En fersking trenger hjelp til kjøp av nytt sett

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
andreas55
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 18 Oct 2010, 17:54

En fersking trenger hjelp til kjøp av nytt sett

Post by andreas55 »

Heisann

Har akkurat gått min første 18 hulls runde og gikk ned handicapet mitt med 14 til 40. Fikk bskjed av proen at mitt sett var veldig vansklig å spille på. (Kjøpte det av en kompis i Skottland for 50 pund en kveld han trengte penger på puben). Jeg har prøvd å lese for å finne ut hva jeg skal kjøpe men er egentlig bare mer forrvirra. Vil ha et sett som er lettspilt men som også holder mange år etterhvert som jeg forhåpentligvis kommer meg nedover i handicap.

Aner heller ingenting om grep og lengde på de. Hvordan bestemmer man det?

Har også hørt at det er mye billigere og kjøpe golfutstyr i Sverige. Har tenkt oss over grensa på himmelspreten og kjøpe og lurer da på om noen har en spesiell butikk og anbefale...

Takker og bukker på forhånd for all hjelp!

Mvh
Andreas
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: En fersking trenger hjelp til kjøp av nytt sett

Post by Yorkie »

Enkelt, gå enten til din pro å få råd om tilpassning/køllevalg. Golflink i Bærum har fitting studio. Losby har fitting studio. Dra på Myhrens i Oslo og spør etter Simen Drunkduck.
Skal du til Sverige så anbefales Dormy, de har butikker i Örebro, Stockholm, Malmö og Göteborg, vanvittig bra utvalg, og de gjør komplett fitting, meget bra service.
I utgangspunktet bør du vel se på ett "Super game improvement" sett, de har jevnlig tester i Golf Monthly, Golf Digest osv. av de forskjellige "klassene" av jern.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: En fersking trenger hjelp til kjøp av nytt sett

Post by furu »

Yorkie har rett i at det beste er en "fitting". Dette kan koste penger og å kjøpe utstyr der kan også koste en god del. Spørsmålet er hvor mye man vil bruke. Jeg er ikke alltid forberedt på å betale norske priser og kjøper fra utlandet. Nå for tiden er det mulig å snuble over demodager. Callaway og Cobra er på turne. Titleist er vel også ute med køllene. Sjekk om det skal være demodag nær deg.

Forslag til gode køller for en nybegynner;
Callaway Razr
Callaway Diablo Edge (ligger et Edge Forged sett på finn.no)
Nike Machspeed
Cobra S3 Max

Hvis du vil se på utgående modeller så kan du spare mye;
Adams A4OS
Callaway X24
Callaway Big Bertha

Kan nevne mange mange mange andre alternativ. For å komme med noe konkret så trenger jeg å vite hvor mye penger som kan brukes og om det blir handling i Norge eller utlandet.

Høyde har selvsagt direkte sammenheng med lengde på skaftene. Dette er veggiss veldig flink på. Stort sett alle spiller med standard grep men noen burde nok gått opp til midsize. Dette blir litt smakssak og er nok ikke noe du bør tenke på med det første. Det er enkelt å skifte grep senere.

golfbloggen min har jeg skrevet litt info om hva som skiller de forskjellige typene. Der finner du også linker til anbefalte butikker og selgere på ebay.

Som sagt, hvis du vil ha mer konkret info så trenger vi nok litt opplysninger (høyde, beløp osv.).
Instagram @christianfuru
andreas55
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 18 Oct 2010, 17:54

Re: En fersking trenger hjelp til kjøp av nytt sett

Post by andreas55 »

Takk for flotte svar, hatt en rolig dag på jobben så har fått lest en del og slik det ser ut nå kommer jeg til å bestill fra en utenlandsnettside. Det jeg sikler mest på nå er Adams Idea a7OS Hybrid Iron Set. tenker da å kjøpe fra 3-pw. koster 399 dollar og med frakt og moms kommer det på rundt 565 dollar. Jeg har tenkt regular på både lengde og stivhet. Jeg er 185 høy... Tenker også å kjøpe noen lettspilte wood i samme slengen men da sliter jeg må å finne ut hvilke jeg skal kjøpe. Tenker det er lurt å vente noen år med driver...
Skal ta meg en tur opp på custom golf i Sandakerveien nå for å prøve litt forskjellig.

Hva syns dere om valget av sett?

A
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: En fersking trenger hjelp til kjøp av nytt sett

Post by furu »

A7-serien har fått mye mindre skryt enn A4. Jeg ville sjekket prisen på A4OS før jeg handlet A7OS. I begge disse settene får du med hybrider og det holder egentlig forløpig. Du er ikke nødt til å kjøpe fairwaywood.
Hvis du vil ha noe rimelig så sjekk butikken eller ebayselgeren du kjøper jernsett hos slik at du får det i samme fraktpris. Hvis du handler hos rockbottomgolf.com så plukker du med en drittbillig driver og leker med den. Driveren er vrien og ikke nødvendig i starten men det er jo greit å ha en og trene litt jevnlig.

Her hjemme så er Mgolf hos golfshopen.no og Royal Golf hos golfhandelen.no rimelige alternativ. Du trenger ikke å være redd for å kjøpe f.eks. fw og wedge fra disse. RG20 wedgen er grundig testet og den var overraskende bra. Tester fw nå og årets modeller er gode.
Instagram @christianfuru
Goggskolt
Forumvant
Forumvant
Posts: 52
Joined: 04 Jan 2011, 12:00
Hcp: 19,2
Hjemmeklubb: Salten GK
Location: Trondheim

Re: En fersking trenger hjelp til kjøp av nytt sett

Post by Goggskolt »

Et annet alternativ er å kjøpe køller fra http://www.nordicagolf.se" onclick="window.open(this.href);return false;. Jeg spiller selv med Acer XK Pro Irons (hele settet mitt er for øvrig Acer), og er veldg fornøyd med det. Har gått ned i hcp fra 30-tallet til lavt 20-tall, og føler ikke at køllene er til hinder for videre utvikling. Det hjelper også på å vite hvordan du vil ha køllene mtp flex, lie, greptykkelse, o.l. Furu har vel skrevet mye om dette tidligere - det ligger i alle fall mange slike tråder tilgjengelig både her (mener jeg) og på andre golfforum. Jeg tok en custom-time og fant ut av hvilke specs som passet min sving. Tok med meg infoen og bestilte køllene via nettet. Og prisen var veldig hyggelig.
Driver: Acer XK Ti Driver 12° (UST V2, reg)
Woods: Acer XK Fairway Wood 15° og 19° (Apollo FW Shadow Graphite, reg)
Jern: Acer XK Pro Irons 3-PW (Apollo Hump, reg)
Wedge: Acer XC Wedge 52°, 56°, og 60° (Apollo Hump, reg)
Putter: Acer MC1
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: En fersking trenger hjelp til kjøp av nytt sett

Post by furu »

En ting som er litt dårlig gjort er å teste i butikk eller proshop for å deretter kjøpe dette utstyret i nettbutikk. Det jeg selvsagt syns er helt greit er å betale for en time - som Goggskolt nevner - og få vite litt om hvilke spesifikasjoner som passer deg. Avhengig av hvor du bor så kan folk sikkert gi deg tips om steder å gjøre dette.
Instagram @christianfuru
Goggskolt
Forumvant
Forumvant
Posts: 52
Joined: 04 Jan 2011, 12:00
Hcp: 19,2
Hjemmeklubb: Salten GK
Location: Trondheim

Re: En fersking trenger hjelp til kjøp av nytt sett

Post by Goggskolt »

Betalte for custom-timen min, ja. Tilbudet som jeg fikk på køllene jeg testet var omtrent 3x mer enn hva jeg betalte for tilsvarende Acer-sett. Som forholdsvis fersk i gamet var det aldri aktuelt å legge 15-20.000 på bordet for køller. Men det var den gang da... :)
Driver: Acer XK Ti Driver 12° (UST V2, reg)
Woods: Acer XK Fairway Wood 15° og 19° (Apollo FW Shadow Graphite, reg)
Jern: Acer XK Pro Irons 3-PW (Apollo Hump, reg)
Wedge: Acer XC Wedge 52°, 56°, og 60° (Apollo Hump, reg)
Putter: Acer MC1
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: En fersking trenger hjelp til kjøp av nytt sett

Post by Yorkie »

andreas55 wrote:Skal ta meg en tur opp på custom golf i Sandakerveien nå for å prøve litt forskjellig.
De har fitting som nevnt, og tar betalt for det (mener at de drar det av på prisen om du kjøper der). Snakk med Simen der, veldig hyggelig fyr og flink. De har sikkert noen SGI sett som nok ikke kommer så gærnt ut i pris sammenliknet med utlandet. Uansett, vel investere penger, om du da kjøper ute så vet du hvilke sett som du liker, og om du trenger noe spes i forhold til skaft, lengde, lie osv. Er jo greit å vite at det ikke er køllene det er noe gærnt med når ballen stikker 70 grader høyre innimellom :)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
andreas
Rookie
Rookie
Posts: 1
Joined: 20 May 2011, 10:42
Hcp: 40
Hjemmeklubb: Holtsmark

Re: En fersking trenger hjelp til kjøp av nytt sett

Post by andreas »

Jeg måtte av en eller annen grunn registrere meg her på nytt. (var andreas55 nå er jeg bare andreas her) Vel jeg dro opp på custom golf og fikk prøve de jernene jeg hadde tenkt på. Endte opp med å kjøpe et sett Adams A7 som ble tilpasset meg med 0,5 tomme lengere køller og tjukkere grep. Betalte 4700 kr for det, kunne sikkert spart litt på å kjøpe på nettet men da hadde jeg ikke fått de tilpasset. Vet ikke om jeg har gjort en god deal men gleder meg hvertfall stort til å trene med de køllene i kveld...
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: En fersking trenger hjelp til kjøp av nytt sett

Post by Yorkie »

Gratulerer! Tror du gjorde et klokt valg, så nå er det bare å løpe ut å slå millioner av baller ;)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply