Golfballer..

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfballer..

Post by furu »

Jeg har hatt flere økter med putting innendørs på kunstgress. Det eneste jeg kan uttale meg om er følelsen og lyden. Den er ikke noe bedre enn annet på markedet og jeg syns heller ikke at den er like bra som Penta TP og Callaway i(s). Spesielt Penta er super å putte med. RZN føles litt hardere og lyden er litt annerledes.

Nå er det selvsagt mulig at det endelige produktet 20XI er litt annerledes.
Instagram @christianfuru
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Golfballer..

Post by Friedman »

Takk for tilbakemeldingene furu. Nå ser det ikke ut som om 20XI kommer på markedet i Europa før våren 2012. Skjønner ikke helt det, men får uansett prøve å kjøpe et par dusin fra USA.
No laying up
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Golfballer..

Post by Golffreak »

Tar opp igjen opprinnelig tråd her...;-). I nyeste Golf World, så har de robot- og spilletestet en rekke golfballer. Konklusjonen var at både proer og amatører kan få utbytte av tour-/multi layer baller, men det er ikke lengde man får. Ved 95mph svinghastighet, så gikk de "billige" 2-lags ballene ca. 3 yards lengre enn tour-ballene, mens ved halve wedge slag så genererte tour-ballene 50% mer spin! Det var også en noe lavere ballbane, samtidig som det var mer spin og "bite" og et mykere skall ga mer "feel" ifølge testerne. At "klinkekulene" av noen 2-lagsballer skal gå så mye lengre er nok en myte nå, ettersom tour-ballene har blitt utviklet de siste årene så de går like langt. Når de har åpenbare fordeler på innspillet/nærspillet, så var moralen at man får hva man betaler for. De oppfordret golferne til å prøve selv, og hvis man ikke merket forskjell på nærspillet så burde man trene mer før man begynte å bruke tour-baller;-).

TM Penta ballene, som jeg selv bruker, fikk veldig god score men de fleste kjente tour-ballene var alle gode. Noen Bridgestone baller skilte seg litt ut med høyere ballbane og lavere spin. Synes selv at Penta ballene gir en enda mykere og bedre "feel" enn Titleist Pro v1, selv den også er meget bra.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfballer..

Post by furu »

Penta TP er en utrolig god ball. Beste jeg har spilt med - ingen tvil.

Jeg kan gi litt mer feedback på Nike RZN nå. Spilte med den på Sotra. Den er fin i nærspillet og putting men jeg mistet faktisk en god del lengde med den. I morgen lanseres 20XI i USA. Den kommer i to modeller, X og S der S har fokus på spinn og X på lengde. I tester har det vist seg at de oppfører seg veldig likt og gir nesten identiske resultater. Det hevdes også at den er overraskende vanskelig å komprimere for spillere med middels svinghastighet. Det var jo dette som var litt av greien for Nike, 20XI skulle passe også disse spillerne. Lengde + spinn = den hellige gral :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Golfballer..

Post by Golffreak »

Fra Golf World (int ed) som har testet Nike 20XI-S/20XI-X: "We applaud the inventiveness and the company's "green" chemistry initiative. If anything, our testers saw a little more spin around the greens with the S versus the X"
Performance: 4 av 5 stjerner
Innovation: 5 av 5
Feel: 4 av 5
Demand (attraktivitet/hype..?): 2,5 av 5

Grafen viser også at X utgaven har vesentlig mindre spin enn de andre tour-ballene, mens S er i "klynga" med de andre.

Artikkelen burde også tatt for seg lendgeforskjeller ved 105 og evt. 115 mph swing speed også. Kan jo hende det endrer bildet litt, ettersom man får komprimert ballen mer. "Alle" her har jo selvsagt 115 mph SS......;-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golfballer..

Post by veggiss »

Golffreak wrote: "Alle" her har jo selvsagt 115 mph SS......;-)
Med 6-jern ja.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfballer..

Post by furu »

Hvordan kan X ha "vesentlig mindre spinn" men samtidig nesten samme tall som S (som er "i klyngen med de andre")?

MGS
Our bench testing indicates that the 20XI-X has an overall compression reading of 115 points which is slightly higher than the 20XI-S which has an overall compression of 112 points. This is only slightly less. Both balls are considered higher compression golf balls among the top 10% highest compression readings we have tested. Additional bench testing measuring cover hardness revealed that the 20XI-X and 20XI-S exhibited similar cover hardness readings that are among the softest we have tested to date. The 20XI-S was a few points softer than the 20XI-X.
S er litt mykere, altså bare litt. De merket litt forskjell i spinn på alle køllene, men altså bare litt. Nok en gang. Nike har vel brukt et ytterlag som er ørlite mykere, det er alt.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Golfballer..

Post by Grønne greener »

Ehhh..
Callaway-duden målte min svinghastighet til kun 107. :(
Får vel holde meg til ProV1, jeg da. :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfballer..

Post by furu »

Pro V1 er en klisjeball. Finnes mange alternativ som er bedre for veldig mange spillere - Bridgestone 330, Callaway i(s), Penta TP og Srixon Z-Star.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Golfballer..

Post by Grønne greener »

Joda, Furu.
Men jeg kjøper ikke baller. Bruker de som jeg finner rundt på banen når jeg spiller og da er det desidert flest ProV1 baller. Av toppballene.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golfballer..

Post by veggiss »

Jeg spiller mine Pro V1, og akter å gjøre det til jeg er tom. Da kan jeg evt vurdere et ballbytte.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Golfballer..

Post by Golffreak »

ifølge golf World så hadde mange av tour-ballene ganske like egenskaper. Jeg synes personlig Penta føles mykere samtidig som jeg får veldig god lengde. Nei, jeg jobber ikke I TM..;-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Santa
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 05 Jul 2010, 08:42
Hcp: 35,5
Hjemmeklubb: Losby

Golfballer..

Post by Santa »

Grønne greener wrote: Men jeg kjøper ikke baller. Bruker de som jeg finner rundt på banen når jeg spiller

Shit da er du heldig, jeg går som regel av banen med langt mindre baller enn jeg ankom med, har vel noe med at mine baller har en nærmest magisk tiltrekning mot vannhinder og skog.
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Golfballer..

Post by AkE »

Har testet litt forskjellig farge på ballene i dag, en knallgul pinnacle, en lysegul laddie og en knall oransje sak av ukjent merke, men lik farge som de oransje srixon ballene. Må legge til at dette ikke er en mening om ballene, men om fargene. Og jeg må si at den lysegule laddien var den desisdert dårligste, egentlig ubrukelig. Forsvant helt i det gule gresset. Den gule pinnacle saken var grei, men syns ikke den skilte seg noe spesielt positivt ut fra vanlig hvite. Den jeg var mest overrasket over var den knall oransje! Var egentlig helt topp, skal absolutt prøve å få tak i en eske med de oransje ad 333 ballene, likte fargen overraskende godt. (testet også knall rosa, og den og ga utrolig kontrast mot både gress og himmel, men har ikke spillet til å forsvare den fargen).
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Golfballer..

Post by Long-Hit-Wonder »

furu wrote:Pro V1 er en klisjeball. Finnes mange alternativ som er bedre for veldig mange spillere - Bridgestone 330, Callaway i(s), Penta TP og Srixon Z-Star.
Enig.

Pro V1 synes jeg ikke er så god som alle skal ha det til. Egentlig litt oppskrytt etter min erfaring.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Golfballer..

Post by Grønne greener »

Den er ikke oppskrytt. Den har opparbeidet seg en fortjent status.
Da ballen kom var den overlegen alle andre baller. Den fikk fortjent skryt.
Andre har tatt igjen forspranget som ProV1 hadde, men at Titleist fremdeles tjener på det er helt OK, syns jeg.
...selv om det ikke var Titleist som utviklet ballen.
VegarWoods
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 23 Jun 2011, 21:41
Hcp: 6.7
Hjemmeklubb: Norsjø Golfklubb

Re: Golfballer..

Post by VegarWoods »

Hvilke baller spiller dere på?
Jeg kjøpte meg et dusin med Callaway Hx Bite i dag , veldig gode baller!
Driver: Titleist 910 10.5
Wood: Titleist 910 15
Hybrid:Titleist 910 21
Jern: Ttleist Ap2 712 4-PW
Wedger: Titleist Vokey SM4 52 og 56
Putter: Odyssey White Hoy XG #9
Bag: Titleist StaDry
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: Golfballer..

Post by Procli »

Stor forskjell i lake baller og flunkende nye baller?
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Golfballer..

Post by barcentrale »

Bestilte akkurat 3 dusin av B330 og B330S. Aner ikke hva som er forskjellen, så det blir jo et spenningsmoment i seg selv :)
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfballer..

Post by furu »

barcentrale wrote:Bestilte akkurat 3 dusin av B330 og B330S. Aner ikke hva som er forskjellen, så det blir jo et spenningsmoment i seg selv :)
B330 - distanse med mindre spinn rundt green.
B330S - mindre fokus på distanse, mer spinn.

Bridgestone lager svært gode golfballer. De to du har valgt har ganske forskjellige egenskaper så det er ikke sikkert at begge passer deg.
Instagram @christianfuru
Post Reply