Høye slag... bra eller dårlig?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Høye slag... bra eller dårlig?

Post by mciljoy »

En ting som forundrer meg litt...

Begge pro'ene jeg har hatt timer hos vil ha en lav ballbane og "alle" tips i golfmagasiner/youtube foretrekker en lav ballbane. Gode spillere sier at de velger den og den kølla fordi de vil holde ballbanen nede.

Hvorfor er det da sånn at hver gang jeg ser en PGA-turnering så slår alle sammen ballen rett i været? Jeg skjønner det ikke. Hver gang ballen filmes i lufta så ser det ut som den går driiiiiithøyt, spesielt med jernene men også med driveren.

Noen andre som har tenkt det samme?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Høye slag... bra eller dårlig?

Post by furu »

Lav ballbane i forhold til hva? Det er jo vet viktige her. Mange spiller med SGI køller som kan gi ekstremt høy ballbane så i forhold til det er jeg enig at man må/bør få den ned. Men ellers, nei da skjønner jeg ikke helt poenget. Høy, kontrollert og konsistent ballbane er jo bare bra, spesielt med lange jern. Da får man stopp på par 3 og innspill. Min mening er at det beste er å lære et slag som holder ballen nede når man trenger det, altså å punche ballen.

Enig i at proffene ser ut til å ha høy ballbane. 12&22 er ifølge TaylorMade idealtallene, 12 grader launch og 2200 spinn.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Høye slag... bra eller dårlig?

Post by mciljoy »

Synes bare det er rart at fokus blant pro'er og eksperter er å få ballbanen ned mens proffene slår mye høyere enn de hobbygolferne jeg ser når jeg er ute å spiller

Høyt i forhold til hva ja... vet ikke helt hva jeg skal svare på det. Jeg ser i hvertfall ingen som har problemer med å slå ballen for høyt. De som sliter med flipping av håndledd, åpent køllehodet osv kan man jo ikke telle med, de har jo andre problemer.

Den eneste fordelen jeg ser med å slå lavt er hvis det er veldig mye vind, som strengt tatt sjelden er et problem på norske baner. Finnes unntak så klart, men å slå ballen under vindene er jo - som du sier Furu - mer som et spesialslag å regne.

Vet ikke helt hva poenget mitt var her jeg... tror kanskje vi middelmådige golfspillere ikke trenger å være så fokusert på å ha en lav ballbane
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Høye slag... bra eller dårlig?

Post by veggiss »

ballbanen skal være penetrerende, ikke "ballooning".
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Høye slag... bra eller dårlig?

Post by Zeph »

Eit godt slag starter lågt, men har mykje backspin og klatrer høgare. Statistikk frå PGA-turen viser at i snitt når spelarane der ei makshøgd på rundt 26-30 meter med alle køller. Alt frå driver til PW går opp til 30 meter over bakken.

Dei starter lågt fordi dei de-lofter køllene, som senker launch angle. Dette lager derimot meir backspin, som er ein del av lengde. Meir backspin betyr at ballen rir meir på luftmotstanden, går høgare etter kvart som ballen nærmar seg slutten av banen.

Ballbanen seier ganske mykje om kor godt ein slår ballen. Kølle og ball vil sjølvsagt ha betydning for banen og.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Høye slag... bra eller dårlig?

Post by mciljoy »

Hm... ok, høres logisk ut. Da er vi enige om at høyde er bra men kun på slutten av ballbanen :-)
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Høye slag... bra eller dårlig?

Post by barcentrale »

"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Høye slag... bra eller dårlig?

Post by sirandrew214 »

Helt uenig zeph! Det du beskriver der er en ball med ekstremt mye skru, som både vil gå kortere og ha mye større sjans for å skru seg bort.
En drive skal ikke starte lavt og skru seg opp. Den skal launches og penetrere i en jevnt stigende bane.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Høye slag... bra eller dårlig?

Post by veggiss »

sirandrew214 wrote:Helt uenig zeph! Det du beskriver der er en ball med ekstremt mye skru, som både vil gå kortere og ha mye større sjans for å skru seg bort.
En drive skal ikke starte lavt og skru seg opp. Den skal launches og penetrere i en jevnt stigende bane.
word!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Høye slag... bra eller dårlig?

Post by bentzen »

Når jeg hører ballen lage en "ffffffffff" type lyd, går jeg ut i fra at jeg har truffet den rent og med mye spin. Ballbanen bekymrer jeg meg ikke så mye om, så lenge jeg vet hvor langt jeg slår de forskjellige jerna.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Høye slag... bra eller dårlig?

Post by Golffreak »

For det første, proffene slår det slaget som er best for å oppnå resultatet de ønsker.. Lavere, penetrerende ballbane med draw på utslag, og særlig hvis det er mye fairway å rulle på. Høyere fade hvis de spiller "target golf" og skal plassere ballen på et område på fairway (og ikke kan rulle dit). Ofte så spiller de en liten fade på innspillene for å få mer backspin og stop i ballen. På lange innspill, hvor de har green å jobbe med, kan de slå draw. Har vært og sett dem spille, og de slår LAVT tro meg... Riktignok The Open på links bane, og de slår nok noe høyere på parkbaner.

Veldig høy ballbane er jo ikke noe galt i seg selv, og kan virke fornuftig for å få stopp i ballen på greenen. Imidlertid, hvis man ikke klarer å slå annet enn veldig høy ballbane så releaser man håndleddene for tidlig som regel, og sjansen for å "flippe" ballen for mye i været eller "duffe" er større (mindre feilmargin). Man mister også litt lengde, det er mindre lengdestabilitet, man er mye mer utsatt for motvind, sideskru bli forsterket ettersom man slår med mer spin og dermed mindre retningsstabilitet. Slår man ned på ballen, henda foran ballen og "strekker ut" så får man en mye mer "penetrerende" ballbane. Man slår også lengre, og har gjerne en liten draw. Når man får til dette, så har man en mye mer stabil sving og ballbane og har større feilmargin.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
toppern
Rookie
Rookie
Posts: 34
Joined: 05 Jun 2011, 18:19
Hcp: 18,7
Hjemmeklubb: Arendal og omegn Golfklubb
Location: Aust Agder, Risør

Re: Høye slag... bra eller dårlig?

Post by toppern »

ville nå tippe at de gjerne vil ha lave slag på grunn av vind. slår du 10 meter over tretoppene er det jo litt mer vind der enn om du holder den 10 meter lavere.

blabla, uansett; ville tro at det er greiere i forhold til vind
Its all in the hips
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Høye slag... bra eller dårlig?

Post by eaglebooger »

Jeg har også vært å sett de (european tour) spille, og ble forbauset hvor føkkings høyt de slo da de sto på rangen. Og riktig som sagl lenger opp her spilte de noe lavere da de var ute på banen grunnet mye vind; spesielt med driveren.
Men tro meg når jeg sier at jeg aldri har sett en amatør slå i nærheten så høyt som disse fra folk som påstår de slår "for høyt"

Kan forøvrig vise ballbanen med spin i med et videoeksempel:
http://www.youtube.com/watch?v=iRvjOXUyzvY" onclick="window.open(this.href);return false;
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Høye slag... bra eller dårlig?

Post by JanB »

Anbefaling: Fram til du er godt på "singel" så konsentrer deg om lengdekontroll. Har du det, kan det å forme slaget komme litt etter litt. Har du +/- 10 meters nøyaktighet med et hcp på 15 er det store muligheter for at du kan komme godt nedover.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply