Driver

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
g0bben
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 120
Joined: 01 Mar 2012, 07:45
Hcp: 22,4
Hjemmeklubb: Grimstad GK
Location: Grimstad

Driver

Post by g0bben »

Hei

Denne sesongen er min 5 med golf, til nå har jeg kun spilt med noen "gamle" Target jern. I år så tenkte jeg at jeg skulle oppgradere litt med en hybrid og driver. Men år jeg var hos Pro'en min så hadde han noen Diablo edge jern fra ifjor som jeg fikk billig + at han tok inn mine gamle jern og jeg hadde ett par gavekort fra i fjor. Så da ble det Diablo edge jern på meg. Men jeg vil fremdeles ha en hybrid og Driver, og det vil jeg ha i samme serie... tror jeg. Men spørsmålet er hvor mange grader bør jeg gå for på driveren? Diablo edge har 11 og 13 HT.
Jeg har aldri fått til å slå skikkelig med 3w og 5w(oylo), jeg får en skikkelig stripe under wooden som går på diagonalen fra inners til ytterst fra peggen. Ballen går venster for å så skjære over til høyre, men dette får bli en annen sak i treningstips tror jeg.
MEN Hva bør jeg gå for av 11 og 13 grader? hvis det hjelper noe så føler jeg meg veldig trygg på 4 jernet mitt som går en 170-180m.
og bør jeg gå for Diablo edge eller er Octane bedre? har jo litt lyst til å ha alt i samme serie og, men aller helst vil jeg ha det beste til rundt samme pris som Edge da.

Ble en lang post dette, men jeg begynner å bli bedperat etter å snakke golf med noen nå, er på platform på 9 dagen nå, bare 5 igjen så er det hjem :)
Grimstad Golfklubb

Jern: Callaway Diablo Edge
Wedges: Callaway
Putter: Ping B20
Driver: Callaway Diablo Octane 11,5
Driver: Tylormade R1

HCP 2014: 22,0 -> 22,4
HCP 2013: 24,3 -> 22,0
HCP 2012: 23,7 -> 24,3
HCP 2011: 31.8 -> 23,7
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Driver

Post by spiderboy »

Ballbanen din og stripa under woodene tilsier at du kommer skikkelig utenfra og inn i nedsvingen. Der går det an å få hjelp av proen :)

Ellers ville jeg fått hjelp av ham med å velge wood og driver også, hvis du stoler på ham ihvertfall. Har vært bort i noen proer som alltid finner ut at man passer til noe fra restlageret de sliter med å bli kvitt, så det er viktig at han ikke er den typen i såfall.
Generelt om wooder kan man si at jo høyere loft, jo mer tilgivende er de for sidespinn, altså slice i ditt tilfelle såvidt jeg skjønner. I tillegg vil mer loft gjøre ballbanen høyere. For de med lav svinghastighet vil også lengden øke når man får høyere ballbane. For en med voldsomt høy svinghastighet vil det være en fordel med svært lav loft, for å unngå at ballen får ballongbane og taper lengde. Her kan proen din hjelpe deg med å velge.

I tillegg vil faktorer som om du slår opp eller ned på ballen og ikke minst skaftflex og type skaft ha like mye å si for hvor høyt du slår ballen, så det er veldig vanskelig å gi generelle råd uten å ha sett deg slå.
Generelt tror jeg mannfolk har for lav loft på både driver og wooder og for stive skaft. Antagelig machofaktoren som slår inn :D
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
g0bben
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 120
Joined: 01 Mar 2012, 07:45
Hcp: 22,4
Hjemmeklubb: Grimstad GK
Location: Grimstad

Re: Driver

Post by g0bben »

Jeg hadde en mistanke om at det var noe sånt som var feil, men når jeg spør proen så sier han at jeg bare må slå fler baller så komemr det etter hvert.

Når jeg snakker om å handle en ny kølle så stikker han ofte ut i boden for å hente noe til meg. I fjor fikk jeg 2 gamle olyo wooder av han til 500 kr. ikke aner jeg om de var verdt det, men det er disse som jeg ikke får til. Mulig det er litt min feil og siden jeg spør om han har noe rimelig til meg.Og når jeg i år sa at jeg ikke får til å slå med de woodene så sier han at det hadde sikkert vært bedre med noen dyrere for de er lettere å slå med. Så jeg begynner å bli litt skeptisk. Hvis jeg snakker med han om å handle køller så er han veldig tilbakeholden med informasjon, slik at jeg ikke skal stikke å handle noen annen plass. Men der jeg bor så er det langt til andre pro'er så han vet han har en fordel der. Det "verste" er at jeg får litt dårlig samvittighet når jeg ikke handler hos han iom at han er "vår" pro :P Redd for at det gan gå ut over protimene jeg skal ha med han :P kanskje det bare er i hodet mitt... who knows...

Tilbake til køllevalg. Det med spinn har jeg og fått med meg, men siden jeg ikke har testet driver før er jeg skeptisk til å handle både 11 og 13. for jeg vil ha ballen til å gå lengst og rettest mulig(som alle andre). Så da vil jeg ikke gå på en smell å handle 11 grader hvis det viser seg at den er "vanskelig" å få til å gå rett, men jeg vil heller ikke gå på den smellen at jeg slår 4 jernet mitt lenger enn driveren for den er 13 grader og går høyere enn den går langt.

Just nu sitter jeg langt uti nordsjøen som tidligere nevnt og glor på nett, så jeg har lyst til å handle så de ligger hjemme å venter på meg :) Men når jeg tenker meg om nå så haster det jo ikke SÅ ille... selv om sesongen er godt i gang på sørlandet.
Grimstad Golfklubb

Jern: Callaway Diablo Edge
Wedges: Callaway
Putter: Ping B20
Driver: Callaway Diablo Octane 11,5
Driver: Tylormade R1

HCP 2014: 22,0 -> 22,4
HCP 2013: 24,3 -> 22,0
HCP 2012: 23,7 -> 24,3
HCP 2011: 31.8 -> 23,7
Post Reply