European tour 2013

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

Kofstad kommer vel sterkere igjen. Jeg tror noe av forskjellen ligger i at Kofstad ikke har erfaring fra dette nivået. Ikke er han vant med å stille i så sterke startfelt, ikke vant med å spille så tøffe baner. Han har veldig god oppfølging av sin trener, Mark Davies. Tar nok litt tid før det evt løsner. Sånn sett er det en stor fordel at han får spille de fleste av turneringene.

De 3 du nevner har alle vært på ET tidligere, Lockerbie har drøssevis med erfaring. Kaleka og Hartø har også vært oppe før. De opplevde da hvor tøft det var og måtte ta turen innom CT igjen. Jeg ser ikke på det som utenkelig for Kofstad heller, og at det kan være bra på sikt. Men nå er det bare spilt noen få turneringer og altfor tidlig å tenke i de baner.

Det er et fåtall som er som Olesen. Kom fra Ecco tour for 4-5 år siden, knallår på Challenge tour og nå en topp-50 spiller i verden.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

kevin wrote:Kofstad kommer vel sterkere igjen. Jeg tror noe av forskjellen ligger i at Kofstad ikke har erfaring fra dette nivået. Ikke er han vant med å stille i så sterke startfelt, ikke vant med å spille så tøffe baner. Han har veldig god oppfølging av sin trener, Mark Davies. Tar nok litt tid før det evt løsner. Sånn sett er det en stor fordel at han får spille de fleste av turneringene.

De 3 du nevner har alle vært på ET tidligere, Lockerbie har drøssevis med erfaring. Kaleka og Hartø har også vært oppe før. De opplevde da hvor tøft det var og måtte ta turen innom CT igjen. Jeg ser ikke på det som utenkelig for Kofstad heller, og at det kan være bra på sikt. Men nå er det bare spilt noen få turneringer og altfor tidlig å tenke i de baner.

Det er et fåtall som er som Olesen. Kom fra Ecco tour for 4-5 år siden, knallår på Challenge tour og nå en topp-50 spiller i verden.
Det ligger selvfølgelig læringsmuligheter i alt, men det er mer positiv læring i å lykkes enn i å mislykkes, og det vil absolutt ikke være bra for ham å gå ned på CT igjen, for det er mye bedre for ham dersom han etablerer seg på ET. Som en canadisk hockeyspiller i nabolaget mitt freste i Askerhallen en gang: "Don't give me that crap about learning to lose!"

Det er jo heller ikke sånn at de fleste som stikker hue opp på ET og så detter ned på CT igjen, vanligvis senere kommer opp og etablerer seg på ET. Jada, noen gjør det, men de fleste med den type "kikke-oppom-erfaring" etablerer seg aldri der oppe.

Kofstad har - dessverre for ham - en stor bør på sine skuldre, og det et at Norge aldri noen gang i historien har hatt en skikkelig toppspiller i herreklassen. Absolutt aldri! Så vi er så fordømt sultefora og trenger mer enn noen andre land at det kommer opp en snart. Om ikke en topp-50 som Olesen, så la oss i hvert fall for første gang få en topp-100-spiller! Hvor mange land i Vest- og Sør-Europa har aldri hatt en ET-seier i hele sin golfhistorie? Det kan da ikke være veldig mange flere enn Norge?

Stakkars Kofstad, for akkurat nå er det han som bærer vår dårlige golfhistorie som en tung bør!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

Det er ganske mange som har vært nede på CT igjen, for så å etablere seg. Brendan Grace er et annet eksempel. Les artikkelen om Jamie Donaldson på Challenge tourens side, nok et sånt bevis.

Kofstad tenker selvsagt ikke på det, dette er min mening. Mange "fans" er så opptatt av at det er være eller ikke være å beholde kortet. Det er det jo ikke første gangen. De samme snakker om å gå gradene gjennom mindre tourer i norden osv. Men når man plutselig ikke lykkes på ET, da er liksom karrieren over.

Selvsagt er det bra om han etablerer seg med en gang, det er langtfra alle som gjør det.

Vinneren av CTR i 2011, Fleetwood, berget kortet i fjor med 10 plassers margin. Tror det å beholde kortet får være en realistisk målsetning, men selv det blir knalltøft
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

Men, Kevin, hvor mange nordmenn av sånne som gjennom årene har gått litt opp og ned i heisen, har etter en stund kommet opp og etablert seg som virkelige toppspillere?

Jada, blant utlendinger er det mange som har gjort det, og du trekker noen av dem fram som eksempler. Men det et mange mange flere som kjører heis og som aldri blir noe, inklusive samtlige norske som hittil har prøvd.

Jeg håpet, og håper fortsatt, at Kofstad er en som kan bryte barrierer, ved å etablere seg nå og så bare klatre videre, inkl å vinne på ET etter hvert. Men det er et tilbakeslag å se sånne mentale sprekker på siste 9 før cuten, to helger på rad. Har han det i seg? Tror du det?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

Ingen nordmenn nei. Og jeg tror Kofstad skal slite med å klare kortet i år, men håper selvsagt. Men jeg synes ikke det er noen krise om han havner på utsiden. Livet og karrieren er ikke over for det.

Han er jo minst like god som Lockerbie og de andre CT graduates, dermed har han det i seg. Men jeg tror han behøver mer erfaring, spille på seg selvtillit og lære seg hva som skal til.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

Man spiller ikke på seg selvtillit ved å rykke ned. Og han vet sikkert utmerket godt hva som skal til, så det handler ikke om det, derimot om å klare å levere.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

det sa jeg heller ikke da, følg med litt da. Hvis han spiller mange turneringer utover vil han få erfaring og kanskje spille på seg selvtillit gjennom bedre og bedre resultater. Om han rykker ned får han bare gjøre oppholdet på CT så kort som mulig. Men det skal spilles 20-talls turneringer før det er en aktuell problemstilling
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

Skal bli spennende å se om Chris Wood greier å snøre igjen sekken i morgen og vinne!

Jeg fulgte hele finaledagen i mai 2011, på Olazabal-banen Pula Golf på Mallorca, den turneringen som gikk samtidig med Players på PGA. Da hadde Wood et fast grep om seieren til det var noen få hull igjen, og så sprakk han og forærte seieren til Darren Clarke.

... for øvrig eneste gangen jeg har sett en ET-turnering fra en bane jeg selv har spilt, og det ga jammen en ekstra dimensjon til TV-tittingen å kjenne hullene fra eget spill!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: European tour 2013

Post by Drizzit »

Blir en spennende avslutning i Doha i dag. Med Chris Wood 2 over tidlig er plutselig 19 spillere innenfor 3 slag og ca 15 av dem kan vinne.

Det er slike avslutninger av turneringer som gjør golf så fantastisk morsomt å følge med på.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

Sterkt av Garcia, hans første turnering for året og så er han med og kniver om det
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

Morsomt med Chris Wood som vinner sist uke. Denne uka er det turnering i Dubai, starter på torsdag som normalt.

Bra startfelt som vanlig. Westwood er med, det samme er en skokk av de beste europeerne. "gode gamle" Mark O`Meara har fått invitasjon, det samme har Ben Curtis og koreanske Noh.

I fjor vant Cabrera-Bello på -18, la grunnlaget med en åpningsrunde på 63 slag. Cut gikk på -1.

Kofstad går ut 09:15 norsk tid, med Keith Horne og Niclas Fasth (denne uka også!). Håper igjen at EK kan få til en god turnering og sikre helgespill, men blir sikkert en kamp om å klare cut nå og

Viasat golf sender fra kl.10:30.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: European tour 2013

Post by furu »

Måten Wood vant på er årets høydepunkt for meg så langt. Ikke umulig det fremdeles er det når vi gjør opp status for 2013. Eagle på siste var utrolig bra. Han ble helt skjelven, måtte gjemme ansiktet bak capsen. Leppene skalv når det kom noen gledestårer. Herlig å se hvor mye det betyr :)
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

enig, det var en flott prestasjon og en knall avslutning. Han har jo vært god lenge, men sleit med ryggproblemer også en stund.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

European tour 2013

Post by CharlieB »

Snowman wrote: Det er jo heller ikke sånn at de fleste som stikker hue opp på ET og så detter ned på CT igjen, vanligvis senere kommer opp og etablerer seg på ET. Jada, noen gjør det, men de fleste med den type "kikke-oppom-erfaring" etablerer seg aldri der oppe
Bare for blande meg i en diskusjon som er over, de fleste som prøver seg på ET lykkes ikke. Enkelt og greit, de fleste av de som lykkes har en lærekurve som fører de opp og ned en gang eller to. Et veldig lite antall spillere lykkes i første forsøk og blir på ET noen år.

Kofstad har alle muligheter fortsatt, men jeg er enig med Kevin, det skal virkelig mye til å få dette til første gang.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

På par etter 2 hull for EK. Det scores lavt
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

Runder på -1, T65!
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

Snowman wrote:Men gå ett år tilbake, så finner du mange innlegg her inne som gang etter gang syntes det var helt greit at Børsheim ikke leverte, uke etter uke, for det var jo så greit at han høstet erfaring. Jeg var også den gang en av de få som påpekte at det handler ikke bare om å samle erfaring, det handler også om å levere resultater.

Det kinkige er at for hver gang man IKKE levere resultater, øker presset på å levere neste gang, for går det lang tid uten at man lykkes, slik det ble med Børsheim, blir det til slutt a mountain to climb! Jeg både håper og tror at Kofstad skal komme mye bedre og tidligere i gang med å sanke Euro på pengelista!
Sitatet fra meg selv er fra 13. desember, og jeg skrev lignende ting etter den sprekken til Kofstad hadde på slutten av andre runde i Abu Dhabi. Og så kom det en ny sprekk på slutten av andre runde i Qatar. Og nå er han T101 etter første runde denne uka.

Det er dessverre slik at for hver gang man misser en cut, er det vanskeligere å greie den neste, og for hver gang man klarer en cut, er det lettere å klare også den neste. Medgang gjør det lettere å få til mer medgang. Og motgang gjør det dessverre mer sannsynlig med mer motgang.

Nå må han snart snu trenden og gi seg selv noen gode opplevelser som gir guts og sprut for det som skal skje videre i sesongen! Selvsagt kan man bryte negative trender, selv om det er vanskeligere enn å bygge videre på de gode.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

Kofstad går ut kl.04:55 norsk tid i morra. 4-5 under sikrer cut
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: European tour 2013

Post by Sticho »

Har han ikke kondis eller.. Er jo fullstendig sprekk hver eneste gang på de siste 5-6 hullene av runde 2.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

+7 ble det og helt nede i sumpa. Triste greier. Nå var han vel ikke nærheten av å klare cut uansett, med mindre han hadde gjort birdies på alle de siste hullene. Men sprekker som en ballong igjen
Post Reply