Driver loft og CoG

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Driver loft og CoG

Post by Sharky »

Heihei,

Er blitt en stund siden jeg var inne på forumet og kikket, men har et spørsmål som jeg har lurt på lenge uten å finne noe særlig svar på dette.
Skal prøve å formulere det på en måte slik at andre forstår det slik som hjernen min vil forstå det. ;)

Det som har vært og som kommer til å bli mer utviklet fremover er muligheten til å endre loft og face angle uavhengig av hverandre på drivere og woods. Nå ser jeg at Nike sin nye driver Covert kommer med muligheten til å skru/endre hele loften opptil 5grader.

Køllehodet har en "fast bestemt" loft og denne klarer du ikke å endre med mindre du begynner å hamre løst med en klubbe. Det du endrer på når du endrer loft på denne måten er enkelt forklart vinkelen på skaftet i forhold til loften på køllehodet. Viss vi tar for oss en driver med 12.5grader loft. For å få denne til å bli 7.5 grader så må vi endre forskjellen 5 grader, altså samme som om du tar din egen nåværende driver og tipper denne 5 grader forover og "endrer / påviker" loften med 5 grader.

Dette medfører at bakenden av køllen og deler av sålen til køllen vil bli løftet fra bakken og slik som jeg ser det må jo dette føre til endring av hvor høyt/lavt Center of Gravity er. evt. motsatt om du går i motsatt retning

Da er spørsmålet(ne), Har dette noe særlig betydning, og lønner det seg da å skaffe seg en driver med tilnærmet lik den loften du trur du kommer til å bruke når sålen er i kontakt med bakken, slik at du endrer minst mulig av dette forholdet?

:P

//Sharky
"The more i practice, the luckier i get"
Post Reply