg pallen.

Og til dere som svarer, uavhengig av hcp, føler dere at dere er kapable på en god dag, til å gå så lavt, over kun 9 hull?
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Turneringsgolf og høye scorer

Post by kevin »

Jeg trodde kanskje problemet med sandbagging hadde blitt sjeldnere med det nye hcp systemet. Men det er selvsagt avhengig av at man registrerer flest mulig runder, også de utenfor turneringer.

Har aldri likt konseptet med store premier, det skaper grobunn for juks og ikke minst spekulasjoner.

Jeg ligger rundt 14-15 i hcp og kan absolutt spille 9 hull ned mot +2/+3 av banens par på en god dag. Litt avhengig av bane og hvilket teested man spiller fra selvsagt. Problemet er å være stabil over 18 hull, fordi det ofte kommer ett og annet skikkelig dårlig spilt hull.

Man hører fortsatt kommentarer som at "hvis vi spiller fra tee lengre fram, da taper jeg tildelte slag" og "hvis jeg spiller for bra nå må jeg skrive meg ned". Ser også at det finnes folk som nesten aldri legger inn score i golfbox, litt usikker på hvordan hcp reguleringen blir da?
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Turneringsgolf og høye scorer

Post by halvorsen84 »

Kevin: jeg tror også det har blitt sjeldnere, kanskje derfor det blir ekstra "synlig" når det først skjer? Golfen og hcp-systemet er jo basert på ærlighet, korrekt innlevering av score etc, klubbene burde bli flinkere til å informere om dette på VTG, samt underveis i sesongen i fbm. turneringer, møter osv :)

De største premiene burde være forbeholdt større turneringer over 18 hull. Og fortsatt vil det jo dessverre være mulighet for juks.

Jeg hørte for mange år siden fra en senior, god spiller, tidligere vært nede på 2-3 hcp i yngre dager, at en 15-handicapper fint kan gå 9 hull på banens par, om han mente kun hos oss på H&H, eller generelt husker jeg ikke. Men jeg ser det jo selv også, når jeg er ute å spiller. Problemet er når spillere med hcp 20+ gjør dette!

Jobbet jo på H&H fra 2015-2018 i shoppen, og jeg lurer på hvor mange ganger jeg hørte de kommentarene du nevner! Bare synd at det er så vanlig, og tydelig vanskelig å få endret disse holdningene!

Det er vel sånn, at frem til man har de 20 rundene liggende inne i GB, så spretter hcp MYE opp og ned, avhengig av scorene som ligger inne? Var det ikke det som i starten gjorde at enkelte stod oppført med +10 hcp?
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
Post Reply