Hva nå? Trening eller pause?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Hva nå? Trening eller pause?

Post by goffy »

Etter nærmere 30 runder i år er hovedmålet og delmål nådd, så all over er jeg fornøyd med sesongen.
Men de tre siste rundene jeg har gått, har gått katastrofalt dårlig, vi snakker om mellom 15-20 poeng.
Det kan nesten virke som at jeg helt har mistet flyten... det er skikkelig frustrerende.

Så nå lurer jeg litt på hva som er lurt, ta en bedre pause eller starte rett på trening?
Jeg er motivert og kan tenke meg å trene aktivt hele vinter med Pro-timer innimellom.
Jeg tok en Pro-time her i forrige uke og vi plukket frahverandre svingen min. Jeg fikk forklart alle feilene, noe som stemte godt og ga meg svar på hvorfor ting går som det gjør på banen.
Vi startet helt på nytt, det kom til å ta litt tid men han hadde troen på å "fikse" meg opp, sa han.
Det kjentes ut som at jeg var en skikkelig nybegynner igjen :/
I mitt hode er jeg fast bestemt på å trene frem mot neste sesong :)

Så hva kommer du til å gjøre i vinter? Trene eller la køllene ligge i boden til neste sesong?
Og har du noen gang hatt en lengre periode hvor du har "mistet" svingen/flyten?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hva nå? Trening eller pause?

Post by veggiss »

Trene som faen. Denne sesongen har vært en katastrofe, men har troen på at god og ikke minst regelmessig trening nå i vinter kan gi resultater.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Hva nå? Trening eller pause?

Post by sumo »

sesongen min har heller ikke vært noen høydare akkurat.
har skrevet meg ned litt, men flere dårlige runder enn bra. skal absolutt trene i vinter, både svingtrening og styrke.
prøve og få kroppen i litt bedre form til neste sesong, samtidig som jeg skal prøve og få svingen mer på stell.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hva nå? Trening eller pause?

Post by kevin »

Har egentlig planer om å bedre den fysiske formen betrakelig denne vinteren, men anser ikke sesongen for over ennå. Blir forhåpentligvis noen runder til.
Men i vinter er som sagt det fysiske som skal prioriteres, men kommer til å ta noen protimer også. Er noen ting jeg vil ha hjelp med
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Hva nå? Trening eller pause?

Post by CharlieB »

Sesongen er jo ikke helt slutt enda her på Vestlandet, men med det været som er meldt fremover så regner jeg nesten med at det er slutt i praksis. Uansett så blir det en liten pause, noen uker uten noe golf. Så starter jeg vel treningen i November eller noe tipper jeg. Har masse greier som trenger forbedring selv om sesongen har vært bra.
totenoid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 126
Joined: 06 Apr 2011, 09:37
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten GK
Location: Oslo

Re: Hva nå? Trening eller pause?

Post by totenoid »

Jeg er heller ikke helt fornøyd med egen innsats denne sesongen, og er vel ganske langt unna de målene jeg satte meg i vinter. Nå skal det sies at det nok ble en del færre runder enn jeg hadde sett for meg, men allikevel. Hadde et par måneder fra starten av juli til godt ut i september som var veldig dårlige resultatmessig, men det har heldigvis tatt seg opp igjen litt nå mot slutten av sesongen.

Det legges opp til en god del økter på Fornebu i vinter, både med og uten pro. Er nødt til å få litt skikk på svingen, og det trenger jeg hjelp til. I tillegg blir det en del trening utenom, både ren kondisjon- og styrketrening, og squash. Har trua på at det vil gjøre godt for golfinga å komme i litt bedre form generelt..
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Hva nå? Trening eller pause?

Post by barcentrale »

Blir nok trening! Noen som har forslag på god profesjonell hjelp i vinterhalvåret?
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Hva nå? Trening eller pause?

Post by GunnarBull »

Jeg bruker Christian Løvstad i år, og han har fungert bra for meg ihvertfall (siste to runder i buffer ;-). Han blir visstnok på Fornebu i vinter også.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hva nå? Trening eller pause?

Post by Golffreak »

Har bare observert Christian på rangen når han har protimer med andre, men virker veldig flink han. Selv går jeg til Ross Robertson noen ganger i året, og han også er på Fornebu på vinteren. Litt usikker på når de starter inne, mulig de tar seg noen uker fri også vil jeg tro.

Har ikke akkurat nådd noen mål nei, men føler at jeg slår bra innimellom både på range og på bane. Har hatt for mange runder hvor jeg enten ikke har hatt god nok balltreff/kontroll fra tee til green, eller så har nærspill/putting sviktet. Stabilitet var et av målene, og har ikke klart det dessverre. Har jobbet med den en del ting sammen med pro, og det hjelper absolutt. Noe av problemet er at jeg sliter med en litt dårlig rygg som generelt har vært vond iår, og spilte ihvertfall halvparten av rundene på smertestillende. Selv om man tar bort noe av smerten, så må jeg jobbe med muskulatur og smidighet i vinter og det ikke bare for å kunne golfe.. Etter Belek tur i November så blir det nok noen uker uten golftrening, og blir fort nyttår før jeg plukker opp igjen køllene tror jeg. Mulig jeg legger inne et par ettermiddager på Fornebu for å holde svingen oppe litt.

Ser først og fremst frem til å komme til litt varmere klima snart nå... :P
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Kongletrampern
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 17 Aug 2011, 09:03
Hcp: 13,6
Hjemmeklubb: Grønmo

Re: Hva nå? Trening eller pause?

Post by Kongletrampern »

Begynte å spille i år og målet var å klare å gå runder uten å sinke alle og enhver. det har jeg forsåvidt klart...
Det jeg sliter med er jernslag. Der går det mildt sagt dårlig! Føler at jeg klarer svingen ganske bra uten ball, men med en gang det ligger en ball foran meg blir det nesten bare armer og lite rotasjon. Vet jo om dette, men det er fryktelig vanskelig å gjøre noe med. Hadde en protime og han sa det samme som jeg har oppfattet selv.
noen som har noen tips for å få til dette bedre? (Øvelser etc.)
Stikord: Natursti og ukvemsord....
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Hva nå? Trening eller pause?

Post by Long-Hit-Wonder »

veggiss wrote:Trene som faen. Denne sesongen har vært en katastrofe, men har troen på at god og ikke minst regelmessig trening nå i vinter kan gi resultater.
Enig med veggiss. Du må smi mens jernet er varmt.

Denne vinteren har jeg også tenkt å trene mer regelmessig enn tidligere. Så langt har jeg et mål om å trene 1 gang i måneden hele vinteren.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hva nå? Trening eller pause?

Post by Golffreak »

Kongletrampern wrote:
men med en gang det ligger en ball foran meg blir det nesten bare armer og lite rotasjon
Det er noen som har misforstått litt og tror at man skal løfte kølla rett bakover og omtrent over hodet. Da er det vanskelig å rotere i hofteleddet, rygg og skuldrene. Et par tips jeg har lært av pro selv:

- Prøv å holde bladet ned mot bakken de første 30cm når du begynner baksvingen, og tenk på at du skal svinge litt mer rundt deg selv i en bue.
- Ikke få for stor knekk i håndleddene. Hvis du kan filme deg selv og se i slow-mo, så sjekk om venstre håndledd er i plan med underarmen når du ser deg selv bakfra.
- Før kølla rolig og sakte opp i baksvingen, vent gjerne et lite øyeblikk på toppen før du starter nedsvingen. Du skaper ingen ekstra kraft ved å være rask i baksvingen, tvert i mot..
- Hvis du har venstre skulder under haken, uten å "dippe" for mye ned med overkroppen, så er du i en god posisjon på toppen.
- Vær løs og ledig før du slår, prøv å tenke på en dynamisk sving/rotasjon uten å fokusere på at du "slå" på ballen. Du skal svinge kølla med deg, ikke slå...

Sikkert mange andre svingtanker etc man kan ha, men gå til en fast pro hjelper over tid. Lykke til :)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Kongletrampern
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 17 Aug 2011, 09:03
Hcp: 13,6
Hjemmeklubb: Grønmo

Re: Hva nå? Trening eller pause?

Post by Kongletrampern »

Takk for tips Golffreak, skal teste og se om jeg får ting til å stemme bedre.
Tenker å ta noen protimer på Fornebu i løpet av vinteren.
Noen som har noen anbefalinger på en pro som er flinkt til å lære bort det grunnleggende til en lærevillig fersking?
Savner også at det kunne vært oppfølgingskurs etter "veien til golf"! Synes det er vanskelig å stå på rangen å klaske i vei uten veiledning.
Drar også lett på seg uvaner.
Tror det er mange som kunne hatt nytte av slike kurs. Mange synes det blir dyrt å leie en pro 1 gang pr uke alene, og jeg føler at jeg trenger mere oppfølging en kun et par protimer i året. Tror det hadde vært mye enklere man hadde fått ukentlig oppfølging. da tror jeg også en gruppe på 10 stk hadde fungert. Små tips en gang i uka tror jeg hadde fungert bedre for en fersking en masse informasjon på en gang(pro time alene).
Alle har jo "veien til golf" kurs, men finnes knapt oppfølgingskurs. Er det liten interesse for dette?
Stikord: Natursti og ukvemsord....
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hva nå? Trening eller pause?

Post by veggiss »

Ross Robertson, han er vel på Fornebu i vinter også.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hva nå? Trening eller pause?

Post by Golffreak »

Er vel en del klubber som har fellestrening i en eller annen form, eller har jeg misforstått? Derimot så burde de nok synliggjort det bedre og kanskje hatt et eget oppfølgingskurs å tilby kun for de som nylig har tatt VTG.

Anbefaler absolutt Ross Robertson jeg også. Sikker mange andre flinke proer, men det er stort sett min eneste referanse. Har vel brukt 1-2 andre proer et par ganger for lenge siden, uten at de bemerket seg spesielt. Viktigste er å finne en som er flink og du synes fungerer, og bruke han (henne). Ser dog at behovet for gruppe/fellestrening spesielt for relativt ferske spillere, da man trenger litt mer oppfølging i selve treningen. For de som har spilt en stund, så er protimen mer å se på korrigeringer som man senere kan trene på. Med litt forståelse for golfsvingen så er det enklere å forstå hva man gjør feil på trening og på banen, samt hvordan man skal trene på det. Har du ikke peiling på hva du gjør feil så må du absolutt komme deg til pro... ;)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Post Reply