Lengdeforskjell hos damegolfere

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Lengdeforskjell hos damegolfere

Post by furu »

Bare en liten betraktning. Så på Wendys turneringen (LPGA vs. PGA vs. Senior PGA). Par tre hull på 185 yards, Suzann Pettersen slår 6i, Kerr 5i og Gulbis en 19* hybrid. Det var jo et voldsomt valg av Gulbis for å slå 160 meter. Eller? Det er noen kortslående karer på PGA også - f.eks. Brian Gay - men på LPGA ser det ut til å være ganske alvorlig store forskjeller på lengden.
Instagram @christianfuru
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Lengdeforskjell hos damegolfere

Post by sumo »

hmmm, en 3`er hybrid er ganske mye kølle for et slag på 160m ja. 5`er hybrid er vel mere greia vil jeg tro. eller et klokkerent treff med 6i.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Lengdeforskjell hos damegolfere

Post by Long-Hit-Wonder »

Det var for ikke så alt for lenge siden at det var en dame som slo lengst i Sverige. Vet ikke om hun fremdeles har tittelen, men der har vi i det minste et eksempel på en langtslående damegolfer.

Da jeg konkurrerte som junior for 4-6 år siden så hadde vi en jente på vårt juniorlag som slo satans langt. Hun kunne banke ballen over 200m med carry og slo lenger enn mange av mennene på klubben. Folk skøyet litt med at hun måtte begynne å slå fra gul tee på konkurranser, siden hun slo så langt og dermed kunne slå seg lett inn på green på enkelte par 4.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lengdeforskjell hos damegolfere

Post by furu »

Er flere damer som slår veldig langt ja. Forskjellene blandt dem er bare utrolig store. Ble rett og slett litt overrasket over at en såpass god spiller som Gulbis trengte en 3h for å slå 160 meter.
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Lengdeforskjell hos damegolfere

Post by JanB »

Når skal dere slutte å se på hvilken kølle som folk bruker på de forskjellige lengder.
I PowerGame som dette er, kan man i det minste kjøre svingen på minst 2 forskjellige måter. 3/4 sving og full sving.
Det som betyr noe er hvor nøyaktig man er. Ingen av dere sier noe om dette.

Et godt råd: Glem hva alle andre gjør de forskjellige køller. Det som betyr noe er hva DU gjør og hvor nøyaktig DU er.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lengdeforskjell hos damegolfere

Post by furu »

Så det at f.eks. Gulbis ikke har samme lengde som de beste har ingenting å si? Hun vil ikke slite mer på lange baner som når damene spiller US Open? Hun vil ikke slite mer på lange par 3? Vil ikke et 7i gi høyere ballbane og mykere landing enn 4i?

Jeg slår kort selv og bruker alltid mer kølle enn dem jeg spiller med. Jeg vet hvordan det er og skjønner hva du mener JanB. Når man kommer opp til LPGA-nivå og ser banene de spiller så må det utgjøre forskjell. Se på Brian Gay, det er ikke alle baner som passer ham.
Når skal dere slutte å se på hvilken kølle som folk bruker på de forskjellige lengder.
Jeg trodde en veldig viktig del av golf var å være bevisst på lengde.
Instagram @christianfuru
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Lengdeforskjell hos damegolfere

Post by eaglebooger »

Enig med JanB her egentlig.

Vi må ikke glemme at disse golferene også gjerne bestemmer seg for hvordan de skal slå ballen, og ikke bare hvor langt. Kanskje hun har vært litt chunky med jerna, og hadde lyst på en ball på green på dette hullet og slo derfor et slag hun kan godt, etc... Mange muligheter.
Jeg har og sett Phil Mickelson slå 8-jern 188 yards. Har også sett Phil Mickelson slå 8-jern 145 yards.
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lengdeforskjell hos damegolfere

Post by furu »

Jeg er for så vidt enig med JanB jeg også men poenget er litt annerledes enn den vinklingen. På samme bane, under samme forhold og med samme flaggplasseringer så tror og mener jeg at en spiller som slår så mye kortere må slite litt i forhold til dem med mer lengde. Vil noen påstå at det ikke er tilfelle? Vil JanB eller andre påstå at det ikke har noen betydning om man bruker 6i i forhold til 9i på et innspill på 130 meter?
Instagram @christianfuru
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Lengdeforskjell hos damegolfere

Post by eaglebooger »

Spørs helt hvem som slår 6i eller 9i.
Kan hende en spiller er bedre med sitt 6i enn den andre med sitt 9i

For min egen del slår jeg langt mer presist med mitt 8i enn Pw, og jeg bruker 8-jernet mitt over flere distanser enn det som liksom er påtenkt jernet i utgangspunktet, men retningen er veldig stabil. Har nok mer med confidence enn talent å gjøre for min del iallefall :)
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Lengdeforskjell hos damegolfere

Post by JanB »

Når det gjelder lengdekontroll og retningskontroll viser en stor vitenskaplig studie følgende:
Tourspillere har ekstrem god lengdekontroll med lange køller, helt ned til 9 eller 8 (og da IKKE retningskontroll)
Tourspillere har ekstrem retningskontroll med wedger til 9jern. (og da IKKE lengdekontroll)

De tourspillere som øver opp kontroll på lengde i shortgame er de som ligger høyest på de offisielle poeng og pengelister.
MAO: Det er fra 100 meter og inn du gjør den viktigste scoren
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply