Tage vraket fra Team Norway

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by TomShanks »

Veldig bra artikkel. Har egentlig litt problemer med å bestemme meg for hvem jeg er enig med her. På en side har jeg forståelse for at NGF ønsker å bygge opp et lag på samme måte som de har hatt suksess med på amatørsiden, men på en annen side er jeg enig med Mikkelsen når han sier at det bør bare være sportslige vurderinger til grunn ved et laguttak. Og det jo ikke noen tvil om at han har bevist mer enn Bertheussen og Kristiansen (i hvertfall de siste par årene mtp. skaden).
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by CharlieB »

Har forståelse for begge sider i saken slik den kommer frem i NG. Samtidig så har NGF begrensede ressurser og må bruke de ressurser der de får mest "bang for the buck". Det vil koste mer å følge opp Mikkelsen i USA og de har ikke muligheter til å bytte til seg wildcards ol for å hjelpe til med å etablere ranking. Det er i mitt hode ikke urimelig at NGF stiller krav når de deler ut penger, hadde de ikke gjort det så ville jeg sagt at de ikke gjorde jobben sin.

Fornuften sier vel at det er enklere å etablere seg i Europa og ta spranget over dammen siden hvis man er god nok. Ser dette rart ut i forholdet Kristiansen/Bertheussen vs Mikkelsen? Jeg synes kanskje ikke det, Mikkelsen får samme tilbudet og kravene som de to andre.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by furu »

Hva med problemstillingen med rookienes turneringstilbud på ET vs PGA? De blir avspist med smuler i Europa mens de på PGA vel får langt flere muligheter.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by CharlieB »

furu wrote:Hva med problemstillingen med rookienes turneringstilbud på ET vs PGA? De blir avspist med smuler i Europa mens de på PGA vel får langt flere muligheter.
Det er jo eventuelt ett argument for PGA, (jeg kjenner ikke detaljene rundt antall turneringer for rookies på noen av tourene). Men det endrer ikke de underliggende forutsetningene, det er lettere og billigere for NGF å støtte spillere på de europeiske tourene. Mikkelsen må jo også først gå gjennom *hele* kval løpet noe som gjør nåløyet veldig veldig lite.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by kevin »

Ser at Ramnefjell fortsetter å ikke tro på det andre skriver, og skriver gjerne om samme sak....på sin måte

Når det gjelder det å etablere seg så er det nok litt lettere å etablere seg på Challenge Tour fordi NGF sitter på wild cards som gjør at Mikkelsen er sikret å få spille ca.8 turneringer som de selv sier. (btw: så sa jo Scheie i Tage-saken at det med wild cards ikke var klart ennå fordi oppsettet ikke var klart. Oppsettet har ikke endret seg ennå, så det er litt merkelig at de kan stipulere antall til Mikkelsen, men ikke for Tage...nice try). Men sammenligner man ikke her epler og pærer? Man snakker om PGA q-school og PGA tour, samtidig som man snakker om CT. Det er vidt forskjellige tourer og nivået. Å etablere seg på CT betyr ikke mer enn at man får spille noen ET, kanskje. Og at man kan leve av golfen om man gjør det bra. Det som blir riktig å sammenligne med er Nationwide tour. Tøft å komme inn der, og man vil ikke ha de samme "sikre" startene. Men stiller Mikkelsen i PGA tour kvalet kan både sikre seg rettigheter på NW i verste fall, men også en kategori på PGA selv om han ikke skulle klare å komme rett inn. På samme måte kan han gjøre det gjennom ET q-school, enten få kategori på CT eller på ET.

Nåløyet til ET gjennom CT er svært trangt, det samme er det gjennom q-school. Se på Børsheim. Med mindre man sikrer seg topp-10 i de første turneringene går det måneder mellom de første turneringene og turneringene i europa. Som Mikkelsen sier selv, skal han stå på Fornebu da? Da høres 365 i året med gress under beina mye bedre ut og avtalen han får med sitt College høres jo utrolig bra ut. Kontaktnettet hans der borte er jo også utrolig viktig. Dessuten er det jo som han sier selv, flere som har kommet fra mini-tourene i det siste. Og han har også mulighet til å spille mandagskval også.

Nå skal det sies at PGA touren ser på evt endringer for å kvale inn, at det blir tøffere å komme inn via q-school. At det blir tettere mellom NW og PGA, nesten som div.1 og 2 med opprykk/nedrykk. Får vel se hva det blir til.

At man får problemer med å følge opp en som er i USA høres jo litt merkelig ut. Hvordan gjør andre land og utøvere det? Da kunne man vært smart og lagt et par av treningsleirene til USA. Fremfor dyre turer til Thailand og Sør-Afrika. Det er langt unna like billig som å reise til USA

Mikkelsen må vel kunne søke om stipend fra Olympiatoppen uten å være fast knyttet til det laget? Og etter min mening bør han kunne være knyttet til gruppe uten å måtte bo i Europa. Sneversynt synes jeg det virker.

Håper Mikkelsen klarer seg på egenhånd, det hadde vært det beste. Men det krever at han leverer veldig gode resultater og at han blir lagt merke til. Da får han kanskje økonomiske friheter og får mulighet til å satse der han synes det er best. Han får vel tenke litt lengre enn akkurat Rio 16, mye kan skje før det og mye kan skje etter.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by CharlieB »

@kevin, god post.

Jeg regner CT og Nationwide som skritt på veien, målet må jo være ET eller PGA for en herrespiller.

Men Mikkelsen må vel begynne på bånn i ett PGA kval, må han ikke det? Gå gjennom alle tre stegene som Bjørnstad gjorde i sin tid? Og da er han ikke garantert noe NW spill med mindre han er høyt oppe i siste runde er det ikke slik?

En spiller som Marius Thorp røk jo ut i første runde og fikk ingen kategori på noe, mener jeg å huske.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by kevin »

Joa, men det må han i utgangspunktet for å kvale til ET også. Misset cut i 8 CT turneringer gir jo heller ingenting. Og det kan skje. Ingen tvil om at treningsmessig så vil det være mye smartere å bli i USA. Og kanskje kan han komme "hjem" til de første CT turneringene han får delta i og så se om det er der han skal satse. Men da mister han muligens muligheten til pre-kvalene til PGA hvis de går samtidig. Har ikke sjekket kalenderne.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by CharlieB »

Jo, det er sant. Missed Cut gir uansett ingenting, uansett tour.

Det bare slår meg at wildcards på CT + støtte fra forbundet + å få være med i en satsningsgruppe med spillere som allerede er *der* og på vei dit, er minste motstands vei og gir større mulighet for å lykkes. Nå vet jo ikke vi noe særlig om hva slags kontakter og støtteapparat Mikkelsen har mulighet til å få "over there", så bildet kan se helt annerledes ut for han. At treningsmulighetene er bedre i USA er det overhodet ingen tvil om.

Litt av vårt problem i forhold til NGF er jo at vi får konklusjonen, vi får ikke vite hva slags vurderinger / diskusjoner som er gjort og hva slags muligheter de har vurdert. Så vi har jo ikke peiling på hvorfor konklusjonen blir som den blir. Hadde vi visst det så hadde sikkert ment noe annet enn NGF uansett..,,
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by Smilende Sam »

Man må altså ikke bo i Europa, man må bare være her det aller meste av tiden. Ut med Tutta ?

Hvordan skal Tage nå planlegge sesongen? De wildcardene han kan få vil jo forsvinne dersom Mikkelsen flytter hjem. Snakk om kjip situasjon for begge to.

Og; det er altså mer naturlig å støtte tre helt umeritterte spillere i Europa enn en spiller som har vist meget god innsats i USA, hvis han vil bli i USA og bruke støtteapparatet som har gjort ham god?

Dette er rotete og rart og at Mikkelsen er fortvilt er åpenbart og lett å forstå. Det er ikke en lagsport og om en spiller ønsker et litt annet opplegg så burde NGFs håndballavdeling forstå det. Hvis det er begrenset med midler så kan det lett frigjøres et par millioner ved å skjære ned på adm og byråkrati i NGF.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by kevin »

Leste gjennom denne tråden igjen nå når Børsheim har bestemt seg for å legge opp. Nå er vel ståa at Kofstad fortsatt er beste norske herregolfer, mens Tage er en klar nr.2. Han klarte å spille seg til en kategori gjennom de wild cards han fikk i år, og bør ha muligheter til en tilnærmet full sesong på CT. Mens alle de andre står foran en ganske usikker 2014 sesong.

Da bør vel Tage komme inn i Team Norway igjen? Selv om han ikke fyller kriteriene...
Last edited by kevin on 26 Nov 2013, 14:36, edited 3 times in total.
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by Birdieplayer »

Fully agree, så kan Elias og Joakim reise mot hverandre - riktig vei - og møtes på halvveien.
Da har vi plutselig 4stykk som kan matche hverandre jevnlig på CT, og i de firmaturneringer jeg får sjansen til å delta i....

Så kan noen flere blomstre ytterligere og lære av de store gutta! 2014-2015-2016, here we come!
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by Freud »

Vi vet vel ennå ikke hva Mikkelsen velger å gjøre neste år?
Og hvilke fire faste CT-spillere er det du snakker om?
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by Birdieplayer »

Ved å summere de personer som er nevnt i de siste innleggene får man 4, men da må man selvsagt konkludere med at jeg inkluderte de 2 som skulle møtes på midten.
Og ha bak øret at Norge har et antall wild cards å benytte, som supplement til de kategorier de ulike har for 2014.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by Freud »

Dette blir et fryktinngytende og meget godt norsk "lag" på CT i 2014.
Kofstad (blir vel ikke så mye ET på ham) og ETJ. Dette er vel bare to spillere. I tillegg kommer Bertheussen hjem fra Østen? Wild cards til ham, Engell og Aronsen. Og kanskje Mikkelsen. Og mange andre lovende spillere.
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: Tage vraket fra Team Norway

Post by Birdieplayer »

Bedre enn tidligere Freud, er det ikke bra!
Post Reply