Råd ved skifting av grep

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Råd ved skifting av grep

Post by furu »

Jeg skal selv skifte grep på køllene. Noen av dere som har gjort det og har tips å komme med? Går det greit å bruke white spirit eller er det andre ting som fungerer bedre?

Har kjøpt Tacki Mac Itomic etter å ha lest mye bra om dem på golfwrx. Rimelig, god kvalitet og "sticky" følelse (som faktisk blir bedre når man vasker dem). At de er lette å rengjøre er veldig greit da jeg selvsagt har kjøpt hvite :D Jeg gir blaffen i at jeg har høyt hcp. Må være lov å være litt annerledes 8-)

Regner med at det blir en fordel å ha samme grep på alle køllene. Setter pris på alle tips dere kommer med.
Instagram @christianfuru
TempoDrømmer
Rookie
Rookie
Posts: 28
Joined: 10 Feb 2010, 14:54

Re: Råd ved skifting av grep

Post by TempoDrømmer »

Hei,

Jeg tenkte å skifte grep selv i gjor, til golf pride grep. Jeg fant mange nyttige videoer som viste prosessen og ga anbefalinger. Jeg endte opp med å stikke innom en Pro shop og de gjorde det på timen...

Men sjekk nettet, masse nyttig der.

http://www.metacafe.com/watch/1527422/h ... s_at_home/
http://www.youtube.com/watch?v=8WlxR3NWJCo

Greit å ha noen video-tips så en ikke gjøre noen feil. :D
I baggen:
Wilson Staff Forged midsize
Mizuno Mx 560
Odyssey white hot XG 2 ball
Wilson Staff Fybrid, 5W 18*
Nickent 3DX Ironwood 24,5*
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Råd ved skifting av grep

Post by furu »

Da har jeg prøvd meg på skifting av grep. Alt som har med golf å gjøre skal prøves :D Det var overraskende enkelt. Eneste problemet var at noen av Adams-grepene satt forferdelig godt på. Vokey'ene og hybridene (Diablo og TWS) var enkle å få av.

Gammelt og kjedelig Adams (Lamkin Crossline).
Image

Nytt og småpent Itomic tacki-mac :D
Image

Byttet også på putteren. Syns SC-grepet er håpløst dårlig sammenlignet med Iomic Midsize. Byttet derfor til et hvitt Iomic (og bildet av det ble drittdårlig så jeg skal ta et nytt).
Image

Alt i alt en grei erfaring å gjøre dette. Regner med at jeg skal kjøpe noen rimelige grep til min far sine køller også og hjelpe ham med skifting. Noen vil sikkert si at det er litt merkelig at jeg velger billige grep på forholdsvis dyre køller. Jeg forstår det og er egentlig litt enig. Siden dette var første gang jeg skulle skifte så ville jeg velge noe som ikke kostet så mye hvis det skulle vise seg at jeg monterte feil og måtte ta dem av. Mulig at jeg kjører Iomic eller NO1 neste gang. Tacki-Mac grepene kostet forøvrig 300,- for 13 stk. inkl. tape og frakt. Og de har fått god kritikk på golfwrx. Ja, de er hvite men de skal være lette å vaske og blir mer sticky etter vask.
Instagram @christianfuru
TempoDrømmer
Rookie
Rookie
Posts: 28
Joined: 10 Feb 2010, 14:54

Re: Råd ved skifting av grep

Post by TempoDrømmer »

Nice! Synes de ser veldig gode ut, og hvitt er liksom litt som et blankt ark for grepet og golfen, så den kan utfolde seg som kunst :D
I baggen:
Wilson Staff Forged midsize
Mizuno Mx 560
Odyssey white hot XG 2 ball
Wilson Staff Fybrid, 5W 18*
Nickent 3DX Ironwood 24,5*
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Råd ved skifting av grep

Post by Long-Hit-Wonder »

Hvor er det man kjøper grep fra egentlig?

Jeg har et par klubber jeg gjerne skulle byttet grepet på, og ønsker å benytte slike såkalte allværs-grep. Jeg tenker følgelig på den typen med små taustumper som stikker ut for bedre grep, da spesielt ved tanke på fuktig værlag.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Råd ved skifting av grep

Post by furu »

Anbefaler Sharpro fra Gamola Golf. De er nesten identisk til Golfpride New Decade som er et av de mest populære grepene. Og de koster mye mindre. Hos Gamola får du alt utstyr du trenger. Har handlet hos dem uten problemer, det samme har mange andre nordmenn.
Instagram @christianfuru
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Råd ved skifting av grep

Post by Long-Hit-Wonder »

Takk for opplysningen Furu. :D
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Råd ved skifting av grep

Post by Mats »

Hvor mye tar en proshop for å skifte til nye grep på 7 jernkøller?
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Råd ved skifting av grep

Post by spiderboy »

Det kommer litt an på hva slags grep du skal ha. Men de fleste pro-shops jeg har snakket med tar 100 kr,- pr grep, da er skifting inkludert.
Så noen enorm utgift er det jo ikke. Jeg skiftet til Golfpride new decade, de er det 150,- for her i trondheim ihvertfall.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Råd ved skifting av grep

Post by furu »

Noen erfaringer etter å ha hatt disse grepene en stund;

Man blir veldig bevisst på å vaske grepene når man har hvite. Svarte blir like skitne men man ser det jo ikke. Man får betalt tilbake i form av grep med, ja - godt grep.

Itomic tacki-mac er helt greie grep. Veldig sticky og de beholder denne egenskapen. Blir veldig bra med en gang de er vasket.

Disse grepene er nesten umulig å holde 100% rene. Det svarte på dem farger dessverre av ved bruk, bl.a. den svarte logoen. Dette er litt kjedelig men jeg kan leve med det. Neste gang kjøper jeg nok røde.

Selv om det er rimelig å skifte grep i proshop eller golfbutikk så er det veldig tilfredsstillende å vite at man har gjort det selv :D
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Råd ved skifting av grep

Post by Grønne greener »

Er det ikke mye fininnstilling for å få grepene til å sitte helt beint? Eller betyr ikke det noe? Jeg tenker på at evt. piler og tekst må være helt riktig i forhold til vinkelen på kølllene. Tenker at hvis grepet blir skjevt så kommer jeg til å slå med lukket eller åpen kølle. ?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Råd ved skifting av grep

Post by furu »

Enkelt å få det rett på. Grepene sklir lett på. Begynn riktig og skyv - det er alt. Jeg tok litt maskeringstape rundt skaftet like under grepet og markerte midten slik at jeg hadde to punkter; helt nede på køllen og like under grepet.
Instagram @christianfuru
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Råd ved skifting av grep

Post by Solaar »

furu wrote:Enkelt å få det rett på. Grepene sklir lett på. Begynn riktig og skyv - det er alt. Jeg tok litt maskeringstape rundt skaftet like under grepet og markerte midten slik at jeg hadde to punkter; helt nede på køllen og like under grepet.
Men hvordan fant du midtpunktet? Kan du illustrere det med et bilde?
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Råd ved skifting av grep

Post by furu »

Grepene jeg tok av hadde alle sammen en liten pil eller strek helt nederst. Dette er midtpunktet.

Før jeg tok av grepet satt jeg på "en runde" maskeringstape rundt skaftet og med en linjal forlenget jeg dette punktet på grepet ned til tapen.

Når køllen er satt fast - med en gummikloss som beskyttelse - så er det ganske enkelt å sikte ned skaftet og lage dette punktet på tapen.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Råd ved skifting av grep

Post by Kaffekannen »

Da har jeg skiftet grep også og det var veldig enkelt, Satte på sharpro dualcompound 1/8 oversized og det ser foreløpig veldig bra ut. Nå satser vi på at grepene holder seg på køllene :)
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Råd ved skifting av grep

Post by bentzen »

Byttet til Sharpro multicompound, tror jeg det var, på wedgene mine i fjor. Den jeg bruker når jeg trener hjemme i hagen begynner å bli temmelig slitt og glatt. Når det er sagt, så har jeg Golfpride grep på drivern min, som også ble byttet i fjor, og det begynner å bli glatt det også. Sharpro var vel 1/4 av prisen.
Rolf
Rookie
Rookie
Posts: 3
Joined: 06 Sep 2011, 23:58
Hcp: 30,7
Hjemmeklubb: Sandane

Re: Råd ved skifting av grep

Post by Rolf »

furu wrote:Enkelt å få det rett på. Grepene sklir lett på. Begynn riktig og skyv - det er alt. Jeg tok litt maskeringstape rundt skaftet like under grepet og markerte midten slik at jeg hadde to punkter; helt nede på køllen og like under grepet.
TACKI MAC Pride Black/White ITOMIC : på disse grepene er det ikke noe pil eller markering, hvordan vet man hva man skal sikte inn med?
har det egentlig noe å si hvilke vei man setter grepene på på? annet en designmessig?
Driver: TM burner 09 stiff
Wood: TM burner superfast 5"
Rescue: TM burner Superfast Hybrid 2.0
Jern: TM burner 4-P
Wedger: TM xFT TP 50" 56" 60"
Putter: TM Spider Ghost
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Råd ved skifting av grep

Post by furu »

Det er kun merke med navn nederst på grepet. På en siden er bokstavene farget, på den andre har du kun fordypningen. Jeg monterer dem med de mørke bokstavene ned. Syns ikke at jeg trenger piler og greier for å vise at jeg holder korrekt. Jeg griper køllen slik at jeg holder den korrekt - enkelt og greit :D Det er en vanesak men etter kort tid stoler du på deg selv og følelsen av et korrekt grep sitter fort i hender og hode.
Instagram @christianfuru
Post Reply