Veien til flere golfspillere?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by Kaffekannen »

Hvis engasjementet hadde vært like sterkt i NGF som det er blant skribentene her så hadde det nok vært mer positivitet å spore. Det er faktisk et ganske stort faresignal at "negativiteten råder" her på golfsnakk blant de mest dedikerte.

Unnskyld meg min uvitenhet men er det noe tilsvarende til VTG/GK utenfor Norge? Sverige eller Danmark f.eks? Er det andre land som krever at man er medlem i et forbund for å spille? Selvsagt krever en del baner et visst nivå på spillerne og at de kan dokumentere det, men "nærmiljøbanen" er vel åpen for alle alle andre steder enn i Norge? Der ligger nok den største baugen.

Sammenligningen med alpint er god. Det koster en del hundrelapper for et dagskort, det krever investering i utstyr, det tar relativt mye tid og det krever et visst grunnivå for at du ikke skal skade deg selv eller andre. Her går det på ekte folkesport vs innført folkesport. Opp med hånden de som ikke sto på ski som liten... Spør det spørsmålet i Skottland om golf... <-- Det er ytterpunktene. Min konklusjon nå midt på natten er altså at vi må gjøre golf like tilgjengelig som alpint og hovedforskjellene på idrettene er at det ene krever sertifikat for å utøves(og litt historie og kultur, men det overser vi nå :))
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by Golffreak »

Ser ut som svenske golfforbundet krever Grønt kort. Etter hva jeg har skjønt så finnes det ikke noe tilsvarende i Storbritannia eller USA... Nedgangen i golf er over hele verden, så det er ikke bare Norge. Det er derimot ingenting som tilsier at ikke Norge kan være litt "radikal" og prøve et par år hvor de totalt dropper kravet til kurs...? Derimot så kan det hende at de banene med størst trykk vil kreve et visst hcp i helger f.eks.. Hovedpoenget er at nybegynnerne må komme seg ut og prøve golf, fremfor å føle at de må "kvernes" igjennom kurs og restriksjoner de ikke blir motivert av. Blir det helt "krise" med nybegynnere som blokkerer banene så alle runder tar 7t så får man heller revidere dette, men jeg tror at vi kunne droppet krav til kurs så lenge de klarer det i UK. Min teori er at de fleste nybegynnerne ville tatt kurs og/eller private protimer iløpet ganske snart uansett. Da skjer det frivillig pga motivasjon, ikke på grunn av tvang...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by Kaffekannen »

Alle kan jo ikke like golf, men det handler om å få flest mulig til å prøve slik at de som liker det vil fortsette. Vil du da spille de "skikkelige" banene må du ta kurs eller protimer.

Noen spurte tidligere om hvorfor man vil ha flere golfere. For meg er det egoistisk. Jeg vil ha flere spillere slik at det blir mer penger, bedre baner, bedre drift og generelt større tilbud. I tillegg ønsker jeg at flere i venne og arbeidskrets skal spille golf.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by Golffreak »

Helt enig Kaffekannen. Med flere spillere så vil mange av dagens baner/klubber overleve, de vil ha råd til bedre kvalitet og jeg vil kunne velge blant flere baner. Jeg vil også ha endringer i forretningsmodellene, slik at jeg kan velge om jeg vil ha sesongkort i den ene eller andre klubben fra år til år. "Kjøper" du aksje idag, så er du stuck for livet med mindre noe radikalt vil skje i dette markedet.. Måten man kan få "sesongkort" nå er å leie fra de stakkarene som sitter med aksjene, og i mange tilfeller kan du prute til ca. 50% av årsavgiften. Det er heller ingen heldig situasjon for de som tross alt har finansiert banene.. Det er jo ingen her inne så ønsker å ha få å spille sammen med og samtidig betale 20 000 kr i årsavgift for å spille på en dårlig vedlikeholdt bane. Svaret er å åpne opp, færre hindringer for å spille golf og få flere ulike typer anlegg. "Hardcore" golfere ønsker å spille mesterskapsbaner, nybegynnere vil fortrekke enkle/kortere baner med færre lav-hcpere som dunker dem i bakhodet.. Det må også bygges KULTUR for golf, og her har NGF sviktet totalt!

Tror flere baner med fordel kunne endret strategi til å bli en "pay and play" bane (selv om de er en 18-hullsbane). Holtsmark f.eks. har jo seriøst vurdert å gå ut av NGF, men det er for vanskelig og usikkert idag..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Terikn
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 128
Joined: 12 Jun 2011, 16:55
Hjemmeklubb: Drammen

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by Terikn »

Tror løsningen er og få hellstrøm som president I NGF! Hadde ryddet opp lett!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by furu »

Veldig mye bra fra KK og freaken.

Golferen har en sak med Lars Hjorth, den forholdsvis frittalende mannen fra Holtsmark 8-)
– Holtsmark betaler 1,1 millioner i kontingent til NGF hvert år. I retur får Golf-Norge færre medlemmer. Det holder ikke! tordner Hjorth, og fortsetter:

– Golfforbundet er ordentlig ute å kjøre! Blålysene er på for norsk golf, og de tiltakene NGF har satt i gang har kommet alt for sent.

Som et eksempel forteller Hjorth at han sitter med papirene fra det ekstraordinære golftinget i 2000.

– Der står det svart på hvitt at det vil være 250.000 golfere i 2012. Dagens medlemstall rimer derfor dårlig med at NGF hevder det har vært en eventyrlig utvikling i norsk golf siden årtusenskiftet, fortsetter han.
Denne markedsføringskampanjen som så mange kommentert som kjempepositiv - hva så vi egentlig til den? Det er selvsagt for tidlig å si om den har effekt, men jeg må helt ærlig si at førsteinntrykket er millioner ut av vinduet. De skulle heller brukt pengene på å kjøpe golfkøller til ungdom som ikke nødvendigvis har råd til å kjøpe selv.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by Kaffekannen »

furu wrote:
Denne markedsføringskampanjen som så mange kommentert som kjempepositiv - hva så vi egentlig til den? Det er selvsagt for tidlig å si om den har effekt, men jeg må helt ærlig si at førsteinntrykket er millioner ut av vinduet. De skulle heller brukt pengene på å kjøpe golfkøller til ungdom som ikke nødvendigvis har råd til å kjøpe selv.
Er den ferdig? Trodde ikke den var startet skikkelig enda?
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by furu »

De skal vel kjøre den på vinteren når ingen har mulighet til å spille. Mulig den ikke har startet.
Instagram @christianfuru
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by Yorkie »

Golffreak wrote:Helt enig Kaffekannen. Med flere spillere så vil mange av dagens baner/klubber overleve, de vil ha råd til bedre kvalitet og jeg vil kunne velge blant flere baner. Jeg vil også ha endringer i forretningsmodellene, slik at jeg kan velge om jeg vil ha sesongkort i den ene eller andre klubben fra år til år. "Kjøper" du aksje idag, så er du stuck for livet med mindre noe radikalt vil skje i dette markedet.. Måten man kan få "sesongkort" nå er å leie fra de stakkarene som sitter med aksjene, og i mange tilfeller kan du prute til ca. 50% av årsavgiften. Det er heller ingen heldig situasjon for de som tross alt har finansiert banene.. Det er jo ingen her inne så ønsker å ha få å spille sammen med og samtidig betale 20 000 kr i årsavgift for å spille på en dårlig vedlikeholdt bane. Svaret er å åpne opp, færre hindringer for å spille golf og få flere ulike typer anlegg. "Hardcore" golfere ønsker å spille mesterskapsbaner, nybegynnere vil fortrekke enkle/kortere baner med færre lav-hcpere som dunker dem i bakhodet.. Det må også bygges KULTUR for golf, og her har NGF sviktet totalt!

Tror flere baner med fordel kunne endret strategi til å bli en "pay and play" bane (selv om de er en 18-hullsbane). Holtsmark f.eks. har jo seriøst vurdert å gå ut av NGF, men det er for vanskelig og usikkert idag..
Mye bra her som jeg er enig i, kanskje spesiellt det siste. Ser man til Sverige (eller forsåvidt England som jeg også kjenner litt) så har de en helt annen innstilling til golf-dagen, enn man finner på mange klubber i Norge. Man spiller en runde, tar en dusj og får på seg freshe klær, og nyter så en god lunsj og skravler med medspillere og andre medlemmer. Klubben er både golf og ett sosialt møtested.

Når det gjelder "mange av dagens baner/klubber overleve", her er jeg nok mere enig med Barcentrale, hvorfor skal de det? Det er endel anlegg som ble etablert på 80/90 tallet som er dårlig fundert. Ofte knotete baner for langt fra folk. Ser vel heller at de banene som "henger på greip" kommersiellt drar til seg de medlemmene, men da må man kanskje se på aksjemodellen. I England betaler man en innmeldingsavgift + årsavgift på de bedre banene, og de litt mindre populære, kun årsavgift.

Skal man øke rekrutteringen, er det vel to retninger, den ene går gjennom gode juniormiljøer i klubbene, og det andre gjennom litt enklere bynære baner typ pay and play par 3. Forøvrig også enig at man med hell kan se på på grøntkort/vgt opplegget, som nevt av freaken, kall det nybegynnertrening, og la folk tilegne seg ferdighet gjennom spill på bane. Gjennom fadderordning i helgene hvor det er press på banen, og i ukedagene hvor det er lite press på egenhånd.

Er vel ikke verre en å tenke tilbake til hvorfor man begynte å spille selv. Jeg ble dratt med gjennom en leverandørweekend hvor en av aktivitetene var range/instruksjon. Og så maste jeg høl i huet på kompisene og dro de med på rangen (med dårlig instruksjon fra meg :)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by kevin »

En annen ting som kan være med å bidra til å øke interessen, og holde den oppe, er å ha flere innendørsanlegg. Det er ingen hemmelighet at det er ganske kort sesong i Norge og at mange holder på med helt andre ting på vinteren. Det finnes visst 22 innendørsanlegg i Norge men mange områder mangler et slikt tilbud. I skien snakker de om å få til et nytt anlegg hvor folk kan trene inne på vinteren.

I stedenfor at ungdommene setter seg og spiller Tiger Woods på pc eller spillkonsoller, må man få de til å spille golf "for real". Innendørsanlegg med gode simulatorer og mulighet for å spille online mot andre,evt mot noen man har med seg.

Knut vet vel endel om det med innendørstrening,har det blitt mer eller mindre av det de siste årene tror du?

Mange gode forslag over her. Det med banene er også veldig viktig synes jeg. I sverige har det vært mye fokus på at banene ofte er for lange for kvinnene. Altfor liten forskjell mellom gul og rød tee(eller andre benevnelser). Det har endel baner gjort noe med og har kortet ned banen for damene slik at det ikke blir for vanskelig. Det er litt for mange baner som ønsler å være mesterskapsbaner og gjør det altfor vanskelig for mange spillere.
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by Knut »

Vi på Bergen Golfsenter har hatt bra pågang på simulatorne de siste årene.
Nå har vi kun simulatorer (14 stk). Tidligere hadde vi en stor innendørs range og nærspillanlegg, men dette kuttet vi da interessen ble mindre år for år.

Vi har faktisk flere kunder som bruker mer tid på golf om vinteren enn om sommeren.
Dette fordi det er lettere å komme seg ut vinterstid siden man da slipper hagearbeid, ferier med familien og dugnader i borettslaget.
Tidsbruken blir også mindre på en runde med kompisene på simulatoren enn på banen.

Vi ser selvsagt frem mot innesesongen :-)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by kevin »

Jack Nicklaus tester ut sin egen metode for å få flere til å spille golf. 12-hulls turnering, dobbelt så store hull og makstid på 2.5t, ellers blir det straffeslag
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by CharlieB »

Her var det mye gode kommentarer!

Men, hva hvis vi:

Dropper kravene til VTG-kurs fullstendig? Lar hvem som helst spille.. Noen klubber vil helt sikkert lage hpc krav og håndheve dem, noen vil lage hpc krav og håndheve dem - ELLER ha helt andre krav og tilbud til deg som medlem. Noen klubber vil bli nødt til å kjøre pay and play ... men ville dette være så negativt?

Ja - det vil bli delvis kaotiske tilstander på de klubbene som kjører pay and play, regelopplæringen vil være tvilsom og det vil sikkert være litt farligere å spille golf enkelte steder.
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by barcentrale »

Det er vel sånn det er de fleste steder i verden, så jeg kan ikke forstå hvorfor det skal gå så mye verre her. Husk at det også ligger en kommersiell årsak bak grønt kort/veien til golf.. (!)
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by kevin »

Presenter denne forskningen og politikerne øser ut penger til golf-rekruttering og folk vil gå man av huse for å spille golf :D ;)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by furu »

kevin wrote:Presenter denne forskningen og politikerne øser ut penger til golf-rekruttering og folk vil gå man av huse for å spille golf :D ;)
Norsk Golf viser også til denne "undersøkelsen" på nettsiden sin. Den er jo fullstendig ubrukelig siden antall golfere er absolutt og ettertrykkelig fullstendig feil. Det er ikke i nærheten av 125.000 golfere i Norge og det vet vi alle sammen.

At det sies;
– For svært mange andre idretter er frafallet stort og tilbudene dårlige når ungdomsårene er over. Slik er det ikke med golf. Hvis du midt i livet går fra en fysisk passiv tilværelse til å bli en moderat aktiv golfspiller resten av livet, vil du statistisk sett forlenge livet med et par år. Vi har kapasitet til 200 000 aktive spillere i Norge. Hvis man klarte å rekruttere de siste 75 000, øker den potensielle samfunnsøkonomiske verdien med ytterligere 120 milliarder kroner, sier Tangen.

Generalsekretær i NGF, Geir Ove Berg ser på Tangens beregninger som gledelige.

– Vi er svært glade for at Tangen har grepet fatt i dette, slik at golfens helsemessige betydning blir mer kjent. Rapporten stiller golfen i et nytt lys, noe som kan gi bedre beslutningsgrunnlag når midler til folkehelse og idrettslig aktivitet fordeles, spesielt på kommunalt og fylkeskommunalt plan, sier han.
......beviser egentlig bare at man fornekter at 125.000 er helt feil.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by Kaffekannen »

furu wrote:
kevin wrote:Presenter denne forskningen og politikerne øser ut penger til golf-rekruttering og folk vil gå man av huse for å spille golf :D ;)
Norsk Golf viser også til denne "undersøkelsen" på nettsiden sin. Den er jo fullstendig ubrukelig siden antall golfere er absolutt og ettertrykkelig fullstendig feil. Det er ikke i nærheten av 125.000 golfere i Norge og det vet vi alle sammen.

At det sies;
– For svært mange andre idretter er frafallet stort og tilbudene dårlige når ungdomsårene er over. Slik er det ikke med golf. Hvis du midt i livet går fra en fysisk passiv tilværelse til å bli en moderat aktiv golfspiller resten av livet, vil du statistisk sett forlenge livet med et par år. Vi har kapasitet til 200 000 aktive spillere i Norge. Hvis man klarte å rekruttere de siste 75 000, øker den potensielle samfunnsøkonomiske verdien med ytterligere 120 milliarder kroner, sier Tangen.

Generalsekretær i NGF, Geir Ove Berg ser på Tangens beregninger som gledelige.

– Vi er svært glade for at Tangen har grepet fatt i dette, slik at golfens helsemessige betydning blir mer kjent. Rapporten stiller golfen i et nytt lys, noe som kan gi bedre beslutningsgrunnlag når midler til folkehelse og idrettslig aktivitet fordeles, spesielt på kommunalt og fylkeskommunalt plan, sier han.
......beviser egentlig bare at man fornekter at 125.000 er helt feil.
125 000 er selvsagt feil, men helsegevinsten pr. golfspillende person er jo like stor. Sett at 25 000 er et mer korrekt tall så vil likevel pengegevinsten være oppunder 40 milliarder kroner som er en ganske fin sum. Og det blir fortsatt like viktig å få flere til å spille golf for å øke helsegevinsten.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by barcentrale »

Hallo! Dette er politikk.. Skulle tatt seg ut om Geir Ove Berg hadde avvist hele rapporten og vist til at antallet aktive golfere er et ukjent tall! Her gjelder det å posisjonere seg politisk, og Berg har med dette gjort en utmerket jobb!
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by furu »

barcentrale wrote:Hallo! Dette er politikk.. Skulle tatt seg ut om Geir Ove Berg hadde avvist hele rapporten og vist til at antallet aktive golfere er et ukjent tall! Her gjelder det å posisjonere seg politisk, og Berg har med dette gjort en utmerket jobb!
Aner jeg litt sarkasme her barcentrale? :D

Når regnestykket er basert på et grunnlag som er helt feil kan man stille spørsmål ved hele "undersøkelsen". Det første man bør gjøre er jo å sjekke om materialet man har faktisk er korrekt.
Instagram @christianfuru
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by kristianffs »

Neinei.. Ikke når det er til fordel for golferen og midler til banene. Det hadde jo vært håpløst å flisespikke på tallene for at det skal høres dårligere ut.
Golf.
Post Reply