Alle slår så langt :(

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Alle slår så langt :(

Post by Yngvebol »

sirandrew214 wrote:
Yngvebol wrote: Jern: 7 av 10 baller min 140 meter innenfor 15 meter fra flagget, denne er tøffere fordi den krever retning og lengde.
Steike, den der tror jeg faktisk jeg skulle slitt med! 7 av 10 innenfor 15 meter, for en 18 hcp?? :shock:
Jeg også, "kravene" som NGF setter i Coachingsystemet (CS) er skikkelig tøffe, men så tror jeg samtidig at nesten alle (over 4.4 i hcp) i Norge har for lavt handicap i forhold til reell spillestyrke.
En ting som coaching systemet ikke tar hensyn til er om du er god på nærspill eller ikke. Bra nærspill kompenserer mye for andre ferdigheter og ferdighetskortene i CS har strengere krav på jernspill enn f.eks chipping
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Alle slår så langt :(

Post by Kaffekannen »

Yngvebol wrote:
sirandrew214 wrote:
Yngvebol wrote: Jern: 7 av 10 baller min 140 meter innenfor 15 meter fra flagget, denne er tøffere fordi den krever retning og lengde.
Steike, den der tror jeg faktisk jeg skulle slitt med! 7 av 10 innenfor 15 meter, for en 18 hcp?? :shock:
Jeg også, "kravene" som NGF setter i Coachingsystemet (CS) er skikkelig tøffe, men så tror jeg samtidig at nesten alle (over 4.4 i hcp) i Norge har for lavt handicap i forhold til reell spillestyrke.
En ting som coaching systemet ikke tar hensyn til er om du er god på nærspill eller ikke. Bra nærspill kompenserer mye for andre ferdigheter og ferdighetskortene i CS har strengere krav på jernspill enn f.eks chipping
Ikke innenfor 15 meter. 15 meter fra pinnen er innenfor 30 meter og da blir det litt enklere...
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Alle slår så langt :(

Post by furu »

15 meter i alle retninger. Det blir ganske stort stykke med gress å lande på det. Men jeg hadde allikevel misset.......... Og jeg kunne målt med gps'en nøyaktig hvor mye jeg misset.
Instagram @christianfuru
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Alle slår så langt :(

Post by Yngvebol »

furu wrote:15 meter i alle retninger. Det blir ganske stort stykke med gress å lande på det. Men jeg hadde allikevel misset.......... Og jeg kunne målt med gps'en nøyaktig hvor mye jeg misset.
Jeg husker en kjent skotsk golfspiller i 40 årene kommenterte at han siktet alltid midt på greenen på innspillet. Målet må være at greenene har en radius over 15 meter :)
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Re: Alle slår så langt :(

Post by furu »

Yngvebol wrote:
furu wrote:15 meter i alle retninger. Det blir ganske stort stykke med gress å lande på det. Men jeg hadde allikevel misset.......... Og jeg kunne målt med gps'en nøyaktig hvor mye jeg misset.
Jeg husker en kjent skotsk golfspiller i 40 årene kommenterte at han siktet alltid midt på greenen på innspillet. Målet må være at greenene har en radius over 15 meter :)
Monty :)


Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Alle slår så langt :(

Post by CharlieB »

Det er vel like greit for oss middelhavsfarere, (dvs oss over 12 i hpc), å stort sett holde oss til senter green som blink. Innimellom så vil vi uansett få en kort birdieputt sånn reint statistisk. Er i alle fall det jeg gjør selv, med mindre jeg står med en wedge og flagget ikke er direkte usympatisk plassert.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Alle slår så langt :(

Post by Kaffekannen »

CharlieB wrote:Det er vel like greit for oss middelhavsfarere, (dvs oss over 12 i hpc), å stort sett holde oss til senter green som blink. Innimellom så vil vi uansett få en kort birdieputt sånn reint statistisk. Er i alle fall det jeg gjør selv, med mindre jeg står med en wedge og flagget ikke er direkte usympatisk plassert.
Lurest er det nok absolutt, men jeg må innrømme at jeg synes det er gøyere å sikte på spesielle området på green for å få oppoverputt og lignende. Gjør kanskje at jeg bommer mer greener enn jeg burde, men jeg hadde ikke hatt det like gøy :D
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Alle slår så langt :(

Post by CharlieB »

Kaffekannen wrote:
CharlieB wrote:Det er vel like greit for oss middelhavsfarere, (dvs oss over 12 i hpc), å stort sett holde oss til senter green som blink. Innimellom så vil vi uansett få en kort birdieputt sånn reint statistisk. Er i alle fall det jeg gjør selv, med mindre jeg står med en wedge og flagget ikke er direkte usympatisk plassert.
Lurest er det nok absolutt, men jeg må innrømme at jeg synes det er gøyere å sikte på spesielle området på green for å få oppoverputt og lignende. Gjør kanskje at jeg bommer mer greener enn jeg burde, men jeg hadde ikke hatt det like gøy :D
Du har nok rett, tok en kjapp gjennomgang i hodet over hvor ofte jeg følger mitt eget råd på Fana og senter green er slett ikke alltid i spill.. kun på #2, (den er omgitt av vann og annet faenskap), #7, (det er viktigere å nå opp enn nøyaktig hvor du lander), 8#, (greenen er bortimot flat), #11, (som #7 - lengde og høyde kontroll er viktigere), #12 (står flagget bak så har du oppoverputt, står det foran så er den ca flat).

For de andre hullene så er det ofte signifikante ondulasjoner eller greier rundt greene + flaggplassering som avgjør hva som blir blinken. Eksempelvis #18 så er det 3 køller forskjell på flagg i front eller flagg bak på greenen
Putter
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 19 Nov 2011, 14:56

Re: Alle slår så langt :(

Post by Putter »

Yngvebol wrote:
For hver 10 meter du slår utslaget lengre kan du gå ned på et jern på innspillet og sannsynligheten for å treffe green øker. Jeg synes at den letteste måten å komme under i 20 i hcp er å tenke på par 3 hullene som korte par 4 hull, par 4 hullene som utslag + et kort par 4 osv.. Da trenger du ikke å klare "green in regulations" hele tiden og tar vekk en del mentalt press fra deg selv.
Denne måten å tenke på likte eg godt :P er jo ein fin måte å roe ned spillet på, fokusere på retning og nærspill og ikke bruke energi på å slå lengst ut fra Tee med resultat" langt inn i skogen" og elendig score. Har allerede "gått igjenom" banen eg speler på med denne filosofien, trur faktisk dette skal gjere det letter for meg å nå målet mitt for sesongen :D Takker..
Mål 2011:36
Mål 2012:25
Mål 2013:20
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Alle slår så langt :(

Post by Franz »

Hvor langt slår dere på Trackman på Fornebu ift ute om sommeren? (Med rangeballene, naturligvis)
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Alle slår så langt :(

Post by radar1 »

Leste en morsom sak om lengder. De slapp ut en haug med amatører på Torrey Pines. 2klasser(totalt 87spillere), høy hcp - over 10hcp, og en lav - under 10hcp. Når spurt om hvor langt de slo overdrev høy handicaperne med 29yards (227vs 198) og lav handicaperne med 15yards (247 vs 232).

Skal så klart ikke se seg helt blind på disse tallene, sikkert et par duff og shank i begge klasser som trakk ned.

Her en en link til gjennomsnittslengdene for PGAtour og LPGAtour.

http://mytrackman.com/TrackMan.Online.D ... mbers.html

Fra linken "Since the ball speed of an average male club golfer is similar to the ball speed of LPGA Tour players, a comparison to LPGA Tour numbers, rather than PGA Tour numbers, is often beneficial for the average male golfer."
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Alle slår så langt :(

Post by kevin »

Franz wrote:Hvor langt slår dere på Trackman på Fornebu ift ute om sommeren? (Med rangeballene, naturligvis)
Jeg testet på Trackman nå i vinter og slo betydelig kortere enn ute. Tror at de rangeballene må ta noe av skylda. Var vel sjelden over 160m med 4`er jern og det føltes veldig kort.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Alle slår så langt :(

Post by veggiss »

Skal det være mulig å sammenligne må du jo bruke samme ball. Jeg er ikke så råflott at jeg åpner et dusin ProV1 på Fornebu, så da blir lengdene totalt uinteressante.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Alle slår så langt :(

Post by Franz »

veggiss wrote:Skal det være mulig å sammenligne må du jo bruke samme ball. Jeg er ikke så råflott at jeg åpner et dusin ProV1 på Fornebu, så da blir lengdene totalt uinteressante.
Nettopp derfor var jeg interessert i å høre hvor mange prosent unna folk er. Med wedgene skal ikke ballene gå mange prosent feil. Spennende å få en slags referanse på et langt jern.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Alle slår så langt :(

Post by kevin »

Jeg slår vel normalt 180-185m med et bra balltreff, med 4`er jern. Det vet jeg fordi jeg har målt endel ganger, og fordi jeg bruker den kølla ofte når hullene er ca.280m. Da ligger jeg ofte på 100m merket for innspill. Men det avhenger jo litt av forhold osv også
Post Reply