min driver sving.

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

min driver sving.

Post by sumo »

http://www.youtube.com/watch?v=KyF7Qwo9ey4


hvis noen vil komme med råd/tips til forbedringer så gjerne det.åpen for kritikk.er ikke helt fornøyd med svingen.akkurat her drar jeg ballen litt til venstre.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Tor-David Ottersen
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 07 Aug 2009, 13:26

Re: min driver sving.

Post by Tor-David Ottersen »

Hei

Så akkurat på svingen din på youtube.
Bak svingen din ser veldig bra ut, men gjennom svingen din må nok trene på.
Som man kan se virker det som du sliter med å komme igjennom og derfor mister balansen litt.
Det er nok grunnen for at du drar den venstre, og kanskje til tider slicer. Se på noen videoer av Tiger Woods hvordan han svinger igjennom.
Viktig og komme igjennom med hele kroppen, da vil lengdene komme+ pluss at du vil slå rettere.
Dette gjelder da alle slag..

Lykke til!!
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: min driver sving.

Post by sumo »

takk for råd Tor-David :)
og ja, det er riktig som du sier, jeg sliter litt med gjennomsvingen, balansen og slicen.mer slice enn at jeg drar den til venstre faktisk.
men jeg tar rådet ditt til rette og skal prøve og få svingt mer igjennom.har sett en del videoer av gjennomsvingen til tiger, for og sammenligne med min egen.kan tydelig se at han svinger ekstremt mye bedre igjennom med hele kroppen uten og se ubalansert og anstrengt ut på noen måte.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: min driver sving.

Post by Long-Hit-Wonder »

Dersom man fryser bildet på det 27 sekund, altså i treffet så ser man at du ikke har strukket ut din høyre arm fullstendig, bruk armstyrken i din høyrearm i nedsving når du strekker ut. Samt så er du en smule for rask med roteringen av hoftene dine. Fokuser litt mer på å holde føttene plantet i treffet. Pass også på at du ikke legger vekten for mye bakpå gjennom treffet. Fokuser på å forskyve din kroppsvekt mot din venstrefot. Baksving ligger mesteparten av vekten på høyre. I nedsving skal vekten gradvis gå mot ditt venstre og tilslutt dominerende mye av vekten på din venstre. Husk også tommelfinger regelen "armer starter alltid nedsvingen".

Ditt svingplan ser bra ut. Likte også rytmen i svingen din, du gjør ikke den feilen mange gjør med å rushe rytmen. Toppen av svingen og din take-away så tilnærmet lik perfekt ut fra den vinkelen det blir filmet. Stance'en så også god ut. Heller ingen flyvende albue eller bøyd håndledd på toppen av svingen. Bra!!!
Last edited by Long-Hit-Wonder on 25 Apr 2010, 00:01, edited 1 time in total.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: min driver sving.

Post by sumo »

takk for svar Long-Hit-Wonder, både ris og ros :)

der er som du også sier, armen er ikke strekt ut nei.syntes veldig tydelig det og når man fryser bildet.
her er det en del som må jobbes med, men jeg setter veldig pris på svarene deres.det hjelper meg mye for og forbedre svingen. :)
skal passe på og ikke rotere hoftene for raskt også.klassiker for slice det faktisk.

tusen takk karer!
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: min driver sving.

Post by sumo »

hei igjen.her kommer jeg med nye videoer av svingen min i forbedret versjon.
har jobbet en del med den i det siste og har funnet ut at grepet og oppstillinga var litt feil.fikk rettet opp i dette, og nå synger svingen happy sanger :)
utrolig deilig følelse og kjenne at det sitter.til og med drivern går rett og langt.tror ikke svingen min har vært bedre noen gang enn det den er per idag.sumo er veldig fornøyd :).

#7 jern: http://www.youtube.com/watch?v=aQ5CdL2E4do

#3 wood: http://www.youtube.com/watch?v=vOZLD31geEc

#driver: http://www.youtube.com/watch?v=oY1jjyquc9k

#driver forfra: http://www.youtube.com/watch?v=djYhbFjsInY

setter pris på ris og ros folkens.kom gjerne med kommentarer, negative som positive.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: min driver sving.

Post by Long-Hit-Wonder »

Rytmen i svingen din er som tidligere nevnt perfekt slik jeg ser det og du fullfører svingen ordentlig.Svingplanet ditt sitter som det skal stort sett og du bender ikke ditt venstre håndledd.Du treffer også med strake armer denne gangen og vektforskyvningen ser brukbar ut,men ikke overdriv vektforskyvningen så du kommer i ubalanse.Bra!

Men du er fremdeles for rask med hoftene dine,armene starter nedsvingen.Hoftene kan forholde seg passive til etter ballen er truffet.Fokuser på å holde hoftene mer passive i treffet og hold føttene plantet i bakken til ballen er truffet av klubbehodet.La også merke til at ditt høyreben er strekt ut i baksvingen,slikt gør din nedsving mer klundrete og du vil slå ustabilt.Begge beina dine skal ha en liten knekk igjennom hele svingen.Når du slo med din 3W så hadde du et litt for flatt svingplan,men slikt retter du lett.

Du nevnte noe i din kommentar at du syntes ditt 7-jern virket litt lukket.Et tips når du er usikker er å teste grepet ditt.Still deg opp og ta grepet ditt,så klemmer du skaftet med grepet.Dersom du kan skvise på grepet uten at klubbehodet lukker eller åpner seg er det perfekt.Nøytralt.Man merker det ikke når man stiller seg opp til ballen og holder løst,der virker alt ok.Det er i nedsvingen når du skal bruke kraft og holder hardt at grepet kan vri seg dersom du ikke har et nøytralt grep. Dette gjør jeg selv også som ren rutine før jeg slår.Altså å kontrollere at grepet er nøytralt.

Lykke til videre:)
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: min driver sving.

Post by sumo »

igjen, takk for tilbakemelding Long-Hit :) setter STOR pris på det.
skal prøve og få litt orden på de hoftene mine, så de ikke releaser for fort.du har rett i det du sier ang at begge føttene mine ikke er plantet i treffet.høyre foten er på vei oppover ja.skal prøve og holde bakkekontakt med begge føttene i impact på neste range tur.

takk for det tipset ang grepet!
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: min driver sving.

Post by JanB »

Long-Hit-Wonder wrote:Fokuser på å holde hoftene mer passive i treffet og hold føttene plantet i bakken til ballen er truffet av klubbehodet.
@Long-hit-wonder Kan du vise til en spiller som har plantet høyre hæl i bakken ved impact ! (last gjerne opp et bilde)
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: min driver sving.

Post by spiderboy »

Bare å sjekke ut Paul Goydos det. Han er ikke så lang, men super-rett.
Og han har høyrefoten planta langt inn i follow-through.

Fant ikke noen driver slow-mo, men her er en fra youtube med jern:
http://www.youtube.com/watch?v=jm1dtetl ... L&index=18
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: min driver sving.

Post by spiderboy »

Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: min driver sving.

Post by sumo »

veldig nice den siste videoen av perry, med jernsvingen.veldig kult og se det i slo-mo i balltreffet med divot etc.perfekt balltreff.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: min driver sving.

Post by furu »

Er Kenny Perry rett man å bruke som eksempel? Sving som fungerer for ham og kun ham? Eller?

Nå er jeg fullstendig grønn og nybegynner men her er min tanke om dette. Rotasjon i hoftene er viktig og for å oppnå dette vil høyrefoten måtte løfte seg ved impact. For å få kraft må høyrehoften (for høyrehendt spiller) skyves fram og det er dermed svært vanskelig, uvanlig og etter min mening ikke minst ikke ønskelig å stå plantet med høyrefoten ved impact.

Kjør frame-by-frame på Wide Divots på f.eks. Tiger eller McIlroy.

Ikke hør på meg :lol: men jeg mener at aktive hofter er tingen.
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: min driver sving.

Post by JanB »

Aktive hofter er definitivt et element. Hoftene som er de seineste av de 4 muskelgrupper som benyttes i svingen MÅ starte og jobbe tidlig, ellers har de ingen invirkning.
Selv etter etpar video er jeg ikke overbevist om at høyre hæl skal stå plantet i bakken ved impact. Jeg har hundrevis av bilder på det motsatte.
Det vi kan være enige om er at skuldrenes vinkel i forhold til target line er det viktigste
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: min driver sving.

Post by spiderboy »

Kan godt hende at høyre hæl ikke skal stå plantet i bakken for en mest mulig effektiv sving, hva vet vel jeg. :? Men at enkelte svært gode spillere har den plantet gjennom svingen er ihvertfal sikkert. Se ellers på Moe Norman, han har en flat-fotet sving, men så er jo alt det andre med den svingen også litt rart :lol:
Felles for disse spillerne er jo at de er ekstremt treffsikre og rette. Men ikke ekstremt lange. Det kan kanskje gi en indikasjon på hva hæl opp eller ned gjør?

Jeg slår konvensjonelt, med hælen løftet ved impact. Men har fått beskjed av min pro om å forsøke å holde den nede så lenge som mulig inntil impact....vet ikke hvorfor :D

Men når jeg har et slag i oppoverbakke har jeg begge plantet i bakken og skyver med bakfoten. Det gir meg tilnærmet samme lengde på jerna som på flatmark, ihvertfall med de korte jerna.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: min driver sving.

Post by Long-Hit-Wonder »

Å holde føttene plantet i ved impact hindrer hoftene i å være for raske.Dette slet jeg mye med før,men det å holde føttene plantet ved impact hjalp nesten umiddelbart.Det tok en uke for meg å gå fra stygge slicer til å slå rett.Etter dette har jeg alltid slått rett.Jeg holder mine føtter så godt som plantet ved impact og det funker for meg.Da slår jeg rett.
Kommer jeg ut på kjøret så tar jeg klokka-9 svinger mens jeg fokuserer på å holde føttene plantet for å hindre hoftene å rushe.

Nei,dette er ikke noe som er sært å jobbe med å holde føttene plantet ved impact,etter impact kan foten forlate bakken.

Rart at en såpass erfaren spiller som JanB ikke har hørt om dette botemiddelet.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: min driver sving.

Post by JanB »

Selvsagt har jeg hørt om slike former for kompensasjon. Andre varianter er bl.a. å trekke høyre fot litt bakover (ikke sideveis, men nærmere ryggen). Begge varianter hindrer for rask rotasjon.
Det er mange som bruker forskjellige kompensasjoner for ditt og datt. Det er selvsagt noe som reduserer resultatet fra det optimale. Du har rett at for noen er det kanskje det eneste rette. Eks. der kroppens beveglighet hindrer utøver å gjøre en korrekt sving.
Mitt utgangspunkt er å ta den kroppen jeg har fram for meg og se hva som er mulig å få til. Derfor snakker vi her på forumet om en sving som ikke tar hensyn til skader eller andre forhold som gjør at ikke kroppen kan bevege seg optimalt.

Det er som kjent kun 1 ting som skaper lengde og det er klubbhodehastighet. Dette oppnåes ved bl.a. aktiv håndledd og rotasjonshastighet av kroppen. Siden hoftene er de seieste musklene vi bruker, må de nødvendigvis starte tidlig.
Om du henter fram bilder av forskjellige svinger vil du se at ved impact har hoftene allerede passert mållinjen og er "åpen". Skuldrene er selvsagt 90 grader på målet fremdeles. Når altså hoftene er vridd, er det helt unaturlig å ha høyre hæl plantet i bakken. Det var mitt utgangspunkt for svaret.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: min driver sving.

Post by Long-Hit-Wonder »

Jeg sier ikke man skal ha føttene plantet etter treffet,men inntil ballen blir truffet og i det ballen treffes.Etter treffet kan man løfte foten og fullføre svingen.

Jeg har ingen skavanker med kroppen min som hindrer bevegelighet, og det hemmer heller ikke min distanse på noe vis.Om jeg så hadde gått tilbake til å la hoftene være helt texas og rushe nedsvingen med dem tror jeg ike min distanse hadde økt.Jeg låser ikke hoftene fullstendig.De får jobbe,men sørger for at de ikke tar overhånd i nedsvingen.

Jeg ser heller ikke på dette som noen kompensasjon.Jeg skaper ikke en skru som skal motvirke.Jeg forsøker kort sagt å gjøre svingen så enkel og nøytral som mulig.

Jeg er ikke grønn i denne idretten om det er det du tror.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: min driver sving.

Post by JanB »

@Long-hit-Wonder; Jeg har ingen grunn til å betvile dine golfkunnskaper, men denne polemikken trekkes nå unødig ut.
Jeg siterte og reagerte på en setning i ditt første innlegg i denne tråden og det har jeg forsøkt å holde fast ved.
viewtopic.php?f=12&t=480#p5342
Here skriver du at TS bør ha "Passive hofter" i impact. Slik jeg leser det er det hofter som ikke gir noe effekt. Dette mener jeg er feil, da hofterotasjon skaper hastighet. Forsøk det motsatte, en helt stillestående hofte, så skal du se hvor liten hastighet som oppnås.
Det andre jeg reagerte på var at "Høyre fot skulle være plantet i bakken ved impact". Dette får jeg heller ikke til å stemme med virkeligheten. Nå har jeg vært igjennom bilder av mer enn 50 toppspillere og alle har lettet litt på høyre hæl ved impact. Den er altså ikke trykket ned / plantet ned i bakken. Det kan forøvrig lett skje skader ved en slik positur ved impact. Hofte skrudd 15 grader åpent, mer enn halvparten av vekten over på venstre fot, osv.. og altså plante høyre hæl spikret fast i bakken i denne brøkdelen av et sekund der det er full eksplosjon.
Min mening (og endel med meg), mener det er riktigere å faktisk være på vei opp med foten. Den har ikke lettet mye og den har ikke begynt å vri seg med tuppen mot bakken, men den står altså ikke plantet og plugget i bakken.
EOD
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: min driver sving.

Post by Solaar »

Tiger Woods holder føttene plantet i jorda gjennom impact:



Jeg tror at det for de aller fleste har mye for seg å ihvertfall ha den tanken i hodet, spesielt hvis man slicer.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
Post Reply