Amatør til Pro status

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Amatør til Pro status

Post by Pepto »

Lurer på en liten ting..

Ved å ta i mot pengepremier så mister en golfer sin amatørstatus, men hvis man frivillig vil miste sin amatørstatus hvordan gjør man dette.

Slik hypotetisk:
Hvis man har en plan før man dauer om å f.eks spille europatour kvalik eller senior tour kvalik så etter hva jeg skjønner så er alle med Pro status velkomne til å søke om spill. Som amatør så ser man helstt at man har 0 eller deromkring handicap, og det er det jo ikke sikkert man har. Dette kan høres snodig ut å ønske noe slik uten at man egentlig har noe der å gjøre (kanskje).

Drømmen har jo alltid vært å spille på en tour, men som ung så ble visst andre ting enn golf prioritert. La oss si jeg om ett par år er på antagelig 3 i hcp. Kunne da tenkt meg å teste ut å spille en turnering med knallgode golfere på noen skikkelig fete baner. Kjenne på det å spille i en turnering som virkelig betyr noe. Selv om man ikke har sjangs i havet (men man vet jo aldri før man prøver). For egen skyld kjenne på adrenalinet og følelsen av å spille for en tour plass.

Å miste muligheten til å spille amatørturneringer har ingenting å si for meg.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Amatør til Pro status

Post by veggiss »

Det er jo bare å spille kvalikene det, ser ikke helt hva problemet er?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Amatør til Pro status

Post by sirandrew214 »

Han har ikke 0 i hcp, der har du ett problem. Som Pro kan du melde deg på uansett.
Men, for å ta "vinne-masse-penger-og-bli-pro"-planen din. Da må du jo vinne en slik turnering først, og det kryr ikke av de så vidt jeg vet. Men du kan sikkert arrangere en selv, med 20000,- i potten, og kun du og oldefaren din i startfeltet, så er den saken biff?!
Å forvente at du får spille strøkne høy-klasse-baner i kvalik til mange av disse små-tourene tror jeg ikke du skal satse på...
Å være Pro betyr heller ikke at du ikke får spille amatør-turneringer. I Norge kan du vel egentlig delta på alle turneringer uansett?
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Amatør til Pro status

Post by Pepto »

Takker for svar, men det er ikke slik at jeg skal spillle for å tjene penger. Såpass stabil og god er jeg ikke. Som sagt så er det for å spille mot ett knall felt (fremtidige store stjerner kanskje) Bare for å føle på hvordan det er før man dauer. Qualifying School kan man jo være med på, spiller man første kval så får man jo også UR1 på challenge tour
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Amatør til Pro status

Post by Pepto »

Spørsmålet er i grunn hvordan miste amatørstatus på enklest mulig måte. Kan man si, jeg gidder ikke være amatør lenger eller er det en byråkratisk prosess.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Amatør til Pro status

Post by sirandrew214 »

Jeg kan ikke dette ordentlig, men du kan jo utdanne deg til teaching Pro, eller du kan søke om å bli Pro, basert på resultater. (Det kan ikke være store kravene, når jeg ser nivået på en del av de "pro"ene som er med på diverse turneringer, men det er vel en annen sak...)
Og tredje alternativ er som du sier å motta en premie som gjør at du må gi opp amatør-statusen din, og for å klare det må du være med i en eller annen turnering med slike premier, evt som jeg sier at du arrangerer en selv... At du noensinne kommer til å tjene penger på turneringsspill i Europa er vel lite sannsynlig... :)
Men, som sagt, dette er bare antakelser og synsing. Det finnes 100% sikkert noen der ute med mer peiling enn Veggiss!
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Amatør til Pro status

Post by radar1 »

Mener å ha lest at Poulter & Yang hadde 4-5 i hcp når de fikk pro status. Mulig dette var teaching og ikke playing pro, men check it out.
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Amatør til Pro status

Post by Pepto »

Takker for alle svar. Mitt prosjekt er liksom bare å få gjort det, ikke planer om å spille tour (hadde jeg klart det så hadde jeg jo det) Bare for min egen del føle på det å spille mot et bra felt i stedet for stableford turnering med 3/4 hcp mot pensjonister.

Bare få en følelse av hvordan det kunne ha vært å være på en tour, hvertfall i nærheten.
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Amatør til Pro status

Post by norrbaggen »

Du kan ju söka om at bli NA non amateur spelare hos NGF.

Eller så spelar du några tävlingar i Norge typ Norges cup och blir medlem i norska PGA. Norska PGA är den lättaste PGA organisasjonen i verden at bli medlem i. Flere hobbygolfere runt 4-5 i hcp som er medlemmer i PGA Norge for og kunne spille gratis.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Amatør eller Proffesjonell

Post by JanB »

Det finnes kun to tilstander innen golf (i Norge). Enten er man amatør eller så er man proffesjonell. Jeg ser noen kaller også dette for non amatør. Det er helt riktig. Når man ikke er amatør lenger, er man proffesjonell.
Det er bare å levere inn din amatørlisens og si at heretter er jeg definert som en proffesjonell, fordi jeg tar imot et større beløp for mine oppdrag og tjenester innen golf enn det jeg har lov til ifølge amatørregelverket. Jeg takker for meg og går over i de proffesjonelle rekker.
Så enkelt er det når forbundet har satt regler for hva du som amatør kan ta imot av ytelser for premier eller godgjørelser for dine ferdigheter (les undervisning).
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply