Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Post by furu »

Veien til Golf

Hva syns dere om det nye opplegget?

At det ikke er prøver er helt greit. Det var egentlig en formalitet. Alle består. Jeg syns det var litt mye teori og gjentakelse. Er fullstendig 100% tilhenger av at det er viktig å lære regler, sikkerhet, etikk osv. før man spiller. Det er utrolig viktig. Tre timer teori i løpet av et kurs er det de legger opp til nå og det passer sikkert veldig bra for de fleste. Regner med at klubbene skal klare å få lært bort det nødvendig i løpet av denne tiden.

I løpet av disse tolv timene skal man altså ha ni timer praksis utendørs. Hvordan skal klubbene løse dette? Vi var 25-30 på kurs. Hvordan skal man ta med seg så store grupper og la alle få prøve seg? Man må jo nesten sperre av et hull eller to for vanlig spill mens dette pågår. De aller fleste kurs ( i hvert fall de jeg har sett på klubbenes nettsider) går på ettermiddag og kveldstid og da gjerne på tider da der populært å spille. Kan det bli et "problem" for klubber som satser på å tjene penger på slike kurs? BJGK har veldig god pris på kurs og etter det jeg har forstått har de satset på dette. Vil det skape problemer når store grupper skal ha flere timer opplæring på banen?

Er det risiko for at denne nye linjen for opplæring vil medføre at det blir dårligere oppførsel på banen og flere farlige situasjoner? Jeg ser ingen klar sammenheng mellom det å ha tatt GK-kurs og god oppførsel. Møter mennesker i begge ender av oppførselsskalaen på banen. Tror god oppførsel henger mer sammen med hvordan man er som menneske enn hva man lærer på kurs. Viser man hensyn og er et ordentlig menneske i hverdagen så tar man med seg dette på banen. Er man en egoistisk, hensynsløs tulling så er man det uansett hvor mange kurs man tar.

Leser i Norsk Golf at NGF er opptatt av følgende;
Lavere terskel for å starte
Mer fokus på det sosiale
Flere fleksible medlemsskap

Lavere terskel for å starte
Er det virkelig så vanskelig å starte med golf? Det krever mye tid og en del penger. Man må faktisk være villig til å gjøre en stor innsats for å begynne med golf. Der skiller det seg ganske klart fra de aller fleste andre aktiviteter vi nordmenn med altfor mye fritid tar oss til. Det er spillets tekniske utfordringer som tar lengst tid. Opplæring av regler osv. tar ikke så mye tid at det skal være et problem. Når man først har gjennomført det og for alvor begynt å spille golf så ser man viktigheten i det og setter pris på opplæringen man har fått. Grundig opplæring gir etter min mening faktisk en lavere terskel for å begynne med golf. Uten skikkelig opplæring ville trolig flere begynt men jeg er ganske sikker på at de aller fleste ville sluttet når de fikk et litt brutalt møte med hverdagen på banen. Andre spillere forventer mye av deg, både når det gjelder generell oppførsel og sikkerhet.

Jeg kan ikke se at man trenger lavere terskel for å starte. Det er egentlig helt greit slik det er i dag. Den terskelen som er størst er der mest grunnet sosial oppfatning av hvem som spiller og hvordan miljøet er. Kommer man forbi disse stereotypiske oppfatningene så er man over den.

Hvor lav skal terskelen være? Skal alle og enhver kunne leie en kølle og slå ut på en bane?

Mer fokus på det sosiale
Dette ser jeg ikke helt hvorfor de sier. Det blir som å fortelle to barn som slåss på skolen hver dag at;"Nå skal dere være venner". Det er opp til klubben og de aller fleste - om ikke alle - ser ut til å gjøre en svært god jobb med nettopp det sosiale. Jeg har spilt fotball og vært trener i til sammen nesten 20 år, drevet med forskjellige former for fiske, drevet med modellbil og drevet klubb, vært involvert i håndball gjennom min samboer - ingen av disse aktivitetene har vært i nærheten av golf. Det er tilstelninger, turer og turneringer for alt som kan krype og gå. Klubbene har egne grupper for alt fra folk med fire tær på en fot til dem mellom 49 og 49 1/2 år.

Golfliga var åpenbart et fint tilskudd i fjor men jeg tror ikke den tiltrekker seg andre spillere enn dem som allerede deltar i turneringer på tvers av klubber og i sin egen.

Hva mener dere mangler? Eller mangler det noe i det hele tatt? Er dette et viktig område å satse på? Eller burde NGF bruke tid og penger på bedre ting?

Flere fleksible medlemsskap
Her er det enormt store forskjeller. Noen klubber har sett nødvendigheten av å tilpasse seg markedet og forskjellige grupper. Andre lever i en litt annen verden og tid. Min klubb - BJGK - har greie priser og opplegg med rabatter osv. for mange grupper. Helt greit.

Fana GK er et eksempel på en klubb der de så at noe måtte gjøres og faktisk gjorde det. Deres forsøk med prøvemedlemsskap må ha vært en suksess. Har hørt at ca.120 spillere benyttet seg av dette. Noen av dem fortsetter kanskje i klubben og må dermed betale innskudd på 20.000,-. Der ligger et problem - dette innskuddet, aksjen eller hva de nå kaller det. Et stort beløp som skal betales inn med en gang. Dette må kunne deles opp, helst i så mange avdrag man måtte ønske i løpet av en sesong. En fleksibel betalingsordning vil kunne lokke til seg flere medlemmer. Jeg kan klare 20.000,- i løpet av 5-6 mnd. men ikke på en eller to. Hvordan gjøres dette i deres klubber? Får man fleksible avtaler for betaling?

Noe jeg lurer litt på er hvor disse 120 spillerne kom fra når de meldte seg inn i Fana. Jeg vet med sikkerhet at flere av dem var med i andre lokale klubber året før. Bytter de bare mellom seg eller lokker det faktisk folk til å starte med golf? Er de i det minste et godt alternativ til postkassemedlemskap? Det siste tror jeg faktisk er tilfelle.

Jeg tror ikke at fleksible medlemskap kan tvinges fram av NGF. Dette er fullstendig avhengig av klubbens økonomiske situasjon og deres vurdering av markedet.


------------------------------------------------------

Trenger vi flere spillere på banen?
Hva må man ofre dersom antallet spillere skal økes?
Hvorfor skal flere spille golf?
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Post by Kaffekannen »

Trenger vi flere spillere på banen?

Tja, det er et godt spørsmål egentlig. I ytterste tolkning ift livets store spørsmål vil svaret definitivt være nei. Folk som har en aversjon mot golfere og golfbaner generelt vil sikkert også mene at det er mer enn nok golfspillende spradebasser i dette land.

Jeg, derimot, som er interessert i golf, ønsker best mulig anlegg, best mulig utvalg, bedre internasjonale utøvere, mer fokus fra presse og mer støtte fra offentligheten så er svaret absolutt ja, vi trenger flere spillere.

Hva må man ofre dersom antallet spillere skal økes?

Må man egentlig ofre noe som er verd å beholde. Jeg tror det er to store elementer som hindrer tilstrømning fra flere spillere:

1. Alle klubber og baner er private. Jeg klarer ikke å forstå hvorfor statlige/kommunale organer ikke støtter golf på samme måte som de støtter fotball, håndball, ski, svømming etc. etc. Kommunale baner som har en grei layout, blir greit vedlikeholdt og som ikke krever at du er medlem i noen klubb for å spille på. Banen har ikke klubbhus, proshop eller restaurant, men har en "bod" hvor man kan betale greenfee, leie et halvsett til en rimelig penge, kjøpe baller og pegger og gjerne en pølse eller brus. Man har selvsagt samme krav til etikette og "minst en med bestått grønt kort kurs i flight" som i dag. Jeg er overbevist om at en eller to slike baner i bergensområdet vil fått en hel haug med nye spillere til å prøve golf. Mange av disse spillerne ville etterhvert ønsket seg til bedre baner og flere alternatiiver og ville meldt seg inn i en klubb lokalt og dermed gitt dem det nødvendige livsgrunnlaget. Hvis det offentlige trenger argumenter for å investere i baner(eventuelt kjøpe ut noen som sliter økonomisk) så er helseaspektet åpenbart. Spesielt med tanke på eldrebølgen som ruller inn over oss nå.

2. Få vekk snobbestempelet. Det er ingenting som tilsier at golf skal bli oppfattet som sossesport annet enn enkelte private countryklubber som er for "the filthy rich" og en hel haug med wannabee countryklubber for "the wannabe filthy rich".

Hvorfor skal flere spille golf?

Dette spørsmålet skjønte jeg ikke. Hvorfor kan jeg verken sykle....
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Post by AkE »

Siden jeg er ny i dette gamet så kan jo jeg komme med mine tanker rundt dette. Ved å gjøre det lettere å ta grønt kort kurs så vil vel jeg tro at flere muligens tar kurset, men flere detter av. Ved å ha høyere krav så er det færre som tar kurset men jeg vil tro en større andel som fortsetter, siden de da må ha litt større interesse for golf for å ta steget for å gå på kurs. For min egen del så hadde jeg valgt å gå på kurs uansett, jeg kunne jo egentlig tenkt meg ett litt mer dyptgående kurs enn det som det er lagt opp til nå, spesielt for å lære mer om regler og etikette, jeg tror nok jeg vil føle meg litt mer usikker på banen i starten enn det jeg ville vært om det var litt mer pensum og krav til kurset. Jeg synes det er helt greit at det er krav for å starte med en aktivitet, jo mer man lærer jo fortere finner man også ut om denne aktiviteten er noe å fortsette med.

Om flere skal begynne med golf er jo ett vanskelig dilemma, er akkurat samme diskusjon i jeger-foreningene rundt om. Norges jeger og fisk vil at flere skal starte å jakte, nettopp for å sikre framtiden på en bedre måte med bredere forståelse og aksept. Er egentlig litt usikker på hvor jeg står i det spørsmålet, det er både fordeler og ulemper i begge retninger. Vil nok gi flere med middels til dårlig interesse for sporten vil jeg tro og det vil jo gi mer penger for klubber og idretten, men også mye irritasjon for etablerte spillere og utøvere vil jeg tro.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Post by furu »

Hvorfor skal flere spille golf?

Dette spørsmålet skjønte jeg ikke. Hvorfor kan jeg verken sykle....
Hva er forskjellen på en puddel?


Jeg mener;
Hvilken hensikt har det at flere spiller golf?
Hvem vil tjene på det? Vil noen tjene på det? Vil det bare bli større utgifter for klubb og forbund?
Er det viktigere å få de rette gruppene mennesker til å spille golf? Med mener jeg f.eks. ungdom, må talentfulle ungdommer til å velge golf i ung alder.
Instagram @christianfuru
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Post by Long-Hit-Wonder »

Kaffekannen wrote: 2. Få vekk snobbestempelet. Det er ingenting som tilsier at golf skal bli oppfattet som sossesport annet enn enkelte private countryklubber som er for "the filthy rich" og en hel haug med wannabee countryklubber for "the wannabe filthy rich".
Jeg vil påstå at dette er det viktigste å fjerne for å få opp populæriteten. Folk tror også at golf er hinsides kostbart, men det stemmer ikke helt. I forhold til andre "folkelige" hobbier som eksempelvis årsmedlemskap på treningssenter, så er golfmedlemskap faktisk billigere i mange tilfeller. I forhold til konkurranseskyting så er ikke golf så vanvittig dyrt her heller.

Golf var nok mer synonymt med overklassen for 60år siden, enn i disse dager. Det har blitt langt mer folkelig, men noe av det snobbestempelet er der fremdeles. Golf blir nok aldri en allmennidrett som fotball og hockey, det må vi bare innse, men med dagens priser på medlemskap og utstyr så burde det være mulig å få med langt flere på lasset.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Post by AkE »

Fikk de spillemessige kravene for å få grønt kort i kveld, og tenkte og legge de ut vis noen er nysgjerrige.

Lang spill: Damer slå 5 av 10 baller fra peg over 60 meter, henholdsvis 100 meter for menn.
Damer slå 5 av 10 baller uten peg over 60 meter, samme for barn opp til 12. Og menn 100 meter.

Nærspill: Chip fra 10 meter, 5 av 10 baller innenfor 3 meter fra hullet.
Pitch fra 30 meter, 5 av 10 baller innenfor 10 meter fra hullet.
Bunkerslag slå 5 av 100 ut av bunkeren.

Putting: Sette 10 av 30 putter i hull fra 1 meter ( i sirkel rundt hullet)
Slå 5 putter fra hhv. 9, 12 og 15 meter, og sette total 5 av dem innenfor 2 meter.

Spill på banen: To treningsrunder med godkjent fadder, og de skal spilles på minimum 3 hull. Dette i henhold til en lob modell.

Syns jo dette var i overkant lett selv, kunne aldri tenkt meg å stille opp på en fremmed bane med så "dårlige" ferdigheter.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Post by furu »

Den praktiske testen var lett før og er det absolutt fremdeles. Jeg er enig i at ferdigheter på nivå som gjør at man akkurat klarer dette - det er ikke all verden å bruke på de aller fleste baner. Men du finner slike spillere over alt. På Bjørnefjorden, Sotra og Vildmarken. Og sikkert også Herdla.

Er det dette som er målsetningen til NGF? Er det slik de vil nå målet sitt om at flere skal spille golf? Skal folk ut på banen for en hver pris uansett ferdigheter?

Hvor mye mer praksis er det på kurset AkE? Jeg syns ikke at dette er revolusjonerende i forhold til GK-opplæringen vi hadde tidligere. Nå er det 2x3 hull i stedet for 1x3 tidligere? Hadde forventet noe mer når de har uttalt at praktisk opplæring på bane er viktig.
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Post by AkE »

Har også fått kravene for basiskunnskaper, tar med de også.

Lange spillet/nærspillslap/putting
1. Grep: Kan du beskrive og vise et godt grep
2. Sikte: Hvordan sikter du kølleblad og kropp mot målet.
3. Oppstilling: Kan du beskrive tre vikte faktorer ved din egen oppstilling
4. Ballplassering: Har du riktig ballplassering
5. Bevegelse: Hvordan er vektfordelingen og balansen din.

Spillforståelse og spill strategi
6. Golfvett: vis at du kan spille på banen og bidra til trivsel, sikkerhet, hensyn og glede.
7. Banespilltrening: Vis at du behersker spilleformen på ditt nivå, f.eks LOB-modellen, scramble, greensome og slapspill.
8. Køllevalg: Vis at du forstår hva de forskjellige køllene brukes til.
9. Regler: Vis at du behersker golfens viktigste regler.
10. Golfkortet: Vis at du kan fylle ut et scorekort og at du vet hva golfkortet brukes til.
Mentale egenskaper
11. Humør: Vis at du kan være positiv selv om ditt eget spill ikke er på topp.
Kosthold (faktisk)
12. Blodsukker: Fortell hva du bør drikke og spise under en runde.
Fysiske egenskaper
13. Oppvarming: Vis hvordan du best varmer opp før spill og trening
Min utvikling
14. Trening: Klare øvelsene på treningskortet
15. Spill: Spille 10 ganger på banen i løpet av en valgt periode
16. Nivå: Hvilket kort i coachingsystemet er jeg ferdig med denne sesongen?

Dette er direkte avskrevet fra arket jeg har mottatt.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Post by furu »

Tar dette innlegget i denne tråden da det kanskje passer inn her.

Leste i årsmeldingen til Sotra. Ikke spør hvorfor jeg leser alt som har med golf å gjøre :oops: Har vel bare stor interesse for å vite hvordan det står til i lokale klubber. Uansett, der fant jeg en oversikt over fordelingen av medlemmer i forskjellige hcp-grupper.

HCP gruppe -------(tall i parentes er 2008)

Gruppe 1: Under 4,5 --- 1 (0)
Gruppe 2: 4,5 – 11,4 ----- 8 (3)
Gruppe 3: 11,4 – 18,4 ------ 25 (16)
Gruppe 4: 18,5 – 26,4 ------- 53 (42)
Gruppe 5: 26,5 – 36,0 ------- 167 (128)
Gruppe 6: Over 36 (GK) ------ 302 (264)
Ingen kort ------- 102 (75)

Totalt ----- 658 (528)

404 av 658 medlemmer er altså GK-spillere eller har ikke tatt kortet. Nå er Sotra en ganske ny bane/klubb og trolig i en litt annen situasjon enn mange andre, men sier dette noe om hvordan tilstanden er i norske klubber? Noen som har lignende info for sin klubb? Jeg vet ikke for BJGK. Keyser?
Instagram @christianfuru
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Post by Solaar »

Var på pubv-quiz med noen venner i kveld. Alle er nybegynnere og liker veldig godt utviklingen de siste åra. Det virker som at terskelen er lavere for å få flere til å bli med og jeg tror terskelen blir ennå lavere med de nye grøntkort anvisningene fra NGF. Jeg digger alt som har med at nye mennesker introduseres til golf.

Når det er sagt så tror jeg at man vil finne store variasjoner fra klubb til klubb og det er bra. F.eks så vant vel klubbmesteren til Hakadal på rundt 8 over par over 2 runder (gjetter bare), kontra rundt par over 4 runder fra svart tee på Miklagard. Jeg liker at man har stor forskjell på kvaliteten og utfordringen på banene lik det virker som at NGF ønsker at det skal bli fremover.

Vurderer å bytte klubb fra Miklagard til f.eks Hakadal for å friste kompisene mine til å gå til Miklagard når de blir bedre og trenger litt mer utfordringer for å virkelig måle nivået sitt.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Post by furu »

Terskelen blir helt sikkert lavere med VGT. Det er helt sikkert.

Men hva med alle dem som er anonyme golfere? Eller skal vi kalle dem skapgolfere? De som gjerne har tatt kortet gjennom arbeidsgiver e.l. Det har vært diskutert tidligere hvor få av alle registrerte spillere som faktisk spiller golf. Hva med å ha en plan for å få disse folkene ut på banene? Er ikke det like viktig som å rekruttere enda flere skapgolfere?
Instagram @christianfuru
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Post by Solaar »

Enkelt. Det blir en Tsunami-effekt, jo fler som begynner jo fler vil bli med venner/familie. Rekrutteringen har vært det største problemet i Norge alt for lenge og ved å senke terskelen så inviterer man folk som ellers aldri ville vurdert det. De som får tilbud gjennom firmaet vil alltid være der, men hvor mange av de spiller man egentlig golf sammen med?
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Post by furu »

Nå har vi hatt en sesongstart med Veien til golf. Noen som sitter igjen med inntrykk? Noen her inne som har tatt kurs i vår?

Jeg refererer nok en gang til en artikkel hos Norsk Golf. NGF sier at kursene er en suksess. Klubbene er fullbooket. Da er spørsmålet mitt - er målet å få folk til å ta kurset eller å spille golf? Har de gjort opplæringen enklere kun for å lokke flere folk og tjene mer penger?

Jeg mener at man ikke kan kalle dette en suksess før man ser om tallene på aktive golfspillere øker over tid. Hvis klubbene på slutten av året kan melde at disse VTG-spillerne faktisk har gått noen runder så er de på vei til suksess. Jeg regner med at de fører statistikk over dette.

Jeg er som dere skjønner litt skeptisk til å trekke slutninger så tidlig og tror at NGF går i en felle hvis de setter seg ned og er fornøyd med ferdig arbeid.
Instagram @christianfuru
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Post by Fairway »

Er en av dem som tok "veien til golf" kurset tidlig i vår...

Er blitt veldig hekta, men bare gått bane et par ganger..

Det som var viktig for meg er at kurset bare var over en dag og dermed trenger man ikke avsette flere dager bare for selve kurset.
Jeg må jo si at jeg forstår skeptikerne for jeg har sett veldig mye rart på kurset og på bane i etterkant... Reglene spesielt er noe som virkelig ikke blir skikkelig innlært og hvis man ikke er slik som meg at man ønsker å sette seg skikkelig inn i spillets regler før man spiller, så er det nå fritt frem for alle...

For min egen del så synes jeg uansett at det nye kursopplegget var veldig bra og håper de fortsetter med det..
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Post by furu »

Kanskje de kunne prøvd med en form for fadderordning? Vet at noen klubber vel har det slik at erfarne spillere er med nybegynnere ut første gang. Hva med å ta det litt videre? En gruppe spillere som kan kontaktes etter behov utover sesongen? Hvis ansvaret fordeles på mange nok trenger det ikke å bli stress og det er helt frivillig. Man kan si nei. Det viktigste er at nybegynner får sjansen til å lære mer.
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Post by JanB »

Det jeg synes er mest positivt med de trekkene NGF har foreslått er å anbefale klubbene til å benytte dette med "Klubbhandicap", altså starte med 54 i HCP. Dette var noe vi jobbet hardt for allerede for 10 år siden, men vant ikke fram den gangen.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Post by Fredrikkm »

Jeg tok vtg tidligere i år, og det er hvertfall sikkert at det skaper inntekter. Nå vet jeg jo ikke hvordan det er andre steder, men på holtsmark har det vært så mange på kursene at de har fylt rangen så og si helt full. Var der for noen uker siden en lørdagsformiddag, og da var det faktisk så mange på kurs at det ikke var plass på rangen, så jeg måtte stå på siden av rangen og slå ut en bøtte før jeg gikk runden min. Vet ikke hvordan det har vært på grønt kort-kurs tidligere, men jeg kan ikke se for meg at det har vært så populært som vtg er nå.
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Post by Grønne greener »

På Fana er det slik at på kurset blir man anbefalt å gå enten noen hull eller en hel runde sammen med "ekte golfspillere". Jeg har selv vært til stede på et kurs og hørt akkurat denne anbefalingen.
Betingelsen er selvfølgelig at spillerne godtar å ha dem med rundt. De skal ikke spille. Kun observere og lære.
En slik runde vil nok lære kommende golfere mye mer om både regler, etikette og oppførsel på banen enn all verdens timer i et klasserom.
Når det er sagt så har jeg enda ikke opplevd at noen har spurt om å få være med rundt for å lære litt. Men de blir altså oppfordret til dette på kursene.
User avatar
aileron
Rookie
Rookie
Posts: 35
Joined: 09 Jun 2010, 12:56
Location: Oslo/Hafnarfjörður

Re: Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Post by aileron »

Hei.

Dette er mitt første innlegg, og jeg har ikke noe grøntkort eller VTG kurs i Norge enda.
Men jeg har lest mye om det allerede. I bestemmelsene til NGF om VTG kurs står det at praktisk spill på bane skal gjøres med fadder.
Det er dessuten påkrevd av klubben å tilby kurstaker oppfølging etter endt kurs, noe som er bra, uansett om kurstaker tar det eller ikke.

Leste også i en artikkel (som jeg ikke har greid å finne igjen), at grunnen til at NGF har startet med dette er at veldig mange har startet på grøntkort kurs, men falt av etter teorien eller bare blitt inaktive.

Jeg syntes ihvertfall det er suverent at NGF gjør sporten enklere å komme seg inn i for folk flest.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Post by furu »

Velkommen aileron :D
Det er riktig som du sier, svært mange faller fra etter at de har tatt kurset. Kanskje terskelen for å få svinge køllen på bane har vært litt for høy?

Spilte en runde på en lokal bane i kveld. Da vi var ferdig var også en VTG-gruppe ferdig med opplæringen. Nå husker jeg ikke 100% korrekt det som ble sagt men det var noe slikt;
"Nå er dere klar for å spille så da er det bare å finne en klubb og komme i gang", sa kurslederen.
En av deltakerne spurte om de ikke hadde noen flere kurs de kunne gå på for å lære mer.
"Nei, nå er det egentrening som gjelder og å komme seg ut på banen", var svaret han fikk.

Her hadde de altså spillere som ville lære mer. De kunne solgt dem kurs i klubben. Delt ut info fra proen. Hva som helst egentlig, bare ikke det som ble gjort.
Vi var egentlig lettere sjokkert og delte selvsagt ut noen golfsnakk.no pegger og sa at de måtte bare gå inn her dersom de ville vite mer om kurs, finne spillepartnere osv.

Dette er sikkert ikke representativt for hverken denne klubben eller generelt i Norge men en liten tankevekker var det.
Er VTG bare et samlebånd som spyr ut nye spillere?
Instagram @christianfuru
Post Reply