Onlinegolf og Golfshopen vs proshop

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Onlinegolf og Golfshopen vs proshop

Post by Thkarlson »

I det siste har jeg handlet endel nytt utstyr og jeg må si at jeg skjønner at proshopene sliter....

Jeg var innom en proshop her i vestfold (les Nøtterøy)her om dagen, makan til lite int i og hjelpe, møtte bare ett surt ansikt som så vidt gadd og kikke på deg

Istedet handlet jeg hos onlinegolf.no og golfshopen.no, her får man virkelig service... onlinegolf sendte svar etter kun få minutter og ting var i posten før man rakk og summe seg. Golfshopen likeså, der er de alltid blir og hyggelige... masse varer til kanon gode priser og er det noe spesielt man trenger er de på telefon til leverandør med engang og varen kommer med bud iløpet av kor tid.

Kan ikke få fullrost disse butikkene nok, utrolig god service sammen med hyggelige priser er musikk i mine ører....
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Onlinegolf og Golfshopen vs proshop

Post by Smilende Sam »

Jeg er faktisk glad i de fleste proshop'ene...... OK priser, kan få testet køller og prøvd klær, lett å reklamere hvis det er noe feil. Har hatt mer trøbbel med online kjøp enn med proshopkjøp. Kan dessuten ikke tenke meg å være medlem på en bane uten proshop. Hvis alle dumper den lokale sjappa så blir resultatet at den bare har hansker, pegger og noen dyre baller.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Onlinegolf og Golfshopen vs proshop

Post by furu »

Smilende Sam wrote:Hvis alle dumper den lokale sjappa så blir resultatet at den bare har hansker, pegger og noen dyre baller.
For det første - det å ha lite utvalg trenger absolutt ikke bety at de bare har dyre baller. Det er feil og ikke noe man skal frykte.

For det andre - hva trenger du egentlig når du spiller? Hanske? Pegger? Baller? Det er slike ting vi kan glemme hjemme og må kjøpe når vi kommer til banen. Det er dette som er forbruksvarer og det en proshop først og fremst bør selge.

Nå er min oppfatning av proshoper ganske annerledes enn Sams, det skal sies. Min oppfatning lokalt er at kølletesting og reklamasjon er ekstremt vanskelig og såre punkter for proshopene. Jeg syns det er enklere å reklamere hos en amerikansk ebayselger enn en lokal proshop. Det er altså store forskjeller, har inntrykk av at det f.eks. i Rogaland og på Østlandet er mer "moderne" proshoper.
Instagram @christianfuru
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Onlinegolf og Golfshopen vs proshop

Post by Thkarlson »

Ja jeg er med på tanken, men poenget mitt er når det finnes plasser som Ebay, div utenlandske nettbutikker, onlinegolf og Golfshopen så bør man ta vare på de som kommer i proshopen, at de ikke kan jo konkurere på pris det skjønner og det sier jeg ikke at de skal heller, men service det kan de yte, det er ofte proshopene som klager mest på disse andre butikkene så da bør de virkelig ta vare på de som kommer for og kjøpe noe...

Poenget mitt var og er service, det er hyggelig og komme inn på golfshopen, det er hyggelig og få Mail fra onlinegolf, de strekker seg lenger for deg og det bør de få skryt for
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Onlinegolf og Golfshopen vs proshop

Post by Smilende Sam »

Golfsko fra ebay? No way. Jeg vil kjenne skoa på poten. Et godt eksempel; har brukt Puma sko i en haug andre sammenhenger - vurderte å bestille Puma golfsko på nettet; men etter å ha prøvd dem i shop'en fant jeg raskt ut at de skoene ikke var noe for meg.

Køller som ikke er prøvespilt? Aldri. Muligheten til å teste 4-5 forskjellige sett sammen med en kyndig fyr. Gull verdt. Klær? Samme greie. Mulig vi er bortskjemt med proshopene våre på Østlandet, men da er det ikke proshop som konsept det er noe galt med men de som jobber der. Har aldri opplevd noe reklamasjonskrøll og at det er mer tuklete å sende køller tilake til USA enn å gåt til shop eller importør her hjemme kan det ikke være tvil om.

Men det var ikke meningen å ta fra noen gleden over online kjøp; jeg kjøper av og til baller, pegger og hansker fra TGW og Edwin Watts - fine greier det.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Onlinegolf og Golfshopen vs proshop

Post by furu »

Hvis en proshop ikke har mulighet for kølletesting så er taper den mot en golfbutikk på nett eller f.eks. Bergen Golfsenter og XXL. Det er et vel ingen tvil om. Betale mer og uansett ikke få prøve - det sier seg selv.

Når det gjelder klær så går det helt fint så lenge man har sine merker og kjenner fasongen deres. F.eks. er Peak i XL glimrende for meg, enkelt og greit. Samme med Nike sko i 9.5W (en størrelse man ikke får kjøpt i Norge.........).
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Onlinegolf og Golfshopen vs proshop

Post by Golffreak »

Enkelte proshoper banene synes jeg er litt "dødfødte", mens enkelte av golfbutikkene synes jeg er bedre. Nå er det jo forskjellige kunder, og ser jo at noen har andre behov enn meg. Uansett, jeg tror at proshoper og golfbutikker må fokusere på sine store fordel, nemlig at kundene skal kunne prøve utstyret! Det er selvsagt at man prøver på seg skoene eller klærne. Like selvsagt burde det være at kunder, helt uten å spørre om køllene kan "tapes opp" e.l., kan prøve ulike køller. Det finnes ikke en eneste Golfsmith, Golf Galaxy eller Edwin Watts som ikke har minst en eller to simulatorer midt i butikken. Der står det mange store bagger stappfulle med godsaker.. Det er også fitting-vogner fra de store produsentene. Butikken har køllemaker, og det er flere som kan enkle ting som å skifte grep etc så du kan i mange tilfeller få det skiftet iløpet av en halvtime. Nå kan ikke alle proshoper i Norge være en gedigen Golf Galaxy selvsagt, og selv om de ikke har plass til en simulator inne i det ofte trange lokalet så har de ofte noe enda bedre nemlig en hel drivingrange! Noen bagger med det siste utstyret, en trackman, noen som kan faget custom-fitting og max 20% dyrere enn nettpriser (inkl. mva, frakt etc) så tror jeg de selger mye mer. Fokuser på å ha demoutstyr, og få heller bestilt opp utstyr til kundene når man har funnet rette skaft etc. Da må leveringstiden fra norske importører til proshop være max 2-3 dager.

Det er kanskje sånn at det er like greit at ikke alle klubber skal prøve å selge masse varer som fort blir "utdatert" heller da. Med tanke på hvor hyppige nylanseringer det er i dagens marked, så er det lett at de kan tape en del penger hvis de har for stort varelager. Ha forbruksvarer i butikken, det kommer jo heller ikke nye hanskemodeller hvert år.. Ha stort utvalg demokøller, og bestill til kundene i større grad.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Onlinegolf og Golfshopen vs proshop

Post by spiderboy »

Hvis proshoper ikke kan tilby mer enn nettbutikker eller xxl har de ikke livets rett. Der virker det som alle er enige.
Akkurat som Sam har jeg ekstremt gode erfaringer med mine proshopkjøp. Jeg får kyndig veiledning, rikelig mulighet til å teste køller og god service hvis det skulle oppstå noe. F.eks. gikk en TaylorMade bag jeg kjøpte i sommer i stykker. Jeg fikk ny bag av shopen samme dag, en som til og med egentlig var dyrere. De tar seg av reklamasjonen med TaylorMade. Null stress for meg. Og shopen på Sommersetra har en kunde som garantert kjøper neste bag der også.

Jeg har utallige bomkjøp på Finn, ebay og xxl. Og selv om jeg stort sett får solgt ting etter hvert, har jeg likevel tapt mye penger på køller som egentlig ikke funket for meg likevel. Da betaler jeg gladelig litt ekstra for å vite at det jeg kjøper passer for meg. Det sparer jeg faktisk penger på.

Ellers er jeg ikke redd for at de shopene som ikke er konkurransedyktige på service og klarer å trekke kunder på den måten skulle gå konk. For min del må de gjerne sette opp en automat som selger baller, pegger og hansker. Det kan være like greit som et surt fjes som ikke har peiling eller ork til å hjelpe deg uansett.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Onlinegolf og Golfshopen vs proshop

Post by Golffreak »

Så og si alle proshopene er feil bygget/lokalisert på området etter min mening. Det burde være en selvfølge at de har en dør inn, butikklokale, og en annen dør videre som går ut til et lukket/inngjerdet område av drivingrangen (f.eks. to matter). Der kan kunder selv gå ut og teste utstyret og se dataene fra Trackman e.l. Da har proshopen utstyret under kontroll og de vil se om noen går ut med ei kølle under armen evt. De kan jo også ha et kamera hvis de er paranoide. At kundene skal måtte tigge om å få prøve ei kølle, de motvillig taper opp ei kølle (hvor mye følelse får du hvis du taper opp slagflaten også..?) for så å måtte traske frem og tilbake fra rangen hvor det ikke er trackman etc. Det er kort og godt ikke godt nok i dagens marked, og tror egentlig det bare er Customgolf som er i nærheten i Oslo-området. Har ikke vært hos Golflink, men har skjønt at de har simulator og er gode på custom-fit. Må dog si at de bygger opp et veldig bra custom-fitting center med Europatour-køllemaker Tom på Losby, men da må du booke time og betale for tjenesten. Skal ikke være nødvendig bare for å kunne uforpliktende teste nytt utstyr og samtidig se spin, launch, carry etc. Selv om kunder selvsagt kan handle andre steder etter at de har testet, så er jo ikke det noen trussel hvis du har OK priser og best service!?! Da handler kundene hos deg likevel..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Onlinegolf og Golfshopen vs proshop

Post by Thkarlson »

Litt om dette temaet igjen :D

I det siste har jeg handlet litt nytt utstyr og de butikkene jeg bruker er Onlinegolf.no og Golfshopen
Bestiller Taylormade Corza Ghost putter fra onlinegolf, litt problem med riktig pris på nettsiden men det ordnet de med engang, en uke etter så putteren her...

Var innom Golfshopen for og kikke litt på Cleveland Mashie, der fant jeg ut at jeg ville ha en 23" noe de ikke hadde, hva skjer... Jo de hiver seg på telefon til importøren som også er tom, men de får han til og bestille den fra hovedlageret i England og vips noen få dager etter får jeg sms om at den er klar til henting på Golfshopen sine lokaler på Barkåker

Dette er service, en service du iallefall i de fleste proshoper jeg har vært i kan se fryktelig langt etter. Jeg sier ikke at det ikke finnes hyggelig proshoper men den service jeg har fått fra Onlinegolf og Golfshopen har jeg ikke fått så langt andre steder, og ja jeg handler gjerne litt i proshopene når jeg er rundt og spiller

God service er for meg er faktisk verdt noen hundre ekstra i forhold til ebay og andre utenlandske nettsider
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Onlinegolf og Golfshopen vs proshop

Post by Thkarlson »

Jeg er mektig imponert over service nivået og leveringstiden hos Golfshopen
Som sikkert mange har sett så handler jeg endel golfutstyr om dagene, det meste blir handlet inn fra enten onlinegolf.no eller golfshopen.no
Igår var jeg innom golfshopen og tok en titt, har lenge hatt lyst på Cleveland Launcher XL270 og Mashie M2, de hadde ikke køllene inne men kunne bestille til meg, dette var ca kl 14, idag kl 1439 får jeg sms om at køllene dine er ankommet og er klare til henting...
Rett og slett utrolig service og en leveringstid som er helt utrolig :D
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: Onlinegolf og Golfshopen vs proshop

Post by Fairway »

kan ikke se at golfshpen.no har mashie inne..de kan bestille disse selv om de ikke er på nettsiden eller?
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Onlinegolf og Golfshopen vs proshop

Post by Thkarlson »

Tror de bare har produkter de fysisk har inne på hjemmesiden, de hadde Mashie inne før
Nå bestilte han som sagt bare til meg, tror de kan bestille det meste... det er iallefall inntrykket jeg sitter med
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Onlinegolf og Golfshopen vs proshop

Post by Thkarlson »

Betalte 1299,- for den og det var minst 300,- billigere enn andre steder jeg kontaktet
Får den nok billigere på ebay og slikt men jeg liker og handle hos noen jeg faktisk ser, samt hvis det skulle være noe har jeg ett sted og gå :shock:

Samt at jeg liker og få det raskt :D
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
Post Reply