Wood skaft - custom fit

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Wood skaft - custom fit

Post by Golffreak »

Jeg vurderer nytt skaft i driveren, hvis grundig testing og kyndig hjelp tilsier at jeg har noe å hente selvsagt. Det er ikke bare lengde, men først og fremst ballbane, spin og stabilitet som jeg ønsker å teste ut.

Køllemaker Tom på Losby har lagt ut prisliste for 2012:

http://losby.no/news/Prisliste-2012

Jeg kommer til å bruke han uansett, men for moro skyld så sammenlignet jeg et par skaft med priser på ebay og ser ikke ut til at det er noe å spare på å kjøpe selv. I tilfellet det skulle være 100-200 kr billigere, så koster det akkurat det samme å få det montert (kanskje Tom river i TM adapter også for alt jeg vet). Ikke minst så er det vanskelig å få skikkelig fitting via ebay..!

Jeg sjekket bare Kai'li og Tour AD DI skaftet, mulig det finnes gode og billige skaft på ebay men var interessant å sjekke disse.

jaja, evt 2 laken for nytt skaft. Det mest skremmende blir jo da hva den driveren egentlig vil ha kostet.. :roll:
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Wood skaft - custom fit

Post by Franz »

Golffreak wrote: Det mest skremmende blir jo da hva den driveren egentlig vil ha kostet.. :roll:
...i hvert fall mer enn å gjøre den lille tekniske endringen som skal til for f eks å få ned spin og øke launch angle.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Wood skaft - custom fit

Post by Golffreak »

Franz wrote:
Golffreak wrote: Det mest skremmende blir jo da hva den driveren egentlig vil ha kostet.. :roll:
...i hvert fall mer enn å gjøre den lille tekniske endringen som skal til for f eks å få ned spin og øke launch angle.
??
Jeg bruker en fast pro og har hatt 3 (klokke)timer i vår og brukt samme mann i 3-4 år. Selv om jeg som alle andre kan forbedre svingen ytterligere så utelukker ikke det at man kan hente litt på utstyret...?? Har en følelse av at skaftet er litt for mykt i tippen, og prøvde et Proforce VTS 65 skaft på Fornebumessen som jeg fikk en mer solid og stabil følelse med.

Selvsagt hjelper protimer og trening mest, men samtidig så kan jeg ikke endre svingen til å passe et skaft da det er bedre å tilpasse utstyret etter meg... For å få ned backspin og launch angle så gikk jeg ned på loft sist gang jeg kjøpte driver, innser nå at jeg kanskje kunne endret skaft istedet men uansett så er det bare en rådføring og custom-fit jeg skal gjøre i første omgang..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Wood skaft - custom fit

Post by Sticho »

+1

Utstyret bør definitivt tilpasses den enkelte. Ikke fortell meg at gutta på tourene tilpasser sin teknikk til utstyret. Folk svinger forskjellig, og kan man heller ikke forvente at alle skal/kan bruke standardutstyr.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Wood skaft - custom fit

Post by Franz »

Sticho wrote: Ikke fortell meg at gutta på tourene tilpasser sin teknikk til utstyret. Folk svinger forskjellig, og kan man heller ikke forvente at alle skal/kan bruke standardutstyr.
Neida. De bare svinger så uendelig mye bedre.

Hadde jeg kunnet begynne på nytt hadde jeg slått en 10-12-graders driver med reg-flex til jeg var under 5 i hcp, og ikke begynt å "tilpasse" til en halvferdig sving. I hvert fall trent med den.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Wood skaft - custom fit

Post by furu »

Franz wrote:
Sticho wrote: Ikke fortell meg at gutta på tourene tilpasser sin teknikk til utstyret. Folk svinger forskjellig, og kan man heller ikke forvente at alle skal/kan bruke standardutstyr.
Neida. De bare svinger så uendelig mye bedre.

Hadde jeg kunnet begynne på nytt hadde jeg slått en 10-12-graders driver med reg-flex til jeg var under 5 i hcp, og ikke begynt å "tilpasse" til en halvferdig sving. I hvert fall trent med den.
Den der er jeg litt nysgjerrig på. Mener du at man først og fremst bør trene, trene og trene på svingen? Og så ha en stabil gjentagende svingbevegelse før man tilpasser utstyret? Vil det være fornuftig å gjøre en variabel konstant - å ha den samme driveren å forholde seg til hele tiden?
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Wood skaft - custom fit

Post by Golffreak »

Franz wrote: Hadde jeg kunnet begynne på nytt hadde jeg slått en 10-12-graders driver med reg-flex til jeg var under 5 i hcp, og ikke begynt å "tilpasse" til en halvferdig sving. I hvert fall trent med den.
En sving er aldri ferdig, eller uferdig for den saks skyld...

Du mener at man bør trene med en 12 grader for å lære seg å få ned launch angle? Regular flex for få mindre slingsringsmonn på timing?

Når du er "ferdig" da, skal du da gå til X-flex og 7,5 grader og bruke samme teknikk? Sannsynligheten er vel større for at du har kompensert for mye i andre retningen...?

Jeg kunne jo spilt og trent med en gammel persimonndriver også for å terpe på å treffe sweetspot. Derimot så hadde det blitt veldig rart når jeg da skulle forsøkt å slå en moderne driver..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Wood skaft - custom fit

Post by Sticho »

Hvorfor skulle du ønske å spille med et reg skaft? Kommer jo an på svinghastigheten din. Ville fort gått i hytt og pine dersom svinghastigheten din tilsvarer stiff eller xstiff. Flex i skaft har ingenting med hcp å gjøre. Sikkert mange høyhcp'ere som banker ballen uendelig langt, og da er sikkert ikke reg-flex det optimale.
Dessuten vil jeg egentlig ikke omtale skaftene som står i som standard-skaft, men heller stock-skaft. Det som står i kan jo være det som er din beste fit, da har man jo en tilpasset driver selv om det er tilfeldig.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Wood skaft - custom fit

Post by Franz »

En reg-flex driver gikk i hytt og pine for et par sesonger siden. Da MÅTTE jeg ha stiff eller x. Nå, når jeg slår ballen bedre kan jeg slå konas Callaway HL med L-flex uten problemer.

Jeg mener ikke at man trenger å slå gamle persimmon-drivere, men kanskje en helt vanlig 10.5 reg. Og kanskje en bladsekser. Hadde man trent med sånt utstyr ville man avslørt feilene tidligere, og blitt mer teknisk solid.

Hvorfor gå rett til 7.5 x-flex? Kanskje gå til en 10.5 stiff. Når gutta på touren spiller tigraders drivere og x-flex, og launcher ballen 12 grader med 2600 rpm, da trenger ingen her på berget 7.5 x, med mindre man driver med long driving. Det kan hjelpe, ja, helt sant. Men det hadde vært mye bedre å få hendene frem i impact og slutte å flippe.

Derfor mener jeg tilpasset utstyr ofte er en bjørnetjeneste.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Wood skaft - custom fit

Post by Franz »

Sticho wrote:Hvorfor skulle du ønske å spille med et reg skaft? Kommer jo an på svinghastigheten din.
Nei, det kommer an på tempoet ditt.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Wood skaft - custom fit

Post by Golffreak »

Franz wrote:En reg-flex driver gikk i hytt og pine for et par sesonger siden. Da MÅTTE jeg ha stiff eller x. Nå, når jeg slår ballen bedre kan jeg slå konas Callaway HL med L-flex uten problemer.
Når du slår bra og har en god sving så kan du spille med hva som helst ja. Likevel vil en driver som er tilpasset deg medføre enda bedre resultater.
Jeg mener ikke at man trenger å slå gamle persimmon-drivere, men kanskje en helt vanlig 10.5 reg. Og kanskje en bladsekser. Hadde man trent med sånt utstyr ville man avslørt feilene tidligere, og blitt mer teknisk solid.
Forstår hva du mener, men jeg ville heller ha trent med en hengslet driver/kølle for å bedre tempo og impact posisjon enn å kjøpe en 10,5 reg driver. Trene balltreff med blade-jern er jo greit nok, men hvorfor da ikke tour striker evt? Disse blir billigere enn å kjøpe køller kun for trening.
http://www.golfsmith.com/product/300393 ... ged-driver
http://www.golfsmith.com/product/300506 ... teel-shaft
Hvorfor gå rett til 7.5 x-flex? Kanskje gå til en 10.5 stiff. Når gutta på touren spiller tigraders drivere og x-flex, og launcher ballen 12 grader med 2600 rpm, da trenger ingen her på berget 7.5 x, med mindre man driver med long driving. Det kan hjelpe, ja, helt sant. Men det hadde vært mye bedre å få hendene frem i impact og slutte å flippe.
Gutta på touren bruke alt mulig fra 7,5 og helt sikkert opp til 11,5 (sikkert noen som har 12 også). Poenget er at det er individuelt, og det er jo like individuelt hva som passer blant vanlige dødelige. Ja, har man åpenbare svingfeil som man bør fikse først så er det å starte i feil ende med utstyret. Og ja, man kan helt sikkert endre svingen og teknikken til å passe utstyret. På ett eller annet tidspunkt så lønner det seg å tilpasse utstyret til teknikken du faktisk har, og alle svinger ikke likt og ikke alle som har fysikk til å klare en "perfekt" sving heller..
Derfor mener jeg tilpasset utstyr ofte er en bjørnetjeneste.
Ref over, litt bjørnetjeneste kan det være. Likevel, hvis du hver helg sliter med å komme helt frem til hytta opp de glatte og bratte veiene så kan det jo være greit å kjøpe seg en 4WD selv om det skal være mulig å komme seg opp hvis man kjører "perfekt"..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
TaylorMadeGolfer
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 17 Dec 2011, 18:15

Re: Wood skaft - custom fit

Post by TaylorMadeGolfer »

For det meste enig med Franz når det gjelder dette.
Før det er noen grunn til å skaffe seg et skikkelig skaft bør man ha en stabil sving som man føler ikke trenger den store endring. Er man over 30 i hcp er det ikke så farlig hva man bruker, og mellom 5-10 og 30 holder det å teste litt forskjellige køller på demodag og finne ut hva som passer best. Er man lavere enn dette bør man ha en sving som er ganske så stabil, og da er det bare å finne det skaftet og hodet som gir de beste resultatene, og også finne lie og lengde(kan også være lurt i opp til 30 hcp)

Unntaket er dog hvis man har spesielle ting i svingen som gjenntar seg, f eks høyt tempo(noe standard skaft ikke passer så bra med), eller at man er spesielt høy lav og bør starte med spesiel loft og lie..

Hvis man gjør større svingendringer(som er vanligere for personer med høyere hcp som ønsker og forbedre seg) må man uansett bytte utstyr etterhvert som endringene faller på plass...
TM SuperTri TP 9.5 Accra TourZ+ M4 75
TM RBZ Tour 3w 14.5* ProForce V2 96S
TM MB TP Shimada Tour S 2-P
Titleist Vokey 252.08 Oil Can DG TI X100
Scratch 8620 Custom DG X100 Spinner
Byron Morgan 006 Custom
ProV1
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Wood skaft - custom fit

Post by Franz »

furu wrote:
Franz wrote:
Sticho wrote: Ikke fortell meg at gutta på tourene tilpasser sin teknikk til utstyret. Folk svinger forskjellig, og kan man heller ikke forvente at alle skal/kan bruke standardutstyr.
Neida. De bare svinger så uendelig mye bedre.

Hadde jeg kunnet begynne på nytt hadde jeg slått en 10-12-graders driver med reg-flex til jeg var under 5 i hcp, og ikke begynt å "tilpasse" til en halvferdig sving. I hvert fall trent med den.
Den der er jeg litt nysgjerrig på. Mener du at man først og fremst bør trene, trene og trene på svingen? Og så ha en stabil gjentagende svingbevegelse før man tilpasser utstyret? Vil det være fornuftig å gjøre en variabel konstant - å ha den samme driveren å forholde seg til hele tiden?
Ja, jeg mener man begynner å kamuflere feil altfor tidlig. Man kunne fått hjelp til å finne ca specs så tidlig som mulig, og så trene. En 10-20-hcp'er som har fått tilpasset driver med 9 grader loft og stivt skaft for å få ned spinn har helt åpenbart et flippeproblem. Stikk en siktepinne ned i hullet på grepet og slå noen baller, så merker man fort hvor problemet ligger.

Det er ingen tvil om at man kan hente noe på utstyret, også i disse tilfellene, men det vil gjøre det vanskeligere å få gjort noe med det egentlige problemet.

Jeg tipper folk som henger på forumet her har køllehastighet (med driver) på et sted mellom 90 og 110 mph. Noen få over 110, og noen enda færre (veggiss?) rundt 120+. Vi har carry et sted mellom 200 og 250 meter. Hvis man med disse tallene sliter med for mye spinn er det indianern der noe feil med, og ikke pilene. Går man så til en driver med lavere loft og stivere skaft vil det bli bedre med det samme, men de virkelig gode svingene dine vil nå gi mye dårligere resultat. Altså får man helt feil feedback.

Jeg mener man burde tilpasse utstyr for å ta bort tendenser i en solid sving, og ikke for å hjelpe på en halvferdig sving.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Wood skaft - custom fit

Post by Franz »

@Golffreak

Jeg har en Tour Striker. Den er bra den, men det er en fare for "tilbakefall" når man går tilbake til de vanlige køllene. Det blir noe abstrakt å slå treningskøller.

Jeg mener ikke at man skal bytte til noe dårligere. Bare at man sjelden EGENTLIG har noe utbytte av å endre på utstyret. Det er selvfølgelig moro med utstyr, men man blir ikke EGENTLIG bedre av det.
Post Reply