Bushnell Tour V2

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Bushnell Tour V2

Post by Sticho »

Tror dette blir min neste investering i golfutstyr.

Noen som har erfaringer?
Finnes det eventuelle utprøvde alternativer som er billigere?

Vet at GPS også er et alternativ, men jeg sitter med følelsen at det er mer styr. Kanskje ikke like nøyaktig?
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Bushnell Tour V2

Post by Kaffekannen »

Nikon sin med pinseeker teknologi(350 tror jeg den heter) er vel den eneste utenom Bushnell som er skikkelig anerkjent. Har ikke inntrykk av at GPS er noe mer styr, snarere tvert imot. Problemet med GPS er at man ikke får avstand til flagg som i alle fall jeg ser på som veldig essensielt. Flagg i forkant eller bakkant kan være to køller i forskjell på avlange greener.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Bushnell Tour V2

Post by Sticho »

Ja, enig med at det er greit å ha eksakt mål til flagget. Spilte en turnering med en kar som hadde en rangefinder, og det var tydelig at det var en del fulle menn som hadde målt opp banen.

Min erfaring med GPS er kun fra den type GPS man bruker i fjellet, og det er i hvert fall mye styr med den. Dog et viktig redskap i vinterfjellet.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Bushnell Tour V2

Post by Kaffekannen »

Er denne muligens et alternativ. Mye samme teknologi, men litt større. Prisen er mye lavere og 2 stk for 270 dollar er interessant hvis det er andre som er interessert i en slik(les: jeg)
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Bushnell Tour V2

Post by Sticho »

Kaffekannen wrote:Er denne muligens et alternativ. Mye samme teknologi, men litt større. Prisen er mye lavere og 2 stk for 270 dollar er interessant hvis det er andre som er interessert i en slik(les: jeg)
Er redd du dessverre tar feil. Tror det er 270 dollar per stk, og da er tour v2 mer interessant.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Bushnell Tour V2

Post by Kaffekannen »

Dang... Enig
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Bushnell Tour V2

Post by Sticho »

Denne kan jo være interessant. Ser de har 9 stk, så det går jo an å gå sammen og dele på frakten.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bushnell Tour V2

Post by furu »

GPS er faktisk vesentlig raskere enn rangefinder. Har målene 2 sekunder etter jeg har stoppet ved ballen. Banene er målt opp med utrolig presisjon av Skygolf. Noen andre merker bruker Google Earth som grunnlag for sine beregninger og det har vist seg at dette er ikke spesielt nøyaktig. Skygolf har en mann med "ryggsekk" som trasker langs hver eneste cm på banen. Dersom de ikke har målt opp banen kan man legge inn avstander til senter, bak og front på green. Dette gir nok presisjon for de aller fleste. Det eneste minuset er at man ikke kan legge inn avstand til f.eks. vannhinder på fairway, kun avstand til green. Skygolf måler for tiden opp baner i Sverige men planlegger en tur til Norge senere i år. De har videresendt mitt ønske om å måle opp Fana og Meland. Hadde det vært flere baner i nærheten (innen 130km) så hadde de vært raskt på plass.

Har også prøvd meg med GPS til Android. Skydroid var overraskende nøyaktig. Også der er banen målt opp ved hjelp av Google Earth og jeg har selv markert front, bak, senter og avstander til alle hindere. Positivt overrasket over hvor bra den målte. Veldig presis.

Når det kommer til lasere så er Bushnell #1 på markedet. Nikon/Callaway, Leupold og Leica er de beste alternativene men til $249 så er V2 et førstevalg.

Styr unna kinalasere til $150 eller lavere. Umulig å treffe noe på mer enn 100 meters avstand. Med mindre det er en låve du sikter på.
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Bushnell Tour V2

Post by AkE »

Har brukt en del avstandsmålere i andre sammenhenger enn golf og har testet en del forskjellige merker. Har prøvd alt fra billige kinelesere til zeiss. Personlig ville jeg aldri kjøpt meg en bushnell avstandsmåler igjen. Kvalitetsmessig så var de bushnell målerne jeg har prøvd på samme hylle som de billige kinaleserne, optikken var også håpløs. Skulle jeg valgt står valget mellom Leica og Zeiss, men til golf så er man vel avhengig av en pinseeker funksjon og det vet jeg ikke om disse leverer.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bushnell Tour V2

Post by furu »

Det er nettopp det som er problemet AkE, de har ikke funksjoner hjelper deg å treffe det minste målet på banen - flaggstangen. Uten pinseeker blir det tilfeldig hva du faktisk treffer, i hvert fall fra avstander over 70-80 meter. Nikon 350G - som det forøvrig er litt priskrig på, Onlinegolf.no har den til 2.495 - har som flere andre også en funksjon som gjør at den måler kontinuerlig i 8 sekunder, dvs. at du ikke må sikte og trykke hele tiden.
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Bushnell Tour V2

Post by AkE »

Ser ut som Leica har en http://en.leica-camera.com/sport_optics ... pinmaster/. Men man er vel ikke så avhengig av optisk kvalitet for å bruke den på golfbanen, for vil tippe den leicaen ligger ett par hakk over Bushnellen i pris.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bushnell Tour V2

Post by furu »

Leica sine ligger vanligvis rundt $499. Leupold GX-serie har også optikk på høyt nivå. Jeg er enig med deg AkE at det finnes betraktelig bedre optikk enn i Bushnell men det er funksjonene spesifikt rettet mot golf som gjør dem så bra.
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Bushnell Tour V2

Post by Sticho »

Fant bare en Leica Pinmaster til $599, og det blir uansett for stivt. Har som sagt spilt en gang med en som hadde en v2, og han sa i hvert fall at han var fornøyd. Burde vel spurt om å få prøve den selv, men var ikke så aktuelt da.

AkE: Har du prøvd denne modellen fra Bushnell?
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Bushnell Tour V2

Post by AkE »

Som jeg skrev så har jeg ikke testet de golfrelaterte målerne. Så egenskapene for bruk til golf kan jeg ikke si noe om.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Bushnell Tour V2

Post by Grønne greener »

Jeg kjøpte en Nikon 550. Skulle ha 550G som er for golf men selger sa at 550 hadde samme egenskaper. Det har den ikke da 550 er for jakt og konsentrerer seg om bakgrunnen og har derfor motsatt teknologi enn 550G. Har prøvd jaktmodellen min litt og hvis den hadde hatt pinseeker så ville den vært veldig god. Den er veldig lett og det var lite skjelving når jeg skulle måle.
Skal gå og bytte den i en 550G med pinseeker og da tror jeg at denne blir veldig nyttig. 8 sekunders funksjonen er også nyttig da jeg kan måle flagget og så flytte søket til f.eks en bunker og få målene på begge uten å måtte trykke på noen knapper.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Bushnell Tour V2

Post by kevin »

Jeg har en Bushnell Tour V2 og den er med pinseeker funksjon. Er meget godt fornøyd. Å måle avstand til flagget er den suverent bra,og nøyaktig. Å måle andre ting uten pinseeker,som avstand til bunker eller vann o.l,er ikke like lett. Men det er nok ikke lett med noen av disse. Da må man klare å holde den helt stødig har jeg inntrykk av,noe som er vanskelig
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Bushnell Tour V2

Post by Sticho »

Godt å høre Kevin.
Tror jeg må gå for en slik når feriepengene kommer.
$250 + grei frakt på ebay føler jeg er en bra deal.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Bushnell Tour V2

Post by spiderboy »

Har en Leupold GX1 som jeg er knallfornøyd med. Denne får du også i en "ulovlig" versjon som også måler høydeforskjell, og kan gi deg køllevalg ut i fra dette. Ganske fiffig, men ikke så veldig nyttig, spør du meg.
Leupold har overlegen optikk, og så har den en pin-hunter funksjon som fungerer helt ok. Du må være opmerksom på at det ikke alltid er like lett å måle avstanden til bunkere o.l. hvis det ikke er en ganske bratt kant du kan sikte på. Laseren trenger å få kastet lyset rett tilbake for å måle, og dette krever en pinne, tre, stein eller noe annet som man kan treffe ganske vinkelrett. Men som regel lar det seg gjøre.
Jeg betalte 299 $ inkl frakt for den. Tror imaginegear fortsatt selger den nye modellen til samme pris.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Bushnell Tour V2

Post by Grønne greener »

Jeg har byttet jaktmodellen til en golfmodell (350G) med pinseeker og det var stor forskjell. Mye enklere å måle avstanden til flagget.
På jaktmodellen var det en sånn gummimuffe på linsen som man ser gjennom. Dette var det ikke på golfmodellen og det savnet jeg umiddelbart. Fremdeles er det enkelt å holde den stødig nok til å måle både flagg og bunkere og trær o.a. Prøvde den på ledninger og andre vanskelige mål og den hadde ingen problemer med å finne disse.
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Bushnell Tour V2

Post by Sticho »

Sticho wrote:Denne kan jo være interessant. Ser de har 9 stk, så det går jo an å gå sammen og dele på frakten.
Argh.. der var de solgt før feriepengene var kommet på konto. Kommer vel nye muligheter tenker jeg.
Post Reply