Er driveren din tilpasset deg?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.

Er driveren din tilpasset deg?

Poll ended at 16 Apr 2012, 23:36

Ja
17
29%
Nei
42
71%
 
Total votes: 59

User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by furu »

Absolutt Snømann, jeg er ikke uenig der. Men - hvis du tar deg en liten runde med fitting og finner en kølle som passer deg ekstremt godt så kan den utgjøre forskjell. Hvis du finner noe som passer kanskje litt bedre av og til så er det ikke noe å hente, men noen ganger dukker det opp noe spesielt. Også for oss med tresifret hcp :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by Golffreak »

De av dere som har fått "tilpasset" driver, hvor mange slag forskjell gjorde det på en runde, før og etter? Var det så mange slag å hente?
Selvsagt helt umulig å si ettersom man ikke får slått samme slaget to ganger på samme runde med ulike drivere. Men mine erfaringer er:

- Hadde tidligere en Cleveland XLS 10,5 stiff driver. Hadde ikke alltid de beste slagene med denne, og kunne både få voldsom sideskru, "sky'e" slagene og følte ikke at jeg fikk ut max lengde. Så at ballbanen var høy med mye skru, og fikk lite rull.
- Tok en custom-fit, og første var å sjekke at stiff passet ift svinghastighet. Etter å ha testet 7 ulike drivermodeller (inkl. min gamle) med en 15-20 slag hver så analyserte vi resultatene på simulatoren. En modell ble valgt ut fra flere parametere, men spesielt fordi jeg var mest stabil med den.
- Etter å ha slått noen flere slag for å sjekke spin, launch etc, så justerte vi ned 1 grad på loft til 8,5. Da ble backspin rundt 2700 og ballbanen mye bedre.
- Første rundene med den nye driveren var en helt ny opplevelse. Jeg kunne slå veldig lange drawer og følte jeg hadde kontroll, og slo fort 20-30m lengre. Stabiliten var mye bedre.
- Etter å ha spilt med den i 2 år så kan jeg ikke si at jeg har angret. Jeg kan fremdeles slå en ball i roughen naturligvis, men fordi jeg har fått ned ballbanen og backspin, så vil ikke feilslagene bli like katastrofale. Lengden er bedre, spesielt når jeg treffer ekstra godt. Basert på at jeg kommer nærmere greenen og kan bruke kortere jern på innspillet, så vil jeg sannsynligvis score bedre enkelte ganger.
- Jeg ville aldri ha valgt 8.5 loft ved å gjøre et tilfeldig kjøp, og det gjorde nok en stor forskjell da jeg har litt høyere ballbane og mer spin enn mange andre.
- Ikke minst er det MYE MORSOMMERE å kunne slå en deilig lang draw og si til kompisen at han må spise mer spinat ;). Golf handler jo mye om følelsen når du slår de gode slagene, og jeg synes absolutt det er verdt det..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by Franz »

- Tok en custom-fit, og første var å sjekke at stiff passet ift svinghastighet.
Ikke sant. Lovende. Placebo skal ikke undervurderes...
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by Golffreak »

- Tok en custom-fit, og første var å sjekke at stiff passet ift svinghastighet.


Ikke sant. Lovende. Placebo skal ikke undervurderes...
??
Vet ikke helt om du misforstod, men jeg slo en del slag hvor vi målte svinghastighet og ift tallene så passet stiff flex helt generelt.. Selv om skaftene var litt forskjellige selvsagt så fikk jeg stiff i alle demokøllene. Skaftet i den driveren som jeg til slutt valgte har sannsynligvis den flex og bend profile som passer meg best, ettersom jeg hadde tydelig mindre avvik fra senterlinjen og bedre stabilitet. Noen har jo f.eks. ulik release i svingen, noe som selvsagt påvirker skaftet. Vi vurderte etter at jeg hadde valgt drivermodell om jeg skulle prøve x-stiff, og husker ikke helt om jeg slo noen slag med det også. Uansett så endte jeg ikke opp med det..

Skal jeg komme med en liten kritikk så kunne de kanskje også ha sett på backspin tallene innledningsvis, slik at jeg kunne testet alle driverne i 8,5 loft istedetfor 9,5. Tror nok ikke resultatet hadde blitt veldig forskjellig, og det viktigste er jo at man finner kombinasjonene som gir best stabilitet og lengde. Utfra de driverne som jeg hadde mest trua på før testen, så var det en som kom veldig dårlig ut. Jeg kunne faktisk ha kjøpt den på måfå om jeg ikke hadde testet det ut. Da hadde jeg sannsynligvis ikke drivet like bra, men det er selvsagt umulig å vite..

Helt enig i at det stort sett er "the indian and not the arrow", men tror mange kan tjene noen slag på å ha noenlunde optimalt utstyr..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by Franz »

Jeg mener (uten å være annet enn en skarve entusiast) at en custom fit som først konkluderer med at stiff er tingen holder for lavt nivå. Det er mulig det er noe i din gjengivelse som ikke yter rettferdighet, men det må være et minimum at man tester et bredt spekter av flex, profil, vekt osv i flere ulike hoder. Hvis man først bestemmer seg for stiff har man utelukket en hel haug mulige utfall. Ingen produsenter følger noen form for standard for hva "stiff" er.

Kanskje skulle du hatt et høy-loftet, lavtspinnende hode med et stivere skaft?
Det vil du aldri få vite, fordi man først bestemte seg for "stiff".
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by furu »

I forbindelse med det Franz skriver vil jeg nok en gang trekke fram denne linken til skaftoversikt fra Cleveland/Srixon/Miyazaki. Den inneholder flexkoden til en rekke kjente skaft.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by Golffreak »

Jeg mener (uten å være annet enn en skarve entusiast) at en custom fit som først konkluderer med at stiff er tingen holder for lavt nivå. Det er mulig det er noe i din gjengivelse som ikke yter rettferdighet, men det må være et minimum at man tester et bredt spekter av flex, profil, vekt osv i flere ulike hoder. Hvis man først bestemmer seg for stiff har man utelukket en hel haug mulige utfall. Ingen produsenter følger noen form for standard for hva "stiff" er.

Kanskje skulle du hatt et høy-loftet, lavtspinnende hode med et stivere skaft?
Det vil du aldri få vite, fordi man først bestemte seg for "stiff".
Kan til dels være enig, men det i hovedsak to ulike typer custom-fits... 1) Custom-fit av OEM drivere, 2) Custom-fit av komponenter. Førstnevnte tar utgangspunkt i hva som er skaftene som OEM tilbyr, med mindre du vil kjøpe en driver og kaste et nytt skaft med en gang.. Nei, det er ingen standard på hva stiff er og selvsagt var dette ingen helt eksakt vitenskap. For å si det slik, så testet vi svinghastighet og ift det så var teorien da best med et "stiff" skaft jevnt over alle OEMene. Jeg forutsetter at vedkommende hos Custom golf har en viss kunnskap om hvor mange cpm de ulike skaftene har, og uansett så var dette kun et utgangspunkt. Som nevnt så ble flexen vurdert på nytt etter at jeg hadde funnet det driver hode/skaft som ga best stabilitet. Selvsagt kunne jeg testet alle flexene, alle loftene på alle driverne de hadde men da hadde jeg jo vært der et par dager..

Custom-fit med komponenter er forsåvidt noe litt annet, og det er kanskje bare 1-2 steder i østlandsområdet hvor køllemaker har nok skaft til å kunne tilby en "fullstendig" custom-fit med så ekstensiv testing. Selv der så tar jo vedkommende utgangspunkt i svingen din, og hvorvidt det passer med OEM eller komponenter blir jo en vurderingssak.

Jeg tror at den driveren som jeg fikk best resultater med, har en bend profile, flex og egenskaper som passer meg best. Deretter så var hodet slik at det ga meg selvtillit og personlig preferanse. Riktig flex er jo ikke rakettforskning, og noe av det viktigste er at vi gikk ned på loft for å få ned backspin. Selvsagt så vil en dårlig drive med mer backspin være skjevere enn vice versa.

Det kan godt være at en komponent custom-fit ville gitt littegrann bedre resultater, men der strides de lærde.. Mulig jeg prøver det neste gang, men personlig så tror jeg OEMene lager gode hoder samtidig som de gjerne kunne vært mer fleksible på skaftvalg.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by Franz »

Skjønner jo prosessen; det muliges kunst.

I så fall er min driver også tilpasset. Jeg kan mer enn Custom Golf om hvilke golfkøller som passer meg (uten at det sier stort) og jeg har valgt skaft og hode med omhu. Til en sving som ikke ligner dagens versjon, men sånn er det jo for alle.

Custom Golf er vel en gjeng glade amatører? Entusiaster i bransjen. Har fått endel erfaring, men proffer er de jo ikke.
TaylorMadeGolfer
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 17 Dec 2011, 18:15

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by TaylorMadeGolfer »

Mange forskjellige tanker rundt dette :)

Selv synes jeg ikke fitting er viktig for alle, og som flere nevner finnes det forskjellige nivåer av fitting. De fleste golfere vil nok ikke vinne stort på å teste alt av skaft og loft, men alle bør slå et par slag med en driver før kjøp. Og hvis du ikke har særlig mye kunnskap bør du teste på en protime, og la en pro se om ballbanen er optimal.

Hvis du derimot spiller aktivt og deltar i konkurranser, anbefaler jeg sterkt å få utført en grundig fitting, hvor du får helt optimalt utstyr. I noen tilfeller er det ikke engang hele slag per runde du har å vinne, men ihvertfall ingen å tape :)

For min egen del har fitting av min nåværende driver hjulpet stort(som nevt økt FW hit med 15%) og gitt kontroll i vinden(redusert spin) i forhold til tidligere drivere(r7 cgb max 9.5* -> r9 supertri 9.5 Voodoo SVS6 -> R9 Supertri 8.5 Accra TourZ+ 75)

I tilleg synes jeg at alle burde prøve kortere drivere med tyngre skaft i forhold til det du får kjøpt fra hyllene, for å øke consistency..

Og tilslutt: "If it ain't broken, tweak it!"
TM SuperTri TP 9.5 Accra TourZ+ M4 75
TM RBZ Tour 3w 14.5* ProForce V2 96S
TM MB TP Shimada Tour S 2-P
Titleist Vokey 252.08 Oil Can DG TI X100
Scratch 8620 Custom DG X100 Spinner
Byron Morgan 006 Custom
ProV1
Molly
Forumvant
Forumvant
Posts: 69
Joined: 01 Dec 2011, 14:14
Hjemmeklubb: Losby

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by Molly »

Jeg skal få fitting på drivern imorgen. Litt fordi jeg har det med nesten alt annet i baggen. Og litt fordi jeg har utstyrs dilla.
Har hvert litt pro Nike siden jeg begynte å spille golf, men etter fitting i høst endte jeg opp med R11 jern. Så denne gangen er jeg helt åpen for å teste ett litt bredere spekter. Så ikke umulig at baggen kommer til å innholde en god gatemix denne sesongen.
Drivern jeg har er en Nike Machspeed m/stiff og firkant hode. Denne kjøpte jeg på nett for noen år siden.
Molly
Forumvant
Forumvant
Posts: 69
Joined: 01 Dec 2011, 14:14
Hjemmeklubb: Losby

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by Molly »

Da ble det noen timer hos Tom på Losby igår. Herlig fyr han Tom.

Testet Titleist, R11S og den nye Nike VR-S. Etter en del skaft på dem forskjellige hodene fant vi et bra oppsett for meg i VR-S. Hadde lengste slagene med Titleist, men var jevnere med Nike'n. Den lengste driven jeg hadde var 49Yards lengere enn den gamle machspeed jeg har.. R11S passet ikke idet hele tatt til meg. Ble litt skuffet over det da det var den drivern jeg hadde mest lyst på, men for bruke fornuften denne gangen og ikke bare gå etter utseende.

Anbefaler Tom visst dere skal tilpasse utstyr. Veldig fornøyd opplevelsen jeg hadde der.
Nederst på linken er det video derifra, men er gjort om litt for innendørs nå da.
http://golfnews.no/nyheter.php?a=2341
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by sirandrew214 »

Ikke tilpasset i det hele tatt! Kjøpt på ebay, og nå endelig i mine hender!! :D Raw FTW!
TaylorMadeGolfer
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 17 Dec 2011, 18:15

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by TaylorMadeGolfer »

Molly wrote:Da ble det noen timer hos Tom på Losby igår. Herlig fyr han Tom.

Testet Titleist, R11S og den nye Nike VR-S. Etter en del skaft på dem forskjellige hodene fant vi et bra oppsett for meg i VR-S. Hadde lengste slagene med Titleist, men var jevnere med Nike'n. Den lengste driven jeg hadde var 49Yards lengere enn den gamle machspeed jeg har.. R11S passet ikke idet hele tatt til meg. Ble litt skuffet over det da det var den drivern jeg hadde mest lyst på, men for bruke fornuften denne gangen og ikke bare gå etter utseende.

Anbefaler Tom visst dere skal tilpasse utstyr. Veldig fornøyd opplevelsen jeg hadde der.
Nederst på linken er det video derifra, men er gjort om litt for innendørs nå da.
http://golfnews.no/nyheter.php?a=2341
Hadde han fått inn mye av det nye fra 2012? Tenker spesielt på RBZ og RBZ Tour 3w... :)

God lengdeøkning med drivern!
TM SuperTri TP 9.5 Accra TourZ+ M4 75
TM RBZ Tour 3w 14.5* ProForce V2 96S
TM MB TP Shimada Tour S 2-P
Titleist Vokey 252.08 Oil Can DG TI X100
Scratch 8620 Custom DG X100 Spinner
Byron Morgan 006 Custom
ProV1
Molly
Forumvant
Forumvant
Posts: 69
Joined: 01 Dec 2011, 14:14
Hjemmeklubb: Losby

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by Molly »

Nei ikke noe RBZ enda. Var det eneste han manglet av 2012 tror jeg.
RBZ drivern var ikke så spesiel, men wooden og hybridene gikk laaaangt sa han. Slutten av mnd skulle dem komme inn..
TaylorMadeGolfer
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 17 Dec 2011, 18:15

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by TaylorMadeGolfer »

Blir nok en tur dit så fort han får inn woodene. En RBZ Tour 3w Kai'li 80X står i tankene 8-) Det du har hørt er vel som de fleste skriver på WRX, driveren er lite forskjellig fra tidligere burner, mens wooder og hybrider er like i form men går lengre pga økt trampolineffekt.

Noen her som har prøvd Tour Edge sine wooder som har enda høyere COR?(Og har hatt det et stykke tid) Beklager litt avsporing her :)
TM SuperTri TP 9.5 Accra TourZ+ M4 75
TM RBZ Tour 3w 14.5* ProForce V2 96S
TM MB TP Shimada Tour S 2-P
Titleist Vokey 252.08 Oil Can DG TI X100
Scratch 8620 Custom DG X100 Spinner
Byron Morgan 006 Custom
ProV1
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by furu »

Hørte tidligere i år at RBZ var litt forsinket. Ser ut til at det stemmer, slutten av februar eller begynnelsen av mars så bør de være i butikkene.

Mulig at jeg får noe TEE til testing i Norsk Golf.
Instagram @christianfuru
TaylorMadeGolfer
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 17 Dec 2011, 18:15

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by TaylorMadeGolfer »

Blir nok spennende å lese testene i Norsk Golf fremover. Tidligere har det mildt sagt ikke vært noe særlig..

Lykke til! :)
TM SuperTri TP 9.5 Accra TourZ+ M4 75
TM RBZ Tour 3w 14.5* ProForce V2 96S
TM MB TP Shimada Tour S 2-P
Titleist Vokey 252.08 Oil Can DG TI X100
Scratch 8620 Custom DG X100 Spinner
Byron Morgan 006 Custom
ProV1
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by furu »

TaylorMadeGolfer wrote:Blir nok spennende å lese testene i Norsk Golf fremover. Tidligere har det mildt sagt ikke vært noe særlig..

Lykke til! :)
Det blir ikke så voldsomt "nerdete". Må finne en fin balanse i språket og forklaringene slik at det passer for flest mulig golfere. Det ligger gode tall og målinger bak alt jeg skriver, men det er ikke nødvendigvis alt som blir skrevet og publisert. Kommer garantert mye bra, samarbeidet med leverandører/produsenter er svært bra :)
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by Golffreak »

Jeg stemmer FOR å nerde det opp og publisere alle tallene du har! :) .

Say "ay" !
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by furu »

Golffreak wrote:Jeg stemmer FOR å nerde det opp og publisere alle tallene du har! :) .

Say "ay" !
Det er et spørsmål om plass og nødvendighet. Jeg får se hvordan testene utvikler seg i løpet av året, det vil kanskje være naturlig å bli litt mer "avansert" etter hvert. Spinn, køllehastighet, ballhastighet, lengde - det er tall som ikke er så voldsomt interessant for så veldig mange. Det må vi bare innse.
Instagram @christianfuru
Post Reply