2 av 1000 med ambisjoner

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

2 av 1000 med ambisjoner

Post by Freud »

Jeg kom nylig hjem fra Spania etter noen uker med golf. En av de siste dagene ble jeg satt opp i ball med to engelske menn/gutter, ca. 20-år. Vi spilte Santa Clara. Fikk lyst til å fortelle deres historie, for jeg tror den er typisk.
De meldte seg proff for et par år siden, sa opp jobber og satser på golf på heltid. Ambisjonen er å prøve seg på ET-kvalet til høsten. De var nå i Spania en måned for å forberede seg til sesongen med turneringer i England. De hadde spilt GeckoTour to-tre ganger, og kjente godt til Eirik Tage-Johansen. Problemet var at de ikke hadde råd til å spille der så mye som de ønsket! Entry-fee er 250 euro, og det var for mye for disse gutta. Ingen økonomisk støtte fra hverken nærmiljøet eller klubben. En av dem jobbet i bar om kvelden.
De var naturligvis scratch-spillere, og spilte veldig bra, i hvert fall i forhold til meg, med hcp.20. Men jeg tror ikke de har noen sjanse til å klare noe i nærheten av å kvale inn til ET. Spillet deres var for ujevnt, og nærspillet svikter for ofte. Både på chip og putt var de ikke særlig bedre enn meg. Utslag og lange innspill var prima, men det er på nærspillet det avgjøres. Brukte ofte jern fra tee og slo da helt rett. Når driveren ble brukt kom skjevhetene.
De spilte 18hulls-runder hver dag, med full innsats, og hullet ut alle hull. Jeg tror det er riktig strategi.
Jeg tenker på alle de hundrevis - antagelig tusenvis - av lignende spillertyper på samme nivå og alder i bare England alene, for ikke å snakke om i andre land. Alle med samme ambisjoner! Kanskje 1 % av dem lykkes. Flott at de satser, men er de litt naive? En nyttig lærdom i livet blir det uansett, ikke minst fordi de tvinges til å være nøysomme.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: 2 av 1000 med ambisjoner

Post by Freud »

Jeg poster en kommentar, siden ingen har svart på min topic.
Kan kanskje misforstås det jeg skrev, men jeg var faktisk imponert over den guts disse to guttene viser. Flott at de satser, uten økonomiske bidrag fra andre enn seg selv.
Mitt poeng var bare å få frem hvor uendelig mange som er i samme situasjon som disse to, over hele verden.
Derfor håpet jeg på kommentarer fra andre som har sett gutter/menn på nært hold, som kan sammenlignes med disse to. Og hvordan man kan være realistisk.
Og hvordan man skal trene for å nå målet.
Fossi
Forumvant
Forumvant
Posts: 59
Joined: 11 Sep 2013, 17:06
Hjemmeklubb: Byneset Golfklubb
Location: Trondheim

Re: 2 av 1000 med ambisjoner

Post by Fossi »

Det er beundringverdig med folk som satser. De fleste av oss har jo aldri vært i nærheten av å nå sitt potensial da man heller velger den tryggheten man får ved å følge samfunnets normer. Man får seg en utdannelse og jobb osv. På en annen side så hadde det ikke vært rare samfunnet dersom alle bare skulle følge drømmene sine til enhver tid.
Jeg syns det er tøft gjort at folk satser på denne måten, men jeg tror samtidig at det er ganske bortkastet hva resultater angår. De som er unge og lovende blir gjerne plukket opp av systemer innen toppidretten og får tilrettelagt trening med oppfølging og kanskje også økonomisk støtte. Selv med et slikt apparat rundt seg er det bare noen ytterst få som klarer å bli blant de beste. Golf er nok en av de få idrettene der man kan slå gjennom selv i mer voksen alder, men her og er snittalder for proffene (PGA) rundt 35. Det er de siste årene svært få PGA Tour vinnere som er eldre enn 35 år. Med dette i bakhodet så har man er lang vei å gå dersom man er midt i 20 årene og nettopp har begynt å satse. Spesielt hvis man da satser på egenhånd og uten økonomisk støtte. Jeg vil påstå at man kan bli god på egenhånd, men for å virkelig bli blant de beste så trenger man et apparat rundt seg. Man kan sikkert bli klubbpro og til og med gjøre det godt i nasjonale mesterskap, men det er et stort steg derfra og opptil eliten.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: 2 av 1000 med ambisjoner

Post by furu »

Det er en fin linje mellom guts og idioti.

Jeg syns folk skal prøve. Man skal ikke sitte senere i livet og angre på at man ikke tok sjansen. Men det er lov å være realistisk og si at nok er nok.
Instagram @christianfuru
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: 2 av 1000 med ambisjoner

Post by Pepto »

Er jo ikke noe problem å komme seg på europatour kvallik, problemet er å gjøre det bra.
Hvis det ikke gjøres endringer på hvordan man kan kvalifisere seg på ET (som de endret på PGA) så kan i grunn hvem som helst melde seg på (omtrent)
Blir du med i en kval så får du spillt ett par challengetour turneringer.

Moro å bare gjort det slik for skøy.

Ambisjoner, det er sikkert mange med det men i Norge så kommer man ikke langt med ambisjoner når systemet er som det er.
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: 2 av 1000 med ambisjoner

Post by Birdieplayer »

Flott at man følger drømmen sin!

Det kan godt være denne type spillere som Freud traff som lykkes, som ikke har fått masse støtte&hjelp fra forbund etc i tenårene.
Det er mange slike historier fra både ET og PGA, Snedeker loffa vel rundt noen år før det løsna.
Post Reply