Lance Armstrong og doping

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Lance Armstrong og doping

Post by furu »

Hva syns dere om Armstrong og dopingsaken? Vi har diskutert Tiger og doping og i den tråden nevnte jeg at jeg ikke stoler på det amerikanske systemet. Jeg er sikker på at Armstrong - i likhet med stjerner innen f.eks. friidrett - faktisk tester positivt men at de ikke blir dømt/tatt/suspendert. Den siste utviklingen er dramatisk for Armstrong, nå står nemlig respekterte George Hincapie fram og bekrefter dopingbruk. Landis og Hamilton har ingen troverdighet men Hincapie er en mann folk hører på.

Hva sier denne saken om troverdigheten til Norges landslagssjef Steffen Kjærgård? Det er vel tvilsomt at noen i laget har vært uvitende om dette.

Det er selvsagt trist å innse at sykkelheltene våre doper seg men samtidig så har vi vel for lenge siden skjønt dette er virkeligheten.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17379
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Lance Armstrong og doping

Post by kevin »

Nå har vel ikke Hincapie gått ut og bekreftet dette selv, kun sagt "ingen kommentar". Selv om enkelte medier hevder at etterforskere har sagt dette. Får vel vente og se ang hans avhør

Man trenger ikke ha rakettforsker for å se at Tyler Hamilton ljuger i intervjuet med "60 minutes". Måten han svarer på, titter ned til sidene og nøler med sine svar. Finnes ingen troverdighet i det han sier. Mulig det stemmer at han har sett/tror han har sett, vet/eller tror han vet....men at han er 100% ærlig i det intervjuet finnes det ingen som helst sjanse for

Jeg tror ikke Armstrong kommer til noen gang å bli dømt på bakgrunn av disse kildene, de trenger bevis. Sålangt har han avgitt hundrevis av prøver og aldri blitt tatt. De nedfryste prøvene fra -99 har man snakket om i snart 5 år og de har fortsatt ikke kunne presentere noe resultat som er fellende. Uten reelle fysiske bevis kommer Armstrong til kjøre å saken i rettsvesenet i en evighet hvis han skulle bli dømt.

Motivet for Hamilton og Landis virker å være ganske klart, de ønsker mildere straffer i sine egne saker. Men hvis det viser seg å være riktig at Hincapie også angir Armstrong så er det vel nærliggende å finne ut bakgrunnen for hvorfor. Har han selv blitt tatt og vil slippe billigere unna? Foreløpig finnes det ingen offentlige saker mot han, men kanskje holder de det hemmelig inntil videre?

Vanskelig å si hva Steffen har fått med seg, kanskje har ting foregått mot hans viten. Kanskje har man holdt utenlandske ryttere utenfor dopingen? Tror nok han er ærlig ang dette, virker som en ærlig fyr. Dessuten risikerer vel han også tunge avhør med FBI, ville være dumt å komme tilbake å innrømme ting i etterkant.

Inntil Armstrong blir dømt evt, så er han uskyldig for meg. Kall det gjerne naivt, men jeg har litt vanskelig for å tro at han setter alt det han har bygget opp på spill med å dope seg i en årrekke. Men så trodde jeg ikke Arnold Schwarzenegger kunne være så dum å ha et langvarig forhold på si som resulterte i et barn omtrent samtidig som han og kona fikk barn. Han har i det minste vært ærlig om dopingen sin :)

Man må jo spørre seg hvorfor det er så viktig å korsfeste tidligere syklister når man ikke en gang klarer å utestenge de som er tatt i doping. Contador ser ut til å vinne Giro`n etter å ha blitt tatt, men siden saken ikke er avgjort så lar man han sykle og kanskje vinne. Det er ytterst pinlig og totalt feil fokus. Skal de snart sjekke gamle blodprøver fra Merckx, Hinault, Indurain m.fl også?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Lance Armstrong og doping

Post by veggiss »

furu wrote:Jeg er sikker på at Armstrong - i likhet med stjerner innen f.eks. friidrett - faktisk tester positivt men at de ikke blir dømt/tatt/suspendert
På hvilket grunnlag kan du påstå det?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lance Armstrong og doping

Post by furu »

På grunnlag av tidigere saker der blant annet det amerikanske friidrettsforbundet har unnlatt å suspendere utøvere og heller ikke meldt fra til internasjonalt forbund. Dette er en kjent sak og USA fikk mye kritikk for denne praksisen.

Tapatalk!
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Lance Armstrong og doping

Post by veggiss »

furu wrote:På grunnlag av tidigere saker der blant annet det amerikanske friidrettsforbundet har unnlatt å suspendere utøvere og heller ikke meldt fra til internasjonalt forbund. Dette er en kjent sak og USA fikk mye kritikk for denne praksisen.

Tapatalk!
Lance har blitt testet utallige ganger i Europa.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Lance Armstrong og doping

Post by Fredrikkm »

furu wrote:Jeg er sikker på at Armstrong - i likhet med stjerner innen f.eks. friidrett - faktisk tester positivt men at de ikke blir dømt/tatt/suspendert.
Du er sikker faktisk... For å være sikker på at noen har dopet seg kreves det en positiv dopingprøve, og det har til nå ikke blitt lagt fram.
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Lance Armstrong og doping

Post by GunnarBull »

Jeg synes det er en uting å beskylde folk for doping så lenge det ikke er bevist. Jeg er forsåvidt enig i at det er stor sannsynlighet for at Lance har dopet seg, men det er ikke grunn god nok til å kalle ham en doper og jukser.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Lance Armstrong og doping

Post by mciljoy »

Lance rykket jo fra de andre beste syklistene (som var dopet) opp fjellene hvert år, så sannsynligheten for at han var dopet er jo veldig stor.

Men det betyr jo ikke at vi kan si at han definitivt har dopet seg. Som det står skrevet over så har han testet negativ hver gang og sikkert blitt testet mange hundre ganger.

Konspirasjonsteorien om at han har testet positivt i USA (men ingen andre steder...) og ikke blitt tatt for det er jo bare fjas. Hvorfor skulle han bare teste positivt i USA??
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Lance Armstrong og doping

Post by veggiss »

Det er jo både julaften, påske og 17 mai på en gang for konspirasjonsteoretikerne om dagen. Armstrong, jordens undergang, jordskjelvet i Japan (HAARP selvfølgelig...) og nå kassering av vaksiner som vi ikke trenger...det ene overgår jo det andre :D
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Lance Armstrong og doping

Post by mciljoy »

Haha... og siden vi ikke har fått sett bildene så lever jo Bin Laden fortsatt!
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Lance Armstrong og doping

Post by Smilende Sam »

Bin Laden lever og skal inngå partnerskap med Lance. Når de vel er gift vil de starte en dopingsjappe i Peshawar der de venter på at jordens undergang inntrer på en dag som er 17 x 2,5 år multiplisert med cosinus av pi r i annen + 342 x tre soler etter muhammeds fetters katts dødsdag. Har lest det på nettet og da er det sant.

Er ikke sikker på at Lance var dopet, men det er litt naivt å være sikker på at han ikke gjorde det.....
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lance Armstrong og doping

Post by furu »

At noen har tatt en tisseprøve fra Armstrong betyr ikke at den er testet. At den blir testet og er positiv betyr ikke at han faktisk blir tatt. Disse til tider upålitelige kildene hevder at Armstrong dopet seg spesielt i oppkjøringen til TdF.

@ Fredrikkm - Ja, jeg er sikker på at han dopet seg. Det er faktisk mulig å være sikker på at noen doper seg uten å kunne vise til positive prøver. Hva sier dere om de øst-tyske "damene" i gode, gamle dopingdager? Testet alle de skjegget løperne og kulestøterne positivt? Nei. Er vi sikker på at de dopet seg? Ja.

Hvis noen ikke har kjennskap til dopskandalen i amerikansk friidrett så kan de lese dette.
Dr. Wade Exum's report that 19 American medallists were allowed to compete at various Olympic Games from 1988 to 2000 despite having earlier failed drug tests shocked some people in the sporting community but was no surprise to others.

For years, insiders had speculated that U.S. athletes were not immune to delving into doping to get ahead of the competition.
Tror dere sykkelforbundet i USA var spesielt interessert i å felle sin største stjerne?
These coverups still beg the question: How could a country's own Olympic federation turn their backs on the oath of fair play and allow drug cheats to compete for a decade's worth of Olympic Games?
Det er imponerende at dere drar ned sakligheten på et nivå som passer best for noen av dere. Da blir det sikkert litt enklere å vinne en diskusjon. Jeg mener, det er lettere å kødde med ting og bare avfeie enn å faktisk finne argumenter.

@ veggiss - Er du for doping? Mener du at det er greit privat? I konkurranse? Liker måten du trekker inn konspirasjonsteorier. Klarer du å være saklig?
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17379
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Lance Armstrong og doping

Post by kevin »

Nå er det vel ikke på det nivået lengre hvor man bare tar "tisseprøver", selv om hovedtesting for EPO skjer gjennom urinprøver. I noen tilfelelr gjør man en blodtest for EPO også

Jeg synes ikke sammenligningen med dopingsakene fra interne ligaer i USA, friidrettsutøvere som stort sett konkurrerte hjemme og i VM/OL, mot Armstrong er noe god. Armstrong har omtrent syklet i alle verdens land(som arrangerer sykkelritt). Han har vært i toppen i land som Frankrike,Italia,Sveits,Spania,Belgia,Norge,Australia og muligens mange flere. Han har nok vært testet i de fleste land og aldri blitt tatt.

Han gjorde comeback i -08, samme år som TDF tok kontrollen over sin dopingtesting selv i samarbeid med det franske dopingbyrået pga en tvist med UCI. Svært risikabelt hvis det skulle være noe hold i at Armstrong skal ha bestukket UCI for å unngå straff for positiv test.

Å si at han skal ha unnsluppet straff for positive prøver eller at testene hans ikke har blitt analysert, blir for meg en slags konspirasjonsteori. Da må de ansvarlige for testingen i alle disse landene ha vært med på det for å holde det hemmelig.

Kanskje har Armstrong vært bedre enn alle i å skjule dopingen sin, best på sykkelen i alle de årene, og kanskje er han den beste til å ljuge. Faktum er at han er ikke godt likt blant mange av hans tidligere lagkamerater, endel medier og andre. Man kan jo spørre seg igjen hvorfor de kommer med dette nå?

For de som vil ha litt mer vann på mølla så kan man lese denne påståtte chatten mellom to av Armstrongs tidligere lagkamerater, her http://forums.roadbikereview.com/showth ... p?t=104675" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Lance Armstrong og doping

Post by Kaffekannen »

Jeg aner ikke om Lance har dopet seg eller ikke. Hvordan noen kan være sikker på det ene eller andre hvis man ikke kjenner ham personlig kan ikke jeg forstå.

Mitt synspunkt er at jeg ikke tror han doper seg. Jeg velger å tro det fordi han ikke har blitt tatt. Uskyldig inntil det motsatte er bevist må jo være den grunnleggende innstillingen. Alle andre alternativer gjør at sporten blir uinteressant. Indisier er indisier for en grunn. De er ikke BEVIS!

Angående konspirasjonsteorier så er det definisjonen på en teori om konspirasjoner som f.eks. at amerikanske sportsledere og antidopinggrupper jobber sammen for at amerikanske utøvere ikke skal bli tatt. Jeg sier ikke at det ikke er slik, men uten håndfaste bevis er det en konspirasjonsteori. Når det er sagt så har Will Smith sagt treffende i en film at "det at man er paranoid betyr ikke at det ikke er noen som følger etter deg" :D

Forresten ligger bevisbyrden alltid på den anklagende part!
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Lance Armstrong og doping

Post by Fredrikkm »

furu wrote:@ Fredrikkm - Ja, jeg er sikker på at han dopet seg. Det er faktisk mulig å være sikker på at noen doper seg uten å kunne vise til positive prøver. Hva sier dere om de øst-tyske "damene" i gode, gamle dopingdager? Testet alle de skjegget løperne og kulestøterne positivt? Nei. Er vi sikker på at de dopet seg? Ja.

Hvis noen ikke har kjennskap til dopskandalen i amerikansk friidrett så kan de lese dette.
Dr. Wade Exum's report that 19 American medallists were allowed to compete at various Olympic Games from 1988 to 2000 despite having earlier failed drug tests shocked some people in the sporting community but was no surprise to others.

For years, insiders had speculated that U.S. athletes were not immune to delving into doping to get ahead of the competition.
Tror dere sykkelforbundet i USA var spesielt interessert i å felle sin største stjerne?
These coverups still beg the question: How could a country's own Olympic federation turn their backs on the oath of fair play and allow drug cheats to compete for a decade's worth of Olympic Games?
Det er imponerende at dere drar ned sakligheten på et nivå som passer best for noen av dere. Da blir det sikkert litt enklere å vinne en diskusjon. Jeg mener, det er lettere å kødde med ting og bare avfeie enn å faktisk finne argumenter.
Jeg syns det blir for dumt at en tilfeldig person fra Norge skal sitte og uttale seg om at man er sikre på at en internasjonal idrettsstjerne har dopet seg. Ja, jeg tror også at han har dopet seg, men å si man er sikker blir rett og slett for teit, med mindre man sitter med håndfaste bevis, noe jeg går ut i fra at du ikke gjør.

Når det kommer til å dra ned nivået klarer du det jo ganske fint selv når du uttaler deg såpass bombastisk om noe du ikke har mer bevis på enn en håndfull halvdårlige indisier. Som det sies over her ligger faktisk bevisbyrden på anklageren, og så vidt jeg kan se har det enda ikke blitt presentert et eneste bevis av betydning. Hvis du forresten lurer på hvorfor det er blitt dratt fram diverse konspirasjonsteorier i tråden kan du jo spørre deg hva fellesnevneren med denne saken er (svaret er selvfølgelig "mangelen på bevis").
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Lance Armstrong og doping

Post by sirandrew214 »

Synd det ikke er en "liker" knapp her, fredrikkm, for det var et fornuftig innlegg.
Furu, du kan ikke be andre være sakligere enn det du er selv, og du skyter deg i foten når du er så bastant ang Lance. Selv gidder jeg ikke se sykling for jeg tror faktisk ALLE er dopet, men jeg er ikke sikker...
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Lance Armstrong og doping

Post by veggiss »

furu wrote:@ veggiss - Er du for doping? Mener du at det er greit privat? I konkurranse?
Hva folk gjør på privaten driter jeg i, om noen velger å dope seg så værsågod. Når det gjelder konkurranse så må det være på like vilkår, dvs at i konkurranse hvor utdøverne skal være rene er doping selvfølgelig ikke ok, men i f.eks. AWPC (styrkeløft) hvor det ikke er testing så er det greit.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
kevin
Guru
Guru
Posts: 17379
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Lance Armstrong og doping

Post by kevin »

60 minutes intervjuet med Tyler Hamilton.

Ganske grove beskyldninger og mye info

Men litt komisk at de sier at Hamilton var gjennom hemmelige avhør med FBI og vitnet for storjuryen bak lukkede dører. Mens han kan sitte og fortelle om alt dette på tv mens etterforskningen fortsatt pågår. Er temmelig taktisk dette
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Lance Armstrong og doping

Post by Smilende Sam »

Det er vel bare en ting som er sikkert og det er at sykkelsporten lenge har hatt, og dels har fortsatt, betydelig dopingproblemer. Disse problemene jobber de med å bli kvitt. Uansett hvilke beskyldninger som nå kommer fra Lance's gamle kompiser så er faktum at han ikke er tatt. Da er han uskydig pr. definisjon og kan delta i ritt så mye han lyster (men han har lagt opp....) Det som også er sikkert er at det har vært kastet så mange mistanker over ham fra forskjellig hold at de utrolige resultatene han oppnådd alltid vil ha en viss skygge av mistanke over seg. Er han uskyldig så er det helt forjævlig. Er han skyldig så er det synd han ikke ble tatt.

At du kritiserer det at folk tøyser og spissformulerer furu, ref mitt forrige innlegg bl.a., synes jeg er greit, men jeg synes ikke kritikken din treffer helt og slik du formulerer deg så blir det et preg av selvskudd også. My 5 cents.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Lance Armstrong og doping

Post by radar1 »

Doper man seg hvis man bruker PEDs som ikke står på dopinglista?

Mistenker at doping er omtrent som datavirus, først kommer viruset så kommer antiviruset, altså det må finnes/brukes før det kommer på lista.

Skulle ikke forundre meg at om man testet div.gamle blodprøver fra våre egne helter så fant man ikke bare havre og kylling.

Som å teste Lance sine blodprøver fra mange år tilbake for substanser som har blitt påført dopinglista i 2011.
Det går neppe bra.
Post Reply