Annerledes i utlandet?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Annerledes i utlandet?

Post by Kaffekannen »

Selv om golf har et sett med internasjonale regler og etiketten stort sett er lik i utgangspunktet så er det vel i golf, som i alt annet, geografiske forskjeller. Jeg lurer på noen få ting?

handicap:

Har forstått det slik at slopeverdi ikke oppgis likt overalt. Er dette internasjonale verdier? Hvordan er dette i USA? Hvordan regner man ut antall slag(noe man lett kan ta med hoderegning)?
Hvordan beregner man handicap rundt omkring. I USA har jeg hørt at det brukes et snitt fra 10 siste spilte runder. Stemmer det?
Skriver folket på golfsnakk seg opp/ned når de spiller i utlandet? Hvordan ordnes det i så fall praktisk ift. golfbox, godkjenning etc?

Etikette:

Noen som har noen spesielle ting man bør være oppmerksomme på når man spiller golf rundt omkring? Gjelder bare kardemommeby-lover eller er det ting vi vanligvis gjør i Norge som det blir rynket på nesen over i utlendighet?
Jeg går vanligvis i shorts/piratbukselignende greie som går ned til midt på leggen. Ser flere steder de sier "shorts midthigh"(eller noe sånt). Er inntrykket at de er strengere i f.eks. USA enn i Norge. Jeg snakker om de bedre offentlige banene.

Utslag:

Hvilken tee skal jeg spille fra? Jeg spiller fra 18 mens kompisen min er ca 25 og jeg ser de har opptil 5 forskjellige utslag på noen av banene jeg skal spille på og fargene stemmer ikke overens med de jeg kjenner :oops:
Jeg er litt nervøs foran turen min nå. Standard i California på alle baner av litt størrelse er opprop ved tee over speaker. Jeg er liksom ikke nervøs nok foran første slag :roll: Ser meg selv stille meg opp på "pro-tee" og mokke ballen 45 grader til høyre inn i ett boligfelt. :mrgreen:
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Annerledes i utlandet?

Post by Keyser »

Kaffekannen wrote: handicap:

Har forstått det slik at slopeverdi ikke oppgis likt overalt. Er dette internasjonale verdier? Hvordan er dette i USA? Hvordan regner man ut antall slag(noe man lett kan ta med hoderegning)?
Hvordan beregner man handicap rundt omkring. I USA har jeg hørt at det brukes et snitt fra 10 siste spilte runder. Stemmer det?
Skriver folket på golfsnakk seg opp/ned når de spiller i utlandet? Hvordan ordnes det i så fall praktisk ift. golfbox, godkjenning etc?
"Norsk" slope - består vanligvis av to variable; slope og baneverdi. Disse brukes som variable i en formel (Gidder ikke spa opp formelen nå, står i handicapreglementet) Dersom de bruker både slope og baneverdi i USA, finner du helst sikkert en slopetabell på banen, akkurat som i Norge.

Men i mange land bruker man ikke slope og baneverdi, men oppgir kun baneverdi (oftest kalt SSS - Standard Scratch Score, eller CSS?)
Da blir dine mottatte slag = Ditt avrundede hcp + (Baneverdi - par)
Baneverdien varierer med hvilken tee du bruker.

Om du vil justere hcp, gjøres dette selvfølgelig etter norske regler. Har du norsk markør, så legger du bare inn rundene i Golfbox etter turen. Har du utenlandsk markør, så ta med deg signerte scorekort hjem, og vis dem til hcp-komiteen, så gjør de nedskrivingen.

<Keyser/>
</Keyser>
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Annerledes i utlandet?

Post by kevin »

Hvis du bruker Scangolf community så kan du legge inn banen der selv,du trenger SSS verdien og indexene på hvert hull. Ganske godt forklart der. Har sjelden sett vanlige slopetabeller i USA,men normalt sett trenger du de ikke.
Når det gjelder Golfbox så er det greit forklart av Keyser

Antrekk er normalt sett sjeldent et problem så lenge man kler seg i det vi her hjemme anser som vanlig golfantrekk. Men kan være greit å sjekke hjemmesidene til de banene du skal spille for sikkerhets skyld,hender det dukker opp noen spesielle regler.

Spill den tee du føler deg komfortabel med,kanskje utifra lengde. Når jeg har spillt så har jeg enten valgt tee som er nærmest det jeg spiller hjemme,på lengde. Husk at det er i yards :D . Spiller derfor fra tee rundt 5900-6100 yards. Enkelte baner har nummerert tee-stedene sine med 52,57,61 etc...som angir hvor mange "k-yards" det er. Samme system som enkelte baner her hjemme og noen si sverige har begynt med også.
Ellers så kan du spørre,og da spør de kanskje om hva du har i hcp,og velger tee-sted for deg utifra det
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Annerledes i utlandet?

Post by Kaffekannen »

Pleier dere å skrive dere ned når dere spiller i utlandet? Føler jeg har blitt mye bedre gjennom vinteren og jeg må innrømme at det frister litt å være en sandbagger i de første turneringene på hjemmebane :lol:
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Annerledes i utlandet?

Post by kevin »

Jeg regulerer hcp stort sett alltid når jeg spiller,så svaret er ja,hvis jeg spiller godt nok. Spillte endel runder utelands i fjor vinter,og havna vel ca.på hcp hver gang,litt bedre eller litt dårligere
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Annerledes i utlandet?

Post by Keyser »

Dersom jeg spiller en 18-hulls runde etter reglene, og har markør, så justerer jeg handicapet ja. Om banen er i Norge eller utlandet har ingenting med saken å gjøre, en golfbane er en golfbane.

Om du kommer tilbake etter å ha spilt gode runder, og ikke har justert handicap....så kan vi jo alltid tipse hcp-komiteen...det kan jo godt være vi kommer til å spille samme turnering... ;)

<Keyser/>
</Keyser>
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Annerledes i utlandet?

Post by Kaffekannen »

Jeg er jo enig med dere egentlig. Vet hvor irritert jeg blir selv på de som kun skriver seg ned i turneringer f.eks.(det er er overraskende mange). Samtidig synes jeg ikke alltid det er like kult å be folk være markør for meg når jeg spiller med ukjente. Hadde vært lettere hvis folk sa nei hvis de ikke har lyst, men det blir i stedet til at den du spør sier ja, men det lyser ut fra vedkommende at de ikke er veldig fornøyd.

Nå duger ikke den unnskyldningen for meg siden jeg har med meg en cad....kompis som jeg nok kommer til å gå alle rundene med :mrgreen:
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Annerledes i utlandet?

Post by furu »

Må understreke at kaffekannen absolutt ikke er typen som unnlater å skrive seg ned. Skjønner at det er litt fristende å gå til første turnering med 2009-hcp og ny sving. Vi har tross alt slitt oss gjennom turnering på Fana med 1/2 hcp :lol: Vi fortjener det :D

Jeg spilte alle runder som hcp-regulerende i Portugal i fjor. Enkelt å finne tallene man trenger for å legge inn i golfbox. Står enten på scorekorte, baneguide eller på hjemmesiden deres. Eller alle steder selvsagt :D

Når det gjelder valg av tee så sjekker jeg alltid scorekortet først for å se lengden på hullene. Hvis jeg ser at banen er lang fra min "normale" tee så velger jeg en annen. Et eksempel er Quinta do Lago North som min far vil spille når jeg kommer ned der. Par 4 hullene er 340-380 meter og det er for mye for ham. Da måtte vi spilt fra rødt. Vurder hver enkelt bane og velg en tee som gir en fin opplevelse, ikke en tee der du må schmokke vettet av ballen fra tee hver eneste gang.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Annerledes i utlandet?

Post by Kaffekannen »

En ting er klart. Jeg har ikke blitt så mye bedre i løpet av vinteren som jeg hadde håpet. Spilte meget varierende i USA og på syv runder spilte jeg 5 dårligere enn hcp, 1 på hcp og 1 marginalt bedre enn hcp. Scoren lå fra 87 til 112. Dermed ble hele nedskrivningsspørsmålet uten grunn og jeg går til første runde med fjorårets hcp.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Annerledes i utlandet?

Post by Long-Hit-Wonder »

Angående klær så er de mer nøye i utlandet. Noen steder krever at du har med deg 2 par sko dersom du bruker golfsko med knotter. Knotter er ikke lov på klubbhuset, så du må i tilfelle ha med deg noen hverdagssko som du kan bruke inne i klubbhuset. Videre forlanger de at du enten har kortbukser som ikke går lenger enn til knærne eller en vanlig bukse, men ikke jeans/olabukse. Du må også ha på deg et belte. T-skjorte må ha krage på seg.

Utover dette er de også mer nøye på Tee-stedet og ikkeminst tidspunkter. Skal du slå ut klokka 09:00, så mener de eksakt 09:00. De er også strenge på det at man ikke skal ta prøvesving på Tee.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
Post Reply