Alle slår så langt :(

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Alle slår så langt :(

Post by Long-Hit-Wonder »

Det noen folk som slår pent sagt jævlig langt. Jeg spilte med en fyr som slo omlag 250m med et 2-jern. Da blir det hele spinnvilt.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
OutlawPete
Rookie
Rookie
Posts: 30
Joined: 20 Mar 2010, 04:36
Location: Oslo

Re: Alle slår så langt :(

Post by OutlawPete »

Furu sa Ser ut til at jeg har den korteste. Er den korteste mener jeg.

Jeg er vel nest kortest, eller noe sånt. Hvor langt man slår er vel der virkeligheten stemmer dårligst ifht det en del spillere sier. Ikke at noen her inne overdriver men mange gjør det. Husker når jeg begynte å spille for mange år siden, det var jo veeeldig viktig da, utad, tok f.eks. heller et 8j på 120m og dro til mer enn det jeg hadde, enn et kontrollert 7j..

Når det er sagt har jeg mistet noen meter på driven siden glansdagene, og skal kjøpe ny driver i vår, hva er det folket her bruker?

Husker en kamerat på en vårgolf tur, vintertreningen hadde gjort underverker, han sto på 100m avstand til hullet etter driven, sjekka score kortet, og joda 330m langt hull-100m`- en 230m drive.. Det fikk vi høre høyt og tydelig i klubbhuset etter runden. Dagen etter gjorde noen han oppmerksom på matteutslaget som var FORAN rød tee på dette skarpe dogleg par 4 hullet...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Alle slår så langt :(

Post by furu »

@OutlawPete - En populær og lang driver (både når det gjelder skaft og carry) er TaylorMade Burner Superfast. Kanskje så bra at den stjeler litt oppmerksomhet fra R9-serien.

Overdrivelser av lengde forekommer helt klart ja. Ikke alle har faktisk sjekket det på en god måte. De kan bli overrasket når de måler med f.eks. GPS.
Instagram @christianfuru
OutlawPete
Rookie
Rookie
Posts: 30
Joined: 20 Mar 2010, 04:36
Location: Oslo

Re: Alle slår så langt :(

Post by OutlawPete »

Skal sjekke ut den, det er den som har 46 1/2 tommer skaft, er det ikke? Leste om den på svenskesida, fikk bra omtale.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Alle slår så langt :(

Post by furu »

Stemmer det. Visst nok det lengste skaftet på markedet. Går vel greit å gripe litt ned hvis man trenger mer kontroll? Og bare pøse på hvis man har god plass? Cobra S2 kan være verd å se på. Jeg testet Ping G15 - den kan anbefales.
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Alle slår så langt :(

Post by JanB »

Joda, jeg har innført kl 8 ( 7:30) kl 9:00 og kl 10:30 faktisk lenge før jeg leste Pelz. Det betyr at med mitt system har jeg 24 "køller" med mine 4 wedger. Jeg kjører full shortgame sertifisering og et 5 dagers kurs i shortgame med garanti. 30% forbedring eller gratis kurs.
Ingen av mine 150 elever fra 2009 har sluppet å betale, hehe.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Alle slår så langt :(

Post by AkE »

Nå har du ikke den korteste lenger furu, var ute å prøvde i dag og fikk 125 meter med 7er jernet og 100 med 9er jernet. Ikke veldig fornøyd med de lengdene.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Alle slår så langt :(

Post by furu »

AkE wrote:Nå har du ikke den korteste lenger furu, var ute å prøvde i dag og fikk 125 meter med 7er jernet og 100 med 9er jernet. Ikke veldig fornøyd med de lengdene.
Ta det helt med ro AkE. Litt trening så slår du meg nok :lol: Ingenting å bekymre seg for med andre ord.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Alle slår så langt :(

Post by furu »

Hvordan måler dere slagene deres? Hvordan vet dere hvor langt dere slår? Øyemål på range? Fra tee til markeringer på fairway?

Jeg bruker selv - som dere vet - Skycaddie gps og nå også HTC Legend med gps.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Alle slår så langt :(

Post by Kaffekannen »

furu wrote:Hvordan måler dere slagene deres? Hvordan vet dere hvor langt dere slår? Øyemål på range? Fra tee til markeringer på fairway?

Jeg bruker selv - som dere vet - Skycaddie gps og nå også HTC Legend med gps.
Jeg måler ikke slagene mine. Du gjør :lol:

Ellers så merker jeg større variasjoner enn tidligere. Økt lengde gir økt påvirkning av vind, temperatur etc. Jeg slår kortere nå enn ved sesongstart. Ser ut som mine slaglengder er omvendt proposjonal med lengden siden forrige protime :?
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Alle slår så langt :(

Post by Solaar »

Jeg målte slagene mine på range med en slik sving-analyse-greie som proene bruker, vet ikke om den bruker laser, gps eller radar men jeg antar at det er det siste. Ble ihvertfall overrasket over lengdene, jeg slo mye kortere enn jeg trodde. Vi målte carry på slagene og jeg må si at det har hjulpet meg veldig når jeg står på tee og lurer på om jeg kan gå over et eller annet hinder. Men hvis jeg skal følge oppmålingene på banene så slår jeg betdelig lengre.

Mine driver ble f.eks målt til å ha en carr på 210-220 m, samtidig drivet jeg green på et 281 m langt par-4 her om dagen, og det hullet var i oppoverbakke... Jeg stoler mer på oppmålingene på rangen enn det som vises på banen, jeg har ihvertfall lært meg å ikke overvurdere mine egne lengder og det har hjulpet meg spesielt mye med å få et høyere antall greentreff.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Alle slår så langt :(

Post by Grønne greener »

Jeg slår ikke så veldig langt. Akkurat langt nok til de aller fleste banene som jeg har spilt.
Men, jeg slår kortere nå enn for et par år siden. Er det fordi baller og utstyr blir så mye bedre hvert eneste år, tro?
Eller er det noe med alderen?
Jeg bruker banemerkingen for å vite hvor langt jeg slår. Er derfor litt usikker på lengdene mine med de lange køllene.
Noe som har forundret meg veldig og som jeg fremdeles ikke helt har forstått er at proffene driver lett 300 meter og mer enn det. Altså minst 50 meter lenger enn meg.
Men når vi kommer til jern så slår vi omtrent like langt! F.eks. så kan 7i mitt gå 150 m og det slår proffene også. Okei, de slår kanskje opptil 160 med 7i.
Min teori er at proffene har en sving med jern der de ikke tar så alt for hardt i og dermed får et sikrere og stødigere slag. De går altså ned en kølle eller to i forhold til kapasiteten fordi det rett og slett er et sikrere slag.
Noen som vet noe om dette?
johbir
Forumvant
Forumvant
Posts: 55
Joined: 16 May 2010, 20:54
Hcp: 15
Location: Drammen, Buskerud

Re: Alle slår så langt :(

Post by johbir »

60* - 55
56* - 70
52* - 90
PW - 110
9 - 125
8 - 140
7 - 150
6 - 160
5i - 170
4i - 180
4h - 180-195
Driver -200-225

Lyst på en wood :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Alle slår så langt :(

Post by furu »

Ble ihvertfall overrasket over lengdene, jeg slo mye kortere enn jeg trodde. Vi målte carry på slagene og jeg må si at det har hjulpet meg veldig når jeg står på tee og lurer på om jeg kan gå over et eller annet hinder. Men hvis jeg skal følge oppmålingene på banene så slår jeg betdelig lengre.
Dette er veldig godt sagt Solaar. Et edruelig og realistisk forhold til sin egen lengde.

Det er ikke spesielt nøyaktig å bruke oppmålinger på baner for å si hvor langt man slår. Hvor mye medvind har man? Hvor mye er rull etter en heldig sprett? Hadde du slått like langt dersom banen var våt? Hvor langt fram hadde de flyttet tee?

Det er åpenbart stort sett ingen som bruker gps til å måle slagene. Det har jeg forståelse for da gps er litt sært :oops: Men en bedre måte å måle lengde finnes ikke. Jeg er sikker på at minst halvparten av dere egentlig slår 5-10% kortere enn dere tror.
Instagram @christianfuru
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Alle slår så langt :(

Post by hanso87 »

Furu. Det tror jeg og.
Merker og at oppmåling på bane også ofte er feil. Så lett å tro man slår lenger enn man gjør. Jeg vet strengt tatt ikke hvor langt jeg slår. Tar det på "feelinga" og går ofte 5-15 meter kort:P
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Alle slår så langt :(

Post by furu »

Jeg spiller definitivt best når jeg biter i det sure eplet og legger på en kølle.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Alle slår så langt :(

Post by furu »

Jeg spiller nå med Nike Machspeed jern og får lengder av en annen verden. Slo ut med 5i på #6 på Bjørnefjorden i dag. Bra høydeforskjell på hullet men 190 meter carry og totalt 202 meter er helt latterlig :lol: Slo 30 meter forbi der jeg ville lande......

Tidligere i år hadde jeg 141 meter med 6i. Nå ligger jeg på 155-160. Slår rolig PW fra 115 meter.

Poenget er at køllene uten tvil har utrolig mye å si. Det er ikke bare indianeren, av og til er det pilen :lol:
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Alle slår så langt :(

Post by Grønne greener »

Så flott! :D
Endelig er det et riktig forhold mellom lengdene på jernene dine og driveren. :D
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Alle slår så langt :(

Post by AkE »

Hva er det "riktige" forholdet mellom jernene og drivern? Si for en som slår 210-230m med drivern i forhold til 5er jernet?
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Alle slår så langt :(

Post by furu »

GG bare tuller med meg. Jeg er verdens mest ustabile og ulogiske når det kommer til lengder.

Men, i det ideelt sammensatt sett så har man full kontroll på lengdene og jevne mellomrom. Når det kommer til drivere så blir marginene helt annerledes enn jern. Jern kan være +/- noen få meter. Driver kan være +/- 10-15 meter, minst, selv hos gode spillere.

VR driveren jeg spilte med i dag er rå.
#3 - par 4, spilte vel ca. 230 meter idag. Drivet til fringe i bakkant av green. Det er forøvrig litt høydeforskjell, man står lavere på tee.
#2 - par 5. Driver vanligvis over hjørnet. I dag drivet jeg over hjørnet, over fairwayen og inn på hull 3/4. Høyt fore fra meg og ingen spillere på de hullene så det gikk bra. Slo seriøst 30 meter lengre enn før. Sykt bra driver med Project X 5.5 skaft.
Instagram @christianfuru
Post Reply