min driver sving.

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: min driver sving.

Post by Fairway »

Stjeler litt av denne tråden da jeg sliter med mine driver slag...

Først og fremst er det svært ustabilt..Har veldig gode og rette slag innimellom, men det blir for ukonsekvent og jeg stiller meg nok opp forskjellig fra gang til gang..

Trenger derfor litt hjelp til å forklare hvordan oppsettet før sving skal være og litt generellt om gjennomføringen.

1. Ballposisjon ? Jeg har den cirka der venstre hel er.
2. Lengde fra ball og posisjon på føttene? Har prøvd mye forskjellig. Hørt om en knytteneve mellom kølleskaft og kropp.
3. Hvilken vinkel skal man holda køllen på før man begynner å slår? Dvs skal det hvile på sine opprinnelige underflate eller skal man bøye driverkøllen lenger ned slik at køllehodet hviler mer på sin hæl? Jeg har såpass lang driver iforhold til min kropp at for meg blir det mer naturlig å gjøre sistnevnte selv om jeg føler at det ikke blir helt rett...
4. Kroppens holdning? Skal man stå nesten helt oppreist eller ha mer vinkel i overkroppen? Isåfall hvor stor vinkel?
5. Hvor forskjellig skal svingen være iforhold til et jernslag? Hørt man skal komme høyere opp for å få mer kraft og lengde i driver svingen, men bortsett fra dette, skal svingen være lik jernsvingen?
6. Jeg har en tendens til å vri på håndleddet akkurat i balltreffet slik at køllehodet lukker seg akkurat i treffet. Skal jeg ta grepet mer til venstre eller høyre for å rette på dette samt kanskje ha et fastere grep?

Mange spørsmål her,og ja jeg har sett på et utallige videoer for tips.. Blir liksom at jeg går for et tips,slår noen gode slag men det blir for ukonsekvent..
Så nå må jeg få et skikkelig oppsett jeg skal følge til punkt å prikke..
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: min driver sving.

Post by Solaar »

Aaargh! Skrev et langt svar men pc-n min er så treg at innlegget ikke kom med. Prøver igjen men denne gangen litt kortere:

Ikke tenk så komplisert, har du for mange tanker i hodet blir alt bare surr. Oppstilling (vinkler, avstand til kroppen etc) skal være den samme som ved vanlige jernslag. Det som skiller en drive fra alle andre slag er baer at du skal treffe ballen når køllehodet er på vei opp, dette for å unngå backspin slik at ballen flyr lengre.

Pegg ballen høyt og plasser den ved venstre hæl. Hold hodet stille, ikke la det bevege seg sidelengs i baksvingen - det er nr 1 blandt årsaker til ukonsekvente slag. Nr 2 på den samme listen er at man slipper ut venstre arm fra kroppen. Tenk at du har et eller annet i venstre armhule som du skal holde fast mens du svinger.

For å svare enkeltvis:

1. Riktig
2. Samme som ved alle andre slag, dvs naturlig. Der hendene henger når du har stilt deg opp på vanlig måte.
3. La den hvile på underflaten, evt hold køllen litt over underlaget hvis du sliter med at du topper ballen. Dette fører til at hjernen kompenserer og du vil komme mer underfra treffe ballen når køllen er på vei opp.
4. Samme som jernslag.
5. Samme, bortsett fra litt videre baksving og litt mer vekt på høyre fot hvis du ikke er lefty, da er det omvendt :)
6. Grepet skal ha samme trykk uansett hvilken kølle du slår med, tenk at du holder en fugleunge. Hvis du lukker køllehodet så kan det fort være en kompensasjon for andre ting, det kan være grepet og det kan være annet - så her vil jeg ikke si noe konkret og gir ordet over til ekspertene :)

vips, så ble innlegget langt alikevel!
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: min driver sving.

Post by Fairway »

takker..

Skal testes ut..

Gjør vel ikke noe at jeg har en del tanker i hodet før svingen med tanke på riktig oppstilling? Så lenge jeg bare gjør slaget uten å tenke når jeg begynner med svingen vel og merke...

Tror nemlig det er viktig for meg å få inn riktig posissjon nå i begynnelsen ... etterhvert blir det vel ren rutine og man bare stiller seg opp...
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: min driver sving.

Post by spiderboy »

Til å begynne med, og mens man trener inn ting må man nødvendigvis tenke og sjekke ting. Og det er jo greit.
Når man spiller på bane er imidlertid mange svingtanker i hodet drepen.
Jeg klarer ikke ha 14 tanker i hodet samtidig på trening heller, så jeg må helst ta en ting om gangen. Jeg har laget meg til en rutine på at jeg stiller opp bak ballen, tenker igjennom slaget og så får jeg lov til å ta med meg 1 tanke bort til ballen. F.eks. "Vekten skikkelig over på framfot i nedsvingen" eller "flate håndledd i baksving".
Mer enn dette klarer ikke min lille hjerne å prosessere mens jeg svinger kølla. Resten må derfor gå av seg selv. Og det er da en skikkelig rutine er gull verdt.
Det er derfor lurt å gjøre det samme hver gang du skal slå, og dette må øves på mens man trener på rangen.
Min rutine for slag på bane/range:
1. Bestem hvor jeg vil ballen skal lande
2. Sjekk vind og avstand og gjøre køllevalg ut fra dette. Etter dette punktet er det kun 1 svingtanke som er lov.
3. Stille meg opp ca 2 meter bak ballen og ta ut et siktepunkt ca 1-2 meter foran ballen
4. Gå til ballen og stille opp kølla til målet først, deretter beina vinkelrett på siktepunktet mitt
5. Kontrollere med å kikke på målet, se for meg ballen som flyr dit
6. Sjekke at grepet føles bra.
7. Svinge

Ellers er det bare å si at det er vanskelig å gi generelle råd om oppstilling, hva du evt gjør feil osv uten å se deg svinge. Det generele rådet må vel derfor bli å ta en protime. Det er gjerne en veldig god investering.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Post Reply