Tilpassing av køller?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Tilpassing av køller?

Post by JensK »

Hei! Går og vurderer nye køller i år, har spelt med arva Callaway-køller i 4 år no :) Har fortsatt rimelig høgt hcp (28), og lurer på om det er noko hensikt i å få køllene tilpassa, sidan eg fortsatt har mykje å lære teknikkmessig?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Tilpassing av køller?

Post by veggiss »

Hvor høy/lav er du? Hvor langt slår du 7-jernet? Spiller du med draw, fade eller er det hytt og pine?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Re: Tilpassing av køller?

Post by JensK »

183 cm - 120+ - litt hytt og pine ;)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Tilpassing av køller?

Post by furu »

Jeg er delt i meningen om å få tilpasset køller. En viss grad av det kan være greit for alle.

De to viktigste punktene for meg;
- Skaft med riktig lengde
- Skaft med riktig flex

Noe mer enn dette har jeg ikke tro på før man har en repeterbar sving. Sikkert mange som er uenige, men jeg mener at svingen garantert endrer seg så mye at det som passer en uke kan være feil den neste.
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Tilpassing av køller?

Post by Smilende Sam »

Skaftlengdene som er standard er nok ganske ok for deg og å justere lievinkel etc med 28 i hcp er kanskje litt drøyt hvis svingen er ustabil
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Tilpassing av køller?

Post by veggiss »

med mindre du har veldig korte eller lange armer kan du nok spille med et standardsett med riktig lie.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Tilpassing av køller?

Post by Golffreak »

Noe kan du tilpasse senere, mens noe er viktig å få riktig fra starten av. Jeg ville oppsøkt en køllemaker eller "custom-fitting center", og testet ulike køller. Testresultater som lengde, spin, retning og stabilitet er greit å sjekke samtidig som du må like hodedesignet og 'feelingen". "Riktige" hoder og skaft er viktig, mens lie og evt. grep kan justeres senere. Du kan kjøpe deg "custom-fit" data på f.eks. golfbutikken på Sandaker i Oslo (Custom Golf) for 500 kr, dette er inkludert hvis du kjøper køllene der etterpå. Ved kjøp av et jernsett så vil jeg tro at du kan forhandle deg frem til å få med evt. lie-justering også. Sikkert tilsvarende golfbutikker i Bergen etc. Vil anbefale å teste ut utstyr, da det er spesielt kjedelig å bestille feil skaft ift din sving. Skulle du endre litt på svingen så kan alltids lie justeres mange ganger og opptil 4 grader upright/flat, mens bytte av skaft kan være like dyrt som selve settet..

"Avansert" tilpasning som frekvens-matching etc trenger du nok ikke å bekymre det over.. Jeg har ikke gjort det selv iallefall, men bestrider ikke at det kan ha noe for seg.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Tilpassing av køller?

Post by veggiss »

Ser ingen vits i at en spiller med 28 i hc som slår 120+ med 7-jern skal velge noe annet enn lette regular skaft, og tilgivende hoder...det er en no-brainer. Lie er lett å justere senere, men det er også kanskje den viktigste parameteren for å i det hele tatt kunne slå ballen rett, så den bør sjekkes ofte.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Re: Tilpassing av køller?

Post by JensK »

Takk for gode innspel! :) Korleis er det med stål kontra grafitt-skaft, noko som er meir "lettspelt" enn det andre? Særdeles upraktisk å bu i utkant-Noreg utan mulighet til å stikke innom nærmaste butikk for å teste :/
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Tilpassing av køller?

Post by furu »

Mindre vibrasjoner med grafitt. Noen opplever også at de får litt høyere køllehastighet med grafitt, men der syns jeg lette stålskaft er like bra.

Skjønner problemet med å ikke kunne teste. Du må bare gi beskjed hvis du vil ha vår mening om konkrete jernsett +++ :D
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Tilpassing av køller?

Post by veggiss »

Her er et tips, helt gratis:

http://www.nordicagolf.no/golfutstyr/acer-xk-irons.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kjøp de med Apollo Hump, regular flex. hvis du har Medium eller mindre i hanske kjører du standard grep, bruker du M/L eller større kjører du midsize. Karma-grepene funker fjell. Kjør standard lengde og lie. Hvis du få køllene og konstant slår venstre, eller høyre så sjekker du lie for å få den juster. Er det rett frem eller hytt og pine så driter du i lie enn så lenge.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Re: Tilpassing av køller?

Post by JensK »

furu wrote:Mindre vibrasjoner med grafitt. Noen opplever også at de får litt høyere køllehastighet med grafitt, men der syns jeg lette stålskaft er like bra.

Skjønner problemet med å ikke kunne teste. Du må bare gi beskjed hvis du vil ha vår mening om konkrete jernsett +++ :D
Så, grafitt er betre for ein med høgt hcp, eller? Her må det inn med teskje :)

Har sikla litt på Nike Machspeed, nokon med erfaring med disse?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Tilpassing av køller?

Post by furu »

Nei, jeg vil ikke gå så langt som å si det. Grafitt kan føles mer behagelig men det gir ingen spesielle fordeler ut over det. Hvis du ser på f.eks. Machspeed så har disse ekstra lette stålskaft. Der vil nok forskjellen ift. grafitt være veldig liten.

Jeg spiller med Machspeed. De er store og stygge men fungerer ekstremt bra :D Stort offset, dvs. at hodet ligger litt bak der skaftet kommer ned. Noen har problem med dette, jeg syns det går helt fint. Machspeed er et redskap for å kunne slå til en golfball på en enklere måte. Så enkelt er det. Jeg kan anbefale Machspeed til alle nybegynnere eller spillere som generelt vil ha enklere og mer tilgivende køller. Og sist men ikke minst - de er lette å få god hastighet med og man slår langt med dem. Jeg har skrevet litt om dem på bloggen min. Der ligger det også noen bilder som gjerne er bedre enn dem du ser i nettbutikker.
Instagram @christianfuru
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Tilpassing av køller?

Post by norrbaggen »

JensK wrote:Hei! Går og vurderer nye køller i år, har spelt med arva Callaway-køller i 4 år no :) Har fortsatt rimelig høgt hcp (28), og lurer på om det er noko hensikt i å få køllene tilpassa, sidan eg fortsatt har mykje å lære teknikkmessig?
Vilka Callaway klubbor spelar du med?
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Re: Tilpassing av køller?

Post by JensK »

norrbaggen wrote:
JensK wrote:Hei! Går og vurderer nye køller i år, har spelt med arva Callaway-køller i 4 år no :) Har fortsatt rimelig høgt hcp (28), og lurer på om det er noko hensikt i å få køllene tilpassa, sidan eg fortsatt har mykje å lære teknikkmessig?
Vilka Callaway klubbor spelar du med?
Callaway x-14, så dei har blitt nokre år gamle :)
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Re: Tilpassing av køller?

Post by JensK »

furu wrote:Nei, jeg vil ikke gå så langt som å si det. Grafitt kan føles mer behagelig men det gir ingen spesielle fordeler ut over det. Hvis du ser på f.eks. Machspeed så har disse ekstra lette stålskaft. Der vil nok forskjellen ift. grafitt være veldig liten.

Jeg spiller med Machspeed. De er store og stygge men fungerer ekstremt bra :D Stort offset, dvs. at hodet ligger litt bak der skaftet kommer ned. Noen har problem med dette, jeg syns det går helt fint. Machspeed er et redskap for å kunne slå til en golfball på en enklere måte. Så enkelt er det. Jeg kan anbefale Machspeed til alle nybegynnere eller spillere som generelt vil ha enklere og mer tilgivende køller. Og sist men ikke minst - de er lette å få god hastighet med og man slår langt med dem. Jeg har skrevet litt om dem på bloggen min. Der ligger det også noen bilder som gjerne er bedre enn dem du ser i nettbutikker.
Etter å ha lest reviewen din har eg blitt rimeleg overbevist gitt! Kan virke som disse køllene er akkurat det eg treng... :)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Tilpassing av køller?

Post by Golffreak »

Forstår at det er vanskelig når man ikke får testet så mye ja. Generelt så er det enklere, og kanskje mer morsomt, jo mer man får testet og "tilpasset" utstyret. Dog, det er fullt mulig å spille god golf med køller man har valgt litt mer tilfeldig:-). Vil tro at det viktigste for deg, og oss alle, er mer trening og instruksjon for å bli bedre. Det er vanskelig å si noe fornuftig ift hvilke køller og spesifikasjoner du bør ha synes jeg, ettersom f.eks. "regular" flex er ganske så forskjellig fra de ulike skaftmerkene.. Hvis du ikke føler at de køllene du har idag fungerer så godt, hva er galt og hvordan er dine typiske feilslag? Er det slice, hook, topp, duff etc? Hva føler du at du liker når du adresserer ballen? Store køllehoder med mye offset, eller litt tynnere topplinje/"plate" med mindre offset? Føles skaftet stivt eller mykt ut med de køllene du har idag, og hvilket skaft/flex er det? Hvordan føler du tyngden på køllen/skaftene du har idag er? Har du noengang målt svinghastigheten din, eller tror/vet du at du svinger tregt/normalt eller raskt?

Dette er bare for å gi deg noen ideer om ting du bør tenke ørlitt på, og håper ikke det var mer forvirrende;-). Svaret på noe av dette kan avgjøre hvilke køller du bør lande på evt.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Tilpassing av køller?

Post by norrbaggen »

JensK wrote:
norrbaggen wrote:
JensK wrote:Hei! Går og vurderer nye køller i år, har spelt med arva Callaway-køller i 4 år no :) Har fortsatt rimelig høgt hcp (28), og lurer på om det er noko hensikt i å få køllene tilpassa, sidan eg fortsatt har mykje å lære teknikkmessig?
Vilka Callaway klubbor spelar du med?
Callaway x-14, så dei har blitt nokre år gamle :)
X-14 är en av Callaways bästa serier. Köp nya grepp om det trenges. Og legg pengene på lektioner i steden for nytt utstyr. Kanske svaret ikke du vil ha men legg opp et program med en seriös trener og du kanskje er på vei mot en stabil sving. Da kan du kjöpe tilpassede köller etterhvert.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Tilpassing av køller?

Post by veggiss »

norrbaggen wrote:
JensK wrote:Callaway x-14, så dei har blitt nokre år gamle :)
X-14 är en av Callaways bästa serier. Köp nya grepp om det trenges. Og legg pengene på lektioner i steden for nytt utstyr. Kanske svaret ikke du vil ha men legg opp et program med en seriös trener og du kanskje er på vei mot en stabil sving. Da kan du kjöpe tilpassede köller etterhvert.
Helt enig med norrbaggen her, X14 er noe av det beste Callaway har fått til, så fortsett på de.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Re: Tilpassing av køller?

Post by JensK »

veggiss wrote:
norrbaggen wrote:
JensK wrote:Callaway x-14, så dei har blitt nokre år gamle :)
X-14 är en av Callaways bästa serier. Köp nya grepp om det trenges. Og legg pengene på lektioner i steden for nytt utstyr. Kanske svaret ikke du vil ha men legg opp et program med en seriös trener og du kanskje er på vei mot en stabil sving. Da kan du kjöpe tilpassede köller etterhvert.
Helt enig med norrbaggen her, X14 er noe av det beste Callaway har fått til, så fortsett på de.
Jasså? Hehe, har i grunnen hatt ein følelse av at det ikkje er så masse å utsete på køllene, sidan eg har spelt "kanonbra" med dei i perioder. Det er vel meir snakk om å få ein meir stabil teknikk. Men alle her veit kor gøy det er med nytt utstyr! :) Vel, takk for mange gode råd, vi får sjå kva det blir til. Kjøpte forresten nye grep, GP DD2, for noken veker sidan.
Post Reply