Dugnad

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Dugnad

Post by furu »

Betaler dere dugnadsavgift i klubben deres? Betaler 600,- på Bjørnefjorden. Har allerede så godt som tjent inn alt allerede. Regnet litt på dette og det må være en ganske så viktig inntektskilde for klubben. Dersom 700 medlemmer betaler inn 600,- hver blir det 420.000,-. Knapt 1 av 10 jobber dugnad. Nekter å tro at tallet er høyere enn det. Altså betaler de tilbake kanskje 42.000,-.

Hva syns dere om dugnad? De fleste jeg har snakket med sier at de "driter i de 600,- og heller spiller golf". Samtidig som jeg mener at det er viktig og riktig å jobbe dugnad så er det nesten bra for klubben at de fleste dropper det. Så lenge de har kapasitet til å få unna alt arbeidet uten ekstrakostnader selvsagt. Og får god hjelp fra de 1 av 10 som stiller opp.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Dugnad

Post by kevin »

Vi har ingen dugnadsavgift såvidt jeg vet. Har deltatt på dugnad de 3 siste årene med glede. Tror vi har vært over 100 stk den ene gangen ihvertfall,noe som nesten 10% av medlemsmassen. Har vel litt mer tro på å få med nok folk til dugnad enn å "bøtelegge" de som ikke kommer. Men det er vel en grei måte til å få inn mer penger til klubben,og kan gi et betydelig beløp som du beskriver.

God markedsføring av dugnaden,og en dugnadsturnering...og godt vær aller helst,da kan man få nok folk til å møte. Tror jeg...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Dugnad

Post by furu »

Markedsføring av dugnaden er helt klart noe som må være bra ja. Tidlig ute med dato og plan for dugnaden så kan folk planlegge. Dugnadsturnering er ikke dumt. Sikkert en del som har det.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Dugnad

Post by kevin »

Gammel tråd men nokså aktuell igjen. Har sett at endel klubber/baner arrangerer høstdugnad også, noen med en dugnadsturnering etterpå. Min klubb/bane har ingen høstdugnad, noe jeg finner ganske merkelig. Burde være interesse for å rydde, shine opp, male, fikse nedslagsmerker og legge tilbake torv etc nå også. Jeg hadde garantert stillt opp hvis det passet. Har tidligere tatt på meg oppgave med skjæring av bunkerkanter et år.

Banemannskap tar seg nok av vedlikehold/renhold av maskiner, vanningsanlegg etc. Men det må da være oppgaver som andre kan gjøre,som f.eks:

- skjæring av bunkerkanter
- vasking/maling av staker(gule,røde,hvite etc)
- maling/rensing av avstandslokk
- vaske/male teeklosser
- kutting av busker/trær
- reparere teesteder med sand m/såfrø
- legge tilbake torv på fairway
- reparere nedslagsmerker på greener
- tømming av søppeldunker
- vaske/male skilter v/tee
- plukking av rangeballer utenfor range

og sikkert mye mer. Noe av dette er kanskje ting man vil ha gjort på våren,like før sesongstart

Er det noen her som har vært på slik høstdugnad? Hva gjorde dere evt?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Dugnad

Post by furu »

Et annet spørsmål - har klubbene kun stordugnader? Eller jobbes det dugnad hele året?

Jeg har fått inntrykk av at det kun innkalles til dugnad et par ganger i året. Hvorfor ikke bruke medlemmene flittigere og heve standarden på bane og klubbhus?
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Dugnad

Post by Grønne greener »

Jeg er helt enig med deg, Furu. Det er mye som kan gjøres året rundt.
Hvorfor ikke la spesielle grupper få et eget ansvar. Med spesielle grupper mener jeg dame-, herre-, junior- og seniorgruppe. Og også grupper som gjennom sesongen som får økonomisk støtte fra klubben. F.eks. elitegrupper.

Det kan være en green; fixe nedslagsmerker.
Bunkere ; rake, vende sand, skjære kanter.
Teesteder: plukke pegger. Så igjen oppslåtte felt. Rydde unna for høy vegetasjon. Plukke boss.
Fairway: legge på plass torv, så igjen oppslåtte områder. Male/spraye grenser for vannhindere og OB.
Uteområder rundt klubbhus: plante, luke, plukke boss, koste, spyle.

Tenk hvor bra det kunne vært hvis det var konkurranse om å ha den mest velpleide greenen, teested, bunker gjennom sesongen:)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Dugnad

Post by kevin »

aaah,nå fikk jeg assosiasjoner til Seinfeld-episoden hvor Kramer hadde ansvaret for en veistrekning...ryddet søppel og passet på den som sitt eget barn :lol:

Leste historien i Norsk Golf om pensjonisten i Sandefjord som jobber gratis på banen 7dg i uke,6-8 timer. Imponerende holdning og arbeid. Tenk hvor mye man kunne fått til med en håndfull slike
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Dugnad

Post by Grønne greener »

Haha.. Nåde den som ikke hadde ordnet nedslagsmerke på den greenen jeg evt. ville fått ansvar for. :twisted:
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Dugnad

Post by Smilende Sam »

kevin - det er faktisk overraskende mange seniorer som tar et betydelig tak rundt omkring. På Drøbak har de nytt godt av dette lenge fra en hel gruppe "gubber".
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Dugnad

Post by furu »

Den nye greenkeeperen på BJGK fortalte meg at han på Voss fikk utrolig god hjelp av seniorgruppen. De la ned 1-2 årsverk i dugnadsarbeid.

Jeg tror det varierer veldig fra klubb til klubb. Banene jeg vanligvis spiller (Fana og Bjørnefjorden) hadde begge hatt godt av litt ekstra arbeid for å få banen og områdene rundt i enda bedre stand.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Dugnad

Post by kevin »

Kanskje er det slik de fleste steder,men at jeg ikke har fått det med meg siden jeg er sålangt unna å være Senior :lol:
User avatar
wahwah
Forumvant
Forumvant
Posts: 69
Joined: 13 Oct 2010, 13:54

Re: Dugnad

Post by wahwah »

Jeg eier ikke dugnadsånd. En ting er å bidra til å bygge opp landet etter krigen, da skulle jeg vel funnet meg en hammer og litt spiker men alle skal ha dugnad nå om dagene. De misbruker det, jeg spår at neste gang det blir krig orker ingen å bygge opp landet fordi alle er så lei av alle dugnadene.

Dessuten har de flere golfbaner i Sverige.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Dugnad

Post by furu »

Bare så det er sagt så har jeg full forståelse for at ikke absolutt alle vil eller kan jobbe dugnad. Jeg er ikke typen som hisser seg opp hvis fyren i #44 ikke jobber dugnad i sameiet vårt :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Dugnad

Post by Kaffekannen »

furu wrote:Bare så det er sagt så har jeg full forståelse for at ikke absolutt alle vil eller kan jobbe dugnad. Jeg er ikke typen som hisser seg opp hvis fyren i #44 ikke jobber dugnad i sameiet vårt :D
du hisser deg ikke opp. Du bare aksepterer at fyren er et rævhål:)

jeg er har heller ikke den store dugnadsånden... Dessverre.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Dugnad

Post by furu »

Jeg aksepterer og ignorerer :D

Hvorfor kan ikke golfklubber drives mer som vanlige idrettslag?
Instagram @christianfuru
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Dugnad

Post by Yngvebol »

Debatten om dugnad er vel, min egen oppfattning, 2-delt. 1) inntekt til klubben 2)dugnadsånd.

1) Som Furu skriver vil med 10% deltagelse gi en inntekt på 4-500000 i en klubb med 1000 medlemmer. Dette er sårt trengte midler og bør kanskje budsjettføres. Hvis man bruker disse pengene til å leie inn maskiner til å gjøre forefallende arbeid kommer man veldig langt.

2)dugnadsånd. Jeg er tilhenger av Kramer prinsippet. I "min" klubb er de fleste elendige til bl.a. å reparere nedslagsmerker, divots og rake i bunkere. Det er så galt at gjestespillere fra andre klubber kommenterer dette og i løpet av en gjennomsnittlig runde reparerer jeg ca 100 merker. Hvis dugnaden ble obligatorisk/ skikkelig dyr å sluntre unna og oppgavene gikk på enkel greenkeeperarbeid, ville kanskje flere spillere se at den daglige biten med å reparere merker, plukke opp sneiper og annet boss som sjokoladepapir, tomflasker etc burde være en vane samt at man var med å ta vare på banen man er medlem på.
Post Reply