Forenklet tollbehandling? WTF?!?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
pinchcliffe
Forumvant
Forumvant
Posts: 68
Joined: 09 May 2011, 15:37
Hcp: 25,6
Hjemmeklubb: Asker og Holtsmark

Forenklet tollbehandling? WTF?!?

Post by pinchcliffe »

Bestilte meg et sett lekre Lamkin mid size grep fra USA, og var happy med pris og forsendelse. MEN...da pakken skulle hentes på Posten dukket det opp et postoppkrav på ca 250 kroner. Oppkravet besto av mva (selvsagt) og noe som var spesifisert som 'forenklet tollbehandling'. Nå er det slik at golfutstyr kan importeres tollfritt til Norge, så dette var ganske enkelt tollkontorets gebyr for å slå fast at det ikke er noe toll på disse grepene, samt å beregne mva på forsendelsen. I prosent utgjorde dette beløpet nesten det samme som mva.

Mulig dette for noen oppfattes som en forenklet behandling av importerte varer, men jeg burde i alle fall blitt presentert med et alternativ. På såpass rimelige forsendelser som dette var, vil en slik merkostnad utgjøre en prosentvis ganske stor forskjell i totalpris. Etter frakt, mva og tollbehandlingen endte grepene opp med å koste det dobbelte av selve produktprisen.

Dette var kun ment som en liten utblåsning, samt et lite råd til forumets medlemmer som vurderer å bestille diverse småsaker fra utlandet. ;)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Forenklet tollbehandling? WTF?!?

Post by Kaffekannen »

Opplevde det samme på en liten pakke jeg bestilte. Jeg trodde totalprisen på det jeg bestilte var under 200,- men jeg glemte å regne med frakt på ca 35 kroner. Derfor fikk jeg da 60,- i mva + 117,- i fortollingsgebyr som altså er over 60% av varens verdi. Det er faktisk helt horribelt!

Var dette gebyret tidligere? Er det et snikinnført gebyr?
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: Forenklet tollbehandling? WTF?!?

Post by Fairway »

hmm.. Reglene er vel slik at koster varen under 200 kr og fraktprisen er f.eks 80 kr, så skal man allikevel ikke betale mva av dette siden alle varer under 200 kr er mva frie. Toll og mva må ikke blandes sammen. Det er derfor viktig å sjekke kursen på den valutaen man handler i og om den vil stige når tollvesenet skal sjekke denne siden det er deres kurser som er gjeldende.(se toll.no).

Det typiske er at når de først ser at varen koster 200 kr++ uten frakt så legger de til 25 prosent mva av hele summen (varens verdi og frakt) og deretter legger de til et gebyr som de tar for å behandle forsendelsen(altså sjekke verdi, utregninger etc.)

Det er derfor viktig å vite at om kursen tilsier at varens verdi er 199 kr på kjøpstidspunktet så kan det være kursen stiger når varen kommer inn til landet og da behandles varen som mva pliktig. Det er derfor også viktig at bedriftene man kjøper av merker hvor mye varens verdi er og hva fraktpris er slik at om varens verdi er under 200 kr den dagen tollvesenet sjekker pakken, så skal man ikke betale mva av hverken vare eller frakt, heller ikke noe gebyr for at de sjekker dette.

Slik det høres ut så har du "kaffekannen" fått feil gebyr (forbeholdt om varens verdi er under 200 kr og at tollvesenet vurderer at oppgitt pris er riktig)..

@pinchcliffe, kan du si hva varens verdi var da du kjøpte varen og hva fraktprisen var? Var det merket noe om dette i fakturaen eller på pakken av selger?
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Forenklet tollbehandling? WTF?!?

Post by Kaffekannen »

Varens verdi er 196,- kroner. Pris er oppgitt av leverandør i kroner så jeg kan ikke se om tollvesenet har brukt andre valutakurser enn de har, men jeg er ganske sikker på at de har inkludert frakten i mva.grunnlaget
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Forenklet tollbehandling? WTF?!?

Post by veggiss »

pinchcliffe wrote:Bestilte meg et sett lekre Lamkin mid size grep fra USA, og var happy med pris og forsendelse. MEN...da pakken skulle hentes på Posten dukket det opp et postoppkrav på ca 250 kroner. Oppkravet besto av mva (selvsagt) og noe som var spesifisert som 'forenklet tollbehandling'. Nå er det slik at golfutstyr kan importeres tollfritt til Norge, så dette var ganske enkelt tollkontorets gebyr for å slå fast at det ikke er noe toll på disse grepene, samt å beregne mva på forsendelsen. I prosent utgjorde dette beløpet nesten det samme som mva.

Mulig dette for noen oppfattes som en forenklet behandling av importerte varer, men jeg burde i alle fall blitt presentert med et alternativ. På såpass rimelige forsendelser som dette var, vil en slik merkostnad utgjøre en prosentvis ganske stor forskjell i totalpris. Etter frakt, mva og tollbehandlingen endte grepene opp med å koste det dobbelte av selve produktprisen.

Dette var kun ment som en liten utblåsning, samt et lite råd til forumets medlemmer som vurderer å bestille diverse småsaker fra utlandet. ;)
Tollkontoret tar ikke noe gebyr her, det er Posten som tar det gebyret for å tollbehandle for deg. Har Posten fortollet for deg tidligere? Da kan det være at de har en fullmakt fra tidligere til å fortolle for deg.
Kaffekannen wrote:Varens verdi er 196,- kroner. Pris er oppgitt av leverandør i kroner så jeg kan ikke se om tollvesenet har brukt andre valutakurser enn de har, men jeg er ganske sikker på at de har inkludert frakten i mva.grunnlaget
Det er i såfall feil når varen koster mindre enn 200 kroner.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: Forenklet tollbehandling? WTF?!?

Post by Fairway »

196 kr... da skal det ikke akkurat store valutasvingninger til før det blir over 200 kr...http://toll.no/templates_TAD/Tolltariff ... anguage=no

Omregningskursen fra USD fra 17.oktober t.o.m 23.oktober er 5,720 kroner. Når mottok du varen og hvor mye er varens verdi i usd?
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Forenklet tollbehandling? WTF?!?

Post by Kaffekannen »

jeg vet ikke USD. Kjøpte fra en side som kun opererer med kroner
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Forenklet tollbehandling? WTF?!?

Post by veggiss »

hvis det står kroner på fakturaen din så hadde jeg sendt en klage til posten.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Forenklet tollbehandling? WTF?!?

Post by Kaffekannen »

Det står kroner 196,- for varen og 35 kroner for frakt og håndtering. Her blir det klaging:)

Men det var egentlig ikke det som var poenget. Poenget er at det koster 117 kroner i gebyr. Det er jo en vill pris. Jeg regner med at det meste som bestilles inn til landet er småpakker til lave beløp. For en del år siden bestilte jeg mye filmer og musikk på nett og jeg kan ikke huske dette gebyret.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Forenklet tollbehandling? WTF?!?

Post by kevin »

User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Forenklet tollbehandling? WTF?!?

Post by veggiss »

Kaffekannen wrote:Det står kroner 196,- for varen og 35 kroner for frakt og håndtering. Her blir det klaging:)

Men det var egentlig ikke det som var poenget. Poenget er at det koster 117 kroner i gebyr. Det er jo en vill pris. Jeg regner med at det meste som bestilles inn til landet er småpakker til lave beløp. For en del år siden bestilte jeg mye filmer og musikk på nett og jeg kan ikke huske dette gebyret.
Det gebyret har alltid vært der, på varer over 1000 kroner i verdi er det enda større. Hvis du vil unngå det så må du fortolle selv. Da må du be Posten om å ikke fortolle for deg lengre, og når pakkene kommer til landet må du selv stikke til tollsvina og gjøre jobben selv.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: Forenklet tollbehandling? WTF?!?

Post by Fairway »

men er det ikke slik at det gebyret ikke ville blirr fakturert dersom de hadde vurdert varens verdi til under 200 kr?Altså ikke tatt med frakt i beregningene..
Kan ikke huske å ha blitt fakturert med et gebyr når varens verdi er under 200 kr og jeg ikke må betale mva.

Derfor skal trådstarter egentlig ha tilbake moms og 117 kr for et gebyr som han ikke skulle ha fått..
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Forenklet tollbehandling? WTF?!?

Post by veggiss »

Det stemmer, er varen under 200 spenn eks frakt er det ingen mva eller tollgebyrer.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
pinchcliffe
Forumvant
Forumvant
Posts: 68
Joined: 09 May 2011, 15:37
Hcp: 25,6
Hjemmeklubb: Asker og Holtsmark

Re: Forenklet tollbehandling? WTF?!?

Post by pinchcliffe »

Nå er ikke kr 117,- noen økonomisk ruin for de fleste skulle jeg tro, men jeg synes likevel det er frekt å ta et slikt beløp som gebyr for å beregne mva av forsendelsens verdi + frakt. Det hadde jeg fint klart selv på ca 5 sekunder.

Gleder meg uansett til å montere de nye grepene i morgen. :)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Forenklet tollbehandling? WTF?!?

Post by Kaffekannen »

Det er størrelsen på gebyret jeg reagerer på også. Et gebyr som overstiger 10% av total verdi er sjeldent
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Forenklet tollbehandling? WTF?!?

Post by Golffreak »

Uten å forsvare Posten, så har de jo flere kostnader enn bare selve håndteringen ved skranken. De legger ut mva som de igjen skal betale og rapportere til tollmyndigheter. Sist jeg kjøpte noe på nett som kom med UPS så tok de mellom 150 og 200 kr tror jeg.

Problemet er at 200 kr grensen er latterlig lav og uforandret på mange mange år. Sannsynligvis så har handelsstanden i Norge lobbyister som sørger for at denne ikke økes, med trusler om at det vil ødelegge for de norske butikkene. Med betydelig lavere mva sats i utlandet, billig frakt og mye lavere marginer så vil det naturligvis føre til at det i enda større grad renner inn varer kjøpt i utlandet. Norge er jo et høy-kost land som kjent, så "alt" er jo billigere utenlands.. (sannhet med noen modifikasjoner riktignok). Enkelte bransjer (som bl.a. golf) må ta inn over seg at markedet er mye mer internasjonalt nå, og endre marginbilder og strategi. De må også bli tøffere i forhandlinger bakover i verdikjeden og sannsynligvis må det bli nordiske importører av golfutstyr for at de skal få noenlunde brukbare vilkår fra Callaway etc. Høyst sannsynlig så har amerikanske distributører/forhandlere langt lavere innkjøpspriser enn norske importører, samt at de norske er små og har relativt høye lønnskostnader etc (ift volum). Enkelte er også litt "hobby-preget" ved at det er 1-2 personer som driver dette selv, uten andre faste ansatte etc. Enkelte har lager i låven sin hjemme, uten at det trenger å bety at de gjør noen dårlig jobb naturligvis. Distribusjon går i retning av større og større enheter, det har bare ikke nådd golfbransjen enda ;).

Det er to sider av 200 kr grensen for mva betaling, og kan faktisk forstå at man ikke ønsker at utenlandske (nett)butikker skal få en fordel vs .den norske handelsstanden. Dessverre så kommer det også gebyrer for å håndtere byråkratiet, og da blir det relativt dyrt for pakker rett over 200 kr..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: Forenklet tollbehandling? WTF?!?

Post by Fairway »

Noen som har god kunnskap rundt avgiftene til import av varer for bedrifter i Norge?
Hva om de kunne økt 200 kroners grensen og samtidig redusert bedriftenes avgifter. "En vinn vinn situasjon". Da kan prisene jevnes mer ut og etter hva jeg kan fatte er det vel ønskelig at norske bedrifter selger bra, slik at de kan konkurrere med utenlanske.

Er nok mye mer avansert enn dette, men at den 200 kroners grensen har hatt stillstand så lenge er jo håpløst.. Eu-landene har ihvertfall fri flyt mellom landegrensene utenom å mytte betale ekstra moms på en vare...
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Forenklet tollbehandling? WTF?!?

Post by veggiss »

Fairway wrote:Noen som har god kunnskap rundt avgiftene til import av varer for bedrifter i Norge?
Hva om de kunne økt 200 kroners grensen og samtidig redusert bedriftenes avgifter. "En vinn vinn situasjon". Da kan prisene jevnes mer ut og etter hva jeg kan fatte er det vel ønskelig at norske bedrifter selger bra, slik at de kan konkurrere med utenlanske.
Er jo ingen andre avgifter enn mva, med mindre varene er tollpliktige.
Fairway wrote:Eu-landene har ihvertfall fri flyt mellom landegrensene utenom å mytte betale ekstra moms på en vare...
Men du betaler mva i opprinnelseslandet. Dvs du er svensk og handler en vare fra england så betaler du engelsk mva på varen. Er du derimot norsk så betaler du ingen mva, og det gjør varen veldig billig forhold til det den koster i norge. Derfor er det helt naturlig at du også her betaler mva på varen når den kommer til landet.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Forenklet tollbehandling? WTF?!?

Post by Golffreak »

Helt riktig som veggiss skriver. Hadde vi vært medlem av EU så kunne vi faktisk spart noen prosenter i mva ettersom vi hadde betalt 17-19% mva som vel er satsene i Tyskland eller UK. Sannsynligvis billigere frakt også, det er bare å se hva nettbutikkene tar for frakt til Sverige vs. Norge. Har vel noe med merarbeidet ved å sende til Norge tenker jeg (eksport ut av EU). I tillegg hadde speditør (Posten, UPS e.l.) sluppet å legge ut for mva og gjøre tolldeklarering, så man hadde sluppet de gebyrene også. Varene hadde kommet frem raskere, da man hadde transportert direkte til kunden fremfor innom fortolling. Ergo, sterkere konkurranse for norske forhandlere og i teorien lavere priser hjemme. Det ville blitt sterkere press for å harmonisere mva satsene med resten av EU. Kjøp fra USA ville vært relativt uendret, muligens noe lavere frakt.

Per idag så er det relativt dyrt å kjøpe varer som koster mellom 200 og 1000 kr på nettet, ettersom fortollingsgebyrer og frakt utgjør en relativt stor del av prisen. Lønner seg å fylle opp en stor pakke med godsaker hvis man først skal handle:-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Forenklet tollbehandling? WTF?!?

Post by bentzen »

veggiss wrote:Det stemmer, er varen under 200 spenn eks frakt er det ingen mva eller tollgebyrer.
Men hvis vare+frakt overstiger 200,- spiller det ingen rolle om varen er verdt 50,- eller 199,- eller 210,- du skal betale moms på hele beløpet (vare+frakt) uansett.
Post Reply