Hjelp til en nybegynner

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
abakke
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 24 Jun 2011, 03:32
Hcp: 36
Hjemmeklubb: Arequipa golfklubb

Hjelp til en nybegynner

Post by abakke »

Hei!

Jeg har spilt golf i over et år, og begynner å få til litt, men jeg bor i Peru og har derfor aldri tatt noe kurs og merker at jeg kan egentlig svært lite golfuttrykk. Jeg bor i en by som heter Arequipa, det er fint å spille her, men vi er ikke så mange så det er nesten umulig å kjøpe utstyr her. Jeg må derfor på nettet, og da er det smart å vite hva jeg skal se etter.

Jeg har gode jern, men fikk beskjed av en den aldre at den driveren jeg har er foreldet og ikke noe særlig (kjøpt brukt billig). Jeg tenkte derfor jeg skulle kjøpe en Ping G15 driver, men jeg må får det første velge loft. Jeg aner ikke hva loft er, kan noe hjelpe meg med hva det er, og hvordan jeg kan finne ut hva jeg trenger? En annen ting. Jeg er høyrehendt, er det det jeg skal tenke på når jeg skal velge hand. Det er jo venstrehanda jeg først legger på plass når jeg skal ta grep på skaftet. Jeg ble derfor litt usikker på hva jeg skulle velge.

PS! Her i Peru er arbeidskraft veldig billig. Jeg får derfor god oppfølging. I dag var jeg først en time på driving rangen, og etterpå gikk jeg 18 hull. Treneren jeg hadde på driving rangen betalte jeg 40,- for en time, og caddien betalte jeg 100,- for 18 hull. Jeg har derfor gode muligheter til å bli en habil spiller før jeg skal hjem til Norge. Må jeg da likevel ta grenn card, eller kan jeg få med en bekreftelse på at jeg har spilt en del, og at jeg har litt peiling slik at jeg slipper kurs når jeg egentlig kan dette bra?


Takk for hjelpen!
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Re: Hjelp til en nybegynner

Post by JensK »

Hei! Loft er vinkelen på kølle-hovudet, og bestemmer vel enkelt forklart høgde på ballbane. F.eks en sand wedge har gjerne ein loft på 55-56 grader, og er dermed ganske flat, for at køllebladet skal komme under ballen. Ein driver ligg vel vanlig vis mellom 9 og 12-13 grader, og uten å vere heilt spesialist meinar eg at dess høgre loft dess enklare er det å få til eit bra slag. Håper ekspertane her arresterer meg om eg forklarar feil! :) Du må velge right-handed.
Når det gjeld grønt kort, så er dette historie i Noreg, no må du igjennom noko som kallast Veien Til Golf, dette er meir praktisk retta, ingen teoretisk prøve du må bestå, og baserast på ei slags "fadder-ordning".
Les her http://www.vtg123.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Hjelp til en nybegynner

Post by barcentrale »

Hvis du etablerer deg som en habil golfer, kanskje med dokumentasjon på hcp (kan sikkert ordnes på en eller annen måte i peru med litt kreativitet) - så slipper du nok unna når du kommer til Norge. I verste fall får du dra med deg sektretæren ned på rangen og mose noen driver over gjerdet ;)

Høyere loft på driver gir mindre spin, og det har derfor vært en trend i å velge høyere loft de siste årene. 12 grader er sikkert helt ok!
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
Ichbin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 245
Joined: 13 Jan 2011, 21:32
Hcp: 4,7
Hjemmeklubb: Randaberg

Re: Hjelp til en nybegynner

Post by Ichbin »

Høyere loft gir mere spinn, og dermed stiger ballen mere i luften og går rettere. For de fleste betyr dette lengre slag :D

Det negative med høy loft er at det kan bli for mye spinn på ballen, og den stiger rett til værs i motvind. Resultatet blir kortere driver. Dette kalles ballongeffekt.
Mangel på rull kan oppstå dersom man får en for høy ballbane, og nedstigningsvinkelen blir for bratt.
Acer XF Leggera, GD Aura Red Stiff.
Ping G10, 18grader
Mizuno MP-60 3-pw
Ping Tour w 50,
Acer XB 56, 60
Ping Redwood ZB.
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Hjelp til en nybegynner

Post by viz0id »

Kan bare videreformidle det Pro'en på GK'en min sa til meg. Normen for loften på driveren har endret seg i takt med ballene. For en periode siden var det veldig vanlig med 12+ loft, men nå er det på vei ned igjen. Dette er fordi teknologien på ballene har blitt bedre. Han rådet meg til å kjøpe mellom 10-11 (jeg er også nybegynner), og derfor vil jeg nok råde deg til å gjøre det samme. Har ikke angret på at jeg kjøpte 10,5.
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Hjelp til en nybegynner

Post by barcentrale »

Når jeg referert til spinn, så mente jeg selvsagt sidespinn.. Siden høy loft gir mer backspinn - vil eventuell sidespinn i større grad utgjevnes av backspinnen.. Med lav loft vil sidespinn ha større effekt.. (rodde jeg meg greit ut av denne mon tro?)
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
Ichbin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 245
Joined: 13 Jan 2011, 21:32
Hcp: 4,7
Hjemmeklubb: Randaberg

Re: Hjelp til en nybegynner

Post by Ichbin »

Ganske korrekt vi jeg påstå:D

Spinn slik som jeg kan forstå målinger i feks trackman, er dekomponerte variabler av rotasjonen på ballen, etter denne har forlatt køllehode.
Her effekten av lav "backspinn" da er at "sidespinnen" kommer mere med i spill, enn dersom man har høyere tall på "backspinn"

Spinn er den verste fienden til de som slår virkelig langt, men samtidig en som slår kort sin beste venn. Har man høy ballhastighet og mye spinn vil dette bremse opp farten og redusere lengden på slaget. Har man derimot en lav ballhastighet, vil spinn bidra til å holde ballen i luften lengre å dermed lengre lengder. Mere spinn på ballen vil også bidra til rettere slags, som barcentrale korrekt påpekte :D Og potensielt flere baller lander der man sikter ;)

Dette er også grunnen til at en wedge er mye vanskeligere å slice/hooke enn ett lengre jern som genererer mindre spinn.

Jeg tror loft er en mere preferanse sak enn noe annet. Noen slår ballen naturlig høyt med mye spinn, andre lavt med lite spinn.
Skulle jeg ha anbefalt noe ville jeg ha sagt heller ta litt for mye loft enn litt for lite. Bedre å ligge i fairway på 200meter, en OB på 210m.

En liten edit til slutt,
Siden du har venstre hånd øverst skal du ha en høyre driver.
Acer XF Leggera, GD Aura Red Stiff.
Ping G10, 18grader
Mizuno MP-60 3-pw
Ping Tour w 50,
Acer XB 56, 60
Ping Redwood ZB.
abakke
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 24 Jun 2011, 03:32
Hcp: 36
Hjemmeklubb: Arequipa golfklubb

Re: Hjelp til en nybegynner

Post by abakke »

Hei igjen!

Tusen takk for mange gode svar. Da har jeg kontroll på både loft og hvilken hand jeg skal velge. Fint med hjelpen til hva jeg skal gjøre når jeg kommer hjem også!

-ab-
Post Reply