Norske proffer i 2010

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Norske proffer i 2010

Post by furu »

Vi har selvsagt Bjørnstad (PGA), Johansen (ET), Pettersen (LPGA) og Skarpnord (LPGA) - men kommer det noen nye "stjerner" fra Norge i 2010?

Regner med at den faste gjengen spiller Challenge Tour (Larsen, Kaensche osv.) og vi har vel fremdeles en dame eller to på LET (selv om jeg nå faktisk tror jeg tar feil der, vi har vel ingen som klarte kvalet eller er med fra 2009). Hva med Kristiansen og Thorp? Noen som vet hva de skal spille i 2010?

Og det viktigste jeg lurer på og som jeg har sagt før - når skal en av de lovende junior-/collegespillerne ta steget opp til de voksnes rekker? Noen av dem må vel snart være ferdig på college. Supert at de vinner amatørturneringer i USA og andre steder men det viktigste er og blir hva de gjør om og når de blir profesjonelle.

Selv uten at noen av de unge tar steget så mener jeg at 2010 har potensiale til å bli det beste året for norsk golf noensinne.
Instagram @christianfuru
Golf
Forumvant
Forumvant
Posts: 72
Joined: 02 May 2009, 21:45

Re: Norske proffer i 2010

Post by Golf »

Knut Børsheim blit visst proff etter EM.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norske proffer i 2010

Post by furu »

Golf wrote:Knut Børsheim blit visst proff etter EM.
Det kan jo bli spennende. Hvor gammel er han nå? EM går vel i sommer. Får han noen invitasjoner til proffturneringer dersom han gjør det bra der?
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Norske proffer i 2010

Post by Smilende Sam »

Børsheim blir 23 i år, furu. Hadde vært stilig om han kunne breake i proffsirkuset - jeg tror han har det i seg (selv om han visstnok også er god i finansfagene på college)

Ser man vekk fra Thorps nye kategori på CT, så er det ingen åpenbare nye stjerner på gang blant gutta. Kristiansen er vel ikke proff enda. På kvinnesiden er det ganske dødt - mulig unntak for Martens som visstnok satser på lokale tourer etter misset LET kval.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Norske proffer i 2010

Post by kevin »

Her er mer info om Børsheim på BA
Men det har vel alle bergensere lest allerede :lol:

Blir spennende å se hva han kan få til ja. Er som Sam sier,ganske få håp i år. Vi har endel spillere på Nordea Tour i år,blir spennende å se om noen av de kan hamle om med svenskene,og kanskje derfra få et springtbrett inn på CT.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norske proffer i 2010

Post by furu »

kevin wrote:Her er mer info om Børsheim på BA
Men det har vel alle bergensere lest allerede :lol:

Blir spennende å se hva han kan få til ja. Er som Sam sier,ganske få håp i år. Vi har endel spillere på Nordea Tour i år,blir spennende å se om noen av de kan hamle om med svenskene,og kanskje derfra få et springtbrett inn på CT.
Hmm...er BA inne på golfsnakk.no? :lol: Var jo sammentreff det. Eller så er det SS som har ordnet en artikkel.

Børsheim er en fantastisk god spiller og jeg håper virkelig at han får det til, men vi har vel andre collegespillere som er regnet som bedre enn ham?
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Norske proffer i 2010

Post by Smilende Sam »

Børsheim er p.t. ranket som vår beste amatør (32. plass i verden) og den eneste collegespilleren som er i nærheten tror jeg er Kofstad (ranket som nr. 47 i verden).
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norske proffer i 2010

Post by furu »

Da har jeg sett meg litt blind på resultater man leser om i aviser og på nettsider. Syns det er andre som har vært framme i media etter turneringsseire.

Nå får vi en pekepinn på dette med golf og college. Det er mange som insisterer på at det er det eneste rette for lovende, norske golfere. Når vår beste amatør nå har gått den veien så må jo han ifølge de som har peiling ha glimrende forutsetninger og grunnlag for å lykkes.
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Norske proffer i 2010

Post by Smilende Sam »

Det er ikke feil at andre har vært i media, men poengene gis ut fra styrken på feltet såvidt jeg vet. De turneringene andre har vunnet eller plassert høyt i er turneringer som ikke gir like mye poeng. I tillegg kommer det at Kofstad/Børsheim spiller på gode lag og spiller mange poenggivende turneringer.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norske proffer i 2010

Post by furu »

Børsheim skal prøve seg i kval til Phoenix Open.

Blir forresten litt småkvalm når de på hjemmesiden til Waste Management Phoenix Open (fantastisk flott turneringsnavn......) kaller turneringen for "The Open" :roll: Skal prøve å finne en side der vi kan følge kvalet.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norske proffer i 2010

Post by furu »

Børsheim klarte ikke kvaliken til Phoenix Open. Les innlegget, det skjedde et par ting som kan sies å være formildende omstendigheter ;)
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Norske proffer i 2010

Post by AkE »

Utrolig, så uflaks går det nesten ikke å ha!
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Norske proffer i 2010

Post by Kaffekannen »

Ref: artikkelen så er (eks)kompisen til Børsheim som han referer til Furu og undertegnede sin pro :mrgreen: Skal tyne ham litt når jeg har time på torsdag :lol:
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
oka
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 149
Joined: 18 Jun 2009, 14:25
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Onsøy Golfklubb
Location: Saltnes (Råde)

Re: Norske proffer i 2010

Post by oka »

Fantastisk å bli disket for å bruke ødelagt utstyr. Hvem ønsker ødelagt utstyr ?
Dette er jo golf på sin merkelige side med mye rare regler.
Golfhilsen
OKA_Woods :)
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Norske proffer i 2010

Post by Long-Hit-Wonder »

Hva med Marius Thorp, han ble jo spådd en nokså lys fremtid etter sin fremragende prestasjon i The Open?
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norske proffer i 2010

Post by furu »

Marius Thorp vant en turnering i Hi5-serien forrige helg.
Instagram @christianfuru
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Norske proffer i 2010

Post by Long-Hit-Wonder »

Artig. :D
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norske proffer i 2010

Post by furu »

Liten oppdatering.

Her er en link til Hi5 turneringene. Er som regel noen nordmenn med der. Denne uken spiller Thorstensen, Friis og Hansen. Og Paltto :?: Må innrømme at jeg ikke har hørt om ham men regner med at noen her inne vet hvem han er. Caroline Martens ligger sist blant damene. Kun syv spillere med.

Thorp gjør det bra og ligger i toppen på OoM.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norske proffer i 2010

Post by furu »

103 slag på Paltto i dag. En (1) par :D Han der skal jeg garantert følge med framover :D
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norske proffer i 2010

Post by furu »

Snart klart for Challenge Tour. Da er det jo aktuelt med intervju av Peter Kaensche på golferen.no.

Ingen støtte fra forbundet er for gale. Greit nok at Bjørnstad og Pettersen ikke får noe. Kan vel ta med Skarpnord også i den gruppen. Men de på nivået under (Kaensche, Larsen, Tage m.fl.) tjener lite og får ingenting. Det er ikke snakk om mange proffer her i Norge. Det må være mulig å hjelpe dem litt. Snakker ikke om millionlønn men dekning av reiser inntil et visst nivå samt utgifter til trening bør være mulig å få inn i NGFs budsjett. Kan gjerne sette en aldersgrense etter hvert slik at NGF ikke betaler reisene for 40-åringer som er middelhavsfarere på CT. Eller er dette utenfor NGFs område?

Å ta vare på proffene kan være viktig for å bruke dem i fremtiden. De kan bli gode trenere og få erfaring som kan brukes innen NGF som organisasjon. Det viser også unge spillere at de vil bli satset på dersom de vil gå videre med golf.

Syns forøvrig at golferen.no har tatt seg opp litt i 2010. Dukker opp noen gode saker i ny og ne.
Instagram @christianfuru
Post Reply