oppsett.

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
bondesson
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 19 Jul 2010, 20:23

oppsett.

Post by bondesson »

hva er de greit og ha for køller mellom driver og 4 jern. da tenker jeg hybrid wood grader osv. klarer man seg godt med en 2 eller 3 hybrid? eller er en wood også att foredra?
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: oppsett.

Post by sumo »

det holder vel strengt tatt med en 3 wood, men 3h er ikke dumt og ha det heller.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: oppsett.

Post by spiderboy »

Tror dette er ekstremt individuelt. Jeg har en 4-wood som jeg slår 200 carry og en 4-hybrid jeg slår 180 carry. Etter det kommer 5-jern for min del.
Det spørs litt hvilke baner du spiller, hvordan du slår osv. Vet det er mange som har 2-hybrid istedet for 3 wood. Tror vel Furu bruker dette, kanskje han kan komme med innspill på hvordan dette funker?
For min del får jeg lite høyde på en 3-wood og har lengre carry med en 4.
3-hybrid har jeg også, men har mer eller mindre kuttet den ut. Den ble brukt lite, og gikk egentlig ikke så mye lengre enn min 4-er som er betydelig lettere å slå rett med.
Har du noen lange par 3 på hjemmebanen hvor du ikke når inn med 4-jernet? På min hjemmebane er hull 18 175 meter. Da passer 4-hybriden perfekt, noe som var grunnen til at jeg kjøpte den.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
bondesson
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 19 Jul 2010, 20:23

Re: oppsett.

Post by bondesson »

Takk for seriøst å godt svar.

jeg har ingen par 3 hull jeg ikke når in med jern køllene på, grunnen jeg vill ha en ny hybrid og eller wood er for att kunne slå in på par 5 på 2 slag.
jeg har prøvd noen wood men syns disse køllene er vabnskelige å ¨slå med, men litt trening kanskje den blir like lett som en hybrid?.

derfor jeg vurdere en 2 hybrid eventuellt er for at den kasnkje er letter at slå med?
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: oppsett.

Post by spiderboy »

Da bør du forsøke en 4-wood. Jeg synes ihvertfall den er betydelig lettere enn en 3.
Jeg får mer rull med en wood enn en hybrid, kanskje også verdt å ta med i betraktning?
Men har aldri prøvd en 2-hybrid, så der kan jeg ikke uttale meg-
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: oppsett.

Post by kevin »

Jeg har en 3wood, som jeg ikke bruker mye fra fairway ennå. Men den er suveren fra tee. Så har jeg en 3hybrid, 21gr. Den er suveren å bruke når man ligger i roughen og fortsatt må slå langt. Som f.eks transportslag på par 5 eller innspill på de hullene. Etter det har jeg 4`er jern etc
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: oppsett.

Post by Fredrikkm »

Jeg hadde både 3 wood og 3 hybrid med meg før, men jeg har tatt ut wooden av bagen for godt nå. Jeg slår 220-230 med 3h, og rundt 260 i snitt med driveren, så for meg er det rett og slett ikke noe vits å ha en kølle til mellom de to, i tillegg til at jeg syns hybrider er lettere å slå med enn wooder. Jeg har heller med meg en ekstra wedge da... Den eneste måten å finne ut av sånt på er jo egentlig å prøve seg fram til hva som funker best for en selv.
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: oppsett.

Post by Long-Hit-Wonder »

For min del kan jeg ikke leve uten en 5W i baggen. Dette er en perfekt klubbe for krevende utslag og lange hull eller innspill. Hybrider er gode, men har ikke helt den samme punchen som wooder.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

oppsett.

Post by Smilende Sam »

I en tilværelse der min driver ikke vil være venner med meg kjører jeg 5 wood fra tee og en 7 wood fra fairway (begge G15) og scorer lavere enn noen gang før.......
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
bondesson
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 19 Jul 2010, 20:23

Re: oppsett.

Post by bondesson »

hørres ut osm dere er forelsket i wood hehe, hvor langt slår dere med en 5 er wood da? dere som har en fin sving men ganske lavt hcp?.
gjerne litt hvor langt dere slår med alle di forskjellige wood ene.
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: oppsett.

Post by Long-Hit-Wonder »

Jeg kan banke ballen ca. 200 meter med min 5W. Det må sies at jeg ikke har en spesielt fin sving, men etter å ha slått en million golfballer i løpet av 10 år, så blir man etter hvert flink med det man har.

3W trener jeg ikke så mye med, dessverre. Den går ikke så veldig mye lenger enn min 5W. Muligens et sted mellom 10-20 meter kan nok tenkes.

Min 2H går omlag 190 m til vanlig. Den funker bra fra tee og fairway, men er nært sagt verdiløs i alle varianter av rough. En 5W kan der i mot fungere fint fra lett rough. Hybriden har litt lettere for å åpne seg når man skal slå gjennom litt lengere gress. Wooden vrir seg ikke fullt så lett. Det er i hvert fall min erfaring.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
wahwah
Forumvant
Forumvant
Posts: 69
Joined: 13 Oct 2010, 13:54

Re: oppsett.

Post by wahwah »

Jeg har driver, 3w, 3i, men det kan være at grunnen til at jeg synes det funker er at jeg aldri har prøvd en hybrid. Bruker 3w sjelden er stortsett når jeg skal prøve å nå par 5 hull på to. Slår den ca. 200 meter inkl. rull fra fairway, men er inne i en dårlig periode med den om dagene. Slo lengere før :-)
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: oppsett.

Post by Sticho »

Jeg støtter 4w fremfor 3w. Kortere skaft og mer loft, noe som gjør den enklere å slå med. For de fleste vil det ikke være spesielt stor forskjell i lengde heller.


spiderboy wrote:Da bør du forsøke en 4-wood. Jeg synes ihvertfall den er betydelig lettere enn en 3.
Jeg får mer rull med en wood enn en hybrid, kanskje også verdt å ta med i betraktning?
Men har aldri prøvd en 2-hybrid, så der kan jeg ikke uttale meg-
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: oppsett.

Post by veggiss »

Jeg kjører 4 og 7 wood. Hater hybrider som pesten, så da er 7 wood perfekt. 4 wood av den grunn Sticho nevner. Bruker disse klubbene mest fra tee, og da er det 205-215 på 7 wood og 220-230 på 4 wood alt etter hvor høyt jeg slår de.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: oppsett.

Post by mully »

veggiss wrote:Jeg kjører 4 og 7 wood. Hater hybrider som pesten, så da er 7 wood perfekt. 4 wood av den grunn Sticho nevner. Bruker disse klubbene mest fra tee, og da er det 205-215 på 7 wood og 220-230 på 4 wood alt etter hvor høyt jeg slår de.
Voksne lengder på woodene du har! Hvor langt slår du driver`n?
TaylorMade
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: oppsett.

Post by veggiss »

Aner ikke...langt nok inn i skogen hvert fall.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply