Småforvirret etter protimer

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Boogieman
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 29 Jul 2009, 12:05

Småforvirret etter protimer

Post by Boogieman »

Tok en oppfriskningstime i dag, og ble litt forvirret i etterkant.

Historikk:
Første pro jeg brukte var veldig opptatt av å trekke svingen ut, og fullføre baksvingen med armene fortsatt foran kroppen, samt grep og oppstilling.
Andre pro fokuserte på å få rotasjonen i svingen og få med hoftene, og la aksen mellom skuldrene peke i retning av ballen på toppen av svingen. Også han mente toppen av svingen noen ganger var for mye bak kroppen.
Tredje pro fokuserte i grunn på det samme som nr. 1 gjorde, å ha et køllehode som peker rett opp og en kølle som peker mot målet når kølla er kl. 9 i svingen og å kun bevege håndledd vertikalt når armene er kl. 9, samt å fullføre baksvingen med armene fortsatt foran kroppen (i tillegg til å låse grepet mindre med høyrehånden og å starte med vekten på høyrebenet).

Jeg synes det er vanskelig/unaturlig å både få til rotasjon med hoftene og samtidig ende opp foran kroppen med armene, drar jeg på litt med hofterotasjonen får jeg renere treff, bedre lengde og en liten draw, men bryter jo egentlig med noe av det alle proene har prøvd å få til, og noen ganger går det over i en monsterhook.

Noen innspill fra dere golfguruer :) ?
Last edited by Boogieman on 21 Apr 2011, 15:53, edited 2 times in total.
Titleist AP-1 4i-PW
Yamato CPI-60 5w, 3w, SW
Taylormade Burner Superfast 2010
King Cobra TWS #5
Profound Dark Ace
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Småforvirret etter protimer

Post by furu »

Alle golfproer sier at "det finnes bare en sving" men jeg syns alle lærer den veldig forskjellig. Finn en pro du er komfortabel med og hold deg til denne. Flere kokker - masse golfrot.

Du sier at du får mer lengde og en draw når du drar på med hoftene. Kjenner meg selv litt igjen i det og veien til en lav hook er veldig kort ;) Finn noe mer stabilt som kanskje ikke er like ekstremt.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Småforvirret etter protimer

Post by spiderboy »

Det er forskjell på om du skal bygge en sving fra grunnen av eller om du skal fikse noen småting eller få en sjekk før sommeren. Har inntrykk av at alt for mange proer har lyst til å bygge om svingen til folk. Det er helt greit det, om man skal følge en pro og ha jevnlige møter for å sjekke progresjon i løpet av de neste par årene, men de fleste av oss oppsøker proen når ting begynner å gå til helvete.
Enig med Furu - finn deg èn pro og hold deg til ham.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Småforvirret etter protimer

Post by furu »

Der er jeg enig spiderboy. Det er tydeligvis altfor mange av dem som tar alt som helt "Hank Haney Project" og skal bygge alt fra grunnen. Jeg skjønner jo at alt i golfsvingen henger sammen men det må være mulig å få akutt hjelp :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Småforvirret etter protimer

Post by Zeph »

Eg forstår ikkje heilt alt fokuset på kvar armane er etter du har truffet ballen. Folk har forskjellig stil på gjennomsvingen, det som skjer før er jo det viktigaste. Å gå til tre forskjellige proer er nok lite lurt. Hald deg til ein, be han forklare godt kva du skal jobbe på og kvifor, og bruk god tid til å jobbe med det.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Småforvirret etter protimer

Post by Golffreak »

Finishposisjonen gjenspeiler gjerne litt av hva som har skjedd før det, men noen har en høy/atletisk finish mens andre lar alt "go soft" og slenger kølla over ryggen.. Andre har kølla mer rett opp. Det er ikke noen fasit, men viktigste er å forstå hva som skjer og god balanse er tegn på at du har en god sving. Må du ta et skritt fram så er balansen ofte litt feil i trefføyeblikket også. Akkurat det jeg sliter med...

Og ja, hold deg til en pro! Det er lov å si at ting føles unaturlig for deg, så kan dere diskutere om det er noe du kan gjøre noe med eller om dere må bygge de forutsetningene du har. Skal man bygge en perfekt sving, eller rette på de største feilene så du får en mer stabil sving? Se på Tommy "two gloves" Gainey på PGA-touren, og du forstår at det ikke finnes bare en måte å spille bra på...;-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Småforvirret etter protimer

Post by eaglebooger »

Jeg har jobbet tett med proer, og kan bekrefte det som står lenger opp her: De fleste oppsøker protimer når ting begynner skli ut. Det er kanskje ikke det beste tidspunktet, for man er på jakt etter en "quick fix" som de fleste dessverre tror lar seg løse av én protime.
Det som er litt gøy er at jeg lot to ulike proer jeg jobbet med se på svingen min samtidig. Deretter gikk vi opp i shoppen og snakket om det. De var begge 100% enige om hva som var feil i svingen. Der det begynte bli interresant var da de begynte snakke om hvordan løse problemet. De hadde nemlig ganske sprikende "fixes". De var og enige om at begge hadde redd i forhold til fix, da begge tingene ville gitt samme resultat, bare via ulike veier. Det blir nesten som at det går 3 veier inn til et hus, alle er like lange, tunge, svingete weller whatever, men man velger altså forskjellig.
Så bottom line (som også er beskrevet lenger opp): Finn deg en pro du er komfortabel med, og fortsett bruk denne. Ta gjerne en time hver 1. mandag i måneden foreksempel for å få struktur på det. På den måten får du kanskje protimer både når du føler du ikke trenger det, samt når alt går til helvete, noe som kun vil bidra til stabilitet i spillet ditt og selvtillit i forhold til egen sving.
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
Post Reply