Scheies "blogg" på norskgolf.no

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Scheies "blogg" på norskgolf.no

Post by furu »

Frode Scheie skriver som dere vet blogg på norskgolf.no. I det siste innlegget skriver han om utfordringene ved at barn sitter inne og spiller tv-spill og ikke er i aktivitet. Dette er en problemstilling som har blitt populær de siste årene. Men er virkelig situasjonen så gale som man skal ha det til?

Jeg mener at vi i dag ser mer ekstreme talenter enn før innen veldig mange idrettsgrener. Fotball, håndball og golf er grener der vi ser unge spillere med ekstreme tekniske ferdigheter. Jeg er ganske sikker på at idretten ikke går glipp av talenter pga. problemstillingen med barn som ikke er aktive. Grener som fotball og håndball får kanskje mindre bredde men toppene er der fremdeles og er altså kanskje bedre enn før.

Golf må se på helt andre vinklinger for finne ut hvorfor de ikke får fram talenter. Det Scheie skriver om nærmiljøanlegg er midt i blinken. Det er en korrekt måte å angripe problemet, ikke å bruke tv-spill og internett som unnskyldning.
Instagram @christianfuru
totenoid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 126
Joined: 06 Apr 2011, 09:37
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten GK
Location: Oslo

Re: Scheies "blogg" på norskgolf.no

Post by totenoid »

Her peker du på et par viktige ting.

Det er ingen tvil om at det er et problem at mange barn og unge (og voksne for den saks skyld) sitter altfor mye foran tv-en og dataskjermen, men det har neppe noen innvirkning på hvor gode talenter vi får fram i de ulike grenene. De ivrige er minst like ivrige i dag, og jeg tror stadig flere miljøer blir oppmerksom på utfordringene med å holde interessen oppe, og at de derfor tilrettelegger bedre for nettopp dette.

Det en del idretter og aktiviteter kan skilte med, er muligheten for å bedrive dem uten å måtte oppsøke et stort anlegg. Det finnes ballbinger og -løkker rundt over alt, og de fleste har mulighet til å spille basket, volleyball, skate og gå på langrenn rett i nærheten av der de bor. Dette betyr at barn og unge i større grad kan styre når og hvor lenge de ønsker å holde på selv, uten å være avhengig av foreldre som kjører, henter og passer på.

Men, er det vanlig at steder med golfbane blir introdusert for sporten gjennom skolen? Klubbene bør jo ha ressurser til å inviterere skoleklasser (feks på ungdomstrinnet) på omvisning, en liten innføring, og et par timer på drivingrangen og med litt puttekonkurranse til slutt? Det er vanskelig å få barn og unge hektet på noe hvis de ikke får prøve seg.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Scheies "blogg" på norskgolf.no

Post by furu »

Har hørt en historie om en her i området som ville ta med klassen på golfbanen og rangen for å vise dem og ha det litt gøy. Klubben hans sa nei, de ville ikke være med på det.
Instagram @christianfuru
totenoid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 126
Joined: 06 Apr 2011, 09:37
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten GK
Location: Oslo

Re: Scheies "blogg" på norskgolf.no

Post by totenoid »

Hehe, det sier vel sitt.

Nå kjenner ikke jeg til forholdet mellom klubbene og forbundet, men det må da være mulig for NGF å sette krav til klubbene om at de må drive en gitt mengde rekruttering mot barn og unge? Stenge igjen krana eller noe (hvis den finnes :) )? Eller evt finne frem en pott med penger som øremerkes de klubbene som faktisk tar med seg skoler og nærmiljø på feks åpne dager.
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: Scheies "blogg" på norskgolf.no

Post by heikkih »

Lav terskel og uformell start kan være bra for å få folk "innenfor" portene.

Dermed skjønner jeg ikke hvordan en klubb kan si nei til å slippe til en gruppe på rangen. Dersom det var snakk om å gå ute på banen har man derimot med en gang større krav til sikkerhet og forsikring.

En greie som er glemt av forbundet er faktisk innendørs/simulator-golf.

For en stund siden arrangerte jeg en kveld på Trondheim Golfsenter med firmaet mitt. Simulatorgolf og øl slår aldri feil på en fredagskveld. Var flere som aldri hadde tatt i en golfkølle, som i etterkant har tatt VTG-kurs og blitt hektet :D
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
Post Reply