Dersom proffene ikke hadde blitt sponset...

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Dersom proffene ikke hadde blitt sponset...

Post by mciljoy »

hvilke køller hadde de da spilt med?

I et parallelt univers... hvor proffene kjøper sitt eget utstyr... hva tror dere?

Hvilke merker ville vært mest populære? Cavity back, muscle back, GI, SGI? Hadde alle spilt PRO V1?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Dersom proffene ikke hadde blitt sponset...

Post by furu »

Betaler Titleist dem for å spille Pro V1? Det er så mange gode baller på markedet nå at det forundrer meg at så mange velger Pro V1. Srixon, Bridgestone, Nike, Callaway - alle har gode baller.

Det finnes faktisk noen som spiller med SGI. Mediate spilte vel med Diablo Edge. Flere Ping spillere som har brukt G15. Jeg tror vi hadde sett at de satt sammen settene selv. Valgte en type kølle i lange jern og noe annet i de andre. Det er jo den samme tendensen vi ser i settene med f.eks. Nike Pro Combo. Spillere vil ikke enten spille blades eller SGI. De vil ha det beste av alt.

Hybrid er en typisk kølle som ikke er omfattet av avtalen. Adams Pro Black og PNT er utrolig populære. Nike SQ fw er også en kølle som er populær "over grensene". Finner den blant annet hos Pinggutten Oosthuizen.

Hvis spillerne kunne velge fritt så tror jeg at vi fremdeles hadde sett de samme merkene og omtrent samme antall av dem, men bagene hadde vært en miks av alt mulig. TaylorMade MB + MC jern. Callaway Jaws wedger. Ping Anser putter. Srixon ball. Titleist 910 driver. Adams hybrid. Nike VR Pro fw. Det hadde vært en ok bag :D
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Dersom proffene ikke hadde blitt sponset...

Post by mciljoy »

Tror Mediate har spilt med litt av hvert ja. Han hadde vel Callaway X-noe tidligere og nå har han gått over til Titleist AP2.

Deler dine synspunkter og tror ikke forskjellene mellom merkene er så store når det kommer til kvalitet/ytelse. Mer en smakssak.

Men jeg tror nok flere av gutta hadde spilte på eldre køller og ikke byttet så ofte. De føler nok presset litt fra leverandøren til å bytte til det siste for å markedsføre det
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Dersom proffene ikke hadde blitt sponset...

Post by furu »

Ser jo ofte at når noe nytt kommer så prøver de det men går gjerne tilbake til det gamle. Et eksempel jeg kommer på er Ross Fisher og 910. Han gikk raskt tilbake til 909, vet ikke hva han bruker i dag.

Hadde vi fått sett mer av Adams? Og Cleveland? Eller er det slik at de bare er kjedelige og for seniorgolfere + Vijay og Ryan Moore?
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Dersom proffene ikke hadde blitt sponset...

Post by mciljoy »

Tror vi hadde fått sett mer Adams og Cleveland. Kanskje Bridgestone og Mizuno også.

Men en ting har slått meg når jeg ser turneringer på TV. Veldig mange spiller MB-jern og hvis ikke, en eller annen form for CB. Fra 150m og ut går jo de aller fleste for midten av greenen... hvorfor går de ikke da for den mest lettslåtte, retteste kølla på markedet? En ting er fra 120 og inn, hvor de som oftest slår en høy cut som krever mye feeling og skru i ballen. Men på lengre slag hvor målet (ofte) er midt på greenen?

Når det er sagt ser vi vel kanskje en dreining mot mer lettspilte jern fra 6-7 og oppover med mer GI og hybrider... så kanskje jeg ikke har noe poeng like vel, når jeg tenker meg om... haha
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Dersom proffene ikke hadde blitt sponset...

Post by norrbaggen »

mciljoy wrote:hvilke køller hadde de da spilt med?

I et parallelt univers... hvor proffene kjøper sitt eget utstyr... hva tror dere?

Hvilke merker ville vært mest populære? Cavity back, muscle back, GI, SGI? Hadde alle spilt PRO V1?
Om proffsen inte var sponsrade skulle väldigt många fler spela Mizuno järnklubbor. Jag har gått caddie på flera europa- och challengetour tävlingar och snokat i bagar. Väldigt många som inte är kontrakterade spelar Mizuno. Ex. vis. Tiger började med Mizuno innan han fick kontrakt med Titleist och senare Nike.

Taylor Made och Callaway ger $1000 per tävling till okontrakterade spelare för att använda deras driver eller fairwaywoods. Alla har bollavtaler, inför varje tävling går de till respektive tourbuss och hämtar de det behöver.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Dersom proffene ikke hadde blitt sponset...

Post by mciljoy »

Hm... nice input, norrbaggen! Hvilken Mizuno var mest pop?

Mizuno er jo alltid kritikernes favorit, kanskje tilsammens med Titleist. Jeg tror også mange ville valgt eks. AP2 hvis ingen fikk betalt.
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Dersom proffene ikke hadde blitt sponset...

Post by norrbaggen »

MP32 og MP33 var/är två väldigt populära modeller.
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Dersom proffene ikke hadde blitt sponset...

Post by DuffyDuck »

Ja vi hadde nok sett en hel del mizuno køller i settene til "gutta"

savner mitt Mizuno pro2 sett, det var tider :D :D
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Dersom proffene ikke hadde blitt sponset...

Post by Friedman »

Vanskelig å si med gutta helt i toppen. De spiller med de det utstyret som er best for dem er min påstand. Man kan si at Tiger hadde spilt Mizuno-jern og Titleist wooder etc. men jeg kan love dere at han har testet dette. Hvis han finner noe han liker bedre går han til Nike og de vil lage det til ham, eller får noen andre til å gjøre det (Miura), for så å sette på en Nike-logo. Derfor vil jeg si at spillere som Mickelson, Tiger, Westwood, Kaymer etc. allerede har en optimal bag.

Det som er mer interessant er de spillerne litt nedover på listen. Da er jeg enig i at Mizuno-jern ville vært pop.

Driver/Wooder: TaylorMade, Titleist
Hybrider: Adams
Jern: Mizuno, Titleist
Wedger: Cleveland, Callaway
Putter: Scotty
Ball: ProV1
No laying up
Post Reply