Tips til driver for en nybegynner

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Tips til driver for en nybegynner

Post by LangJakke »

Som nybegynner er vel kanskje det beste tipset og ikke bruke driver med det første... Men er jo den gøyeste kølla i bagen, og fantastisk følelse når en treffer en sjelden gang innimellom :D

Men, tar gjerne imot gode tips til en nybegynner driver. Tenker at noen enkle justeringsmuligheter er en fordel, da sikkert svingen min vil være under endring. Samt at den bør være forgivende..!
Har fått tilbud om en helt ny Nike SQ Machspeed black square driver for 800 kroner. Er ikke dette fjorårets modell? Utifra det jeg har lest er kanskje dette en driver som har noen av de egenskapene jeg er ute etter, samt at prisen vel er ganske så hyggelig.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Tips til driver for en nybegynner

Post by veggiss »

Kjøp Nike driveren du er tilbudt.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Tips til driver for en nybegynner

Post by Golffreak »

Det er en tilgivende driver såvidt jeg har skjønt. Forsøk å få flex i skaftet og loften noenlunde riktig. Uten at vi aner noe som helst om svingen din, så er det ikke sikkert at X-flex og 7,5 grader loft passer for å si det slik..;-). Kan du få hjelp av noen til å vurdere dette basert på svingen din så er det en fordel. En simulator eller radar (som måler ballen i og etter treffet) vil kunne gi en del svar på dette og er naturligvis det beste. Vurder å få en køllemaker til å kutte lengden litt, noe avhengig av hvor høy du er også. Dette vil gjøre det lettere å slå med driveren, og gi ubetydelige lengdeforskjeller. Det viktigste er å ha litt utgangspunkt for flex og loft, det er kjedelig å bomme og oppdage at du må bytte den ut etter kort tid.

Justeringsmuligheter iform av vekter, loft/lie og face angle har du strengt talt ikke bruk for. De fleste har alt i nøytral, og du skal ha ganske stabil sving før det gir noe mening å tukle med dette.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Shankermaker
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Mar 2012, 14:54
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: TGK

Re: Tips til driver for en nybegynner

Post by Shankermaker »

Jeg har denne og trives godt med den. Tror så å si alle driverene du får kjøpt på markedet er like gode, det eneste som betyr noe er hvordan du liker å se på den. Kjøpte den til 800 på XXL jeg, og det er jeg trygg på er et meget godt kjøp for min del hvertfall. Har testet ulike andre og finner ikke mye forskjell. Men som du skriver selv, så bør du bruke litt tid på resten av køllene i baggen før du bruker den fast...
I baggen:
Sasquatch Nike Driver
Callaway Diable Edge 3W
Callaway Diablo Hybrid 4
Titleist AP1 912 4-PW
Callaway x-Force 52/60
Callaway Forged Copper Sand Wedge
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Re: Tips til driver for en nybegynner

Post by LangJakke »

Da tror jeg nok at jeg går for denne. Til 800kr så er det som sagt ikke krise om den ikke skulle passe meg helt! Er 193 så tror nok ikke jeg kommer til å korte den ned.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Tips til driver for en nybegynner

Post by Golffreak »

LangJakke wrote:Da tror jeg nok at jeg går for denne. Til 800kr så er det som sagt ikke krise om den ikke skulle passe meg helt! Er 193 så tror nok ikke jeg kommer til å korte den ned.
Jeg er 190 og vurderer å korte ned min, men det er en ting du kan vurdere senere ;)

Det som er mest "standard" er 10.5 grader og regular skaft. Prøv det iallefall hvis du er nybegynner....
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
g0bben
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 120
Joined: 01 Mar 2012, 07:45
Hcp: 22,4
Hjemmeklubb: Grimstad GK
Location: Grimstad

Re: Tips til driver for en nybegynner

Post by g0bben »

Proen min anbefalte meg å bruke 11 eller 11,5 grader, ikke det at det er store forskjellen fra 10,5 da, for at da var den mer tilgivende mente han.
jeg har aldri prøvd driver selv...
Grimstad Golfklubb

Jern: Callaway Diablo Edge
Wedges: Callaway
Putter: Ping B20
Driver: Callaway Diablo Octane 11,5
Driver: Tylormade R1

HCP 2014: 22,0 -> 22,4
HCP 2013: 24,3 -> 22,0
HCP 2012: 23,7 -> 24,3
HCP 2011: 31.8 -> 23,7
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Re: Tips til driver for en nybegynner

Post by LangJakke »

Kan få den både i 10,5, 11,5 og HL. Har ikke bestemt med for 10,5 eller 11,5 enda. Blir vel å bestemme seg når jeg står i butikken imorgen:-)
Post Reply