Sakte spill

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17379
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Sakte spill

Post by kevin »

Skjønner veldig godt tankegangen deres,men igjen hvis det er kø bak så kan det beste være å dele seg. Men gjorde det samme som dere tidligere i år,spillte sammen med en gammel dame og kunne lett brukt 45min kortere alene. Men da var det ingen bak,og jeg gikk sammen med henne. Virket som hun syntes det var hyggelig,og det gjorde jeg og. trilla bagvogna hennes opp et par bakker for å hjelpe henne,hun var ganske skrøpelig etter hjerteoperasjon etc. Etter 12 hull takket hun for seg,da hadde hun kortest vei til park.plassen. Tror aldri jeg har spillt så sakte noen gang,uten at det gikk utover humøret. :)

Brukte nesten 3t på 11 hull,brukte 40min fra hull 12-18,alene :lol:
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Sakte spill

Post by Mats »

Er 100% enig med trådstarter her. Personlig er jeg også litt lei av alt dette maset om å fullføre 18hull på 4 timer blank. Dette kan bli i snaueste laget! Det virker som om mange er ute etter å "ta" nybegynnerne på dette, noe som selvfølgelig IKKE vil være i golfsportens favør. Vet om mange som kvier seg for å booke tid i helger og andre dager med mye trøkk på banen, fordi de opplever dette maset som litt ubehagelig.

Allikevel er de fleste golfere forståelsesfulle på dette. Har vel bare opplevd en gang at noen har fyrt av en ball mot min flight for å signalisere at vi var trege. De fleste tar det rolig og stresser ikke.
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Sakte spill

Post by Solaar »

Jeg tror at litt av problemet her er at av de som er de autoritære stemmene innen norsk golf er alt for nostalgiske og husker tilbake til når de spilte golf som unge og det sjelden tok mer enn 4 timer. Jeg husker det selv, tror aldri jeg spilte en runde golf som tok mer enn 4 timer når jeg var ung. Men den største forskjellen fra da er at banene er så mye lengre nå til dags, noe som igjen fører til at det blir vanskeligere, spesielt for nybegynnere. Ergo tar det lengre tid.

Når det kommer til nybegynnere så er det noen få problemer som skiller de fra de som har spilt en stund og det er:

1. Plukke opp ballen når man ikke har fler slag å bruke. (ta den opp og øv heller på litt putter når man er på green)
2. Få med seg retning og lengde når ballen går skjevt. Aner ikke hvor mange ganger jeg er til assistanse for å finne ballen i løpet av en runde. Ofte er det lengden det går på, men faktisk også retningen.
3. Slå en provisorisk ball hvis man er usikker på om man finner ballen. (her tror jeg rett og slett at mange ikke kan reglene, jeg har spilt med mange som tror at man fint kan droppe en ball sånn ca i området der man tror at ballen landet).
4. Slå når man er klar. Man mååå ikke vente på at den som har æren skal slå først. Det er også en fordel å forberede seg mens andre slår ballen sin, slik at man kan spille videre med en gang. Dette gjelder spesielt rundt green.

Men alt dette er jo en vanesak og man blir flinkere til det jo lengre man har spilt, derfor synes jeg at man skal vise tålmodighet, vi har tross alt vært der alle sammen.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
kevin
Guru
Guru
Posts: 17379
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Sakte spill

Post by kevin »

Synes denne tråden fortjener nytt "liv".

Noen som har nye erfaringer med sakte spill i det siste?

Da vi var på Oppegård i går gikk vi ut 1740,og med 3 i gruppa burde vi være ferdig ca.2130-2140 etter normal fart.......var ferdig 2230 :!:
Det var flere 4-grupper foran oss,blant annet gruppa foran oss bestående av 3 damer og 1 mann,hvorav den yngste av de hadde 12 i hcp og de andre lå på ca.32+/-

Leting etter ball startet allerede på tee 1,de letet i flokk,var ikke klare for å slå når det var deres tur,hjalp hverandre med lesing av green etc. Vi ventet på alle 18 hull :!: Noen ganger ikke så lenge,andre ganger utrolig lenge. Ventet på tee,ventet på fairway,ventet ved innspill til green etc etc. Utrolig irriterende. På noen av par 3 hullene gikk de fra tee når vi kom,og da burde de strengt tatt vinket oss igjennom. Kanskje burde vi vært mer pågående og spurt om vi kunne få gå forbi? Vi hadde en 3-gruppe bak oss også,de ventet på oss hele veien. Etter hull 9 ble de 2 da den ene gikk av. Ved hull 11 var det en gyllen mulighet da alle 4 letet etter ball like ved tee,men de gjorde ingen tegn til å slippe oss igjennom. Der burde vi gått forbi,helt klart.

Tror det er den verste "vente-runden" jeg har vært med. Da vi slo ut på hull 18 begynte det å bli mørkt,da vi endelig fikk spillt inn der så var det så mørkt at vi ikke kunne spillt 5 minutter til,og det begynte å bli kaldt i luften. Nå skal det sies at jeg tror det er mye venting på en slik bane,som er så trang og med all den letingen.

Men så lenge vi ikke tok initiativet til å gå gjennom,så får vi kanskje skylde oss selv? Jeg kan garantere at hadde jeg vært i gruppa foran,så hadde jeg sluppet gjennom oss ganske tidlig
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Sakte spill

Post by furu »

Har VTG ført til mer sakte spill? Noen som har erfaring med dette fra sin bane?

Spilte Meland med Kaffekannen og Grønne Greener tidligere i sommer. På #17 hadde vi brukt 5:10 :shock: Jeg måtte løpe forbi #18 for å rekke henting i barnehagen.
Det var ingen grupper foran de fire, lokale pensjonistene vi hadde foran oss. Vi ventet fra første tee. Flere ganger gikk de på leting etter ballen rett foran tee men de vurderte aldri å slippe oss forbi.
Grønne Greener vinket for å få kontakt men nei, ingen reaksjon. Når nesten hele gruppen slår 50 meter fra tee og alle skal lete i roughen i sine fem minutter så blir det håpløst.
Dette er definitivt den verste runden jeg noen gang har spilt tidsmessig. Det var jo også helt umulig å finne en rytme i spillet sitt når man må vente hele tiden.
Folk bak oss gikk av og gruppen som startet en time senere tok oss lett igjen.

Hadde en fin en på Bjørnefjorden rett før sommeren. En seniorgjeng gikk ut uten å sette seg opp i golfbox. På BJGK vurderer altfor mange spillere golfbox som djevelens verk. Jeg gikk alene. Noen vil selvsagt si at det var min feil når jeg går alene men banen var tom i golfbox så jeg tenkte at det gikk greit. På #2 står jeg på 135 meter og venter på at de skal gjøre seg ferdig på greenen. Gikk kanskje 10 minutter men det beste kom når de var ferdig. En av dem tok fram en sånn teleskopdings og begynte å fiske ut baller fra dammen foran green :lol: Det tok nesten tre timer å spille tre hull. Tok en lang pause på benken på #4 og ventet på dem som kom bak.

Kan være jeg er pirkete og vanskelig men jeg syns at det er et problem at så mange bare går ut uten å registrere seg i golfbox.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Sakte spill

Post by Grønne greener »

Jeg spilte på mandag. Vi var tre og hadde en firerball foran oss. Det gikk tregt.. og ikke èn eneste gang gjorde de tegn til å slippe igjennom. Det ar forsåvidt greit for meg for jeg hadde god tid og etterhvert ble vi fire i flighten. Men jeg syntes synd på toerballen bak oss! De var litt frustrerte. De ble tilbudt å spille igjennom vår flight men de ville ikke for de så at det var ballen foran oss som var problemet.
Jeg sa at hvis de gikk igjennom vår ball så ville sikkert også de foran slippe dem igjennom men de sa at de heller ville gå bak oss.
Hvorfor er det så mange som tenker slik? At det ikke er noe vits å slippe igjennom fordi det er en treg ball foran der igjen? Dette har jeg aldri forstått. Jeg har mange ganger gått igjennom en flight selv om det er de foran der igjen som bremser. Veldig ofte får jeg da gå igjennom den trege flighten også. Når jeg da takker for at de slipper meg igjennom hinter jeg samtidig om at de bak syns at det går litt tregt, også. Slikt hjelper. La folk få lov til å spille tregt men da må de være flinke til å slippe igjennom andre.
En ting til: jeg syns det er tåpelig at man skal gå inn til siden når man slipper igjennom andre. La alle spille fremover slik at det blir "glidende gjennomgang".
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Sakte spill

Post by furu »

En ting jeg må nevne er at det er ganske forskjellig hva man tolker som sakte spill. Dersom det er bra med folk på en bane så regner jeg det ikke som en selvfølge at jeg skal kunne slå ut umiddelbart når jeg kommer til tee. Jeg syns det er helt greit å vente litt. Liker å ha litt tid til å roe ned og vurdere slaget jeg skal slå. Jeg mener at det ikke er sakte spill dersom gruppen bak må vente et minutt på tee før de slår ut mens noen mener at det alltid skal være klar bane.

@GG - Når det gjelder folk som sier nei til å spille gjennom så kan det være at de ikke er komfortabel med det. Da må man liksom treffe på utslaget og spille kjapt framover på det hullet man er på. Tror mange takker nei fordi de ikke vil dumme seg ut.
Instagram @christianfuru
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: Sakte spill

Post by heikkih »

Jeg liker å gå raske runder, men skjønner godt at det er veldig mange som heller vil ta den ekstra timen på golfbanen. Det skal tross alt være en avslappende sport. Derfor orker jeg heller ikke bli irritert om jeg ikke får slippe igjennom en flight som går sakte foran. Jeg har kompiser som gjerne prøver å høylytt stønne og huffe seg over at det går sakte og dermed få kontakt, men det skader ikke så mye med et lite rop og et vink.

Selv har jeg oppdaget at den beste måten å slippe igjennom på er å spille seg kjapt inn på green, plukke ball og komme seg til neste tee før de foran er ferdige med å slå ut. Har man det travelt (noe som kan skje alle) er det heller ikke så farlig å droppe puttingen på et hull.

Hvis jeg mot formodning skulle gå alene, kan jeg også godt droppe et hull helt og springe kjapt forbi en firer-flight jeg ser har 54-spillere (har skjedd en gang).

Det beste tipset er uansett å sjekke golfbox, handicap og antall personer på flight foran og bak og booke deretter.

Dersom det finnes klubber hvor det er vanlig at man går ut uten å registrere seg er det et helt annet holdnings-problem det må ryddes opp i.
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
User avatar
Mr. Slice
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 119
Joined: 07 May 2009, 18:37
Hcp: 34,7
Hjemmeklubb: Sotra

Re: Sakte spill

Post by Mr. Slice »

Hadde en "artig" opplevelse i dag. Vi var fire høyhandicappere, og brukte en del tid, noe vi absolutt var klar over. Så når en treergruppe med unge menn kom fram til tee idet vi skulle slå andreslaget på et par 4 hull, gikk vi til side og signaliserte at de kunne gå gjennom. Men hva skjer? Minst to av dem gir seg til å slå to-tre baller, om ikke fler. To av dem gikk etterhvert fram - deres første baller var helt greit plassert - mens den tredje fortsatt surret rundt ved vannhinderet foran tee. Han drev og plukket baller fra vannet! Imens hadde neste gruppe kommet fram til utslagsstedet. Vi begynte å gå videre, og plutselig deiste en ball ned mellom oss. Det var tredjemann som øyensynlig hadde funnet nok baller, og var klar for å slå videre.

Ingen kjeftet. Men de fikk beskjed, og hadde skamvett nok til å plukke opp ballene og gå til neste hull. Vi spilte hullet ferdig, og på neste tee ble vi tatt igjen av neste gruppe, som vi selvsagt slapp gjennom.
Nickent 4DX 12,5°
Cobra Baffler TWS 3W 15°, Hybrid 23°
Wilson Fybrid 19,5°, 27°
Taylor Made Burner Plus 5-PW, AW
Taylor Made Burner XD SW, LW
Rife Barbados
(... som blir 15 køller. Tar oftest ut 3W-en)
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Sakte spill

Post by eaglebooger »

Flere drøye historier her ja

Men jeg kjenner det koker i meg når jeg går bak folk som åpenbart tror de eier banen, og blåser lang marsj i om det kommer noen bak som spiller raskere.

Jeg hadde óg en litt artig historie her om dan... Flighten foran var tydeligvis veldig ivrige på å slippe meg igjennom, selv om jeg ikke hintet om at jeg hadde det travelt; Jeg brukte god tid på green, og gadd ikke gå til tee før de var godt nede i fairway slik at jeg ikke skulle stresse de. Men så på et hull plystrer den ene spilleren min oppmerksomhet og vinker meg frem. Jeg har da ca 72 meter til pinnen, og plukker ut min lille wedge for å gjøre slaget. Tar en liten prøvesving for å kjenne vekta, og grunner kølla bak ballen for å slå. Titter en siste gang mot pinnen som da slettes ikke var der jeg trodde den skulle være, for den var på vei over green i hånden til en av de andre spillerene. Jeg ble altså vinket frem mens de skulle putte. Mulig de trodde jeg skulle legge meg opp fra 72 meter, det vet jeg ikke... Men, aldri opplevd å bli vinket frem for å slå når de planlegger putte :)
Men, var veldig hyggelige mennesker, og jeg gikk igjennom på neste hull, og slo selvsagt en diiiiiiiiger hook til alles forlystelse
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
Leijm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 101
Joined: 23 Jul 2010, 23:02
Hcp: 28,5

Re: Sakte spill

Post by Leijm »

Som en som nettopp har gjennomført VTG så hadde ihvertfall vi meget stort fokus under kurset på dette med sakte spill, både proen og kursleder terpet dette i til det kjedsommelige, men idag så skjønner jeg godt hva han mener. Vi som er relativt ferske ville aldri finne på å gå mer enn en 3er ball og vi slipper alltid folka som kommer bak forbi.
Var dog dum nok til å slippe forbi ett eldre ektepar for noen uker siden, noe jeg aldri skulle ha gjort, det blei til at vi tråkket de i hælene de neste 12 hullene. (de gikk nok ut mye tettere inntil oss enn hva de skulle ha gjort.)
Uansett, selvom vi slapp dem forbi, så var det aldri snakk om at de skulle gjengjelde tjeneste senere på dagen, brukte en god time ekstra på 18 hull pga de to.
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Sakte spill

Post by Long-Hit-Wonder »

Been there, done that.

Sånt skjer en gang i blant, det er liksom ikke så godt å vite på forhånd.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
Post Reply