Nybegynner jern/halv/helsett for 2011

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
aileron
Rookie
Rookie
Posts: 35
Joined: 09 Jun 2010, 12:56
Location: Oslo/Hafnarfjörður

Nybegynner jern/halv/helsett for 2011

Post by aileron »

Hei.

Jeg har endelig greid å spare opp en slant med penger som jeg kan disponere til å kjøpe meg et sett med klubber :)
I den anledning trenger jeg litt hjelp men hva som kan være bra for en nybegynner pluss.
Jeg har for tiden ikke så mye penger å strø med, så funderer på å kun kjøpe jern sett, men har sett noen hel sett til salgs på finn av gode merker, men usikker på om det ville vært noe kurant med noen av min erfaring.
Har også sett at OnlineGolf.no har et veldig billig TopFlite sett til salgs, men prisen der er litt for lavt til at det kan være verdt det, etter min tidligere erfaring.

Alle tips og pointers mot merker og modeller er veldig velkomne!

Edit: Har forøvrig ikke noe imot at det er brukt eller nytt, men ønsker noe som er bra å "vokse" med, og forhåpentligvis noe som vill holde en stund i oppgang og nedgang :)
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Nybegynner jern/halv/helsett for 2011

Post by Knut »

Onlinegolf sitt TopFlite-sett er garantert et godt kjøp.
Tidligere tok vi 2495,- for køllene, men på grunn av priskonkurranse har vi satt ned prisen på køllene.

Fine køller å starte med. Holder til et godt sykke ned i handicap.
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Nybegynner jern/halv/helsett for 2011

Post by Sticho »

Hvor høy er du?

Jeg har et veldig bra Taylormade R7 CGB MAX jernsett som jeg selger. Det er forlenget, så det hjelper i tilfelle at du er 190.
Dette settet går inn i kategorien "SGI - Super Game Improvement", veldig tilgivende og hjelper til med å få ballen opp i luften.

Send meg en PM dersom du er interessert.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nybegynner jern/halv/helsett for 2011

Post by furu »

Det første jeg vil si er - styr unna halvsett :!: Jeg ser ikke poenget med dem med mindre du planlegger å spille ekstremt lite golf. Tror nesten halvsett eksisterer fordi golfbutikker og proshop er kyniske og vet at de faktisk tjener ekstra på den måten. Halvsettene er overpriset og alle som vil fortsette med golf må komme tilbake og enten kjøpe ekstra køller eller nytt sett.

TopFlite helsettet hos onlinegolf er greit det. Jeg kjøpte et Wilson helsett til 50% rabatt på XXL. Jern var overraskende bra. Putteren kjempedårlig. Driveren og fw var gode mens hybriden hadde jernskaft og ikke var spesielt bra for en seniorgolfer. Slike helsett er greie, ingen tvil om det.

Du kan også sjekke Nordicagolf. De har en del bra saker til grei pris.

Jeg har skrevet litt om jernsett på bloggen min. Du må også følge med i denne tråden der vi legger ut gode kjøp vi snubler over i butikker og online.

Hvis du vil ha konkrete forslag så hadde det vært greit å vite ca. hvilken pris du kan strekke deg til. I utgangspunktet foreslår jeg jern + putter + hybrid + bag (selvsagt). Dette er selvsagt avhengig av hvordan banen din er. Lang? Mye vann? Hvis du vil ha mer lengde så kjøpe du en billig driver eller fw. Du er heller ikke nødt til å spille fra gult eller lenger bak når du er nybegynner. Eller proff for den del. Det er lov å spille fra rødt, det gjorde jeg i begynnelsen.

Stichos jernsett er bra.
Instagram @christianfuru
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: Nybegynner jern/halv/helsett for 2011

Post by Fairway »

"aileron", på en skala fra 1-10 der 10 er høyest... Hvor sikker er du på at du vil fortsette med golf i mange år fremover? Vet du noe om at du har litt talent i golf? Altså at du en gang i blant klarer å få til fine golfslag som kan vise at du kan få det til iblant?

Jeg mener at du hvis du svarer ja på begge disse, samt at du allerede er grepet av golfbasillen, så anbefales å kjøpe skikkelig utstyr.
Hvis det går på budsjett, se på helsettene o-golf og xxl tilbyr.

Av erfaring kan jeg si at Prestige XDC Easy Starterpack Helsett herre til 1999 kr er helt kurant for nybegynjnere. Jernsettet er veldig bra. Putteren elendig, driver, fairwaywood og hybrid helt ok, men ikke noe å skryte av. Bagen kan sies å være bra, med mange lommer og god kvalitet. Får altså mye for pengene. Det som er dårlig med disse helsettene er ofte grepene. Blir fort slitt og har lite mønster i seg.

Anbefaler uansett å kjøpe putter for seg selv utenom og det er ikke feil å kjøpe en driver utenom også.

Jeg er veldig fornøyd med dette nybegynner settet fra xxl.... Brukte det en halv sesong og selger det nå for halv pris...
User avatar
aileron
Rookie
Rookie
Posts: 35
Joined: 09 Jun 2010, 12:56
Location: Oslo/Hafnarfjörður

Re: Nybegynner jern/halv/helsett for 2011

Post by aileron »

Hei igjen! Tusen takk for alle svarene!
Først og fremst så er jeg desverre 181, så blir kanskje litt mye med køllene du har, Sticho? (Har ingen anelse om lengder heller egentlig, eller om det er kurant å eventuelt få korta dem ned?)
Budsjettet har jeg for tiden satt til ca 5000, pluss minus et par tusen, men funderer litt på å øke det ytligere hvis det skulle trenges.
Som sagt har jeg ikke så mye greie på hva som kan passe for en som meg. Jeg er for tiden ikke medlem i noen klubb, og har ikke spilt mye siden jeg flyttet tilbake fra USA (ca 1,5 år siden), men der spilte jeg ca 1-2 ganger i mnd.
Ville stort sett blitt spill på baner i/rundt Oslo, samt Vestfold og Østfold.
Jeg er veldig sikker på at jeg kommer til å fortsette med golf fremover. I Norge er det jo en sport hvor det koster litt mer å få spille, noe som kan gjøre til at det blir pauser, men til gjengjeld er det den eneste sporten jeg har hatt en interesse for, og har gått tilbake til flere ganger.

Skal sjekke opp alle linkene, og grave mer i bruktmakedet! :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nybegynner jern/halv/helsett for 2011

Post by furu »

Her har du noen linker til nettbutikker og ebayselgere. På Rockbottomgolf får du nå f.eks. en Nickent 4DX driver til $50.
Instagram @christianfuru
User avatar
aileron
Rookie
Rookie
Posts: 35
Joined: 09 Jun 2010, 12:56
Location: Oslo/Hafnarfjörður

Re: Nybegynner jern/halv/helsett for 2011

Post by aileron »

Takker og bukker! Hvordan er forresten import av golf utstyr til Norge? Da mtp. pris på frakt osv..

Og hvordan er forresten Nike Ignite for et sett for en nybegynner pluss?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nybegynner jern/halv/helsett for 2011

Post by furu »

Du tar pris på varen + frakt x 1.25 for å finne prisen inkludert mva. Du må også legge til et gebyr på rundt 100,-.

For å slippe 25% mva kan du;
- Be avsender sette verdien under 200,-.
- Be avsender sette verdien under 1.000,- og merke pakken som "gave".

Jeg gidder ikke å bry meg så mye med "mva-problemet" lenger. Tar det med i beregningen når jeg kjøper noe på nett. Hvis jeg slipper unna så er det pluss på konto for meg :D En kølle jeg kjøpte for $180 inkl. frakt endte jeg opp med å betale 85,- i mva for selv om den var riktig merket. Karma :D

Når det gjelder fraktkostnad så varierer dette veldig. Noen av de store butikkene og ebayselgerne har gjerne gode avtaler med UPS og FedEx og kan dermed tilby ok fraktpriser. Små selgere kan være billig på enkeltkøller og småvarer men dyr på f.eks jernsett. Sjekk alltid fraktkostnaden før du byr/kjøper på ebay. I nettbutikkene får du oppgitt frakten før du betaler. Legg varer i kurven og sjekk frakt. På golfstoreeurope.com får du hele tiden vite frakten på varen du ser på.
Instagram @christianfuru
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Nybegynner jern/halv/helsett for 2011

Post by Friedman »

Kan anbefale golfstoreurope. Gratis frakt (som tar laaang tid riktignok).

OT: Pilot aileron?
No laying up
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nybegynner jern/halv/helsett for 2011

Post by furu »

aileron wrote: Og hvordan er forresten Nike Ignite for et sett for en nybegynner pluss?
Jeg slo noen slag med 7i i dette jernsettet på Bergen Golfsenter. Bra tilgivenhet, overraskende smale/små hoder. De er nok ikke de letteste køllene å spille med men heller ikke spesielt vanskelige. 4i og kanskje også 5i kan bli en utfordring for nybegynnere, men det løser man med en hybrid og når svingen sitter bedre så er nok også disse helt greie å bruke. Til prisen (1.995,-) er det et bra kjøp.
Instagram @christianfuru
User avatar
aileron
Rookie
Rookie
Posts: 35
Joined: 09 Jun 2010, 12:56
Location: Oslo/Hafnarfjörður

Re: Nybegynner jern/halv/helsett for 2011

Post by aileron »

Tusen takk for alle tipsene. Får vel sove litt på det. Men jeg har fått veldig mye å tenke på!
Har selfølgelig veldig lyst til å skaffe meg alt nå med en gang, men kan vel kanskje lønne seg å vente?
Eller er det nå som alle rydder ut boder osv, den beste tiden å slå til?
Har ikke lyst til å gjøre noe forhastet, men som sagt veldig lyst til å få slått noen baller igjen :)

Friedman: Ja, litt teit nick, jeg vet, men falt inn i hodet mitt og har ikke kommet noe bedre inn.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nybegynner jern/halv/helsett for 2011

Post by furu »

Gå enten til en proshop eller golfbutikk og spør om de har noe du kan teste. Kjenner du noen som spiller golf? Du kan sikkert treffe noen fra forumet. Prøv litt forskjellig før du kjøper. Callaway Norge har en demotour for tiden. Finner program for denne på facebooksiden deres.

Det ryddes i norske golfboder hele året :D Det dukker av og til opp veldig gode kjøp på finn.no men stort sett vil folk ha litt for mye. Syns jeg.
Instagram @christianfuru
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nybegynner jern/halv/helsett for 2011

Post by ShooterMacgavin »

Jeg kan anbefale callawaypreowned.com
De er ufattelig raske (UPS, ca 2dager fra Texas), og har gode priser, ikke bare på callaway men også andre merker.

Eksempel:
Callaway X-22 jernsett(4-PW) ca 350$

Jeg har kjøpt good og like new der flere ganger, og beskrivelsen er bra for det ser ikke brukt ut..

Billig frakt, med mindre du kjøper bag der i tilegg.
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
User avatar
aileron
Rookie
Rookie
Posts: 35
Joined: 09 Jun 2010, 12:56
Location: Oslo/Hafnarfjörður

Re: Nybegynner jern/halv/helsett for 2011

Post by aileron »

Hei igjen! Etter en alt for lang påske uten golf, har jeg fått sett mye på forskjellige sett, samt den veldig fine bloggen din, Furu!
Jeg har prøvd å se litt på eBay, men er så mye greier der og selv om jeg har brukt det mye før til andre ting, syntes jeg det var forvirrende når det kom til golf utstyr, og virker som prisene blir ca det samme som fra Golfstoreeurope uansett..

Pundet er jo også ganske lav nå, og med gratis frakt på de fleste settene er det jo veldig kurant..
Settene jeg hovedsakelig har sett på er;
Nike Slingshot 3-PW fra 2010 til ca 2971 kr inkl frakt og mva.
Taylormade Burner Superlaunch (custom fit) 4-PW til ca 3211 inkl mva
Cobra S2 steel (custon fit) 4-PW til ca 3211 inkl mva
Mizuno MX-200 3 - PW til ca 3211 inkl mva
Cobra S3 Max 4-PW ca 3211
Nike Golf VICTORY RED til ca 3266

Som dere ser, har jeg ikke helt kontroll på hva jeg skal ta. Slingshot settet er jo det billigste, men er jo også eldre modell, men skal jo ikke så mye til for å strekke meg opp til de andre settene..
Det ser også ut som at slingshot køllene ikke er like breie, og passer kanskje ikke like bra til meg?
Ser forøvrig at Cobra S2'en er på listen over SGI sett, men siden prisen er ca det samme som de andre, så vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre :p
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Nybegynner jern/halv/helsett for 2011

Post by TinCup »

Mizuno er generelt veldig gode på jernsett.. høster ikke like mye skryt for wooder/drivere.

Mener du vil få mest value for MX-200 og Superlaunch. Superlaunch er jo et SGI sett samt at du overhodet ikke trenger et 3jern på det nivået du er nå. Har selv handlet på Golfstoreeurope og har bare gode ting å si om dem, men har fått sendt varene til Danmark og da tar nok frakten kortere tid samt at jeg slipper fortolling..

Lykke til uansett, noe av det morsomste med golf er jo tross alt å kjøpe utstyr :-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nybegynner jern/halv/helsett for 2011

Post by furu »

Vær klar over at Superlaunch er ekstrem SGI-jern. Nesten minihybrider.

Cobras S3-serie ser ut til å være veldig bra. Får gode tilbakemeldinger fra brukerne. Tror egentlig at du faktisk kan gå rett på "vanlig" S3. De skal være veldig enkle å slå. S3 Max er litt i samme stil som Superlaunch men ikke like ekstreme. Slingshot til den prisen er ikke et spesielt godt kjøp. Hvis du vil ha disse så kan du få dem billigere på ebay.

TaylorMade Burner 2.0 er verd å se nærmere på.
Instagram @christianfuru
User avatar
aileron
Rookie
Rookie
Posts: 35
Joined: 09 Jun 2010, 12:56
Location: Oslo/Hafnarfjörður

Re: Nybegynner jern/halv/helsett for 2011

Post by aileron »

Hmm.. S3 og Burner 2.0 ser jo veldig interessante ut de, men de blir jo da litt høyere i pris, runt 4000 inkl mva. Forøvrig ca samme pris som AP1-710, som jeg heller ikke vet noe om, men har sett mange brukere av AP1, så kanskje det settet også er aktuelt?
Uansett, jeg har ikke noe imot å gå opp til den prisen på et sett, gitt at det er verdt det. Det innebærer bare at jeg muligens blir nødt til å vente med innkjøp av wood/hybrid til neste lønning :)

Men med disse settene har man jo da også valg mellom forskjellige køller å ta med. Mitt tidligere sett hadde 5-SW, noe som egentlig passet greit. Men jeg er vandt med å stort sett bruke jern, eller noen ganger wood, på utslag, da driveren jeg hadde sørget for flere tapte baller enn gode slag.
Jeg funderer derfor om det kanskje er best å ta 4-PW, eller er det bedre å bare kjøre 5-PW og evt annskaffe mere senere?
Og er det verdt å kjøpe SW med settet, eller er det også noe som man kan ta senere hvis det skulle trenges?

Beklager for at det blir så mye spørsmål for dere, men jeg setter virkelig pris på all den infoen jeg har fått!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nybegynner jern/halv/helsett for 2011

Post by furu »

4i jern er enkelt å bruke i køller som Burner 2.0 og S3. 4-PW er kanskje en bedre løsning enn 5-SW.

En bra hybrid trenger ikke koste mye. Samme med fw. Det dukker opp ting både her og på finn.no, lett brukte køller til bra pris.
Instagram @christianfuru
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: Nybegynner jern/halv/helsett for 2011

Post by Hiks »

Jeg ville nok gått for ett jernsett 5-sw, og kjøpt en 3hybrid (rundt 20grader) utenom som du kan ha som utslagskølle. da har du det du trenger av innspillskøller. og på sikt , når du har en litt mer stabil sving, skaffe deg en driver. den kølla gjør som regel mer skade enn godt til å begynne med uansett :D (og forsåvidt enda også ;) )
og en god putter som du kan ha lenge.
Post Reply