Kan jern slites ut, og når må de byttes?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Pointmonaco
Forumvant
Forumvant
Posts: 66
Joined: 05 Oct 2011, 20:47
Hcp: 8

Kan jern slites ut, og når må de byttes?

Post by Pointmonaco »

Hei,
Må innrømme at lysten på nytt utstyr ofte melder seg før det strengt tatt er nødvendig. Mitt spørsmål er egentlig, når er en jernkølle (3-9) så slitt at den bør byttes??
Noen tanker?
apehest
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 129
Joined: 13 Feb 2012, 15:13
Hcp: Multi
Location: Fredrikstad

Re: Kan jern slites ut, og når må de byttes?

Post by apehest »

Er vel noe med at rillene blir slitt så de ikke får grep og du ikke kan få bakspinn på ballen.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Kan jern slites ut, og når må de byttes?

Post by Golffreak »

For vanlige golfere i Norge så holder jo jernkøllene i mange mange år strengt talt, spesielt de lange jerna som du ikke tar så mye divot med eller bruker så ofte. PW kan nok få litt mer slitte riller, og spesielt sandwedgen blir jo "sandblåst" spesielt ved mye bunkertrening. Har dog sett noen tester i blader/på nettet hvor en 10 år gammel wedge ikke hadde tapt mer enn 20% spin eller noe sånt. Jeg tror utvikling av utstyret har vel så mye å si som at det blir "utslitt". Går du 10-15 år tilbake så hadde jernene lavere MOI, ikke vektet kølle for kølle og andre ting som har forbedret resultatene. Er jo ikke så mange som har eldre køller enn det, og det har mer med generell utvikling å gjøre.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Kan jern slites ut, og når må de byttes?

Post by veggiss »

apehest wrote:Er vel noe med at rillene blir slitt så de ikke får grep og du ikke kan få bakspinn på ballen.
Du kan ha helt blanke slagflater på en jernkølle, og fremdeles på spinn i ballen.

Køllene er utslitte når du er lei, og har lyst på nye ;)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kan jern slites ut, og når må de byttes?

Post by furu »

veggiss wrote:
apehest wrote:Er vel noe med at rillene blir slitt så de ikke får grep og du ikke kan få bakspinn på ballen.
Du kan ha helt blanke slagflater på en jernkølle, og fremdeles på spinn i ballen.
Fordi det er kompresjonen som skaper spinn?
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Kan jern slites ut, og når må de byttes?

Post by veggiss »

Noe sånt. Mente Feel lagde noen prototyper som var helt blanke, men finner de ikke nå. Er uansett andre som har prøvd, ser jo litt frekt ut:

Image
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kan jern slites ut, og når må de byttes?

Post by furu »

Jeg hadde tenkt å skrive noe om slitasje på skaft. Har snakket litt med KK om det. Tar det like godt her for det hadde blitt en kort artikkel. Det virker å være generelt akseptert at hverken stål eller grafitt slites eller endrer egenskaper med mindre skaftet skades. Noen som har mer info om dette?

Har også tenkt på slagflaten (i mangel på bedre norsk ord) på driver, hybrid og fw. Hvordan påvirkes disse av gjentatte slag?
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Kan jern slites ut, og når må de byttes?

Post by veggiss »

Stålskaft kan ruste, spesielt hvis det kommer skader i krommen eller vann på innsiden. Wooder kan sprekke, men da er det gjerne en svakhet der i utgangspunktet.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kan jern slites ut, og når må de byttes?

Post by furu »

Rust selvsagt ja. Men hvis man unngår det? Da sies det at de faktisk varer evig. At flex og andre egenskaper er uendret i evig tid.

Grafitt er lett å skade, lettere enn vi tror. Skal ikke så voldsomt mye til før det kan oppstå sprekk i skaftet. Som du sier en svakhet i utgangspunktet.

Tenk på drivere som kliner til ganske har de baller i enorme hastigheter. Man skulle jo tro at det kan skje endringer i den faktisk veldig tynne slagflaten.
Instagram @christianfuru
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Kan jern slites ut, og når må de byttes?

Post by Yngvebol »

Spinn lages ikke av rillene, de er der for å lede vekk vann og gress.

Ved fulle slag kommer komprimerer man ballen, det blir større overflate på ballen å ta tak i og derfor merker du ikke hvor slitt slagflaten er. Du merker det veldig godt ved korte slag, f.eks rundt green.

Jeg mener at jern slites, både riller og overflate, varigheten har en sammenheng med antall runder på banen, hvor flink du er å tørke av ballen og hvor mye divots du tar.

Jeg byttet ut mine kjære Titleist 695CB i fjor høst og merket stor forskjell i "bite" rundt greenene, men ikke særlig forskjell på fulle slag. Da hadde jeg spilt i overkant av 500 runder med jernene. Jernene fra 7-P er tydelig slitte i slagflatene, både at overflaten er glattere sammenlignet med en ny kølle og at det er markert "grop" i midten av slagflaten hvor ballen har truffet.
Smidde køller slites mere en støpte fra f.eks PING som er kjent for å ha veldig hard legering i køllehodene.

Skaft slites også, både pga rust (rusten kommer gjerne fra kondens på innsiden av skaftene) og av materialsvikt pga gjentatte bøyinger av skaftet. Dette gjelder både stål og grafittskaft. Grafittskaftene får microsprekker i limen som holder fibrene sammen.

"Hvor ofte må du bytte"
Kommer an' på hvor mange runder du spiller i året og hvordan du tar vare på køllene. Jeg vil tro at de lange jernene tåler 1000+ runder, korte jern 500 runder og wedger 200-300 runder under forutsetning at du har en egen sandwedge til trening i bunker som er lik den du spiller med på banen..
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kan jern slites ut, og når må de byttes?

Post by furu »

Yngvebol wrote:
Skaft slites også, både pga rust (rusten kommer gjerne fra kondens på innsiden av skaftene) og av materialsvikt pga gjentatte bøyinger av skaftet. Dette gjelder både stål og grafittskaft. Grafittskaftene får microsprekker i limen som holder fibrene sammen.
Jeg har lest om dette på en masse golfsider. Jeg trodde at gjentatt bøying av skaftet ville endre egenskapene men det er ikke tilfelle. Skaftene du hadde i dine Titleist jern skal være helt like etter 500 runder som da de kom fra fabrikken. Det sies at det er en myte at skaft preges av materialtretthet.
Instagram @christianfuru
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Kan jern slites ut, og når må de byttes?

Post by Yngvebol »

furu wrote:
Yngvebol wrote:
Skaft slites også, både pga rust (rusten kommer gjerne fra kondens på innsiden av skaftene) og av materialsvikt pga gjentatte bøyinger av skaftet. Dette gjelder både stål og grafittskaft. Grafittskaftene får microsprekker i limen som holder fibrene sammen.
Jeg har lest om dette på en masse golfsider. Jeg trodde at gjentatt bøying av skaftet ville endre egenskapene men det er ikke tilfelle. Skaftene du hadde i dine Titleist jern skal være helt like etter 500 runder som da de kom fra fabrikken. Det sies at det er en myte at skaft preges av materialtretthet.
Jau jau.. Kanskje en sak for myth-busters?? :D

De fleste stålsorter som finnes endrer egenskaper når det blir utsatt for bøying og vibrasjon, hvorfor skjer ikke dette med golfskaft som koster mindre enn 30,- stykket å produsere inkludert kromming?
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Kan jern slites ut, og når må de byttes?

Post by Golffreak »

Ralph Maltby om temaet..:

http://www.ralphmaltby.com/forum/topic/1788

Jeg kjøpte nye wedger ifjor og fikk brukt dem litt på en golftur på høsten. Tror nok jeg merket litt forskjell på backspin, men det er helt riktig som noen skrev av rillene kun er der for å transportere bort skitt og vann. Akkurat det er ganske viktig for å unngå at det legger seg i trefflaten, og dermed tar bort backspin... Det er ikke rillene som er direkte årsak til spin og i teorien kan du spille med helt blanke trefflater, såfremt du aldri drar med deg et fnugg gress eller en eneste vanndråpe fra underlaget.. ;)

At skaftene skal endre egenskaper har jeg ikke noe tro på, med mindre man får rust eller skader skaftet på en eller annen måte.

For oss vanlige dødelige så er det nok ikke at vi har slitt ut køllene som gjør at vi bytter jernkøller.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kan jern slites ut, og når må de byttes?

Post by furu »

Det hadde vært veldig interessant om noen kunne satt skaft i en maksin, bøyd det 1000 ganger og gjort de samme målingene som før de begynte. Og så 1000 til selvsagt :)
Instagram @christianfuru
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Kan jern slites ut, og når må de byttes?

Post by bentzen »

veggiss wrote:
apehest wrote:Er vel noe med at rillene blir slitt så de ikke får grep og du ikke kan få bakspinn på ballen.
Du kan ha helt blanke slagflater på en jernkølle, og fremdeles på spinn i ballen.
Men det hjelper med riller for å produsere mer spinn. Det er jo en grunn til at det fins regler for hvordan rillene skal være utformet og det er ikke tvil om at de slites. Har du en ny wedge hogger jo rillene tak i ballen og faktisk spiser av den på fulle slag (med min sving...).
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Kan jern slites ut, og når må de byttes?

Post by Yngvebol »

furu wrote:Det hadde vært veldig interessant om noen kunne satt skaft i en maksin, bøyd det 1000 ganger og gjort de samme målingene som før de begynte. Og så 1000 til selvsagt :)
Jeg tror ikke at 1000 bøyinger tilsvarer 1000 slag med en kølle. Hvis du ser på Tigers sving i slow-motion (uten sammenlinging forøvrig) er det ganske store belastninger på skaftet når han treffer ballen og bakken etterpå. I tillegg er det få som spiller med vakumpakkete køller så det blir nok noe vannintrening som fører til rust og svekkelser i skaftet
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Kan jern slites ut, og når må de byttes?

Post by Golffreak »

Altså, jernskaft er forkrommet på utsiden, limt med epoxy i ene enden til et køllehode og en hosel, og da satt på et gummigrep som sitter relativt tett på i andre enden. Har man satt på tapen under riktig så skal det heller ikke renne vann direkte ned i skaftet gjennom det lille hullet i grepet. Man bruker kølla og putter den deretter ned i bagen. Selvsagt kan det komme litt vann på utsiden av skaftet, men hvor mye vann vil egentlig trenge seg inn i skaftet gjennom epoxyen eller gummigrepet? Hvor lenge skal du bruke kølla før rusten knekker skaftet? Jeg tror akkurat det er teoretiske problemer... Når det gjelder materialtretthet ved gjentatte slag, så tror jeg også at selv om man kan se at skaftet bøyer i trefføyeblikket så vil skaftet vanligvis tåle mange mange år med normalt spill. Tror heller ikke at flex eller egenskaper påvirkes nevneverdig innenfor hva som er vanlig å beholde utstyret.

Har litt mer tro på at slagflaten og rillene kan blitt litt slitt så man faktisk merker det etter f.eks. 10 år, men tror det var i Golf World for 1-2 år siden at de gjorde en test som viste kun 10-20% mindre spin eller noe sånt. På wedgespillet kan det jo ha litt betydning selvsagt, men man skal ha brukt en wedge hardt i mange år.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Post Reply