Lengde og psykologi

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Lengde og psykologi

Post by mciljoy »

Lar vi oss påvirke av de andre i flighten eller spiller vi vårt eget spill?

Hvis du merker at den/de du spiller med slår en kølle lengre enn deg på par 3-hullene og drive 20 meter lengre.... tar du i litt ekstra?

Jeg må innrømme at jeg ikke takler at folk slår lengre enn meg. Meget barnslig. Og siden jeg ikke slår spesielt langt... er ikke dette en god innstilling å ha. Klarer simpelten ikke å være fornøyd med en drive så lenge det ligger en ball foran meg. Vet jo så klart at det er irrasjonelt og utrolig teit, men jeg klarer ikke å la være.

Så... hva med resten? Bryr dere dere om at kompisen slår et 6'er jern når du selv tar frem hybriden?
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Lengde og psykologi

Post by Sticho »

Ja, jeg er litt i samme båt som deg.. Heldigvis slår jeg normalt sett lengst av de jeg spiller med. Er spesielt med driveren at dette blir viktig.

Når vi var i Spania i oktober i fjor så var golfformen min ganske ræv, og da var han ene kameraten min stadig vekk lengre enn meg fra tee. Han ble skikkelig eplekjekk også, og da var det godt når det etterhvert løsnet og jeg fikk satt han litt på plass.. :)
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Lengde og psykologi

Post by sumo »

jeg er helt motsatt faktisk. kunne ikke brydd meg mindre hva de andre i flighten velger og slå med. jeg bruker de køllene jeg føler meg tilfreds med.
som regel slår jeg lengst allikevel, så det er aldri noe jeg engang tenker på. hvis en av gutta i flighten klinker en drive 250m rett ned i fairway, så er jeg heller den som drar på smilebåndet og gratulerer med kanondrive :)
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Lengde og psykologi

Post by mciljoy »

Dere slår jo lengst i flighten begge to (Sticho og sumo), så da er det kanskje lett å smile..?? ;-)

Hva med de som driver 180 meter og slår 7'er jernet 120?

sumo: Hvis han før meg slår 250 i fairway gratulerer jeg og sier "fy faen for en drive"... men tenker "herregud nå må jeg ta i!!"
Goggskolt
Forumvant
Forumvant
Posts: 52
Joined: 04 Jan 2011, 12:00
Hcp: 19,2
Hjemmeklubb: Salten GK
Location: Trondheim

Re: Lengde og psykologi

Post by Goggskolt »

Jeg kunne heller ikke brydd meg mindre. Synes ikke selv jeg slår veldig langt (7i ca 135m), men har en kompis som ikke takler å slå kortere/kortest. Han synes selv han slår latterlig kort, uten at det strengt tatt stemmer.

Så her forleden, når vi da står på det siste, lange par tre-hullet på back nine, jeg har honnøren, og han syter over at han ikke en gang vil komme til greenkanten med et 4-jern!, går jeg bare stille bort og gjør meg klar. Tar i litt ekstra, treffer klokkerent, og triller så vidt inn på matta der framme helt i forkant av greenen. Får så det oppgitte spørsmålet om hvilken kølle jeg brukte (kompisrunde, så vi slår ikke særlig ned på akkurat den regelen), mens han står der med 4-jernet i hånda. Småarrogant flipper jeg kølla og viser fram tallet 6.

Mer skulle det ikke til for å knekke gutten fullstendig. Restultatet av hans neste slag gikk som det måtte gå - knallhard hook med 4-jernet til OB. Da var det en stk goggskolt som snudde seg stille bort, og gliiiste :D
Driver: Acer XK Ti Driver 12° (UST V2, reg)
Woods: Acer XK Fairway Wood 15° og 19° (Apollo FW Shadow Graphite, reg)
Jern: Acer XK Pro Irons 3-PW (Apollo Hump, reg)
Wedge: Acer XC Wedge 52°, 56°, og 60° (Apollo Hump, reg)
Putter: Acer MC1
Thomaseh
Forumvant
Forumvant
Posts: 94
Joined: 08 May 2011, 21:22
Hcp: 25,1
Hjemmeklubb: Groruddalen GK/Kils GK

Re: Lengde og psykologi

Post by Thomaseh »

Har litt samme problemet. Slår kortere enn lillebror, men rettere ;-)
Slår som oftest med jern da andre velger driver for å slå rettere. Men når jeg da ikke treffer ordentlig kommer konkurranseinstinktet inn med en eneste gang. Dårlig taper er jeg også :-P

Sent from my LT15i using Tapatalk
Driver: Nike SQ Machspeed Black / Fujikura R-flex
Wood: Taylormade R11 #4 wood / Fujikura R-flex
Jernsett: Callaway Razr X / 5-PW
Wedger: Adams Golf - Tom Watson - GW, SW, LW
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Lengde og psykologi

Post by Fredrikkm »

Lengde er den ene tingen jeg er ganske god på i golf, så jeg opplever sjelden at noen slår lengre enn meg, men når det først skjer kjenner jeg at konkurranseinstinktet våkner :lol:
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Lengde og psykologi

Post by spiderboy »

Haha...artig tråd. Jeg har det på samme måten som de fleste her. Det er aldri artig at noen av de jeg pleier spille med slår lengre.
Av de jeg spiller med til vanlig er jeg som regel lengst. Men om de driver forbi meg vokser horna i panna ganske fort. Da skal det klinkes til skikkelig på neste ja.

Ellers synes jeg det er en fryd å spille med virkelig gode spillere. Da gjør det ikke så mye om de slår griselangt heller, jeg blir mest imponert over hvor god man faktisk kan bli.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Lengde og psykologi

Post by mciljoy »

Det flaueste med dette "komplekset" er jo at jo hardere jeg tar i, jo lengre jeg skal drive... jo kortere går det. Treffer ute på tåa, tynt, tykt... så den ekstra energien inn i ballen forsvinner fort!

Det verste er jo når du gir den litt ekstra og faktisk føler du treffer sweet spot men likevel blir drivet ut :-(

spiderboy: har du spilt med mange gode på Sætra? Elias f.eks? Jeg tror aldri jeg har spilt med noen lavere enn 5-6 jeg
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Lengde og psykologi

Post by spiderboy »

Har spilt med noen på rundt 2-3 og Elias en gang også. Elias driver rett og slett absurd langt. Artig å gå med folk som velger helt andre linjer fra tee enn deg. Var sikker på at flere av utslagene hans var helt på bærtur, f.eks. på hull 8 der han drivet over haugen og hadde en PW inn til greenen etterpå :D Rett og slett latterlig bra. Begynte å le når vi kom rundt doglegen og så ballen hans.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Lengde og psykologi

Post by mciljoy »

Drivet han over haugen på 8 fra back tee?? Det er jo crazy... der har jeg 220 meter igjen jeg haha

Hvor lå driven hans på de andre hullene? Slo han mye driver?

Er nok mye å lære for oss hackere ved å spille med de beste i klubben, men det er liksom ingen mulighet for det. Må evt være på elitematcher
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Lengde og psykologi

Post by kristianffs »

Alltid morsomt å slå langt. Utover det bryr jeg meg lite om andre i flighten slår lengre. Fint for dem! Hvis man virkelig irriterer seg over at driven ikke går lengre en nestemann er det kanskje noe annet som ikke har tilstrekkelig lengde også?
Golf.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Lengde og psykologi

Post by sumo »

kristianffs wrote:Alltid morsomt å slå langt. Utover det bryr jeg meg lite om andre i flighten slår lengre. Fint for dem! Hvis man virkelig irriterer seg over at driven ikke går lengre en nestemann er det kanskje noe annet som ikke har tilstrekkelig lengde også?
:lol: :lol:
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Lengde og psykologi

Post by Golffreak »

Slår kanskje ei kølle mindre med jerna enn noen av kompisene mine, men slår nok lengre med driver;-). Har jo også oppdaget via forumet her at enkelte jernsett er til og med over ei kølle forskjell i loft! Uansett, ikke noe jeg bryr meg nevneverdig om. Slår vel sånn middels langt med jern vil jeg vel si (ca. 145m med 7-jern når det er "middels" varmt etc), men hadde jeg slitt mer med lengdene så hadde jeg brydd meg mer. Skjønt, skulle jo gjerne hatt 10m mer lengde med jern. Hender jo jeg skulle ønske jeg kunne slå jerna som et par av gutta, men må jo spille med det man har..

Nå er det sjelden jeg "safer" veldig på banen, men selv om noen tar en risk med driveren så lar jeg meg sjelden påvirke av det. Spørre kompisene om hvilket jern de brukte gjør jeg aldri. Mest fordi jeg vil ta min egen beslutning på køller ift. lengde, vind, høydeforskjell etc.. Viktig å prøve å være cool as ice;-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lengde og psykologi

Post by furu »

Tror jeg kan være "sneaky long" - som det så fint heter - på en god dag. I fjor spilte vi match mot et lag fra BJGK. De var strålende imponert over Grønne Greeners drive på #18. Om min drive sa de bare - "Jaja, den kom i hvert fall over vannet". Da vi kom fram til ballene lå jeg vel en meter eller to forbi GG :lol:

Jeg prøver alltid å spille mitt eget spill og blir ikke påvirket av å være kortere fra tee. Jeg er komfortabel med de fleste køllene i bagen og vet at jeg kan "ta inn igjen" den tapte lengden på neste slag.
Instagram @christianfuru
Thomaseh
Forumvant
Forumvant
Posts: 94
Joined: 08 May 2011, 21:22
Hcp: 25,1
Hjemmeklubb: Groruddalen GK/Kils GK

Re: Lengde og psykologi

Post by Thomaseh »

Som damene sier: det er ikke lengden som teller, det er hvordan du bruker den :-D

Sent from my LT15i using Tapatalk
Driver: Nike SQ Machspeed Black / Fujikura R-flex
Wood: Taylormade R11 #4 wood / Fujikura R-flex
Jernsett: Callaway Razr X / 5-PW
Wedger: Adams Golf - Tom Watson - GW, SW, LW
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lengde og psykologi

Post by furu »

I golf teller faktisk lengden. Det som ikke teller er hvilken kølle du bruker for å få den lengden, om man slår PW eller 7i på et par tre og begge går av med par. Men min mening er at lengde absolutt teller i golf.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Lengde og psykologi

Post by mciljoy »

Imponert over alle dere som sier at dere ikke bryr dere om dere slår kortere enn de andre i flighten. Skulle ønske jeg hadde samme voksne innstilling selv!

Typen slag man slår har jo også veldig mye å si for lengden. Har i år forsøkt å slå mer cut med driveren for å treffe flere fairwayer og det dreper jo lengde. Noen slår også naturlig fade som ikke går så langt som en draw
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Lengde og psykologi

Post by spiderboy »

mciljoy wrote:Drivet han over haugen på 8 fra back tee?? Det er jo crazy... der har jeg 220 meter igjen jeg haha
Hvor lå driven hans på de andre hullene? Slo han mye driver?
Er nok mye å lære for oss hackere ved å spille med de beste i klubben, men det er liksom ingen mulighet for det. Må evt være på elitematcher
Ja, er jo mulighet for å hive seg med på elitematcher. Men med mitt hcp skal man helst virkelig ha dagen for å unngå å bli totalt ydmyket :lol:
Han drivet fra back tee såvidt jeg husker, men med klossene helt framme. Og jeg tror ikke han ville gått for den linja i en match. Også på 4 startet han driven usedvanlig langt høyre. På hull 5 drivet han fra knestående :lol:

Tror ingen av de beste spiller så voldsomt mye driver på setra. Hull 4, 5, 7 og 8 er vel de eneste skikkelige driverhullene. På resten kommer man mer enn langt nok med jern. Har hørt at de pleide drive gamlegreenen på hull 1 med spoon. Og det samme med hull 9 på Stjørdal, der jeg har 60 meter igjen med en skikkelig kanondrive :lol:
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Lengde og psykologi

Post by mciljoy »

spiderboy wrote:
mciljoy wrote:Drivet han over haugen på 8 fra back tee?? Det er jo crazy... der har jeg 220 meter igjen jeg haha
Hvor lå driven hans på de andre hullene? Slo han mye driver?
Er nok mye å lære for oss hackere ved å spille med de beste i klubben, men det er liksom ingen mulighet for det. Må evt være på elitematcher
Ja, er jo mulighet for å hive seg med på elitematcher. Men med mitt hcp skal man helst virkelig ha dagen for å unngå å bli totalt ydmyket :lol:
Han drivet fra back tee såvidt jeg husker, men med klossene helt framme. Og jeg tror ikke han ville gått for den linja i en match. Også på 4 startet han driven usedvanlig langt høyre. På hull 5 drivet han fra knestående :lol:

Tror ingen av de beste spiller så voldsomt mye driver på setra. Hull 4, 5, 7 og 8 er vel de eneste skikkelige driverhullene. På resten kommer man mer enn langt nok med jern. Har hørt at de pleide drive gamlegreenen på hull 1 med spoon. Og det samme med hull 9 på Stjørdal, der jeg har 60 meter igjen med en skikkelig kanondrive :lol:
Regner med du mener hull 18, de har byttet om i år :-) Pleier ikke å slå driver der, men jeg pleier å drive green-området på hull 7 og det er jo alltid stas!

Bruker driver på Sætras hull 2,4,5,7
Post Reply