Ny jobb for Bjørnstad

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Ny jobb for Bjørnstad

Post by furu »

Artikkel på Golfnews
På mandag starter jeg i ny jobb hos Golfforbundet!Jeg gleder meg veldig til å bli en del av teamet og også bli bedre kjent med spillerne
De skriver;
"I forbundet blir Bjørnstad en viktig brikke i satsingen mot OL i Rio 2016. Henrik får en sentral rolle i å bygge opp laget som skal representere Norge, da golf blir en OL gren for første gang."

Hva mener dere? Håper han er litt mer entusiastisk til at andre skal spille i OL. Han hadde jo ikke spesielt lyst selv.
Det er ikke til å komme unna at HB er en stor profil innen norsk golf så noe må de da kunne bruke ham til. Håper de ikke gjemmer ham bort på et kontor hvis han virkelig har lyst til å bidra med noe. Få ham ut på turneringer og andre arrangement.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Ny jobb for Bjørnstad

Post by Kaffekannen »

Jeg tror Henrik brenner for golf og jeg tror og håper at han kan være en inspirasjon for norske golfere gjennom sin person og sine golfegenskaper. Jeg tror også at vi må ta en del av uttalelsene hans i fjor med en klype salt. Det Henrik ikke klarte var en toppidrettsutøvers liv. Fokus på trening og ikke minst vinning over alt annet. Det er kos og hyggelig med familie, men for den sultne verdenseneren må de bli rangert bak golfen. Det passet ham ikke og da blir man også lei golf, reising og alt det andre som følger med. Nå får han muligheten til å jobbe med golf på fulltid uten å forsake familien og da er forhåpentligvis lysten på plass igjen.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Ny jobb for Bjørnstad

Post by CharlieB »

I likhet med Kaffekannen så tror jeg at en må ta med en klype salt hva diverse medier sier Bjørnstad har sagt, eller hvordan det skal tolkes. Det er gjerne tatt ut av sammenheng. Rent bortsett fra at vi *vet* hva den norske journaliststanden kan om golf ... Jeg tror Henrik Bjørnstad har mye å bidra med ovenfor norske talenter fordi det er veldig få mennesker som i det hele tatt virkelig vet hva som kreves for å komme på pga tour. Såvidt meg bekjent så er ingen pr i dag knyttet til det norske landslaget eller golfforbundet.

Toppidrett er på ett nivå bare toppidrett, det kreves trening, fokus, målbevissthet, rå vinnervilje etc etc etc etc. Men jeg tror det er forskjell på om Bjørn Dæhlie snakker til våre golftalenter eller om Henrik Bjørnstad gjør det. Rent bortsett fra det faktum at han har mye å lære bort om golf.
Jeg mener at det arbeidet Frode Scheie med flere har lagt ned i forhold til treningsopplegg, treningskultur, oppfølgning og måling av resultater rundt våre kommende talenter og unge spillere har vært og er veldig viktig. At de får Henrik med på det laget i det videre arbeidet og kan utnytte de erfaringene han sitter med kan bare bli veldig bra!

Gudene skal vite at Golfforbundet har gjort og gjør ufattelig mye merkelig, men ingen regel uten unntak. Skjønt det er fullt mulig å føkke opp dette også...
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Ny jobb for Bjørnstad

Post by JanB »

Når jeg leser dette får jeg gåsehud. " Henrik får en sentral rolle i å bygge opp laget som skal representere Norge". Er forbundet like lamme som mange andre bedrifter og organisasjoner som får sine inntekter for lett. De ansetter den beste selgeren til salgssjef. Den beste servicemannen til servicesjef eller den beste reklametegneren til markedssjef. Vi har sett det så alt for ofte.
Jeg spør meg hva som gjør Henrik Bjørnstad til en ener som leder selv om han er god til å spille golf?
Bekymringsmelding !!
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny jobb for Bjørnstad

Post by furu »

Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg JanB, men den generelle tonen er at vi skal gi ham en sjanse. Kanskje NGF faktisk gir ham litt opplæring før han begynner? Eller enda bedre - sender ham bort for å få opplæring av noen andre :lol:
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Ny jobb for Bjørnstad

Post by CharlieB »

JanB wrote: De ansetter den beste selgeren til salgssjef. Den beste servicemannen til servicesjef eller den beste reklametegneren til markedssjef. Vi har sett det så alt for ofte.
Jeg spør meg hva som gjør Henrik Bjørnstad til en ener som leder selv om han er god til å spille golf?
Bekymringsmelding !!
Dette er ikke en ukjent problemstilling, mange som driter på draget der for å si det diplomatisk.

Men jeg tolker ikke sentral rolle = leder, i alle fall ikke uten videre. Hvis det er fornuftige folk som står bak iniativet så har de tenkt gjennom dette og har planer for å sette sammen ett team som fungerer sammen, med forskjellige roller / kompetanse. Jeg tar ikke for gitt at Henrik Bjørnstad skal lede dette teamet, jeg har aldri møtt mannen så jeg har ingen formening om han som "ledertype". Jeg tar nærmest for gitt at han *ikke* skal lede det, det er noe som eventuellt vil komme senere.

Jeg synes det er positivt at NGF forsøker å nyttigjøre seg de erfaringene Henrik har gjort seg, problemet er jo at det vil ta tid før vi ser effekter av dette og det vil ta tid før vi har vår neste spiller på Pga og når vi får vår første seier der må fuglene vite.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Ny jobb for Bjørnstad

Post by Smilende Sam »

Et interessant spørsmål er hvem som regnes inn i den proffgruppen HB skal bistå. Er de Børsheim, Kofstad ? Er thorp i denne gruppen? Andre? Det er jo åpenbart at spillere som Tage, Larsen og Kaensche skal holdes borte fra hjelp for enhver pris.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Ny jobb for Bjørnstad

Post by GunnarBull »

JanB wrote:Når jeg leser dette får jeg gåsehud. " Henrik får en sentral rolle i å bygge opp laget som skal representere Norge". Er forbundet like lamme som mange andre bedrifter og organisasjoner som får sine inntekter for lett. De ansetter den beste selgeren til salgssjef. Den beste servicemannen til servicesjef eller den beste reklametegneren til markedssjef. Vi har sett det så alt for ofte.
På et vis så er det selvfølgelig ingen automatikk i at de beste utøverne blir de beste lærerne. Men jeg er temmelig sikker på at de beste utøverne - på en generell basis - likevel er mye bedre lærere enn de dårligste utøverne.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny jobb for Bjørnstad

Post by furu »

Hva skal han lære disse spillerne? Teknikk? Bunkerslag ;) :?: Mental styrke?

Evnen til å kunne forholde seg til andre mennesker og være"pedagogisk anlagt" (er det lov å si det?) er vel viktigere enn egne ferdigheter?
Instagram @christianfuru
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Ny jobb for Bjørnstad

Post by GunnarBull »

Det er kanskje et lite poeng at du og jeg neppe kan vite hva disse spillerne skal lære, furu :-)

For øvrig enig i at pedagogiske evner er essensielle for å kunne lære bort noe som helst. Men vet du (og JanB) noe om at Bjørnstad IKKE har disse evnene?
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny jobb for Bjørnstad

Post by furu »

Tror litt av problemet med Bjørnstad er at vi vet så utrolig lite om hvordan han faktisk er. Stille og rolig, få intervjuer, lite aktiv på nettside/blogg/twitter. Vi vet at han elsker sykling og liker seg best på egenhånd når det kommer til golf. Tar jeg feil? Hva mer vet vi egentlig?

Kanskje det hadde vært en fordel om NGF faktisk og for en gangs skyld gikk ut med noe mer enn bare små notiser som pressemeldinger? Fortell mer om hva og hvorfor.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Ny jobb for Bjørnstad

Post by kevin »

Jeg er vel også av den oppfatning at man får vel vente og se. At Henrik har mye å bidra med angående erfaring fra å spille toppgolf fra ung alder, erfaring med tourlivet generelt etc. Men som direkte trener er jeg vel litt mer skeptisk. Ingen tvil om at han vært god og er Norges beste mannlige golfspillere gjennom tidene. Men når jeg er skeptisk så handler det mer om hvordan han har framstått selv, som en enslig svale, gjør ting på sin egen måte, ikke vært villig til å ha en trener, spillt mest på "talent" og "følelse" framfor veldig tekniske ting. Samt at han har vært veldig dårlig på et område hvor mange norske spillere sliter, nemlig puttingen. Og at han har uttalt at han hadde en spillestrategi som innebar å unngå bunkere.

Hva slags erfaring har han med å trene andre? Må man ikke ha noen slags form for trenerutdannelse for å være landslagstrener i golf?

Litt merkelig å kalle det oppkjøring frem mot OL i 2016, og så er det kun et engasjement på 2 år i utgangspunktet. Da er vi i 2013 og svært lenge igjen til OL spør du meg.

Og hva kommer dette til å koste? Man har jo allerede noen landslagstrener fra før, ingen av de skal vel slutte? Og som Sam nevner over her, hvilke spillere er det snakk om? Jeg tror neppe det er noen av de navnene som nevnes. De er vel "gamle" i NGF`s øyne og alle proffer. Skal jeg gjette blir det noen unge amatører, uten at jeg tør å tippe navn
Post Reply