Et par wedger

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
TaylorMadeGolfer
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 17 Dec 2011, 18:15

Et par wedger

Post by TaylorMadeGolfer »

Skjer ikke så mye her på forumet, så deler her en ting jeg har drevet en del med i det siste!

Varme og nygrindet:

Image

Den som ser nøye ser at en er Black Oxide, en er raw, og en er raw men polert.

Vokey 260.04, har lagd en mer rund leading edge, med spiss kant, og økt bouncen svakt(Begge deler vil forhindre graving, mens spissen hjelper til å skjære igjennom)

Image

Vokey 252.08, med noe lignende på leading edge

Image

En morsom cleveland, med stor M-grind og MYE bounce, ses dog ikke på bildet:

Image

Og tilslutt de jeg spiller med, Vokey 252.08 med leading edge grind(Dynamic Gold TI X100) og Scratch 8620 S/S med M-grind, P-kanal og leading edge grind(DG X100 Spinner 8#)

Image
Last edited by TaylorMadeGolfer on 12 Oct 2012, 16:54, edited 1 time in total.
TM SuperTri TP 9.5 Accra TourZ+ M4 75
TM RBZ Tour 3w 14.5* ProForce V2 96S
TM MB TP Shimada Tour S 2-P
Titleist Vokey 252.08 Oil Can DG TI X100
Scratch 8620 Custom DG X100 Spinner
Byron Morgan 006 Custom
ProV1
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Et par wedger

Post by Franz »

Lekkert! Moro å se.

Bare én ting (muligens litt trådkapring, men det får ikke hjelpe):

Det har gått opp for meg i det siste at Tiger Stepping kan være to ting.
Enten sånn som dette, eller 1/4" tipping av X1 taper.

Hva er egentlig riktig?
TaylorMadeGolfer
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 17 Dec 2011, 18:15

Re: Et par wedger

Post by TaylorMadeGolfer »

Takk! :-)

Blandet det sammen her! Skal rette opp! Det er selvfølgelig et X100 satt inn som spinner(8# skaft) i min 58*.

Låner her litt stoff fra "Nerd"(Håper det er i orden!)
Tiger Steppet betyder at de er Tip trimmet 2-3 CPM stivere end standard S400, og det laves her hos mig.
Officielt kan man ikke lave dette, men vi er nogen som kan, og gør det hele tiden :-)

Dynamic Gold laves fra og med skaft #1 til og med #9, så her tager man et #9 skaft og gør det en tand stivere, og så har man det PW skaftet man ikke kan købe, for fabrikken laver ikke dette. Det er et slige skaft man kalder Tiger Stepped, for slig spiller han i sine Wedger, og det til svarer en hard stepping i tilførsel af mere flex styrke, men den muligheden findes jo ikke da #9 er det korteste og stiveste som laves. Det er da det er godt og kunne sit kram, og vide at det fortsat er muligheder der fabrikken ikke laver produktet.
Et S400 Tiger stepped skaft tilsvarer derfor det PW skaft som ikke laves af True Temper, da DG bruger #9 skaft fra og med 9 samt alle wedgene. Dette er #10 skaftet for fulde swing og godt i en GW om man har S400 i jern.
TM SuperTri TP 9.5 Accra TourZ+ M4 75
TM RBZ Tour 3w 14.5* ProForce V2 96S
TM MB TP Shimada Tour S 2-P
Titleist Vokey 252.08 Oil Can DG TI X100
Scratch 8620 Custom DG X100 Spinner
Byron Morgan 006 Custom
ProV1
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Et par wedger

Post by furu »

Veldig kult Tmag :) Kan du skrive litt mer om hvordan du gjør dette?
Instagram @christianfuru
TaylorMadeGolfer
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 17 Dec 2011, 18:15

Re: Et par wedger

Post by TaylorMadeGolfer »

Det kan jeg :)

De tre vokey wedgene som jeg her har brukt er av den gamle 200 serien, som enda brukes av mange proffer på PGA-Tour. For å få Raw finish har jeg måttet bruke oil can modellen, et finish som man kan fjerne over natten. Bare ha dem i en bøtte med cola over natten, og puss med sandpapir og gjerne litt WD40. Dette kan også gjøres med de nye sm4 wedgene, og da har du plutselig akkurat samme wedge som mange av proffene(minus grind). Grunnen til at en raw wedge(uten finish) passer best til jobben er at den ikke vil ha steder hvor finishen har blitt grindet bort, sånn som på scratch wedgen min..

På disse wedgene har jeg prøvd meg på litt forskjellige grinds, beskrevet ved hver wedge. Jeg gjør dette med en helt vanlig benkesliper fra biltema, dog med litt mindre modifikasjoner bl a i form av et mykt underlag. Så bare bestemmer man seg for hva man vil ha vekk, markerer gjerne med tusj, og setter i gang. Tålmodighet er nøkkelen, og får å skape noe som virkelig hjelper kreves øving, og det er det stadiet jeg er på.. Etter å ha grindet ferdig og man er fornøyd kommer all pussingen for å vekk dype spor etter grinding(bruker grovt sandpapir på benkesliperen), og det er bare å holde på til man er fornøyd. For min del er det ikke så farlig hvordan en wedge ser ut, den er for meg 100% et verktøy, i forhold til putteren. Her er et bilde av "setupen":

Image

Etter at all grinding og pussing er ferdig har man flere valg til hvordan finish man vil ha på wedgene. Den ene jeg spiller med holder jeg raw, uten noe særlig rust, mens de fleste vil nok foretrekke noe black oxide etc. Hvis man bare lar den være vil den bli ganske så rusten, om man ikke trener mye eller sørger for å tørke den av OFTE. Min holder seg for det meste raw, bortsett fra etter lange dager i regn. Har også brukt litt silikon-spray på den, men det slites fort av(Bruker det på putteren). Black Oxide fås som veske og krem, og er en form for rust som gjør metallet sort, og forhindrer delvis vanlig rust. Den siste wedgen har jeg prøvd å polere, men vet ikke hvordan den holder seg i lengden, blir spennende å se..

Finnes mye interessant å lese rundt dette, og det kan være lurt å ta en kikk på http://www.vokey.com/vokes-notebook/vok ... rinds.aspx og http://scratchgolf.com/grinds.html, for å finne ut om du har noe som passer deg!
TM SuperTri TP 9.5 Accra TourZ+ M4 75
TM RBZ Tour 3w 14.5* ProForce V2 96S
TM MB TP Shimada Tour S 2-P
Titleist Vokey 252.08 Oil Can DG TI X100
Scratch 8620 Custom DG X100 Spinner
Byron Morgan 006 Custom
ProV1
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Et par wedger

Post by furu »

Vi skulle hatt noen sånne "gjør-det-selv" tråder som sticky på utstyrsforumet. Noen som er enig? F.eks dette arbeidet til Tmag, noe om skaft, skifte av grep osv.

Må prøve meg på dette. Har noen gamle wedger jeg kan bruke til eksperimentering. Sjekke priser på maskin før jeg lover noe :)
Instagram @christianfuru
TaylorMadeGolfer
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 17 Dec 2011, 18:15

Re: Et par wedger

Post by TaylorMadeGolfer »

Er faktisk ganske billig den benkesliperen min, og når du står der og har gjort et godt innspill med en wedge du har "skapt" er det helt klart verdt det!
TM SuperTri TP 9.5 Accra TourZ+ M4 75
TM RBZ Tour 3w 14.5* ProForce V2 96S
TM MB TP Shimada Tour S 2-P
Titleist Vokey 252.08 Oil Can DG TI X100
Scratch 8620 Custom DG X100 Spinner
Byron Morgan 006 Custom
ProV1
Post Reply