Tage vraket fra Team Norway

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Tage vraket fra Team Norway

Post by Smilende Sam »

Han har ikke takket nei og ble dumpet i 2008 på samme måte, men slo tilbake. Har vel antydet at det ikke har vært mye støtte fra NGF på bloggen sin.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by Snowman »

goffy wrote: Slik som jeg forstår det på flere av dere her kan det virke som at forbundet har noe i mot Tage. Stemmer dette eller er det bare noe dere tror?
Du vet da det, at sånne urettferdige ting alltid rammer folk fra Rogaland! Forbundene har nok noe imot hele fylket:

http://www.dagbladet.no/sport/1998/05/29/103194.html
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by TomShanks »

kevin wrote:
TomShanks wrote:Hvor lenge skal Tage få lov til å hvile på 8. plassen på ET med et felt ikke mye sterkere enn på Challenge Touren + et par stjernespillere?
Jeg antok at TomShanks hadde endel kunnskaper om golf men der tok jeg jammen feil:

1. Oosthuizen - The Open vinneren behøver vel ingen intro
2. Wood - mange topplasseringer på ET
4. Schwartzel - Masters vinneren behøver vel ingen intro
4. Van Zyl - toppspiller fra SA
8. Brier - 2 seire på ET og 2 på CT
8. Branden Grace - har vunnet 2 ganger på ET allerede i år
8. Kruger - toppspiller fra SA
8. Tage - ikke verdt å satse på
14. Aiken - toppspiller på ET
26. Clarke - The Open vinneren med mange seire på ET
26. Gonnet - har hatt en kjempestart på denne sesongen
51. Rock - kjenner vel de fleste til nå etter en knallsesong i fjor og knallstart i år med seier over Tiger
71. Coetzee - toppspiller fra SA
87. Goosen - en av de "få" stjernespillerne

i mellom her finner man mange faste ET spillere. Straks turneringene går i SA så tror mange at det er dårlige startfelt, det finnes ingen dårlige startfelt på dette nivået. At det er dårligere enn mange av de andre turneringene kan så være, men det er vel mest fordi man fyller opp med 30-40 lokale spillere. Toppene, de best rankede, er fortsatt stjerner på ET. Tage slo mange av de. Det var en kjempeprestasjon

Ramnefjells "intervju" av Scheie framstår som små-patetisk, det er bare en gjentagelse av det de har sagt tidligere. En ekte journalist hadde fått tak i Tage og spurt han hva han syntes om vrakingen.

Hadde NGF opptrådt som andre forbund så hadde AK måttet spille seg inn i gruppa, ikke få frikort fordi han var god for 4 år siden. Pr.nå er han ikke like god som Tage, langt derifra. Så hadde det vært naturlig at han spilte seg til en plass og kanskje da skjøv ut Tage. Det samme gjelder Bertheussen som spilte 6 turneringer på CT i fjor etter å ha fått wild cards. Han klarte cut i 3 av de og hans 24.plass i Danmark var hans beste resultat. Det var i august. Tage fikk ingen offisiell plass på CTR fordi han spilte for få turneringer der, men han ville vært foran Bertheussen på innspilte penger. Pr.definisjon er Tage bedre enn Bertheussen også.

Slik det er nå så får Tage få muligheter til å spille seg inn igjen fordi NGF mest sannsynlig vil prioritere wild cards til ungguttene. Og de spiller ikke turneringer for tiden heller så det er umulig å si noe annet om styrkeforholdet enn de fakta som finnes. Disse kriteriene er spesiel tilpasset for å unngå Tage
Forskjell på kunnskap og gå på europeantour.com for å google gjennom en og en spiller som du sikkert har gjort. Flere av spillerne du har nevnt nevner du forøvrig prestasjoner i 2012. Hva har f.eks. Grace sine to seiere i år med å gjøre hvor sterk motstander han var i 2011? Det var en sesong han var på Challenge-touren, ergo som samsvarer med min påstand om at store deler av feltet var av CT-kvalitet (så klart litt høyere, men det er lov å legge godviljen til og.)

Jeg spilte litt djevelens advokat, men poenget mitt står fortsatt. Det feltet var på langt nær så sterkt som andre Europatour-felt, og selv om åttendeplass er noe av de mest imponerende golfprestasjonene i norsk herregolf noensinne var han en bøtte med dritt resten av året. Og jeg har aldri vært noen tilhenger av å surfe på enkeltprestasjoner. Når han han vært avhengig av å måtte spille på Q-school de siste årene er det tydelig at han har bevist at han har noe som mangler når det gjelder å hevde seg i den absolutte toppen. Spillere som Elias og Anders har ikke bevist noe ennå, hverken at de hører hjemme i toppen, men heller ikke at de ikke hører hjemme der, slik som Tage.

Dessuten har jeg hørt at på samlinger med NGF holdt han seg alltid utenfor troppen, sosialiserte ikke og trente ikke med de andre, var generelt utakknemlig. Kan godt skjønne at de ikke vil ha han med i troppen da.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by kevin »

Google? man behøver bare lese resultatlisten(som jeg listet fra) for å se at det startfeltet var betydelig sterkere enn et CT-felt. Kunne vært langt mer detaljert om det var nødvendig.

Var Grace den eneste du klarte å finne noe om? Han spilte jo ET i -09 også og hadde allerede da en topp-10 plassering og flere bra plasseringer. Han har hatt form utløsning og flyt, mens i fjor var han ikke bedre enn Tage akkurat da.

Tage er en bedre spiller enn Bertheussen og Kristiansen tar man resultatene i betraktning, slik man gjør i toppidrett. At de ikke er gode nok og at det har vært en nedadgående trend er det liten tvil om. Men at noen skal komme inn foran han uten å i det hele tatt ha spilt seg inn er jo snu det helt på hodet. Hadde de to unge spillerne spilt turneringer og hevdet seg så hadde det vært naturlig. Sånn man gjør det så framstår det som kunnskapsløshet og mangel på klare retningslinjer på hvordan slike uttak skal gjøres. Minner om at den forrige kunngjøringen kom 30.12.2011, da var Tage med.

Dine rykter og påstander bygger jo opp under inntrykket av NGF som en inkompetent organisasjon. Hvem sprer slikt om sine egne spillere? Og samtidig vil bli tatt seriøst....
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by Snowman »

Jeg for min del er ikke så opptatt av hvem og hvor mange det satses på i landslagssammenheng. Det JEG er opptatt av, er at det er en landslagssjef som personlig skal ha et ansvar for å oppnå resultater og definerte målsetninger, slik at det kan det etterpå kan evalueres om landslagssjefen lyktes eller ikke. Logikken er denne:

1) Man definerer en målsetting (i dette tilfellet 4 golfere kvalifisert for Rio).
2) Man gir en landslagssjef eller idrettssjef (her Frode Scheie) i oppdrag å realisere målsettingen.
3) Denne vurderer hva han trenger for å kunne få det til, og melder dette til sin oppdragsgiver.
4) De gir ham det han sier de trenger, eller reviderer målsettingen hvis de ikke har råd, evt engasjerer en annen.
5) Han får så frihet til å gjøre som han tror mest på, dvs alt fra å satse på bare 4 han plukker nå, eller mange fler for å ha et utvalg.
6) Så får han ordne og styre og holde på som han selv syns er best, for det kommer et sannhetens øyeblikk.
7) Hans suksess eller fiasko avhenger helt og fullt av hans evne til å levere resultater.
8) Kommer det, i dette tilfellet, 4 golfere til OL, da har Scheie hatt suksess, hvis ikke har han mislyktes.
9) Deretter kommer evalueringen, og hvis ikke resultatene er gode nok, da bør landslagssjefen byttes ut.
10) Så er det på'n igjen: Tilbake til punkt 1.

Det er sånn det bør være! Sett målsettinger, la sjefen gjøre jobben som sjefen vil, og heng sjefen ut til spott og spe etterpå hvis det blir fiasko.

... men ikke begynn å ta ut landslag på allmøte, for da smuldrer man opp ansvaret for å lykkes!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by Snowman »

Synd det ble så stille når man kom inn på prinspper!

Drillo gjorde nå et landslagsuttak i fotball, subjektivt uten klare kriterier, slik han alltid gjør, og så er han da også ansvarlig for å levere resultater. Ansvaret for resultater følger med retten til å bestemme. Alle andre kan være etterpåkloke hvis resultatene uteblir!

Bør det ikke være sånn også i det golfprosjektet mot Rio?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by CharlieB »

Tror kanskje ikke det er så mange her inne som er uenige i at lederstillinger i sport skal ha resultatmål, Snowman. Skjønt jeg får av og til følelsen av at Sportsjefen i golf måles på antallet VG overskrifter.

Jeg synes det var veldig smart av NGF å hente en sportsjef fra en annen idrett hvor det jobbes med bredde på lavt lavt nivå. Nå er jeg på ingen måte ekspert, men det er ett område som ser ut som det har fått ett kraftig løft i forhold til planer, oppfølgning, prestasjonskrav og målinger etc etc, så er det bredden og spissingen av de forskjellige aldersnivåene. Alt i alt ett ganske stort apparat, som må til hvis vi skal finne golfens Northug. De grepene som foreløpig er gjort på senior siden virker også fornuftige på meg, selv om jeg er enig med Smilende Sam i at det finnes en "tapt generasjon" i norsk golf. Selv om dagens sportslige ledelse ikke skal få all skylda for det.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by kevin »

OL er langt fram i tid og hvis AK og EB ikke innfrir i år eller neste år, blir de erstattet av typer som Ventura og Marøy kanskje. Og så får det ingen konsekvenser for ledelsen, ikke før OL har vært.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by Snowman »

kevin wrote:OL er langt fram i tid og hvis AK og EB ikke innfrir i år eller neste år, blir de erstattet av typer som Ventura og Marøy kanskje. Og så får det ingen konsekvenser for ledelsen, ikke før OL har vært.
Hvis man ikke har definert andre mål, dvs målbare mål, enn å få 4 stk til OL, vel da får man vente til det for å konstatere om man lyktes eller ikke. Noe annet er at man selvsagt med fordel kunne ha definert noen mer kortsiktige mål og evaluert sjefens innsats ut fra disse.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by CharlieB »

Nå er det jo mer en enn sjef, og sportsjef og landslagstrener er ikke en og samme mann. Det bør være både langsiktige og kortsiktige målsetninger på alle nivåer. Og skulle AK / EB ikke klarer å innfri, hvem er det da som har sviktet? Noen har gjort en vurdering og bommet, andre har ikke levert varene. Det er for enkelt å si at det er treneren som har skylda hver gang, treneren alene taper ikke fotballkamper. Men når treneren har bygd opp laget og fortsetter å tape - så bør prosessen være kort.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by Smilende Sam »

CharlieB wrote:Tror kanskje ikke det er så mange her inne som er uenige i at lederstillinger i sport skal ha resultatmål, Snowman. Skjønt jeg får av og til følelsen av at Sportsjefen i golf måles på antallet VG overskrifter.

Jeg synes det var veldig smart av NGF å hente en sportsjef fra en annen idrett hvor det jobbes med bredde på lavt lavt nivå. Nå er jeg på ingen måte ekspert, men det er ett område som ser ut som det har fått ett kraftig løft i forhold til planer, oppfølgning, prestasjonskrav og målinger etc etc, så er det bredden og spissingen av de forskjellige aldersnivåene. Alt i alt ett ganske stort apparat, som må til hvis vi skal finne golfens Northug. De grepene som foreløpig er gjort på senior siden virker også fornuftige på meg, selv om jeg er enig med Smilende Sam i at det finnes en "tapt generasjon" i norsk golf. Selv om dagens sportslige ledelse ikke skal få all skylda for det.
Charlie, Scheie hadde ingen erfaring fra håndballen som skulle tilsi at bredde og oppbygning fra bunnen var en force hos ham. Trenerjobben i håndballen - BSK's damelag - ga liten eller ingen erfaring fra det arbeidet han skulle gjøre i NGF. Om det området har fått et løft eller om det er mye papirtiger og foiler ser vi om 10 år. Da er det mer enn en generasjon som har gått i vasken. Faktum er at Scheie er satt til å gjøre en jobb han har liten/ingen erfaring med og ved å fokusere så ekstremt ensidig på 10-14 åringer og organisasjon etc rundt de lavere aldersklassene så tar han en enorm risiko på vegne av golf som sport/toppidrett.

Det er, meg bekjent, ingen sportssjefer som noen gang har gjort et slikt grep og som så ekstremt har dumpet de beste utøverne i dass til fordel for de som kommer bak. Det blir som om Drillo nå skulle si at alle over 25 kun er kvalifisert for landslaget hvis de spiller i Premier League.

Hvis det er sånn at de mener at Tage har dårlige holdninger så burde de si det og ikke bare dumpe ham fra Rio16 med en wishy washy begrunnelse.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by TomShanks »

Intervju med Tage og Scheie - http://norskgolf.no/node/2825
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by kevin »

Kudos til NG for at de har fått "begge sider av saken". Og godt å se at Tage har samme oppfatning som mange av hans fans og golfinteresserte. At vrakingen var merkelig.

Nå sier jo Scheie at Tage skal få støtte og wild cards, men virker ikke som det finnes noe helt bestemt ennå hverken på antall wild cards og beløp.

Det han sier om Challenge tour programmet er jo tøys, det har vært mer eller mindre klart en stund nå(siden 20.januar). Det er 3 turneringer som ikke har noen arrangør/bane, men resten er satt opp. Dessuten har det vært lenge klart ang turneringen i Norge, Finland, Sverige og Danmark. Det kunne de spikret.

Men igjen, bra at det kom noe feedback fra Tage også, selv om alt virker veldig politisk korrekt fra begge sider ;)
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by TomShanks »

Hehe, ja. Føler fortsatt det er mye spenstig "off-the record"-prat bak kulissene som vi dessverre aldri får lest om.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Tage vraket fra Team Norway

Post by Smilende Sam »

TomShanks wrote:Hehe, ja. Føler fortsatt det er mye spenstig "off-the record"-prat bak kulissene som vi dessverre aldri får lest om.
+1
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by CharlieB »

Smilende Sam wrote: Charlie, Scheie hadde ingen erfaring fra håndballen som skulle tilsi at bredde og oppbygning fra bunnen var en force hos ham. Trenerjobben i håndballen - BSK's damelag - ga liten eller ingen erfaring fra det arbeidet han skulle gjøre i NGF. Om det området har fått et løft eller om det er mye papirtiger og foiler ser vi om 10 år. Da er det mer enn en generasjon som har gått i vasken. Faktum er at Scheie er satt til å gjøre en jobb han har liten/ingen erfaring med og ved å fokusere så ekstremt ensidig på 10-14 åringer og organisasjon etc rundt de lavere aldersklassene så tar han en enorm risiko på vegne av golf som sport/toppidrett.


Jeg er ikke primært opptatt av Scheie eller noen andre i NGF, men jeg er opptatt av å mene noe om Norsk golf og retningen fremover og dermed også å forstå bakgrunnen for endel av kritikken som rettes mot NGF.

Norsk golf internasjonalt har ikke akkurat vært noen braksuksess, vi har Tutta og noen få herrespillere som har vist frem flagget. I forhold til Tutta så er mitt inntrykk at det hadde spilt liten rolle hvem som satt og sitter ved roret i NGF. Tutta hadde vært Tutta uansett og suksessen vi ser er et resultat av Tutta, godt juniorarbeid på klubbnivå og noen få gode hjelpere. Ditto for norske herregolfere, (først og fremst da Bjørnstad, Haugsrud og Rohjan). At det her er ett kolossalt forbedringspotensiale har man nå til slutt tatt konsekvensen av.

Scheie er ikke golftrener og skal heller ikke være det, jeg er ikke spesielt opptatt av kvalitetene hans som trener, (han har gått gradene som junior, senior og landslagspiller så noe har han fått ut av det - selv om det argumentet er tynt). Jeg mener at ledererfaring og idrettsfaglig kompetanse er viktigere i den rollen han skal fylle. Er han god til å bygge team og få tak i de folkene han trenger til de jobbene som skal gjøres? Er han kompetent til og kan han lage gjennomførbare planer med målsetninger og prestasjonskrav? Har han gjenomføringsevne til å sette planene ut i livet? Uten struktur på dette så vet vi ikke hvor vi går, hvorfor vi går eller når vi er fremme. Mitt inntrykk er at Scheie besitter disse kvalitetene og han virker ikke akkurat redd for å pådra seg vrede og bli upopulær i enkelte kretser. (Skjønt det trenger ikke være bare positivt).

Jeg ser ikke helt hvordan satsingen på junior nivå kan skade golf som sport i norge på kort eller lang sikt. Jeg registrerer at det blir gjort tøffe valg og har blitt gjort tøffe valg i forhold til elitesatsing de siste årene. Jeg tar for gitt at økonomi sikkert er en viktig årsak til det, (med finanskriser og alt det der som bakgrunn).

Men hva er riktig, satse mindre på bredde for å finne talentene og mer på toppidrett og håpe at talentene blir inspirert og finner veien på egenhånd?

Jeg mener ikke at jeg har fasiten eller har rett, jeg lurer på hva alternativene er. Hva bør man gjøre annerledes? Hva har vært gjort tidligere som har gitt suksess?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by Snowman »

Dette er oppskriften:

- se hva noen av de som blir best i verden har gjort fra ca 15-årsalderen, hvor mye de har trent, hva de har trent på, osv.
- ikke velg de helt ekstreme naturtalentene som modeller, men folk med rimelig bra talent som har lykkes pga hardt arbeid.
- skriv ned alt de har gjort, detaljert og systematisk, slik at det synliggjøres hva som skal til for å lykkes.
- samle et utvalg av de minst 30 beste ungdommene vi har til en inspirasjonshelg hvor de får høre hva det handler om.
- spør hvem av dem som er villige til å legge ned alt det treningsarbeidet de beste i verden har vist at skal til.
- sats på dem som er villige til å trene så mye, og bare dem, ingen andre, selv om andre eventuelt er bedre nå, kanskje 10-15 vil?
- følg opp med god støtte og tøffe krav for de som går inn i det, dvs de får det de trenger, men de må også selv gjøre alt som trengs.
- definer dem inn i et miljø hvor de både er lagkamerater og konkurrenter, et miljø hvor alle prøver å være best hver dag og i hver eneste øvelse.
- stryk støtte og oppfølging for dem som slurver, for med knappe ressurser kan man bare satse på de som har mentaliteten.

Flere andre norske idretter har gjort dette med suksess. Men da må man være tøff nok til å stryke dem som er fornøyde med noe mindre, dvs de som ikke er motivert nok til å nå toppen og som derfor bare har det i kjeften og i praksis sluntrer unna. Kjør den oppskriften beinhardt i 10 år, da vil noen ha nådd all-time-high også på herresiden!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by TomShanks »

Snowman wrote:Dette er oppskriften:

- se hva noen av de som blir best i verden har gjort fra ca 15-årsalderen, hvor mye de har trent, hva de har trent på, osv.
- ikke velg de helt ekstreme naturtalentene som modeller, men folk med rimelig bra talent som har lykkes pga hardt arbeid.
- skriv ned alt de har gjort, detaljert og systematisk, slik at det synliggjøres hva som skal til for å lykkes.
- samle et utvalg av de minst 30 beste ungdommene vi har til en inspirasjonshelg hvor de får høre hva det handler om.
- spør hvem av dem som er villige til å legge ned alt det treningsarbeidet de beste i verden har vist at skal til.
- sats på dem som er villige til å trene så mye, og bare dem, ingen andre, selv om andre eventuelt er bedre nå, kanskje 10-15 vil?
- følg opp med god støtte og tøffe krav for de som går inn i det, dvs de får det de trenger, men de må også selv gjøre alt som trengs.
- definer dem inn i et miljø hvor de både er lagkamerater og konkurrenter, et miljø hvor alle prøver å være best hver dag og i hver eneste øvelse.
- stryk støtte og oppfølging for dem som slurver, for med knappe ressurser kan man bare satse på de som har mentaliteten.

Flere andre norske idretter har gjort dette med suksess. Men da må man være tøff nok til å stryke dem som er fornøyde med noe mindre, dvs de som ikke er motivert nok til å nå toppen og som derfor bare har det i kjeften og i praksis sluntrer unna. Kjør den oppskriften beinhardt i 10 år, da vil noen ha nådd all-time-high også på herresiden!
Dette er et godt poeng. Jeg husker en A-magasin-artikkel fra i fjor vår om juniorsatsing i fotball, speidervirksomhet og talentbygging. Der ble det nevnt at nesten alle landslagsspillerne våre var på langt nær "stjernene" da de var juniorer. Men de som er nest best når de er små får en arbeidsvilje innarbeidet iblodet - de jobber for å bli best. Og når de først har blitt det så er den arbeidsviljen så innarbeidet at de fortsetter det harde arbeidet helt naturlig. Tror dette er overførbart for de fleste idretter.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by Snowman »

De som vil kikke på et forbund som har lykkes godt med målrettet opplegg for interesserte og treningsvillige fra ungdomsskolealder og oppover, bør se på hva hockeyforbundet har gjort.

Les her om basishelgen: http://hockeycoaching.no/utvikling/basishelg.php

... og utviklingstrappa: http://www.hockey.no/t2.asp?p=46466

... og eliteleiren: http://hockeycoaching.no/utvikling/eliteleir.php

Gjennom den type tiltak får alle interesserte i ungdomsskolealder høre og merke tydelig hva som kreves. Deretter gjelder det å kjøre på for fullt for den som vil prøve å lykkes, mens ingen "barnestjerner" kan gå og tro at de gjør nok uten å trene beinhardt, på nivå med de beste nasjonene vi konkurrerer med.

Derfor laget jeg den punktvise lista med hva jeg mener skal til i golf, for å få opp en generasjon som trener som toppnasjonene!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by kevin »

Meget interessant artikkel ang Mikkelsen og Rio 16 gruppa...
Post Reply