Den beste, norske golfsiden

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.

Hvilken side er den beste?

Par72
14
82%
Norsk Golf
1
6%
Golfsiden
0
No votes
Golfnews
1
6%
Golferen
0
No votes
Liker ingen av dem
1
6%
 
Total votes: 17

kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Den beste, norske golfsiden

Post by kevin »

Jo,jeg så det. Men man kan jo lese her uten å være registrert. Men men, Ramnefjell fjerna tråden i dag når han syntes den hadde vært der lenge nok
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Den beste, norske golfsiden

Post by Smilende Sam »

Joa, Kevin, et poeng det. Vil ikke tro at AR lar slikt stå med vilje. Tror det ble spekulert i kunnskap om at han var på Birken-tur.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Den beste, norske golfsiden

Post by TomShanks »

Bare jeg som reagerer på hvor forferdelig dårlig oppdatert det er på Golferen i helgene? T.o.m. Golfsiden er bedre.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Den beste, norske golfsiden

Post by kevin »

virker nesten som de er litt i feriemodus, synes det har blitt ganske "stille" der i det siste ja
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Den beste, norske golfsiden

Post by kevin »

Hadde vært morsomt om vi kunne oppdatert denne og sett hva folk synes nå. Og om de som ikke har stemt kunne stemt de også.

Tror faktisk jeg bruker norske sider mindre og mindre, rett og slett fordi de er for dårlige. Det er i hovedsak cut,translate and paste fra andre utenlandske nettsteder. Svært lite egenprodusert stoff. Par72.no er et friskt pust, med sine hyppige oppdateringer og stort fokus på bredde, personlig vri og å følge Børsheim/Kofstad. Men også mye stoff fra andre sider.

Golferen.no, jeg liker bloggen til redaktør Espelid og det hender det dukker opp noen interessante saker. Men det skjer liksom ikke noe mer. Norskgolf.no, man merket når de ansatte en som skriver om norske turneringsgolfere, det hadde vært helt fraværende nesten inntil da. Bloggen til Mikkelsen er bra, men nyhetsakene er som på de fleste andre sidene, hentet fra utenlandske sider og veldig lite eget stoff. Pluss for å ha lagt ut bladet på nett, selv om løsningen er 90-talls. Har begynt med tester fra Furu, spent på hvordan de blir mottatt. Lykke til med det Furu! Siden vil jo aldri kunne skrive noe kritisk om NGF eller om norsk golf generelt og er dermed i en litt annen posisjon enn andre.

Golfnews.no, skiller seg ikke spesielt mye fra de andre. En herlig sammenblanding av Kracht, Viasat golf, Golfnews.no, P4 golfen, sponsorer og cut and paste fra andre nettsteder. Veldig lite egenprodusert stoff. Synes fortsatt de har det mest behagelige designet.

Golfsiden.no, hva skal man si? Tror jeg nøyer meg med det jeg har skrevet tidligere, ting ser ikke ut til å ha endret seg.

Hva skjer egentlig i golf-norge? er det interessant? eller driter vi i norske sider og bruker andre? er norske og utenlandske bloggere/nettsteder mer oppdatert på hva som rører seg enn nettsteder som har ansatte journalister?

Mitt inntrykk er at flere har kastet seg på en liten "bølge" med å rapportere fra enkelte turneringer hvor norske spiller. Det hele startet vel med at en nordmann bosatt i USA, med nicket Beartown, satte i gang en slags "samling" hvor man møttes for å følge turneringer på nett. Jeg tok opp den hansken på et annet nettsted og har tatt den med meg hit. Etter det har flere andre gjort det, også andre enn rene golf-nettsteder. Og det er veldig bra!

Men jeg savner den kritiske journalistikken, den gravende og belysende. Bjørge Stensbøl sa i et intervju med en tabloid avis forrige uke at han savner temperaturen i norsk toppidrett. Det må være stor takhøyde og rom for kritiske røster. Hvor er det i norsk golf? det finnes iallefall ikke på norske golfsider.
F.eks saken med Tage. Straks det ble kjent burde de fleste prøvd å fått en kommentar fra han. Hvis man har prøvd men ikke har fått det så får man skrive det da. Det ville vært helt naturlig å spørre Scheie hva Tage sa til vrakingen, istedenfor å la han forsvare kriteriene de har laget. Spørre han hvorfor de har endret gruppen siden sist? Og hvordan Tage reagerte.

Hva skjer i andre idretter når noen blir vraket av forbundet sitt? Noen ganger blir det bråk, skikkelig temperatur og mye oppmerksomhet. I dette tilfellet sover vi her hjemme istedenfor å sette kritiske øyne på det som skjer. Har vi for mange baner i norge? får vi nok igjen for kontigenten vi betaler til NGF? Har vi egentlig blitt bedre som golf-nasjon eller har vi tatt flere steg tilbake?
Last edited by kevin on 13 Feb 2012, 17:49, edited 1 time in total.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Den beste, norske golfsiden

Post by furu »

Jeg kan egentlig ikke uttale meg om slikt lenger :D Men - samme hvor inhabil jeg er - så syns jeg utviklingen til Norsk Golf er positiv.

Det er veldig vanskelig å få informasjon om hva som skjer innen norsk golf hvis man ikke er i den innerste sirkelen. Det blir mye rykter og ting man egentlig ikke kan skrive. De norske utøverne må innstille seg på å være lettere tilgjengelig hvis det skal skrives mer om dem og graves i saker rundt dem.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Den beste, norske golfsiden

Post by kevin »

Er sikkert bare jeg som ikke er fornøyd ;)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Den beste, norske golfsiden

Post by Snowman »

kevin wrote: Det må være stor takhøyde og rom for kritiske røster. Hvor er det i norsk golf? det finnes iallefall ikke på norske golfsider.
To ting som ikke bør blandes:

- Ja, det bør være takhøyde i den forstand at kritiske røster slipper til!
- Men de kritiske røstene må tåle at andre da er uenige og tar kraftig til motmæle!

For takhøyde betyr ikke rett til å være kritisk uten at andre får være kritiske tilbake! Også den som kritiserer må tåle å bli kritisert, men spalteplass for debatt, det bør det være!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Den beste, norske golfsiden

Post by CharlieB »

@kevin, synes du har mange gode poenger.

Norske golfmedier er ikke blant de mest spenstige, men så er det søren ikke mye spenstig å skrive om heller. Få store profiler og som furu sier, det er vanvittig lite info å få om hva som skjer i norsk golf, spesielt fra tåkeheimen sin side. Det kommer noen lag uttak og satsnings grupper innimellom som av og til er kontroversielle, (ref Tage), men det heller genererer ikke noen større overskrifter.

Ja - helt enig Snowman, kritiserer du så må du tåle at folk eventuelt tar til motmæle. Men samtidig så skal man ikke akseptere usakelig vås heller. Er diskusjonen god så vil det komme noe positivt ut av det.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Den beste, norske golfsiden

Post by Smilende Sam »

kevin wrote:Er sikkert bare jeg som ikke er fornøyd ;)
+1
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Den beste, norske golfsiden

Post by TomShanks »

Synes norsk golf er best som informasjonsformidler, mens golferen til et mer kritisk skråblikk. Kan jo på en måte skjønne at den kritiske journalistikken er litt fraværende i norsk golf når de tross alt er en forbundsside. De må være ekstra forsiktige med å ikke "tråkke i salaten". Er vel forøvrig den eneste etablerte norske golfsiden jeg føler har hatt en positiv utvikling det siste året, mye klipp og lim fra utenlandske nettsider, men er i det minste ganske mange nye saker der hver dag, selv nå i offseason.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Den beste, norske golfsiden

Post by CharlieB »

Ser i dagbladet at Drillo har vraket Carew, med fete overskrifter... Lite sånt i norsk golf.... Som en apropos.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Den beste, norske golfsiden

Post by Smilende Sam »

Norsk Golf er ikke en forbundsside. Redaktøren er ikke underlagt redaksjonell kontroll fra NGF og hvis redaktøren er seriøs så kan hun heller ikke binde seg til å ikke være kritisk. Hvis det skal være noe hold i å være et tidsskrift for norske golfspillere så må det være den gruppen de skriver for - ikke være et slags Golf-Pravda. Norske spillere vil selvsagt ikke egentlig ha godt av et magasin som bare er en papegøye. P.t. synes jeg Golferen.no og Par72.no er de mest seriøse og underholdende. Golfnews er en schtøgg miks av kommersielle interesser pakket inn i redkasjonelt rispapir. Golfsiden er Golfsiden.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Den beste, norske golfsiden

Post by TomShanks »

Smilende Sam wrote:Norsk Golf er ikke en forbundsside. Redaktøren er ikke underlagt redaksjonell kontroll fra NGF og hvis redaktøren er seriøs så kan hun heller ikke binde seg til å ikke være kritisk. Hvis det skal være noe hold i å være et tidsskrift for norske golfspillere så må det være den gruppen de skriver for - ikke være et slags Golf-Pravda. Norske spillere vil selvsagt ikke egentlig ha godt av et magasin som bare er en papegøye. P.t. synes jeg Golferen.no og Par72.no er de mest seriøse og underholdende. Golfnews er en schtøgg miks av kommersielle interesser pakket inn i redkasjonelt rispapir. Golfsiden er Golfsiden.
Helt enig med deg der. Men på en annen side, som CharlieB skriver, så er det ikke så fryktelig mye spennende å skrive om heller. Synes den "kritiske" golfjournalistikken i Norge fort blir veldig agurknytt-aktig.

Under handicapjuks-saken i sommer synes jeg norsk golf gjorde lurt i å holde seg relativt stille, mens Golferen bidro til både forhåndsdømming av de to anklagede + Kracht sin dobbeltrolle som promotor for P4 Golfen og samtidig Golf-skribent hvor han ikke fikk tilsvar. Hadde han tatt det opp med PFU hadde han vunnet.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Den beste, norske golfsiden

Post by CharlieB »

Enig med Smilende Sams vurdering av norske golfmedier.

Problemet til Norsk Golf er jo at de skal lage blad for 120 000 norske golfere som sannsynligvis ikke er noen ensartet gruppe utover interessen for golf. Jeg må innrømme at jeg synes bladet har blitt kjedeligere etter overgangen til SportMedia eller hva de heter. Sannsynligvis så er jeg langt over gjennomsnittet interessert i golf og er ferdig med "aktualitets delen" av bladet over en måned før det kommer ut fordi jeg har lest det ett annet sted. Men selv om de har endel faste spalter de må gjennom og skal på mange måter snakke til "alle" så bør det være mulig å få til litt mer spenstige ting. En sak de hadde i fjor som jeg syntes var veldig interessant var i forkant av CT på Hauger, der Henrik Bjørnstad og Øyvind Rohjan gikk igjennom banen hull for hull i forhold til spillestrategi. Spillere på det nivået ser andre ting enn oss dødelige som hverken slår rett nok eller langt nok, litt golf nerdete javel men kan jeg lære noe av det så er jeg interessert.

Samtidig så er det jo også sånn at når det da først skjer noe som skaper engasjement, lag uttak nå nylig og hpc saken i fjor sommer, så er det helt dørgende stille. Det er faktisk saker som en kan ta tak i og skrive saklig om, selv om en er nødt til å være forsiktig slik at man hverken forhåndsdømmer eller identifiserer enkeltpersoner som ikke ønsker det.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Den beste, norske golfsiden

Post by Smilende Sam »

Klart det er mulig å lage interessante saker rundt golf. Masse å skrive om - økonomi, medlemsflukt, hvorfor lykkes bare Tutta, hva skal til for å lykkes, hvordan jobbes det i andre idretter vs. golf, tettere på de klubbene det jobbes godt i mhp bane, talenter, administrasjon etc etc..... Trenger ikke å være bare kritisk - men må være ordentlig journalistikk.....
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Den beste, norske golfsiden

Post by Kaffekannen »

Smilende Sam wrote:Klart det er mulig å lage interessante saker rundt golf. Masse å skrive om - økonomi, medlemsflukt, hvorfor lykkes bare Tutta, hva skal til for å lykkes, hvordan jobbes det i andre idretter vs. golf, tettere på de klubbene det jobbes godt i mhp bane, talenter, administrasjon etc etc..... Trenger ikke å være bare kritisk - men må være ordentlig journalistikk.....
Par72 skal komme der. Vi var kun 3 måneder gammel i går(feiret med whisky) og har ganske lang vei å gå, men målet er å være undersøkende, nødvendig kritisk og samtidig underholdende. TTlittT dessverre.

For øvrig mener jeg at pollen burde redigeres...noen mangler :oops:
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Den beste, norske golfsiden

Post by Smilende Sam »

Synes par72 har skjønt mye av dette allerede jeg :-)
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Re: Den beste, norske golfsiden

Post by CharlieB »

Smilende Sam wrote:Synes par72 har skjønt mye av dette allerede jeg :-)
+1
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Den beste, norske golfsiden

Post by DuffyDuck »

For øyeblikket er det kun 3 Norske golfsider som er verdt å lese. Golfsnakk, par72 og Migrantgolfer.
Har det vært forsøk på en Norsk versjon av GD?
Post Reply