Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
aileron
Rookie
Rookie
Posts: 35
Joined: 09 Jun 2010, 12:56
Location: Oslo/Hafnarfjörður

Re: Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Post by aileron »

Takk takk :)

Er nok litt å ta i å bruke den terminologien om at VTG er et samlebånd, men igjen så tror jeg nok den er det.
En måte å få mer liv i golf, og mer penger inn i sporten. Så på en eller annen lokalsending fra hedemark eller noe lignende, hvor det var en 3-4 baner som har måtte stenge grunnet nedgangstider. Er kanskje en måte å bringe golf tilbake til tiden den hadde rundt år 2000.

Men som sagt så er klubbene pålagt å tilby oppfølging til elevene, så det skal være "safe" både for dem og andre på banen.
Det å bare dytte dem ut døra med en kølle i hånda og noen baller i lomma er jo uforsvarlig gjort av klubben/kursholder.

Uansett, jeg håper virkelig at VTG bringer flere folk inn i sporten, og åpner for fler og større baner rundt om. Men igjen er noe av det jeg liker her i Norge at man kan gå hele tiden.
Etter to år i Florida hvor eneste tiden man fikk lov til å gå var før kl. 15, er det en forfriskende forandring, til tross for at jeg ikke har fått mulighet til å gjøre det enda :(
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Post by Fredrikkm »

Da jeg tok VTG var det også noen som forhørte seg om det var flere kurs det var mulig å ta, og svaret var "ta en protime eller to, øv selv, så får du bli med på herrelaget når du blir god nok". Følte ikke helt at retningslinjene om at man skal bli tilbudt videre opplæring ble tatt særlig alvorlig av klubben. Det ble heller ikke nevnt noen fadderordning.
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Post by Sticho »

Merkelig at ikke de opplyser om at Fana har både en etablert herre- og damegruppe. Så vidt jeg kjenner til så er det bare å sende epost om at man ønsker å delta på gruppetreninger, så blir det satt opp nye økter når det er en 5-6 påmeldte. De gjør jo virkelig ikke jobben sin dersom de ikke prøver å få folk til å tegne medlemskap i sin egen klubb.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Post by Kaffekannen »

Jeg var jo tilstede med Furu og var like sjokkert. Han sa ordrett: Kom dere ut på banen og ta kontakt igjen når dere har lagt til dere en del uvaner...Som dere nok kommer til å gjøre :?: :?: :?: :shock:

Disse personene var tydelig interessert i sporten og følte selv at de ikke var flinke nok til å prøve seg på banen. De var attpåtil to stk(far og sønn) og hadde nok gledelig kjøpt treningspakker med 5-10 protimer på stedet. Dette bekreftet dessverre mine fordommer om manglende forståelse og ønske om business for en del ansatte i golfklubber. VTG er en gavepakke hvor relativt store inntekter strømmer inn. Med litt mer gjennomtanke og mindre frykt for mersalg kunne inntektene over tid vært på et helt annet nivå. Merker jeg blir forbanna :x
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Post by AkE »

I Østfold syns jeg de har vært veldig flinke til å følge opp etter vtg-kurs. Mange treningstilbud,velvillige hjelpere og proer som gjør mye for at folk skal lære seg sporten. På Skjeberg satt de også opp ett eget kurs som heter veien til 36, for de som sliter litt med å komme igang. Så på den siden av kurset er jeg veldig fornøyd, og veldig mye fokus på å komme seg ut på banen var bra. Men var litt for lite gjennomgang av regler.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Veien til Golf og "Nye Golf-Norge"

Post by Kaffekannen »

Bump ;) @veggis: Finner du en bumpedame og legger til tråden?

I fjor var første året med veien til golf og de aller fleste klubbene kunne melde om en økning av deltagere sammenlignet med GK kurs de senere år. Kan man da betegne VTG som en suksess? Ikke på bakgrunn av det jeg har hørt fra lokale klubber. Flere jeg har snakket med har nevnt tall som 1-3% som faktisk starter med golf av de som deltok på kursene. Det er et latterlig lavt tall og med tanke på hvordan Furu og jeg opplevde avslutningen på et VTG kurs i fjor er det ikke rart(elev: Hvor kan jeg lære mer og gå videre med dette? Instruktør: Gå hjem og tren en del så kan vi snakkes senere? :shock: ).

I år har jeg sett at flere klubber gjør endringer i sitt opplegg. Rene VTG kurs forsvinner og medlemsskap med VTG kurs inkludert kommer inn i stedet. Fana, Sotra og Bærum er baner jeg har fått med meg gjør dette. Resultatet er at terskelen så klart heves men forhåpentligvis så heves også den prosentvise andelen av VTG deltakere som blir golfere i etterkant. På Fana legges løpet helt annerledes enn i fjor og fokuset blir på mindre grupper, mer interaktivitet med medlemmer(gå runder), en mye større personlig oppfølging i starten og et skikkelig tilbud for videreutvikling. Jeg har tro på det opplegget og vurderer sterkt å bidra selv.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Post Reply